Miksei työkkäri kurssita työttömille esim. Työturvallisuuskorttia?
Kaikenmaailman turhaakin turhempia täydennyskoulutuksia pidetään jotka eivät merkkaa mitään työnantajille eikä sielä edes kukaan opi yhtään mitään.
Tuo raha kun käytettäisiin järkevästi eli hommattaisiin työttömille työllistämistä helpottavia asioita kuten vaikkapa trukkikortti, työturvakortti ,tieturvakortti, hygieniakortti ,hitsaajille luokkien uusintaa jne mitä näitä kaikkia nyt onkaan. Eli terävöitettäisiin työttömien osaamista eikä vain turhautettaisi heitä lisää.
Luulen että kymmenet tuhannet ilmoittautuisivat samantien tuollaisille oikeasti työllistävyyttä hyödyttäville kursseille jos sellaisia vain järjestettäisiin työttömille ilmaiseksi.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Käy katsomassa korttikoulutukset työmarkkinatori sivustolta.
Siellä on ne kaikki työttömille.
Tieturva 1 ja 2.
Työturvallisuuskortti ammattipätevyysmerkinnällä ja ilman.
Tavallinen tulityökortti.
Hygieniapassi.
Yms.
Mistä aloittaja kuvittelin, ettei näitä järjestetään te koulutuksena. Ne tuottavat järjestäjälle rahaa. Ja työttömille kortit kunnossa.
Savonlinnasta työturvakortti ja lapista tulityö. Juu.. Ei ainakaan mun läänissä ole yhtään mitään.
Lisäsin vielä että nämä kortti koulutukset on kaikki ihan huuhaata ammattitaidon kannalta..
Pahinta on että työturva,sähkötyöturva ja tulityökortti käsittelee lähes samoja asioita vaikka jokaiseen on hankittava oma kortti..joka maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa te-toimistot järjestävät jo nyt korttikoulutuksia, yleisimpiä nimenomaan työturvakorttikoulutus ja tulityökorttikoulutus.
Ok, hyvä. Joskus kävinkin pari TE- toimiston järkkääämää korttikurssia, sitten niitä ei ollut mutta työnantaja maksoi kortit ja lounaat ja palkankin. Hyvä että on taas näitä, työttömällä on hyvää aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tieturvan saa tehtyä ilmaiseksi netissä, muut maksaa työnantaja, jos niitä tarvitsee. Näin on ollut itselläni.
Kyllä monessa työpaikkailmoituksessa lukee että vaaditaan työturvallisuuskortti, säästöä säästöä kun otetaan sellanen jolla se jo on.
Itse en ole törmännyt, vaikka teen ns. lapiohommia. Kulloinenkin työnantaja on koulutukset järjestänyt, jos on mennyt vanhaksi.
Itse kyllä olen sitä mieltä, että yksi kerta kutakin riittäisi. Ihan järjetöntä esim. tämä työturva uusia 5v välein. Itsestäänselvyyksiä ja kerran käytynä pitäisi normaalijärkiselle riittää.
Ensiapukoulutusta saisi sen sijaan olla säännöllisesti, että taidot pysyisi yllä. Mutta tämähän on taas sellainen, jota ainakaan omalla alallani ei vaadita eikä järjestetä. Ihan hullua, koska työ on täynnä vaaratilanteita. Sitten taas toimistossa istuvan puolisoni työnantaja pitää ensiapukortit voimassa. Toki sielläkin voi joku sydärin saada, mutta kukaan tuskin loukkaa itseään tai mitään muuta onnettomuutta pääse tapahtumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa te-toimistot järjestävät jo nyt korttikoulutuksia, yleisimpiä nimenomaan työturvakorttikoulutus ja tulityökorttikoulutus.
Ok, hyvä. Joskus kävinkin pari TE- toimiston järkkääämää korttikurssia, sitten niitä ei ollut mutta työnantaja maksoi kortit ja lounaat ja palkankin. Hyvä että on taas näitä, työttömällä on hyvää aikaa.
Mitä hyvää aikaa työttömillä on? Minulla ainakin on tekemistä niin paljon, etten tahdo ehtiä kaikkea edes tekemään ja sitten pitäisi vielä mennä istumaan päiväksi jonnekkin kurssille jonkun huuhaakortin takia.
No teit jo sen virheen, että oletit, että työkkäri olisi työnvälitystä, työllistymistä jne. varten.
Vierailija kirjoitti:
Ei se kuulu veronmaksajien vastuulle rahoittaa tuota korttisirkusta.
Miksi veronmaksajien vastuulla on turhanpäiväisiä hömppäkursseja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi veronmaksajien vastuulla on turhanpäiväisiä hömppäkursseja?
Johtusko siitä että hömppäkurssi firmat on kokkareiden suojeluksessa?
Tässäkin vain todistetaan ettei te-toimistolla ole todellisia intressejä työllistää ihmisiä. Te-toimiston ainoa tehtävä on hommata ihmisille karensseja.
Trukkikortin saa vain jos on ajokortti. En päässyt kurssille koska ei ole ajokorttia ja olisin maksanut kurssin itse.
Aikanaan ainakin Lahdessa järjestettiin kursseja työnvieroksujille. Ainakin tätä palstaa lukiessa vaikuttaa siltä, että ko. kurssit olivat onnistuneita ja tuloksia tuottavia. Meidän muiden kustannuksella elävien määrä taitaa olla aika suuri nykyään?
Työkkäri pyytää kaiken maailman lisäselvityksiä, jotka kouluttavat työttömiä entistä paremmiksi tukiverkoston käyttäjiksi.
Tämä tuntuu olevan se malli, johon panostetaan.
Työllisyyspalvelut on yksi suurimmista ns täysin humpuuki ja rahanhaaskaus organisaatioista julkisessa hallinnossa. Täysin mitään tekemättömiä paperinpyörittäjiä on valtava määrä tekemässä näennäisiä töitä ja työllistämässä toisiaan veronmaksajien rahoilla.
Puolta pienempi joukko riittäisi järkkäämään jotain diiba daaba aktivointi kursseja (joissa taukoa 2 tuntia päivän aikana) pitkäaikaistyöttömille. Eihän työllisyyspalveluista kukaan saa enää mitään töitä, sieltä vaan kerrotaan jollekin että sun pitää itse osata hakea töistä. Ne iäkkäämmät eteenkin maalla jotka hädin tuskin osaavat käyttää älypuhelinta ja ehkä lukea sähköpostejaan, eivät selviä yksin työnhausta nykyään.
Tässä olisi kyllä merkittävä säästön paikka valtiolle / kunnille.
Tarkoitushan ei ole auttaa työllistymään vaan nöyryyttää, pomputtaa, kytätä, kyykyttää yms. kivaa jotta keskiluokka ja sadistit voi haarat vaahdossa tuntea ylemmyyttä.
Just kävin työkkärin kurssilla jolta sain sen työturvallisuuskortin, tosin eipä sille käyttöä näytä tulevan, ei 60 vuotiasta oteta töihin.
Kyllä työkkäristä pääsee työturvallisuuskurssille. Viimeksi kurssilla ollessani paikalla oli useampikin työkkärin kautta kurssille tullut.
Minultakin on lomautetuksi jäädessä kysytty onko kortti voimassa ja tarvitseeko ilmottautua kurssille, mutta meillä firma maksaa tarvittavat kurssit, vaikka ne olisivat lomautuksen aikana.
Vierailija kirjoitti:
Mutta työttömän elättäminen kuuluu veronmaksajien vastuulle. Aika monessa vuokratyöpaikassa vaaditaan tuo kortti. Yhdessäkään en ole nähnyt, että olisi tarjouduttu kustantamaan se, jos kortiton hakee töitä.
Kaikki kortti koulutukset voi helpoiten hankkia jos on osallistuttu työkkärikoulitukseen jonka järjestää joku oppilaitos ..
Minä suoritin siinä kurssin ohella kaikki kortti koulutukset..itse maksoin nämä kortti maksut joka oli 15 euroa per kortti.