Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Järkyttävän iso OP:n uusi avainlukulista ei mahdu lompakkoon

Vierailija
30.10.2024 |

Äiti sai juuri uuden listan. Miksi se on noin suuri?!

Kommentit (170)

Vierailija
61/170 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen voi taittaa siitä onnittelukorttien koosta ainakin vielä kertaalleen. Tai vaikka leikata pienempiin osiin ja nitoa. Ei toi maailmaa kaada. Itseä kyllä ensin nauratti suur koko, kunnes tajusin, että taidetaan mennä esteettömyys ja saavutettavuus edellä, niin kuin nettiasioinnissa. Siltä kannalta jättilistakin ok.

Vierailija
62/170 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun äidille oli pankissa annettu myös valtava avainlukulista! Lohdutin itseäni, että jospa ne ovat senioreille tarkoitettuja, mutta ilmeisesti eivät. Mulla on avainluvut lompakossa, sillä en halua asentaa sovellusta. 

Älkää vaan sortuko pankin tuolla keinolla luomaan kiusaukseen ottaa valokuvaa siitä kun tahalleen tekevät niin ison että kuva helpompi kuljettaa mukana kuin lista.

Pitänee kopiokoneella ottaa pienennetty kopio, jos todella ei aiemman kokoista versiota enää saa. Mutta tosiaan mihinkään älylaitteeseen en ottaisi kuvaa. 

Kannattaa huomioda kopioidessa että jotkut kopiokoneet jättää kopion myös kopiokoneen muistiin. 

Olen kirjastossa kysynyt tätä joskus.  Eivät osaa vastata. Eli ei hajuakaan mitä sinne jää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/170 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon avainlululista ongelman olen ratkaissut ottamalla siitä valokuvat puhelimeen. Jos nyt puhelimella pitää maksaa.

Tosin kyseessä on sukulaisen tili, kun yhteen puhelimeen ei saa monen tilin ohjelmaa, joka luonnollisesti on omaan tiliin.

Vierailija
64/170 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttää mobiilia niin ei tarvi mitään lappuja.

Ei mummot uskalla 🤣

Vierailija
65/170 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy olla seniili vanhus tai totaalisesti kehityksen ulkopuolelle tipahtanut ja syrjäytynyt jos käyttää avainlukulistaa vielä vuonna 2024. Pyyhkivätkö nämä ihmiset perseensäkin sammaleilla ja istuvat kotona päreen valossa?

Vierailija
66/170 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes tiennyt että avainlukulistoja on käytössä, luulin että ne poistuivat jo kauan sitten. Soitellaanko kolikkopuhelimillakin vielä? 😂

Vierailija
67/170 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun äidille oli pankissa annettu myös valtava avainlukulista! Lohdutin itseäni, että jospa ne ovat senioreille tarkoitettuja, mutta ilmeisesti eivät. Mulla on avainluvut lompakossa, sillä en halua asentaa sovellusta. 

Koska miksi? Se ei altista sua petoksille eikä varkauksille, mutta tunnuslukulistalla sun tilin saa tyhjäksi kuka tahansa millä laitteella tahansa etenkin kun oot ystävällisesti kirjoittanut siihen käyttäjätunnuksesikin. 

Ei sillä pelkällä tunnuslukulistalla pääse verkkopankkiin, eikä kai kukaan ole niin tyhmä että kirjoittaisi ne salasanat yms. samaan paikkaan ylös. 

Kaikkiin älypuhelimiin ei saa sitä op-mobiilia, joten jotkut joutuu edelleen elämään noiden avainlukulistojen kanssa. 

Pankkia voi myös vaihtaa.

Vierailija
68/170 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mullakin se avainlukulista vielä jossain, mutta en muista koska olisin sitä tarvinnut. Mun 80v äiti taitaa kyllä käyttää, ei uskalla ladata äppiä.

Vierailija
69/170 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kuinka iso se sitten on? Eikö sitä enää saa taiteltua? 

Käytännössä se on almanakan kokoinen.

Vierailija
70/170 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy olla seniili vanhus tai totaalisesti kehityksen ulkopuolelle tipahtanut ja syrjäytynyt jos käyttää avainlukulistaa vielä vuonna 2024. Pyyhkivätkö nämä ihmiset perseensäkin sammaleilla ja istuvat kotona päreen valossa?

Ai, joko sillä puhelimella voi sitten pyyhkiä perseensäkin?

Vierailija
71/170 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisessä numerot tosi pieniä, esim 6 ja 8 sekoittu helposti.

Vierailija
72/170 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vieläkö op käyttää paperisia avainlukulistoja?

Kyllä sen saa, mutta eikö kaikki nykyään käytä mobiilipankkia? Siihen riittää käyttäjätunnuksen ja pin-koodin opettelu. Pinkin valitaan itse.

Aina välillä kyllä tarvitsee ihan läppärin kanssa pankkiasioida, huomasin kun tuli perunkirjoitus- ym. kuolinpesäasioita hoidettavaksi. 

Vierailija
73/170 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kysymästä, käytän kyllä ihan normaalia bideesuihkua ja vessapaperia ja olen alle 60-vuotias. En vain tykkää käyttää laitteita, joissa on kosketusnäyttö. Minulle on yli 40 vuotta opetettu, että näyttöön ei saa koskea, joten se tuntuu vieläkin epämiellyttävältä.

Vierailija
74/170 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten on valkohattuhakkereita tarpeeksi lähipiirissä, jotta on ymmärtänyt, miten paskoihin suojauksiin porukka luottaa sokeana. Suurin osa lataa vielä kaiken mahdollisen paskan luureihinsa ja on sitten ihmeissään, kun ainoa maksutapa on solmussa. 

Vierailija
75/170 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole ikinä tullut mieleenkään että tuota tunnusnumerolistaa pitäisi kuljetella mukanaan lompakossa.

Vierailija
76/170 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelimen voi kadottaa tai se varastetaan. Sinne katosi mobiilipankki. Kuinka silloin hoitaisin pankkiasiat?

Vierailija
77/170 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole ikinä tullut mieleenkään että tuota tunnusnumerolistaa pitäisi kuljetella mukanaan lompakossa.

Paljon matkustaville se on ainoa oikea ja turvallinen laskujen maksutapa.

Vierailija
78/170 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Op:lla ei ole sellaista pientä mokkulaa tarjota, joka kulkee mukana vaikka avainrenkaassa? Siinä on yksi nappi  jota painamalla saa näyttöön tunnusluvun, jonka sitten näpyttelee tietokoneelle. Pariston pitäisi tuossa kestää 10 vuotta.

eSafeID on Danska Bankin käytössä

Korvaa tunnuslukutaulukon, joka mulla on vieläkim vuosien takaa. On myös mahdollista kirjautua tietokoneelle kännykän Danske ID sovelluksen kautta.

S Pankilla voi kirjautua tietokoneelle tunnuslukutaulukoon tai mobìilisovelluksen avulla.

Isoimman osan asioista voi hoitaa mobiilipankilla, mutta ei kaikkea. Kaikkea ei löydy mobiilipankista. Joskus on muutenkin helpompaa tehdä homma tietokoneella.

Vierailija
79/170 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voi harmi, kun ei voi enää pitää pankkikorttia ja avainlukulistaa lompakossa, varas pettyy...

Avainlukulista ei toimi, ilman salasanaa. Ja se on usein nelinumeroinen koodi, joka säilyy muistissa.  Aivan samoin kuin pankkikortin pin-koodi.

Pelkällä avainlukulistan numerosarjoilla, ei verkkopankkiin pääse.

Avainlukulistoja käyttävät edelleen iäkkäämmät ihmiset.

Vierailija
80/170 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttää mobiilia niin ei tarvi mitään lappuja.

Ei mummot uskalla 🤣

Eivät halua käyttää.  Sehän se vasta helppo onkin, päästä toisen tilille.  Kun ryöstäjä vain pakottaa väkivällalla kertomaan pin-koodin mobiilipankkiin.

Sinuna en pilkkaisi vanhoja ihmisiä, siis yli 75 vuotiaita, tästä asiasta.

Heitä ryöstellää  jo helvetin usein.  Ja pahoipidellään siinä samalla sairaala kuntoon.

Vasta eläkkeelle jääneet käyttävät kyllä nettiä ja verkko-mobiili pankkeja sekä mobiilivarmenetta täysillä.

Eri asia yli 75 vuotiailla.