Voiko muka renkaiden vaihto kestää 45 min?
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Me siviilit puhumme aina renkaanvaihdosta, vaikka tarkalleenottaen tarkoittaisimme pyöränvaihtoa.
Puhutko nyt siis levypyöristä?
Sanni16kerava
Mikä ettei, puhutaan vaan. Varsinkin kun en tiedä mikä on levypyörä. Onko se sellainen jostain kilpapolkupyöristä tuttu umpinainen vanne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei minulla ainakaan mene itse vaihdossa kun 15min.toki vanteiden pesut ja varastoon kantaminen päälle.
ihan vaan tunkki käytössä ja pulttipyssy.
Jahas ootko koskaan vaihtanu oikeesti renkaita? Kun pulttipyssyllä laitetaan saattaa olla niin tiukassa että se 15 minuuttia menee aivan siihen että saa mutterit auki
Pultit laitetaan kiinni momenttiavaimella niin ei ole liian tiukassa. Pulttipyssyllä aukeaa liian tiukkaankin laitetut, normiavaimeen kun laittaa jatkovartta niin varmasti aukeaa. Eikä muuten mene varttia... vartissa yks mies vaihtaa kaikki tenkaat asiallisilla varusteilla pl. pesu ja varastointi.
Asiallisilla varusteillapa hyvinkin. Jos lisäksi on vielä autotalli jossa renkaat ovat hyvin hollilla, niin mikä ettei niitä varttiinkin vaihda. Mutta saa kyllä olla poikkeuksellisen hyvät tilat ja välineet.
Jos ei hikipäässä huhki ja renkaita joutuu vielä vähän roudaamaan varastosta autolle eikä välineetkään ole ihan priimaa, niin kyllä siinä helposti tunti vierähtää. Toki puoleenkin tuntiin se on tehtävissä, mutta silloin täytyy olla jo urakkatahti päällä, eikä mikään saa vastustaa pätkääkään. Etenkin jos joutuu joka kulman tunkkaamaan erikseen ilmaan. Mulla menisi tuosta sun vartista jo huomattava osa pelkästään siihen, että haen renkaat varastosta ja vien ne sinne.
Aikansa ottaa. Vaja akki luulee että renkaiden vaihto (45 min) ja pyörien vaihto (15 min) ovat synonyymejä.
Joskus kellotin että ilman väännintä ja rauhaksiin hissutellen meni vartti per rengas itse tunkattuna ruosteisesta helmasta jollain rimpulatunkilla. Mukaan mahtui jotain häslinkiä ja varmaan puhelimella käymistä. En pessyt renkaita. Jos ei mikään ole jumissa niin paljon varttia enempää ei pysty käsipelilläkään käyttämään per rengas. Jos liikkeessä menisi 45 min niin ainakin siihen on varattu hyvin aikaa että jotain menee mönkään eikä aikataulut silti petä.
Minä en ole mikään näppärä. Joskus oli kiire, eikä autoja harrastava exäni ehtinyt odottaa että menen vaihtamaan autooni renkaat. Sillä oli väännin, ja meni 20 minuuttia siitä kun lähti pihalle ja palasi takaisin. Ehdin tyyliin käydä suihkussa, ja siinä se oli taas hoputtamassa. :D
Vierailija kirjoitti:
Aikansa ottaa. Vaja akki luulee että renkaiden vaihto (45 min) ja pyörien vaihto (15 min) ovat synonyymejä.
Nimimerkki jäi pois: Sanni16kerava
Yllättävän kauan vaihdossa kotipihassa meni, vaikkei mitään pesuja tehty. Aikansa meni tosin renkaiden kanteluun.
Noin 45 minuuttia operaatioon kului, vaikka pulttipyssykin oli käytössä. Se ei varmaan montaa minuuttia säästänyt, nopeasti pultit sorminkin pyörittelee auki kun voi kahta yhtäaikaa pyöritellä. Toki jotain avaintakin tarvitaan😬
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei minulla ainakaan mene itse vaihdossa kun 15min.toki vanteiden pesut ja varastoon kantaminen päälle.
Ja väännät pultit rikkitai niin tiukkaan, ettei niitä seuraavalla kerralla enää niin vain avatakaan?
Voihan ne vetää oikeaan momenttiin samalla vaivalla. Rengasliikkeet vetää ne niin hiton tiukkaan, koska ihmiset ei kuitenkaan huolehdi jälkikiristyksestä ja sitten pultit tai koko pyörä voi irrota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jahas ootko koskaan vaihtanu oikeesti renkaita? Kun pulttipyssyllä laitetaan saattaa olla niin tiukassa että se 15 minuuttia menee aivan siihen että saa mutterit auki
Pultit laitetaan kiinni momenttiavaimella niin ei ole liian tiukassa. Pulttipyssyllä aukeaa liian tiukkaankin laitetut, normiavaimeen kun laittaa jatkovartta niin varmasti aukeaa. Eikä muuten mene varttia... vartissa yks mies vaihtaa kaikki tenkaat asiallisilla varusteilla pl. pesu ja varastointi.
Asiallisilla varusteillapa hyvinkin. Jos lisäksi on vielä autotalli jossa renkaat ovat hyvin hollilla, niin mikä ettei niitä vartti
No mulla on iso talli, hallitunkki ja pulttipyssy. Renkaat on seinällä telineessä. Tuohon varttiin pitää vielä laskea jarrupalojen, vetarikumien jne pyöräkotelon tekniikan kunnon tarkastus samalla kun on pyörä pois. Renkaat pesen sitten myöhemmin, neljän auton renkaiden pesuun menee painepesurilla ja vanneharjalla se tunti. Hallinosturi olis kiva, mutta se olis vähän tiellä arkikäytössä. Kun huolehdin renkaat neljään autoon niin on paljon kivempaa kun on puitteet kunnossa. Rengashotellin näyttää maksavan täälläpäin noin 80€/kausi eli neljän tunnin puuhastelulla säästän 640€. Helppoa rahaa...
Monesti nämä liimapainot (tai osa niistä) lähtee karkuun kauden aikana, hyvä ne pyörät on painottaa kun ei ole iso lisätyö.
Prässätyt kuplavolkkarin peltivanteen klunssit nyt on asia erikseen.
Sanni16kerava