Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko muka renkaiden vaihto kestää 45 min?

Vierailija
30.10.2024 |

Sehän on reilu 10 min/rengas!

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei minulla ainakaan mene itse vaihdossa kun 15min.toki vanteiden pesut ja varastoon kantaminen päälle.

ihan vaan tunkki käytössä ja pulttipyssy.

Minäkin aloitan ajan laskemisen vasta siinä vaiheessa kun viimeinen rengas on ilmassa. Ja kamat jää tietysti pihaan lojumaan.

Vierailija
22/49 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei minulla ainakaan mene itse vaihdossa kun 15min.toki vanteiden pesut ja varastoon kantaminen päälle.

Minäkin aloitan ajan laskemisen vasta siinä vaiheessa kun viimeinen rengas on ilmassa. Ja kamat jää tietysti pihaan lojumaan.

Jep, niihin höpöstelyihin menee leijonanosa ajasta. Työkalujen haalimiseen, renkaiden kanniskelemiseen, ilmanpaineiden tarkastamiseen ja pumppaamiseem yms yms. Helposti menee 45min omassa pihassa siitä kun kotiovesta astuu pihalle siihen, että rasvalle haisevana astuu takaisin ovesta sisälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Renkaanvaihto puoli tuntia ja olen nainen, en tarvitse miestä tähän puuhaan. Autoillut olen jo yli 50 vuotta, en pidä itseäni tumpelona autoasioiden kanssa, kun itse olen kaiken hoitanut tähänkin asti. Mies minulla oli, kunnes kuoli kaksi vuotta sitten, mutta hän ei vaihtanut renkaita edes omaan autoonsa. Vaihdatti muualla. Ei kai noissa paikoissa ammattilaiset 45 minuttia vaihda, vähemmänkin aikaa riittää.

Aloituksesta ei ihan selvinnyt, että vaihdetaanko ne itse vai jollain pajalla, mutta riippuen vähän kaikesta niin kyllä toi puoli tuntia on tosi nopeasti vaihdettu jos itse vaihtaa. Jos renkaat pitää jostain kellarista/autotallista tms. Hakea ja nostaa auton omalla tunkilla joka on takakontissa jne. Niin ei kyllä mene puoleen tuntiin sitten millään, hallitunkillakin tiukkaa voi tehdä ja tietysti ristikkoavaimella eikä millään pulttipyssyllä. Jos taas joku paja vaihtaa, kaikki valmiina eikä mitään pesuja yms. Niin eiköhän mene korkeintaan vartti. Mä en tarvitse naista siivoamiseen, ruuanlaitossa, pyykinpesussa tai missään muussakaan, toki joissain asioissa sellainen on silti ihan kiva olla.

Vierailija
24/49 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auto nosturille

Pyörän irrotus

Renkaan irrotus

Renkaan asennus

Renkaan täyttö ja tasapainotus

Pyörän asennus.

Tämän teet neljä kertaa ja ajat auton nosturilta, helposti menee 45min

Sanni16kerava 

Miksi pitäisi tasapainottaa, jos vaihdetaan vanteineen?

AP puhui renkaiden vaihdosta. Silloin tasapainotus tulee usein tarpeeseen. Hyvin harva uusitaan rengas on täysin tasapainossa. Ammattitaitoinen asentaja osaa asentaa renkaan ja vanteet heitot vastakkain, jolloin lisäpainojen määrän voi minimoida.

Sanni16kerava 

Vierailija
25/49 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jahas ootko koskaan vaihtanu oikeesti renkaita? Kun pulttipyssyllä laitetaan saattaa olla niin tiukassa että se 15 minuuttia menee aivan siihen että saa mutterit auki

Pultit laitetaan kiinni momenttiavaimella niin ei ole liian tiukassa. Pulttipyssyllä aukeaa liian tiukkaankin laitetut, normiavaimeen kun laittaa jatkovartta niin varmasti aukeaa. Eikä muuten mene varttia... vartissa yks mies vaihtaa kaikki tenkaat asiallisilla varusteilla pl. pesu ja varastointi.

Vierailija
26/49 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin viimeinen talvirenkaiden vaihto liikkeessä kesti noin 10 minuuttia. 

Vierailija
27/49 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä voit kokeilla kuinka kauan sulla kestää renkaiden vaihto.

Veikkaan, että enemmän kuin 45 min.

Vierailija
28/49 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja väännät pultit rikkitai niin tiukkaan, ettei niitä seuraavalla kerralla enää niin vain avatakaan?

Vierailija
29/49 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei itse tehden ole kuin manuaalityökalut ja vain yksi tunkki, niin aikaa meni hyvinkin tuo 45 min - 1 tunti, kun joka nurkka kerrallaan alusta loppuun tehden, samalla tosin katselin vähän pyöräntuentaa ja kaavin jarrulevyjen kanteista ruostehilettä pois. Vanteiden pikainen puhdistus enimmästä kurasta sisältyi myös tähän aikaan, ettei aiheuttaisi epätasapainoa.

Vierailija
30/49 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auto nosturille

Pyörän irrotus

Renkaan irrotus

Renkaan asennus

Pyörän asennus.

Sanni16kerava 

AP puhui renkaiden vaihdosta. Silloin tasapainotus tulee usein tarpeeseen. Hyvin harva uusitaan rengas on täysin tasapainossa. Ammattitaitoinen asentaja osaa asentaa renkaan ja vanteet heitot vastakkain, jolloin lisäpainojen määrän voi minimoida.

Sanni16kerava 

Me siviilit puhumme aina renkaanvaihdosta, vaikka tarkalleenottaen tarkoittaisimme pyöränvaihtoa.

Vierailija
31/49 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jahas ootko koskaan vaihtanu oikeesti renkaita? Kun pulttipyssyllä laitetaan saattaa olla niin tiukassa että se 15 minuuttia menee aivan siihen että saa mutterit auki

No ei kai sitä voi kuin itseään syyttää jos on niin tyhmä että on vetänyt ne liian lujaa kiinni.

Se onnistuu pulttipyssyllä ilman, että ajattelee mitään 

Vierailija
32/49 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jopa mun 20€ Bilteman pulttipyssyssä on momentin säätö. Sen ja järjen käyttö on toisinaan ihan ok

Vierailija
33/49 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Renkaanvaihto puoli tuntia ja olen nainen, en tarvitse miestä tähän puuhaan. Autoillut olen jo yli 50 vuotta, en pidä itseäni tumpelona autoasioiden kanssa, kun itse olen kaiken hoitanut tähänkin asti. Mies minulla oli, kunnes kuoli kaksi vuotta sitten, mutta hän ei vaihtanut renkaita edes omaan autoonsa. Vaihdatti muualla. Ei kai noissa paikoissa ammattilaiset 45 minuttia vaihda, vähemmänkin aikaa riittää.

Aloituksesta ei ihan selvinnyt, että vaihdetaanko ne itse vai jollain pajalla, mutta riippuen vähän kaikesta niin kyllä toi puoli tuntia on tosi nopeasti vaihdettu jos itse vaihtaa. Jos renkaat pitää jostain kellarista/autotallista tms. Hakea ja nostaa auton omalla tunkilla joka on takakontissa jne. Niin ei kyllä mene puoleen tuntiin sitten millään, hallitunkillakin tiukkaa voi tehdä ja tietysti ristikkoavaimella eikä millään pulttipyssyllä. Jos taas joku paja vaihtaa, kaikki va

Mä en naista tarvitse kuin siihen yhteen asiaan. Iällä ei siinä hommassa ole niin väliä, kunhan lämpimän paskan tekee.

Ja mikä se homma siis oli?

Solmioni solmiminen.

Kaikesta muusta selviän itse vallan mainiosti.

M42

Vierailija
34/49 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auto nosturille

Pyörän irrotus

Renkaan irrotus

Renkaan asennus

Pyörän asennus.

Sanni16kerava 

Että saa kusetettua tietämättömiltä enemmän rahaa.

Vierailija
35/49 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auto nosturille

Pyörän irrotus

Renkaan irrotus

Renkaan asennus

Pyörän asennus.

Sanni16kerava 

Sanni16kerava 

Me siviilit puhumme aina renkaanvaihdosta, vaikka tarkalleenottaen tarkoittaisimme pyöränvaihtoa.

Puhutko nyt siis levypyöristä?

Sanni16kerava 

Vierailija
36/49 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu miten kovassa kännissä on.

Vierailija
37/49 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kai sitä voi kuin itseään syyttää jos on niin tyhmä että on vetänyt ne liian lujaa kiinni.

Kun vaihdatat renkaat liikkeissä tai korjaamolla tai ne on irrotettu välillä esim. jonkun korjauksen takia niin ei siitä voi itseään syyttää jos ne on erittäin tiukassa. Näin on aivan oikeesti, eikä itsellä oo ollut mitään tekemistä liian tiukkaan laittamisessa

Vierailija
38/49 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jopa mun 20€ Bilteman pulttipyssyssä on momentin säätö. Sen ja järjen käyttö on toisinaan ihan ok

Mutta pulttipyssyllä et momenttiavainta voi korvata. Siihen momenttiin vaikuttaa eniten kuinka kauan annat hakata.

Vierailija
39/49 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on myös vanteiden pulttikartiot paskana kun ei ole momenttiavainta. Kannattaisi lukea edes se auton käyttöohjekirja kun ei muuten osaaminen riitä.

Vierailija
40/49 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä olen perinteisesti siihen hommaan saanut tunnin kulumaan.

Omalla pihallani yleensä itse vaihtanut. Mulla ei ole hallitunkkia (eli hydraulista) ja vain ristikkoavain.

Hissunkissun homman hoidan ja tupakin polttelen puolessa välissä.

Kerran käytin firmassa vaihdatuttamassa, koska selkä oli pahana. Siellä pojilla oli nostovempain, jolla saivat koko auton ylös nopsasti ja sitten ne paineilmalla toimiva pulttipyssyt. Nopsasti kävi, mutten kellottanut. Tokkopa tuohon varttia enempää kului aikaa.

N61

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän viisi