Normaalia vai jotain erityisherkkyyttä, jos lapsi toistuvasti sanoo siitä, miten epämiellyttävät kuravaatteet on päällä?
Kyse ei ole pikkutaaperon itkupotkuamisesta, vaan iso fiksu tammikuussa 7v täyttävä, joka asiallisesti mutta toistuvasti sanoo siitä, miten epämiellyttävältä ne tuntuu. Olen kaikki kuulemani vinkit jo kokeillut, eli kurahousujen koko on sopiva, ei ole makkarankuori, henkselit säädetty niin, että ei valu, mutta ei kiristä, samoin saapaslenkit pysyy saappaiden alla, mutta ei liikkuessa kiristy liikaa jne. eikä ole liian paksuja vaatteita alla ja kurahanskoissakin vain ohuet merinolapaset, jotka ei vaikuta liian lämpimiltä jne. Eskarihenkilökunnan kanssa olen pari kertaa jutellut, ovat ihan ymmärtäväisiä, mutta ratkaisu oli lähinnä se, että lapsi kyllä tottuu, kun niitä nyt käytetään melkein päivittäin.
Kommentit (213)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apua, en ole tajunnut, että joku vaatekappale voi olla näin ikävä lapsille. Ja minä tyhmänä olen vielä aika paljon niitä lapsella (vähän yli 7vuotias) käyttänyt sillä ajatuksella, että ei lisäsuojasta haittaakaan ole. Kiltti tyttö, ei ole valittanut. Tässä syksyllä jos pihalla on tehty syyshommia, lehtien haravointia ja sellaista, yleensä kumisaappaat, kurahousut ja kurarukkaset on lapsella ollut päällä. Voiko olla, että ne on silti tuntuneet tosi ikävältä, mutta ei ole vaan asiasta sanonut mitään?
99% lapsista käyttää kuravaatteita ihan normaalisti vinkumatta kuin mitä tahansa muitakin vaatteita. Sitten on se 1% erityisherkkiä lumihiutaleita.
tai 50 ja 50 %
Vierailija kirjoitti:
Kuravaatteet 7 vuotiaalla?
Onko ne kuralammikot vielä tuossa iässä niin kiinnostavia että tarvitsee kuravaatteita?
Kenelle voi tulla yllätyksenä, että Suomen ilmastossa lapset, myös 7-vuotiaat, käyttävät kuravaateita?
En oikein osaa ottaa kantaa onko miten epämukavat vai. Ei varmaan, kun melkein kaikki lapset niitä kuitenkin käyttää?
Mutta ne kommentit ihmetyttää, joissa sanotaan, että seitsemänvuotiaan ei kuuluisi enää leikkiä lätäköissä. Ihanko totta? Kyllä minä ennemminkin kannustaisin kaikenlaisiin pihaleikkeihin. Mitä enemmän ulkona ja mitä vähemmän kännykän ääressä, sen parempi!
Jos kuravaatteet on ihan pakolliset, eikä ne siitä jousta, kokeilisin fleecevuorillista kokokurahaalaria. Nopeampi ja kivempi pukea eikä henkselit hankaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole erityisherkkyytä, jos kysymyksessä on vain kurahousut. Erityisherkkä valittaisi sukista, alushousuista yms. Kyllähän aikuinenkin kokisi liikkumisen hankalaksi kurahousuissa. Jos lapsesi olisi muutaman viikon vanhempi ja olisi koulussa, ei kukaan pakottaisi käyttämään kurahousuja. Jos taas lapsesi olisi erityisherkkä, pukeutumisen haasteet olisivat paljon suuremmat.
Lapsen valittaminen johtuu ainoastaan omien vanhempien asenteesta kurahousuihin.
Vierailija kirjoitti:
Apua, en ole tajunnut, että joku vaatekappale voi olla näin ikävä lapsille. Ja minä tyhmänä olen vielä aika paljon niitä lapsella (vähän yli 7vuotias) käyttänyt sillä ajatuksella, että ei lisäsuojasta haittaakaan ole. Kiltti tyttö, ei ole valittanut. Tässä syksyllä jos pihalla on tehty syyshommia, lehtien haravointia ja sellaista, yleensä kumisaappaat, kurahousut ja kurarukkaset on lapsella ollut päällä. Voiko olla, että ne on silti tuntuneet tosi ikävältä, mutta ei ole vaan asiasta sanonut mitään?
Miksi et ole kysynyt asiaa häneltä. Ei kannata kysyä sitä, että tuntuvatko ne epämukavilta. Tarkeneeko hän kyseisissä varustuksessa? Kuinka kauan hän on tehnyt syyshommia kyseisessä varustuksess? Jos hän hymyilee ja viihtyy syyshommien aikana, niin ei sinulla ole mitään huoletta asiaan.
Taas tätä Länsimaisen Ihmisen Ahdinkoa, oli provo tai ei. Huvittavaa kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
En oikein osaa ottaa kantaa onko miten epämukavat vai. Ei varmaan, kun melkein kaikki lapset niitä kuitenkin käyttää?
Mutta ne kommentit ihmetyttää, joissa sanotaan, että seitsemänvuotiaan ei kuuluisi enää leikkiä lätäköissä. Ihanko totta? Kyllä minä ennemminkin kannustaisin kaikenlaisiin pihaleikkeihin. Mitä enemmän ulkona ja mitä vähemmän kännykän ääressä, sen parempi!
Todellakin tällä tavalla! Nukkuu paremmin ensi yön ja on rauhallisempi pihaleikkien jälkeen.
Sarjakommentoija voisi opetella edes lainaamaan oikein.
No jos täysin normaali lapsi valittaa jostakin, niin toki hänelle pitää hakea joku diagnoosi. Kun kaikilla muillakin on
Vierailija kirjoitti:
En mä usko, että erityisherkkyys yhtäkkiä ilmenisi tuollain jos ei aiemmin ole ollut vastaavaa. Se on vaan se ylimääräinen pukeminen joka ottaa päähän.
Tulee kertoa lapselle miksi niitä tulee pitää. Minäkeskeisyys vähenee kun saa sosiaalisia kontakteja ja ajattelu siirtyy sosiaaliseen ajatteluun.
Fyysinen kouluvalmius edellyttää, että lapsen elimistö kestää koulumatkan ja koulupäivän aiheuttaman rasituksen.
Motorinen kouluvalmius edellyttää, että lasi kykenee istumaan paikallaan, keskittymään ja seuraamaan opetusta. On tärkeää myös että lapsi selviytyy omatoimisesti ruokailusta ja pukeutumisesta.
Ajattelun kehittymisen seurauksena kouluikäinen kykenee irtautumaan välittömistä aistihavainnoista. Hänen ajattelunsa on johdonmukaista ja loogista.
Anna lapsen itse säätää henkselit jne. sopiviksi.
Itse olen samanlainen, että pitää olla sellaiset vaatteet, jotka tuntuvat hyvältä päällä. Olen kuulemma ollut sellainen lapsesta asti ja olen suhteellisen normaali ihminen. Ei ole mitään diagnoosia ja tule toimeen ihmisten kanssa. En vain tykkää epämukavista vaatteista tai siitä, että sukat ovat esimerkiksi huonosti jalassa.
Kuravaatteita inhoaa 99 % lapsista ja ovathan ne aikuisenkin mielestä karmeita, hengittämättömiä kuoria.
Tää ei varmaan oikeastaan vastaa ketjun kysymykseen, mutta liittyy vähän kuitenkin. Meillä alkusyksystä 9 täyttänyt tyttö ja tämän kesän aikana leikkimieltymykset muuttui niin, että kevätloskassa vielä kaikki märät pihaleikit oli se ykkösjuttu ja käytetti vielä paljonkin näitä aloituksessakin mainittuja kurahousuja ja kurarukkasia ja muita pihavaatteita. Mutta nyt sitten syysmärällä ei enää oikein kiinnosta mitkään pihaleikit, eikä uusia kuravaatteitakaan halunnut, kun kaupassa vähän niitä katsottiin. Niin ne kasvaa... 😢 Mutta aloittajalle siis, että ehkä teillä tämä vaihe tuli jo aikaisemmin ja kuraleikit ei innosta ja siksi kiukuttelee niistä vaatteista?
Vierailija kirjoitti:
Kuravaatteita inhoaa 99 % lapsista ja ovathan ne aikuisenkin mielestä karmeita, hengittämättömiä kuoria.
Täällä on ilmeisesti siihen 1 prosenttiin kuuluva tapaus, koska tänäänkin kävi minulta erikseen kysymässä, että voiko laittaa kurahousut, kun oli pihalle menossa.
Ei ehkä suoranaisesti epämiellyttäviltä tunnu, mutta kömpelöiltä? Esimerkiksi minä kyllä ymmärrän täysin sen, että lapaset ja kurarukkaset on kuivattelujen kannalta ihan paras käsine syksyllä, ja siksi niitä niin paljon käytetään, mutta 7 - 8 vuotiaista se voi tuntua aika kömelöltä, kun sorminäppäryyttä ei ole ollenkaan niiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ehkä suoranaisesti epämiellyttäviltä tunnu, mutta kömpelöiltä? Esimerkiksi minä kyllä ymmärrän täysin sen, että lapaset ja kurarukkaset on kuivattelujen kannalta ihan paras käsine syksyllä, ja siksi niitä niin paljon käytetään, mutta 7 - 8 vuotiaista se voi tuntua aika kömelöltä, kun sorminäppäryyttä ei ole ollenkaan niiden kanssa.
Kurarukkasten vaihtoehto on välikausirukkaset, jotka ovat paremmat sorminäppäryyden kannalta, koska ...?
Olisko ketään esikoulutätiä paikalla kertomassa, että kuinka paljon siellä oikeasti on tällaisia lumihiutaleita, joille tulee näppylöitä normaaleista syksyvaatteista?
epämiellyttävät on jos helteellä pukee! Mutta ei nyt kun on nollasta kymmeneen astetta.
Jep. Tyypiltä on tullut vuosien kuluessa satoja, ellei tuhansia, avauksia aiheesta. Vähintäänkin 70% kunkin ketjun postauksista on hänen omia, eli keskustelee itsensä kanssa. Epäilemättä tyyppi hakkaa näppistä kuravaatteet päällä ja tumputtaa onnessaan samaan aikaan.