Ihmiset jotka eivät harrasta mitään liikuntaa
Olen pistänyt merkille työpaikallani (istumatyö) että olen ainut kuka harrastaa edes jotain liikuntaa. Työkaverit pitävät tätä aina niin outona ja jopa vittuilevat siitä minulle. Työmatkat kuljen pääasiassa pyörällä, lisäksi lenkkeilen ja käyn pilates-tunneilla. Työkaverit liikkuvat pelkästään autolla, jopa 100 metrin kauppareissut ja ruokavalio on lähinnä höttöpullaa. Sen tietysti huomaa myös heidän ulkomuodossa, ovat kaikki plus-kokoisia ja itse olen hoikka. Enkä tässä nyt väitä että plus-kokoisuus johtuisi varsinkaan aina huonoista elintavoista, mutta veikkaisin että näiden kohdalla niillä on asiaan vaikutusta.
Miten pystyy olemaan sisätiloissa koko päivän? itsellä olisi ainakin ihan vetämätön olo eikä aineenvaihdunta toimisi ollenkaan. Muiden kokemuksia asiasta?
Kommentit (45)
Taas haukutaan normaalipainoisia. Eikö teillä langanlaihoilla ole muuta tekemistä?
Vierailija kirjoitti:
Asia ei varmaan kuulu kellekään muulle kuin asianosaiselle. Miksei ap voi vain olla tyytyväinen siihen, että itse kuntoilee?
Suomen kaltaisesta yhteiskunnassa kuuluu. Liikkumattomuus aiheuttaa ihan älyttömästi terveysongelmia, ja ne maksetaan verotuloista sekä huonokuntoiset vanhukset hoidetaan täällä perheen ulkopuolella. Liikunta ei ole vapaaehtoista plussaa terveydelle, se on välttämättömyys kehon toiminnalle.
Otetaan esimerkkejä liikunnan välttämättömyydestä. Jotta ruokailusta saatava verensokeri (glukoosi) imeytyisi lihaksiin riittävästi, pitää insuliinin toimia sekä solujen ottaa sitä sokeria vastaan. Suuremmat lihassolut ottavat sokeria pieniä paremmin vastaan, eli jos lihaksia ei ole, pysyy verensokeri korkeana ja insuliinin teho laskee ajan kanssa. Liikunta aiheuttaa myös eri toimintoja kehossa, jotka tehostavat insuliinin toimintaa ja sokerinottoa soluihin. Liiallinen sokeri estää monia korjaustoimenpiteisiin johtavia geenejä toimimasta kunnolla sekä heikentää muodostuvan sidekudoksen rakennetta.. Kuona-aineet eivät myöskään liiku kehossa itsessään, hapekas veri ravinteineen kyllä kulkee valtimoissa hyvin, mutta laskimot ja kuona-aineiden kuljetus vaativat lihasten apua toimiakseen tehokkaasti. Liikunta auttaa myös erittämään aineita, jotka tuhoavat meillä kaikilla olevia syöpäsoluja, ennen kuin ne kerkeävät kasvamaan liikaa.
Jo reippaalla kävelyllä saa suurimman osan liikunnan hyödyistä itselleen, mitään erityistä ei tarvita. Liikkumattomuus on itsekkyyttä jos olettaa että muut maksavat hoitosi laiskan elämäntyylin seurauksena.
Vierailija kirjoitti:
Yksin on tylsää ja masentavaa, ja etenkin jälkimmäinen tuottaa henkistä tuskaa ja kipua joka vie halut liikkua, ja työttömänä ei ole varaa ryhmäliikuntaan. Joten liikkuminen on rajautunut arkiliikuntaan. Mielelläni toki liikkuisin enemmän, varsinkin kun olisi aikaakin, mutta ehkä sitten kun saan töitä ja on enemmän rahaa panostaa liikuntaan.
Kannattaa katsoa työväenopistojen ja kansanopistojen tarjonta liikuntakurssien osalta, niihin saa vielä työttömyysalennuksen.
Hallitus leikkasi ansiosidonnaisen ja ihmiset on masentuneita eikä jaksa harrastaa liikuntaa.
Jotenkin tämä aloitus ärsytti.Vaikka,
Harrastan kyllä liikuntaa, enkä ole ylipainoinen.
Mutta mikään ulkoliikunta ei tässä suomalaisessa ilmastossa todellakaan ole mun juttu.
Autottomana pakollista ulkona liikkumista tulee, mutta todellakin jätän sen niin minimiin kuin mahdollista.
Se että ei nauti loskassa rämpimisestä posket punaisena( ja räkä siinä poskella)ei tee kestään sohvaperunaa.Liikkua voi jokainen siellä missä huvittaa, saatampa liikkua enemmän kuin sinä, vaikken tee siitä numeroa ja vaikka se ei ole "ulkona raittiissa ilmassa".Älä ole noin toksisen pirtsakka, se mua voisi työkaverinasi ehkä ärsyttää.