Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos sinulla ei ole lastenlapsia ja jotkut samanikäiset tuttavat utelevat asiasta, niin miten vastaat?

Vierailija
26.10.2024 |

Esim. minulla on 2 sisarusta. Meillä kolmella kenelläkään ei ole lapsia. Veljeni on psyykkisesti hyvin sairas eikä ole puhunt vieraille ihmisille sanaakaan 20 vuoteen. Häneltä lienee turha lapsia odotella.

Siskokin on kohta 35-vuotias eikä lapsia. Muutamalle lapselle on äitipuoli.

Minulle koko naissukupuoli on jäänyt vieraaksi asiaksi elämäni aikana. Ne kerrat, kun olen ollut työajan ulkopuolella tekemissä vastakkaisen sukupuolen kanssa, lasketaan yhden käden sormilla. En tiedä mitä jutella, sanoa tai puhua. Työelämässä pärjään kyllä. Mahdollisesti olen itsekin kirjolla, mutta ei se diagnoosi muuta mitään. 

Joten meiltä sisaruksilta omien, yli 70-vuotiaiden vanhempien on turha odotella lastenlapsia.

Meillä on kyllä sukulaisia, joille lastenlapset ovat itsestäänselvyys. En tiedä ovatko miten törppöjä ja utelevatko asioista meidän vanhemmilta suoraan vai osaavatko olla hienotunteisia.

M40

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltäydyn keskustelemasta asiasta, eli en vastaa mitään

Vierailija
2/23 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sisko on vasta 35 ja suhteessa niin hyvin ehtii yhden pyöräyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on jo lapsenlapsia ja en koskaan kysy keneltäkään ellen tiedå, että niitä on. Ja monilla on - kyllä nuoret tekevät lapsia. Noin puolet ystävistä on isoäitejå vaikka ollaan 58-61.

Vierailija
4/23 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on jo lapsenlapsia ja en koskaan kysy keneltäkään ellen tiedå, että niitä on. Ja monilla on - kyllä nuoret tekevät lapsia. Noin puolet ystävistä on isoäitejå vaikka ollaan 58-61.

Onko ikä vienyt mummulta lukutaidon vai miten tämä liittyi aiheeseen?

Vierailija
5/23 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 45v ja toivon mukaan ei tuollaiset utelut alkaa koskaan. Olisin halunnut lisää lapsia ja sattuu aivan helvetisti, että lisää lapsia ei tullut. Ainoa lapsi (tytär) on 21v ja sanoo, että ei halua lapsia. Eli en saa edes lapsenlapsia. Toki lapsen oma valinta enkä ole hänelle siitä vihainen, mutta yksin suren ja itken asiaa. 

Lisäksi tuollaiset utelut on ylipäätään inhottavia koska ihmisillä voi olla tahatonta lapsettomuutta ja sen lisäksi ei kuulu muille toisten valinnat.

Vierailija
6/23 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 45v ja toivon mukaan ei tuollaiset utelut alkaa koskaan. Olisin halunnut lisää lapsia ja sattuu aivan helvetisti, että lisää lapsia ei tullut. Ainoa lapsi (tytär) on 21v ja sanoo, että ei halua lapsia. Eli en saa edes lapsenlapsia. Toki lapsen oma valinta enkä ole hänelle siitä vihainen, mutta yksin suren ja itken asiaa. 

Lisäksi tuollaiset utelut on ylipäätään inhottavia koska ihmisillä voi olla tahatonta lapsettomuutta ja sen lisäksi ei kuulu muille toisten valinnat.

Joissakin piireissä tykätään leijua erilaisilla asioilla. Joku kerskailee sillä, että herää eläkkeellä joka aamu viideltä. Joku kerskailee sillä, että on 10 lastenlasta.

Vierailija
7/23 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole lapsia niin ei lapsenlapsiakaan ja harvoin minulta sellaisia udellaan mutta jos joku kysyy kerron totuuden ettei ole lapsia. Ei utelut sen enempää vastausta tarvitse.

N48

Vierailija
8/23 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun tytöllä on melkein 20 vuotta aikaa muuttaa mielensä, ei kannata vielä itkeä. 

Vierailija
9/23 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyin chatgpt:ltä: mikä on ollut isovanhemmaksi tulon keski-ikä Suomessa eri vuosikymmeninä?

Vastaus: 

"19601980-luvuilla: Suomalaisten keskimääräinen ensimmäisten lastenlasten syntymäikä oli melko alhainen. Ihmiset tulivat usein isovanhemmiksi 4050 vuoden iässä, sillä lapsia saatiin yleensä nuoremmalla iällä ja syntyvyys oli korkeampaa kuin myöhempinä vuosikymmeninä.

19902000-luvuilla: Keski-ikä isovanhemmaksi tullessa alkoi nousta, ja monilla ensimmäinen lapsenlapsi syntyi vasta 50 ikävuoden jälkeen. Tämä johtui osittain siitä, että lasten hankintaa alettiin siirtää myöhemmäksi, mikä siirsi myös sukupolvien välistä vaihtumista myöhemmäksi.

2010-luvulta eteenpäin: Keskimääräinen isovanhemmaksi tulon ikä on noussut entisestään, ja tänä päivänä Suomessa tullaan yleensä isovanhemmiksi noin 5560 vuoden iässä. Tämä johtuu erityisesti siitä, että ensisynnyttäjien keski-ikä on noussut, ja sukupolvien välinen ero on pidentynyt."

Eli ei ole nykylapsilla enää välttämättä isovanhempia, jotka ovat virkeitä mummoja ja pappoja. Toki osalla ikäihmisistä kunto on oleellisesti parempi kuin aiempina vuosikymmeninä

Vierailija
10/23 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun tytöllä on melkein 20 vuotta aikaa muuttaa mielensä, ei kannata vielä itkeä. 

Ja sanon tämän siis itsekin 21-vuotiaana lapsettomuutta vannoneena. Nyt 28 ja erittäin toivottu pulla uunissa.

Vierailija
11/23 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun ei ole lapsiakaan niin ei voi olla lapsenlapsia. Vastaan siis: ei ole. Yleensä asia tulee selväksi heti. Viimeksi 84v mummoni kysyi eikä jankannut asiasta sen enempää vastauksen saatuaan. Ikää on ja vaihtikset aluillaan, joten eiköhän sukulaiset ole jo ymmärtäneet ettei lapsia ole aikomustakaan tehdä/saada.

Vierailija
12/23 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan, että en voi saada lapsenlapsia, koska minulla ei ole lapsiakaan. Simple.

Vierailija
13/23 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan vaan, että minulla ei ole lapsia eikä lapsenlapsia. Jos utelevat syytä, vastaan etten pidä lapsista

Vierailija
14/23 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joissakin piireissä tykätään leijua erilaisilla asioilla. Joku kerskailee sillä, että herää eläkkeellä joka aamu viideltä. Joku kerskailee sillä, että on 10 lastenlasta.

Hmm hukkaan menisi kerskailut jos joku mulle tulisi kertomaan että hänellä on 10 lastenlasta. Kun en tajuaisi kadehtia, eikä se tieto muutenkaan herättäisi mitään tunteita. Varmaan vaan sanoisin että ai jaa, ja mielessäni miettisin että miksiköhän se tuon halusi kertoa.

Vierailija
15/23 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan, ettei ole ja toivottavasti ei tulekaan. 

Vierailija
16/23 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suku ollut lapsetonta, olen jo viidettä polvea jolla ei ole lapsia.

Vierailija
17/23 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ymmärtänyt, että kuka kysyy ja keneltä. Siis joku tuttava kyselee 40-vuotiaalta ap:lta onko hänellä lapsenlapsia? Mahtaa olla kulahtanut ulkonäkö siinä tapauksessa. 

Vierailija
18/23 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulta kyselyt loppuivat kun kysyin mites ne vahinko kyrvän kuulat jaksavat. menivät sanattomiksi eikä kukaan tule kyselemään selittelemään.

Vierailija
19/23 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun tytär ei pidä lapsista. En usko, että muuttaa mieltään.

Vierailija
20/23 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon että tyttäret ei lapsia halua ja poika on adoptiojonossa. Yleensä pysyy sen jälkeen turvat kiinni. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kahdeksan