Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen tuore äiti ja aivan täynnä kaikkea neuvomista, kritiikkiä ja arvostelua

Vierailija
26.10.2024 |

Turha ihmetellä miksei enää haluta tehdä lapsia. Olen huomannut nyt tuoreena äitinä, että raskausajasta lähtien olen saanut kuunnella loputtomiin muiden neuvoja, kritiikkiä, parannusehdotuksia, pelotteluja yms. Yritän koko ajan tehdä kaiken paremmin ja paremmin, mutta silti on aina jotain jonka voisi vielä tehdä toisin tai paremmin. Tai sitten tulee uhkakuvia, että jos jokin asia on tehty väärin niin siitä seuraa sitä ja sitä.

Tämä jatkuva kritiikki on aiheuttanut jo valtavan ahdistuksen. Koko ajan on päässä jokin kritisoitu asia ja joku sormi pystyssä esitetty neuvo. Haluaisin vain olla kotona rauhassa lapsen kanssa, mutta se on varmaan viimeinen asia mitä saan...vanha kunnon masennuskin nostaa taas päätään.

Kommentit (91)

Vierailija
81/91 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terapiaan. Lapsi mummeille siihen asti kunnes saa itsensä kuntoon.

Lapseni mummo minun anoppi halusi "päästää" kauppaan ilman neljän kuukauden ikäistä vauvaa, noin tunti meni ja tulin takaisin. Vauva huusi naama punaisena pyyhkeeseen käärittynä kun oli käyttänyt saunassa, niin on kuulemma aina tehty. Joo on maalta kotoisin. Minuakaan ei vauvana viety saunaan.

Niin minunkin anoppi halusi käyttää vauvaa saunassa. Oli käyttänyt omia lapsiaan ja muita lapsenlapsiaan. En itse välitä saunomisesta, ja anoppi kertoi, että eihän siellä löylyä heitetä, pidetään vaan vauvaa hetki lämmössä. 

Annoin anopin saunottaa vauvaa. Järkeilin, että kun hän on omatkin lapsensa saanut pidettyä hengissä ja kasvatettua järkeväksi aikuisiksi, eihän minunkaan vauvaani vaaranna. 

Molemmista mummoista, niin anopista kuin äidistäni, tulikin lapsille tärkeitä, rakkaita ja läheisiä. Anopista on jo aika jättänyt, ja lapsetkin ovat nuoria aikuisia jo. 

Oli vaikeaa vauvahöyryissä antaa mummojen hoitaa lapsia tavallaan, mutta onneksi annoin niin tehdä. Ei minun tapani ole ainoa oikea, ja heillä on myös enemmän kokemusta. Kun sain lisää lapsia, minustakin tuli rennompi äiti. 

Vierailija
82/91 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasva aikuiseksi. Olet todella lapsellinen kitisijä ja tyhmä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/91 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaistahan se on ollut aina. Ei ole mikään uusi ilmiö. Voit joko sanoa, että et jaksa kuunnella neuvoista tai jättää neuvot huomiotta.

Enemmän kiinnostaisi tietää MIKSI pitää päästä juuri äitejä tai tuoreita vanhempia arvostelemaan. Ei muiden asioita samalla tavalla räävitä. Se ei olisi hyväksyttävää käytöstä. 

AP

No ei se ole hyväksyttävää tuoreen äidinkään kohdalla. Sun pitää vaan olla jämäkkä.

Yövalvomisten jälkeen en jaksa olla kovin jämäkkä. Voi luoja tätä maata kun koko ajan täytyy olla siilipuolustus päällä näiden kaheleiden kanssa.

AP

Sun pitä

Ei mun lastani tule kukaan jyräämään. Mulle tuli vain äitiydessä yllätyksenä se, että menetin itsellisen aikuisen oikeuteni ja olen nyt enää joku epäolio joka lähtökohtaisesti toimii kyseenalaisin tavoin ja tarvitsee jatkuvaa opastusta. Neuvolasta kyllä kysynkin neuvoa, mutta muiden neuvoja en pyytämättä tarvitse. Esim. järjestely- ja ongelmanratkaisukykyni eivät ole hävinneet mihinkään. Miksi niiden oletetaan hävinneen?

Tämän aloituksesi perusteella kaikki aikuisen kykysi ovat hävinneet, etkä kykene muuta kuin ahdistumaan. 

Ehkä läheisesi ovat jopa huolissaan sinusta, ilmeisesti ihan aiheellisesti. 

Ihan ihme vinkunaa koko aloitus. Et sinä mikään lumihiutale ole.

Vierailija
84/91 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Mulle kerrottiin, että pitäisi ottaa koira (ei kiinnosta), mennä töihin autotehtaaseen (olin maisteri koulutustaan vastaavassa vakityössä), antaa lapselle terveellistä ruokaa (ihanko totta, enpäs tiennytkään!) ja raskausaikana valistettiin, että kannattaa ostaa sellaiset äitiyshousut, niin vauva ei litisty. Niin ja kotini näyttää tavallisen ankealta vuokra-asunnolta (okei, oli kyllä ihan oma). Onnellisia ovat ne, joilla on täyspäiset sukulaiset.

Onpa kamalaa. Ihmiset nyt vain ovat tuollaisia. Kannattaako noista välittää, toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Raskaaksi käy elämä, jos kaiken ottaa itseensä ja pahoittaa mielensä. 

Vierailija
85/91 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"itse sain kuulla jopa pitäväni tuttipulloa väärin, kun annoin vauvalle maitoa. Kyllä siinä tuoreena äitinä univelassa alkoi olla lopulta vain todella surullinen, että näin huono lapseni hoitajako sitten olen. Ja ei tullut sitten enempää lapsiakaan." 

No älä nyt muita ihmisiä omista mielenterveysongelmistasi syytä!! Ei tuollainen kaikesta mielensäpahoittaminen ja ahdistuminen ja syyllistyminen ole normaalia, se on sairaus. 

Vierailija
86/91 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"itse sain kuulla jopa pitäväni tuttipulloa väärin, kun annoin vauvalle maitoa. Kyllä siinä tuoreena äitinä univelassa alkoi olla lopulta vain todella surullinen, että näin huono lapseni hoitajako sitten olen. Ja ei tullut sitten enempää lapsiakaan." 

No älä nyt muita ihmisiä omista mielenterveysongelmistasi syytä!! Ei tuollainen kaikesta mielensäpahoittaminen ja ahdistuminen ja syyllistyminen ole normaalia, se on sairaus. 

Minusta tuossa se neuvoja kyllä on sairaampi yksilö.

Menkää hoitoon, kaikki omahyväiset besserwisserit!

Myös isät ahdistuvat yhtä lailla tuosta neuvomisesta. He vain eivät kirjoittele tänne.

Vierailija
87/91 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaistahan se on ollut aina. Ei ole mikään uusi ilmiö. Voit joko sanoa, että et jaksa kuunnella neuvoista tai jättää neuvot huomiotta.

Enemmän kiinnostaisi tietää MIKSI pitää päästä juuri äitejä tai tuoreita vanhempia arvostelemaan. Ei muiden asioita samalla tavalla räävitä. Se ei olisi hyväksyttävää käytöstä. 

AP

Olen satunnaisesti seuraillut tätä palstaa reilut kymmenen vuotta. Täällä jos missä arvostellaan koko ajan, asialliset keskustelut ovat siirtymässä vähemmistöön. 

Tämäkin on neuvo mutta mielestäni hyvä sellainen. Mulle kätilö sanoi jo sairaalassa että menee lapsentahtisesti kaikessa. Tuoreen äidin ei tarvitse muuta tehdä kuin imettää ja sylitellä vauvaa sohvalla ja katsoa vaikka sarjoja samalla. Huolehtia vaan omasta nesteytyksestä, mehukannu viereen ja juoda se tyhjäksi. Vauva löytää kyllä oman aikataulunsa. 

Oli oikeasti paras neuvo ikinä. Vauva oli luonnostaan iltavirkku ja nukkui pitkät unet iltapäivällä. Neuvolan täti oli hänkin kokenut ja lähellä eläkeikää mutta ei huomautellut tyhmiä. Ulkomaille lähtiessä antoi rokotukset vähän etuajassa varmuuden vuoksi. Mutta kyllä on itselle hiki tullut kun on sivusta katsellut näitä "rytmittäjiä" ja ihmetellyt tiukkapipoisuutta. Kai se painostus sitten jostain tulee. 

Vierailija
88/91 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritäpä olla isä. Ei ole auttajia tai neuvojia, on vain rajattomasti henkilöitä, joiden mielestä kaikki maailman paha on sun vika.

Vierailija
89/91 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä ap:n kanssa. Isovanhemmat on pahimpia neuvojen tuputtajia, mutta eivät ainoita. Muistan kuinka raskasta se oli ihan pienen vauvan kanssa, kun oli itsellä vielä univelkaa, hormonit sekaisin ja kroppa kipeä synnytyksestä. Olisi kaivannut enemmänkin tukea ja kannustusta, mutta joutui ihan ihmeellisen kritiikin ja solvaamisen kohteeksi, vaikka kaikki oli hyvin ja tuore normaali äiti varmasti tietää parhaiten miten lastaan hoitaa. 

Vierailija
90/91 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Olen satunnaisesti seuraillut tätä palstaa reilut kymmenen vuotta. Täällä jos missä arvostellaan koko ajan, asialliset keskustelut ovat siirtymässä vähemmistöön. 

Tämäkin on neuvo mutta mielestäni hyvä sellainen. Mulle kätilö sanoi jo sairaalassa että menee lapsentahtisesti kaikessa. Tuoreen äidin ei tarvitse muuta tehdä kuin imettää ja sylitellä vauvaa sohvalla ja katsoa vaikka sarjoja samalla. Huolehtia vaan omasta nesteytyksestä, mehuka

Esimerkiksi sossut, joilla ei ole lapsia ja ovat vapaassa suojatyöpaikassa, jossa töitään ei tarvitse hoitaa, ovat sitä mieltä että vauvalle pitää olla minuuttiaikataulu ja pitää syöttää väkisin, kun ei ole nälkä.

Vierailija
91/91 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä ap:n kanssa. Isovanhemmat on pahimpia neuvojen tuputtajia, mutta eivät ainoita. Muistan kuinka raskasta se oli ihan pienen vauvan kanssa, kun oli itsellä vielä univelkaa, hormonit sekaisin ja kroppa kipeä synnytyksestä. Olisi kaivannut enemmänkin tukea ja kannustusta, mutta joutui ihan ihmeellisen kritiikin ja solvaamisen kohteeksi, vaikka kaikki oli hyvin ja tuore normaali äiti varmasti tietää parhaiten miten lastaan hoitaa. 

Heh.... meillä meni vielä niin pitkälle, että vauvaa katsomaan tulleet alkoivat "vitsikkäästi" kommentoida, että ei ole vissiin kotityöt kiinnostaneet, kun oli muutama tiski altaassa tiskausta odottamassa, eikä ollut tullut siinä toipuessa heti tartuttua tomerasti imurinvarteenkaan.

Jos oma lapseni joskus saa lapsia, niin voisin antaa lahjaksi ns lahjakortin, että saa pyytää minulta apua vauva-arjessa niin kodinhoidossa kuin lapsenvahtimisessa, mutta tuputtamaan en alkaisi, saati arvostella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kahdeksan