Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen tuore äiti ja aivan täynnä kaikkea neuvomista, kritiikkiä ja arvostelua

Vierailija
26.10.2024 |

Turha ihmetellä miksei enää haluta tehdä lapsia. Olen huomannut nyt tuoreena äitinä, että raskausajasta lähtien olen saanut kuunnella loputtomiin muiden neuvoja, kritiikkiä, parannusehdotuksia, pelotteluja yms. Yritän koko ajan tehdä kaiken paremmin ja paremmin, mutta silti on aina jotain jonka voisi vielä tehdä toisin tai paremmin. Tai sitten tulee uhkakuvia, että jos jokin asia on tehty väärin niin siitä seuraa sitä ja sitä.

Tämä jatkuva kritiikki on aiheuttanut jo valtavan ahdistuksen. Koko ajan on päässä jokin kritisoitu asia ja joku sormi pystyssä esitetty neuvo. Haluaisin vain olla kotona rauhassa lapsen kanssa, mutta se on varmaan viimeinen asia mitä saan...vanha kunnon masennuskin nostaa taas päätään.

Kommentit (91)

Vierailija
61/91 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä on niin vaikeaa ottaa vastaan ne neuvot mitkä ovat itsestä hyviä ja ohittaa loput olankohautuksella?

Synnytyksen jälkeen on hormonit sekaisin ja kaikki muiden puhe koetaan kritiikkinä ja negatiivisena. Kyllä se siitä helpottaa. 

Minusta tuo on naisten aliarvioimista. Raskaus ja synnytys ei tee naisista kyvyttömiä ymmärtämään omaa äidinkieltään. Ei paljon tympeämpää voi olla kuin tuollainen "kuvittelet vaan" heitto. Hirveää vähättelyä.

Vierailija
62/91 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä kuuntele somen ohjeita. Tee miten teille on parasta. On ok mennä siitä mistä aita on matalin. Kunhan on ruokaa, kuiva vaippa ja perhe saa nukkua. Muulla ei ole niin väliä. Pyydä apua jos nämä eivät onnistu. Luojan kiitos itse sain lapseni ennen somea. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/91 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaistahan se on ollut aina. Ei ole mikään uusi ilmiö. Voit joko sanoa, että et jaksa kuunnella neuvoista tai jättää neuvot huomiotta.

Enemmän kiinnostaisi tietää MIKSI pitää päästä juuri äitejä tai tuoreita vanhempia arvostelemaan. Ei muiden asioita samalla tavalla räävitä. Se ei olisi hyväksyttävää käytöstä. 

AP

No ei se ole hyväksyttävää tuoreen äidinkään kohdalla. Sun pitää vaan olla jämäkkä.

Yövalvomisten jälkeen en jaksa olla kovin jämäkkä. Voi luoja tätä maata kun koko ajan täytyy olla siilipuolustus päällä näiden kaheleiden kanssa.

AP

Sun pitää opetella se rajojen puolustus nyt sen vauvasi tähden, muuten nuo "kahelit" jyrää sun lapsen niin kuin jyräsivät sinut. Katkaise suhteet kokonaan, josset jaksa puolustaa.

Vierailija
64/91 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylireagoit. Kolmen jo lähes aikuisen lapsena tiedän, että synnytyksen jälkeen hormonit heittelee ja sen takia olet herkillä. Itse tiedät mikä on lapsellesi parasta, muista ei tarvitse välittää. Eikä ainakaan ahdistus.

Vierailija
65/91 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaistahan se on ollut aina. Ei ole mikään uusi ilmiö. Voit joko sanoa, että et jaksa kuunnella neuvoista tai jättää neuvot huomiotta.

Enemmän kiinnostaisi tietää MIKSI pitää päästä juuri äitejä tai tuoreita vanhempia arvostelemaan. Ei muiden asioita samalla tavalla räävitä. Se ei olisi hyväksyttävää käytöstä. 

AP

No ei se ole hyväksyttävää tuoreen äidinkään kohdalla. Sun pitää vaan olla jämäkkä.

Yövalvomisten jälkeen en jaksa olla kovin jämäkkä. Voi luoja tätä maata kun koko ajan täytyy olla siilipuolustus päällä näiden kaheleiden kanssa.

AP

Sun pitää opetella se rajojen puolustus nyt sen vauvasi tä

Ei mun lastani tule kukaan jyräämään. Mulle tuli vain äitiydessä yllätyksenä se, että menetin itsellisen aikuisen oikeuteni ja olen nyt enää joku epäolio joka lähtökohtaisesti toimii kyseenalaisin tavoin ja tarvitsee jatkuvaa opastusta. Neuvolasta kyllä kysynkin neuvoa, mutta muiden neuvoja en pyytämättä tarvitse. Esim. järjestely- ja ongelmanratkaisukykyni eivät ole hävinneet mihinkään. Miksi niiden oletetaan hävinneen?

AP

Vierailija
66/91 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Ok, mutta mä teen  näin " .

Ja jatkat puuron keittämistä, vaipan vaihtoa, kävelemistä, nukkumista . Tai kysyt kumman luulet voittavan USA:n vaalit. 

Vierailija
67/91 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

AP

Sun pitä

Ap:N miestä käy sääliksi.

Vierailija
68/91 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apn viimeisimmästä tulee mieleen että haluaa lähinnä kitistä asiasta

Vierailija
69/91 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ap laita vauvapalsta pois ja elä sitä omaa elämääsi omilla ehdoillasi. Olet saanut varmasti neuvoja enemmän kuin tarpeeksi. Ne hautuu ja huonot suodattuu pois, käytäntö opettaa.

Vierailija
70/91 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Mulle kerrottiin, että pitäisi ottaa koira (ei kiinnosta), mennä töihin autotehtaaseen (olin maisteri koulutustaan vastaavassa vakityössä), antaa lapselle terveellistä ruokaa (ihanko totta, enpäs tiennytkään!) ja raskausaikana valistettiin, että kannattaa ostaa sellaiset äitiyshousut, niin vauva ei litisty. Niin ja kotini näyttää tavallisen ankealta vuokra-asunnolta (okei, oli kyllä ihan oma). Onnellisia ovat ne, joilla on täyspäiset sukulaiset.

Vierailija
71/91 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kirjoitti:

Ystävistä ja sukulaisista lähtien sitä tulee. Neuvola vielä menee kun se on heidän työtään. 

AP

Hyvä Ap,

Aukuinen ihminen yleensä osaa laittaa muiden ihmisten kommentit, varoitukset ja neuvot sinne minne ne kuuluvat. Nyökkäile ja sano: Joo, tai käännä katseesi pois ja sano: Ai niin, anteeksi, mun pitääkin soittaa yks puhelu, tai - jos mielestäsi neuvo tuntuu hyvältä - sano: Kerro lisää. 

Korkea aika nyt sinulle vetää rajat! Neuvolasta ja kirjallisuudesta (myös netistä) saat tarvitsemasi tiedot.

Kaikkea hyvää Sinulle 💛

Vierailija
72/91 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi olennainen vanhemmuuden taito taitaa olla kyky ottaa asioita toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Järki menee jos alkaa kaikkea kuunnella.

Yksi kaverini kuunteli kadulla neuvoja siitä, kuinka vauva oli liian kevyesti puettu. Sitten laittoi enemmän vaatteita ja lapsi itki ja hikoili kun oli liian kuuma. Itse en kyllä jaksaisi kuunnella tuollaista ollenkaan, vaan sanoisin vaan että pää kiinni ;)

Vierailija
73/91 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä on niin vaikeaa ottaa vastaan ne neuvot mitkä ovat itsestä hyviä ja ohittaa loput olankohautuksella?

Tietyn pisteen jälkeen suodatuskyky on mennyt. Ei tuollaista jaksa. En voi keskittyä vaikka lapsen hybinvointiin kun sitten märytään jo siitä saanko tarpeeksi liikuntaa, rentoutumista, ruokaa ja kodin järjestyksestä on sanomista. 

AP

Annanpa yhden neuvon vielä. Älä kuuntele tai ota itseesi neuvoja. Mielipiteet on vähän niinkuin pyllyreikä. Jokaisella on sellainen. Mutta tarviiko niitä toisten neuvoja ottaa itseensä ja alkaa muokata omaa olemista toisten ihmisten mielipiteiden mukaan? No ei tarvi. Ja voi suoraa sanoa että kaikki on sillä tavalla kuin sinä itse haluat, jos joku alkaa kodin järjestyksestä naputtamaan. Ja että jokainen voi oman huushollinsa ja elämänsä järjestää siten kun haluaa, mutta se mikä sopii itselle, ei välttämättä sovi toiselle. Jos siis haluaa sievästi tehdä neuvonnasta lopun. Mikään pakko ei ole sekään. Ihan voi äkäisestikin sanoa tai lakata tapaamasta ihmisiä, joiden seura enemmänkin rasittaa kuin rentouttaa. 

Vierailija
74/91 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku ihme siinä kyllä on kun raskauteen ja synnytykseen suhtaudutaan kuin ne olisivat sama kuin aivovamma... Univelka voi tehdä vähän höpsöksi mutta muiden käytöksen pitäisi olla asiallista

Vierailija
75/91 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Mulle kerrottiin, että pitäisi ottaa koira (ei kiinnosta), mennä töihin autotehtaaseen (olin maisteri koulutustaan vastaavassa vakityössä), antaa lapselle terveellistä ruokaa (ihanko totta, enpäs tiennytkään!) ja raskausaikana valistettiin, että kannattaa ostaa sellaiset äitiyshousut, niin vauva ei litisty. Niin ja kotini näyttää tavallisen ankealta vuokra-asunnolta (okei, oli kyllä ihan oma). Onnellisia ovat ne, joilla on täyspäiset sukulaiset.

Näistä voisi tehdä sketsiohjelman. Ihan käsittämätöntä

Vierailija
76/91 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos irtautuu niistä valittajaihmisistä, ei ota sanomisia vastaan enää, ellei ole oikeasti joku järki siinä hommassa - että on oleellinen asia. Saa olla rauhassa tietenkin. Palstalla tulee muuten sama ahdistus jos osa vaan negaa koko ajan.

Vierailija
77/91 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terapiaan. Lapsi mummeille siihen asti kunnes saa itsensä kuntoon.

Lapseni mummo minun anoppi halusi "päästää" kauppaan ilman neljän kuukauden ikäistä vauvaa, noin tunti meni ja tulin takaisin. Vauva huusi naama punaisena pyyhkeeseen käärittynä kun oli käyttänyt saunassa, niin on kuulemma aina tehty. Joo on maalta kotoisin. Minuakaan ei vauvana viety saunaan.

Outo tyyppi, jää noin tunniksi vauvan kanssa ja ekaksi hän napsauttaa saunan päälle ja menee sinne vauvan kanssa???

Vierailija
78/91 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n ongelma ei ole muissa ihmisissä, vaan ihan muualla.

Tunnistan ap:n kuvailun. Samaa tehtiin kun oma lapseni oli vauva. Tuntui, että yhtäkkiä pienen lapsena olin vapaata riistaa jatkuvalle arvostelulle jopa tuikituntemattomilta ihmisiltä. Näkeehän näitä lehtikirjoituksiakin, jossa taivastellaan jos nähty leikkipuistossa äiti vilkaisevan puhelintaan.

Samoin raskausaikana jokaisella tuntui olevan kauhutarinoita kaikkein kauheimmista kuulemistaan kohtaloista, mitä oli tapahtunut alatie- tai sektiosynnytyksissä.

Ap:lle vähän edes lohtuna, nyt isomman kouluikäisen kohdalla ei arvosteluita enää ole tullut, ja toisaalta nykyään sanoisin napakan vastauksen, kun sitä univelkakierrettä ei enää ole. 

Vierailija
79/91 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Synnytyksen jälkeen on hormonit sekaisin ja kaikki muiden puhe koetaan kritiikkinä ja negatiivisena. Kyllä se siitä helpottaa. 

Minusta tuo on naisten aliarvioimista. Raskaus ja synnytys ei tee naisista kyvyttömiä ymmärtämään omaa äidinkieltään. Ei paljon tympeämpää voi olla kuin tuollainen "kuvittelet vaan" heitto. Hirveää vähättelyä.

Lisäksi tuoreena äitinä on aivan uuden edessä, ja itsekin halusin tietysti antaa vauvalleni parasta mahdollista hoivaa. Siinä kun sitten saat koko ajan jopa tuntemattomilta ihmisiltä naputusta siitä, mitä heidän mielestään väärin, niin vaikea siinä "päästää toisesta korvasta ulos".

Itse sain kuulla jopa pitäväni tuttipulloa väärin, kun annoin vauvalle maitoa. Kyllä siinä tuoreena äitinä univelassa alkoi olla lopulta vain todella surullinen, että näin huono lapseni hoitajako sitten olen. Ja ei tullut sitten enempää lapsiakaan. 

Vierailija
80/91 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nii. Se on hyvä mennä sohimaan just silloin kuin toinen on "herkimmillään" ja sanoa että "höhhöh.. Oot vaa herkkä önnönnöö".

Ihan tietoisesti nuo persaivot tuota tekee, vaikka esittävät muuta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan neljä