Mistä saa ruokaa, jossa ei olisi niin valtavasti lisä- ja säilöntäaineita?
Asun tänä syksynä jouluun asti työn takia toisella paikkakunnalla kuin muu perhe. Syön paljon valmisruokia. Vuokra-asunnossa on jääkaappi, mikro ja keittolevyt, muttei uunia. Välillä teen omelettia tai jotain muuta helppoa. Olen miettinyt, että mieluiten ostaisin valmiita ruokia, joissa ei ole säilöntäaineita, elintarvikevärejä, lisäaineita kovin paljon, mutta miten ja mistä sitä voi hankkia? Kaupasta ostin tälle viikolle erään ravintolaketjun valmiita annoksia ja järkytyin lukiessani tuoteselosteita, ei todellakaan ollut lisäaineetonta ruokaa.
Kommentit (24)
Kyllähän keittolevyllä voi ihan hyvin ruokaa laittaa vaikka pariksi päiväksi isolla paistinpannulla esimerkiksi. Ostat vain maustamatonta ja marinoimatonta ja suolatonta lihaa tai kanaa, ja kasviksia. Kasvispakasteitakin on sellaisia joissa ei ole lisäaineita.
Kokkikartanon valmisruoissa ei ole juurikaan lisäaineita tai säilöntäaineita.
Kokkikartano ei valmistaessaan lisää ruokiin erikseen mitään säilöntäaineita eikä lisäaineita. Joissain ruoissa on lisäainemerkintöjä ja ne tulevat ruokaan raaka-aineen mukana samalla tavoin kuin ne tulisivat sinne kotona valmitettaessakin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän keittolevyllä voi ihan hyvin ruokaa laittaa vaikka pariksi päiväksi isolla paistinpannulla esimerkiksi. Ostat vain maustamatonta ja marinoimatonta ja suolatonta lihaa tai kanaa, ja kasviksia. Kasvispakasteitakin on sellaisia joissa ei ole lisäaineita.
En ole ap, mutta oletko sä koskaan nähnyt keittolevyjä? Siis sellainen pistorasiaan kiinni laitettava miniliesi. Ei niille levyille mitään isoja paistinpannuja mahdu, jestas sentään. Niille mahtuu pieni paistinpannu ja kattila samaan aikaan. Toki jos on hyvin vähän tilaa, kuten meillä mökillä, se on sellaista tuhertamista. Mä ostin keittolevyt vaan sen takia, että jos sataa eikä ulkona voikaan laittaa grillikatoksen keittiössä ruokaa, hätätilassa saa jotain tehtyä sisällä mökissä.
Salaatit (voit paistaa tofua, broitskua, kalkkunaa, lohta lisukkeeksi), keitot liha/linssi + vihannekset, sosekeitot vihanneksista, munakas, wokit... voi ny taas tätä ihmettelyä. Pakko olla porvoolainen.
Meikällä sama varustus keittiössä ja teen paljon keittoja (riittää useammaksi päiväksi) ja uuniruoat teen mikrolla. Ei ole ollut mitään ongelmaa saada lisäaineetonta ruokaa kun ostaa raaka-aineet lisäaineettomina.
Vierailija kirjoitti:
Salaatit (voit paistaa tofua, broitskua, kalkkunaa, lohta lisukkeeksi), keitot liha/linssi + vihannekset, sosekeitot vihanneksista, munakas, wokit... voi ny taas tätä ihmettelyä. Pakko olla porvoolainen.
Tietty, jos aikoo elää valmiruoalla, niin kestä lisäaineet.
Kaikessa pakatussa on siittiöitä tuhoavia lisäaineita. Syynä on Kabaali, joka haluaa rajoittaa syntyvyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mutta oletko sä koskaan nähnyt keittolevyjä? Siis sellainen pistorasiaan kiinni laitettava miniliesi. Ei niille levyille mitään isoja paistinpannuja mahdu, jestas sentään. Niille mahtuu pieni paistinpannu ja kattila samaan aikaan. Toki jos on hyvin vähän tilaa, kuten meillä mökillä, se on sellaista tuhertamista. Mä ostin keittolevyt vaan sen takia, että jos sataa eikä ulkona voikaan laittaa grillikatoksen keittiössä ruokaa, hätätilassa saa jotain tehtyä sisällä mökissä.
Mun tyttärellä on tuollaista vastaava 2 levyinen liesi opiskelija-asunnossaan. Ei uunia.
Hyvin näyttää tulevan jokurapupastat ja -risotot, chorizo-kasvispyttikset, paistettu lohi lisukkeineen, lohikeitto yms herkut ihan alusta saakka itse tehtynä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tyttärellä on tuollaista vastaava 2 levyinen liesi opi
Buahaha. Eli opiskelija-asunnossa kokataan jotain kalliita jokirapupastoja ja oikein lohtakin. Ihan opiskelijabudjetti. Itse yliopisto-opiskelijana lämmitän hernaria ja lisukkeena näkkileipää margariinilla tai keitän nuudelit tai keitetyt perunat ja paistettu muna. Ruokaan jää rahaa 130 euroa keskimäärin kuussa, ja tuosta budjetista pitää ostaa myös vessapaperit ja pesuaineet. Syön lohta vain juhlaruokana vanhempieni luona käydessäni. Voin kertoa, että yksikään tuntemistani opiskelijoista ei laita tuollaisia kalliita ruokia, mitä luettelit, koska rahaa ei yksinkertaisesti ole. Teen joskus keikkavuoroja hoivakodissa, vaikkei ole mitään alan koulutusta. Jos sattuu heillä olemaan iso määrä äkillisiä poissaoloja, saatan saada vaikka 6 tunnin työvuoron. Siitä tulee ylimääräistä rahaa, jolla ostan bussilippuja tai käyn hiusten leikkauksessa kampaajalla, tai yleensä kyllä erään amiksen kampaamokoulun opiskelijoiden hiustenleikkuussa (30€). Jos olen oikein varoissani useamman työkeikan jälkeen, ostan yleensä uimahalliin opiskelijahinnalla 10 kerran sarjalipun, eikä tulisi mieleenkään alkaa kokata jotain järjettömän kalliita ruokia,
Valmiita ruokia hän haluaa ostaa, kysyy, mistä saa lisäaineettomia, ja täällä ehdotellaan kaiken maailman salaatteja, joilla ei elä kuin puput. Tuota juuri en tajua, että kun yleensä ihmisen on hyvä syödä ainakin kerran päivässä kunnollinen, täyttävä ateria, niin salaatteja tyrkytetään vaihtoehdoksi. Samat ihmiset mussuttaa pullaa/raakasuklaakakkua ja juo smoothieta ja täyttää mahaansa joutavilla lisävälipaloilla, joita terve aikuinen ei tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Kokkikartano ei valmistaessaan lisää ruokiin erikseen mitään säilöntäaineita eikä lisäaineita. Joissain ruoissa on lisäainemerkintöjä ja ne tulevat ruokaan raaka-aineen mukana samalla tavoin kuin ne tulisivat sinne kotona valmitettaessakin.
Eikä ole muissakaan valmiruoka-annoksissa. Kylmäsäilytys on näiden tuotteiden "säilöntäaine".
Ap trollaa.
Itse tekemällä ja ruuanlaitto onnistuu hyvin myös ilman uunia.
Jännä juttu että monilta onnistuu työssäkäynti ja ruuanlaitto jopa näiltä vaimoilta lapsineen joiden "miehet" tykkää elellä kuin ködettömät apinat.
Kauppojen lounasbuffettiskiltä. Myös pakastealtaissa voi olla jotain.
Vierailija kirjoitti:
Itse tekemällä ja ruuanlaitto onnistuu hyvin myös ilman uunia.
Jännä juttu että monilta onnistuu työssäkäynti ja ruuanlaitto jopa näiltä vaimoilta lapsineen joiden "miehet" tykkää elellä kuin ködettömät apinat.
Kun on kokemusta myös toisella paikkakunnalla asumisesta ja ihan hyvä keittiökin oli kodinkoneineen niin silti vain itselle ruuan teko ei napannut aina. Mulla oli jopa tiskikone ja pakastin. Sitten kun vielä tuli sunnuntaina myöhään ja lähti perjantaina suoraan töistä niin ei siinä illalla viitsinyt isosti kokata. Tein pitkiä päiviä että sain perjantaina löhteä klo 12 ja kävin salilla sekä kielikurssilla joten kävin asunnolla vain nukkumassa ja syömässä.
Perheelle kokkaaminen ilman reissuja oli vähemmän rasittavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä ole muissakaan valmiruoka-annoksissa. Kylmäsäilytys on näiden tuotteiden "säilöntäaine".
Ap trollaa.
Kannattaa tutustua valmisruokien E-koodeihin. Moni ihan tavallinen aine luokitellaan lisäaineeksi, vaikkei se mitenkään haitallinen.
Vierailija kirjoitti:
Kaikessa pakatussa on siittiöitä tuhoavia lisäaineita. Syynä on Kabaali, joka haluaa rajoittaa syntyvyyttä.
Buahhaahaa!
Japanista. Siellä kaikki lisäaineet on kielletty elintarvikkeissa.
Et luomuruoasta ole koskaan kuullut?
Salaatteja.