Tähän on tultu: Lapsille lihavuusleikkauksia keväästä alkaen.
Miettikää mikä ajankuva. Meillä on niin merkittävät määrät niin sairaalloisen lihavia lapsia, että on jo tarvetta systemaattiselle leikkaustoiminnalle.
Kommentit (187)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten leikkauksen jälkeen pitäisi kuitenkin sitoutua siihen "hoitoon", jota ei ole tehty leikkausta ennen?
Minusta tämä kuulostaa vaan täysin järjettömältä silpomiselta
No tämä. Hyödyt valuvat täysin hukkaan kun elintavat luultavasti pysyvät ennallaan. Jokaisesta tuollaisesta pitäisi tehdä lasu, vanhemmat selvästi täysin vastuuttomia.
Vanhemmat ei voi mitään, jos teini alkaa lihota.
Oma lapseni oli hoikka kuukautisten alkamiseen saakka ja sitten alkoi nopea lihominen. Nyt runsaasti ylipainoa.
Ehkä pikkulapsen rajoittaminen onnistuisi.
Miten niin vanhemmat ei voi mitään? Jostainhan se kotona asuva lapsi sen ruoan saa, ja rahat mässyihin. Tää on taas samaa sarjaa kuin se miten kakarat on
Totta! Kyllä vanhemmilla on vastuu alaikäisten lasten ruokavaliosta.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin poikien kohdalla pitäisi mielestäni odottaa armeija-ajan yli sillä armeija on ainakin toistaiseksi vielä paikka jossa kaikkien varusmiesten kunto nousee ja monien vaatekoko myös pienenee.
Ei todellakaan! Tunnen yli 140kg nuoren miehen, joka armeijassa sijoitettiin toimistohommiin kirjuriksi, koska ei pysynyt muiden tahdissa.
Hienosti tulee esiin ihmislajin laiskuus tässäkin. Asiaa, jonka pystyy korjaamaan syömällä vähemmän ja liikkumalla enemmän, ei ole mitään tarvetta hoitaa leikkauksilla tai lääkkeillä edes aikuisten kohdalla, alaikäisistä nyt puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi minä olen lihava? Aloin lihoa noin 30- vuotiaana. Lihominen kiihtyi koko ajan. Ruokavalio sama. Nyt olen erittäin lihava. En pysty syömään kuin pieniä annoksia. Yksi peruna ja pari lihapullaa tekee jo tiukkaa. Näläntunnetta on harvoin. Yleensä syön, kun tiedän, että on pakko. Ei lääkärikään voi auttaa, kun syy lihomiseen on mysteeri.
Arvauksia? Mikä voisi olla syynä?
Vierailija kirjoitti:
Miksi minä olen lihava? Aloin lihoa noin 30- vuotiaana. Lihominen kiihtyi koko ajan. Ruokavalio sama. Nyt olen erittäin lihava. En pysty syömään kuin pieniä annoksia. Yksi peruna ja pari lihapullaa tekee jo tiukkaa. Näläntunnetta on harvoin. Yleensä syön, kun tiedän, että on pakko. Ei lääkärikään voi auttaa, kun syy lihomiseen on mysteeri.
Energiaa eli ylipainoa ei synny tyhjästä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa että tietää että on pakko syödä tässä tapauksessa?
Luin juuri kirjan Lääkkeetön elämä, aika hyvin selvitti tätä nykyistä terveysbisnestä ja kyllähän se kirja kauppajätit ja terveyshenkilöstön pelästytti, kirja poistoon kaupoista ja kirjailija muutti pois Suomesta vainoa pakoon. Mutta kirjastosta kirjan löysin (ihme).
Vierailija kirjoitti:
Noudatan pätkäpaastoa ja VHH:ta, syön 2-3 kertaa päivässä ilman mitään välipaloja ja vain vettä juomaksi, nälän tunne häviää kun antaa elimistön kuluttaa omia rasvavarastoja. Jos sinulla ei ole nälkä voi se johtua oman rasvavaraston palamisesta energiaksi joten älä syö äläkä ainakaan huonoja hiilareita silloin sotket vain elimistön normaalia toimintaa. Pistää hakuun insuliiniresistenssi niin alkaa asia aukeamaan.
Vierailija kirjoitti:
"Aikuinen päättää, mitä ruokaa kotona on tarjolla. Tarjoa terveellistä ruokaa ja jätä sipsit, limpparit, munkit, karkit ja keksit kauppaan. Ei ole vaikeaa. Koulussa ruokamäärä on rajattu, esim. lihapullia tai kalapuikkoja saa ottaa vaikkapa 5 kpl/oppilas. En usko, että pelkällä kouluruoalla pääsee lihomaan.
Teinille ei myöskään tarvitse antaa jatkuvasti viikkorahaa. Hänen tehtävänään on käydä koulua ja hän näkee kavereitaan 6 tuntia joka arkipäivä koulussa. Koulun jälkeen hän tulee kotiin tekemään läksyjä. Viikkorahat pois, jos ne menevät vain mättöön. "
Muuten hyvä, mutta sillä nuorella varmaan on jo rahaa jossain säästössä. Otatko ne pois, jos kyse on vaikka synttärilahjarahoista? Ja jos ei ole, niin kyllä nuo keksivät keinot saada mässyjä vanhempien selän takana. Se tiukka rajoittaminen ja kieltäminen johtaa vaan tiukempaan vastarintaan. Pulloja keräämällä, varastamalla, kavereilta lain
Minut kasvatettiin niin, että vanhemmilta kysyttiin aina lupa rahan käyttöön, vaikka se raha olisi ollut omaakin, esim. juuri synttärilahjarahaa. Jos teki mieli ostaa sillä rahalla herkkuja, ensin piti kysyä lupa vanhemmilta ja jos he sanoivat ei, se oli sitten ei. Joku voisi pitää sitä tiukkana rajoittamisena, minä näen sen vain kasvattamisena. Aikuiset päättävät, koska lapset eikä vielä edes teinit osaa tehdä järkeviä päätöksiä. Ja vanhempien auktoriteetti oli niin vahva, ettei tullut mieleenkään salaa ostaa karkkia kaupasta.
No, siihen aikaan tuo oli normaalia kasvattamista. Nykyään pidettäisiin tietysti liiallisena rajoittamisena ja aiheuttaisi traumoja jne. Minusta kuitenkin tuli terve ja hoikka aikuinen jolla on rahankäyttö aina ollut hallinnassa.
Vierailija kirjoitti:
"Kansallisen Käypä hoito-suosituksen mukaisesti lihavuuskirurgiaa voidaan harkita sellaisilla murrosiän loppuvaiheessa olevilla 1318-vuotiailla nuorilla, joilla lihavuuden hoito ei ole ollut tuloksellista ja lihavuus heikentää merkittävästi nuoren elämänlaatua tai aiheuttaa liitännäissairauksia."
Miten 13-vuotias voi olla murrosiän loppuvaiheessa?
Jos murrosikä on alkanut 8-vuotiaana, on se loppuvaiheessa 13-vuotiaana. Toki vain fyysisen kehityksen osalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti
Vanhemmat ei voi mitään, jos teini alkaa lihota.
Oma lapseni oli hoikka kuukautisten alkamiseen saakka ja sitten alkoi nopea lihominen. Nyt runsaasti ylipainoa.
Ehkä pikkulapsen rajoittaminen onnistuisi.
Mistä sinun teinisi sai ne mässyt, mitä söi kurkustaan alas? Mistä sai rahaa, jos osti herkkuja itse? Ja oliko velvollisuuksia, kuten vähintään yksi liikuntaharrastus, sekä koulumatkojen taittaminen jalkapelillä?
Kyllä tämä aina on vanhempien vika, jos lapset on lihavia tai sairaalloisen lihavia. Ja näähän on, jos tosiaan leikkaushoitoa jo harkitaan.
Meillä mummolassa mässytellään
Näin kerran grillillä lihavan äidin n. 5-vuotiaan hyvin pulskan lapsen kanssa. Lapsi juoksi luukulle ottamaan tarvitsemansa annoksen kaksin käsin, kuin joulupukin ojentamaan lahjan. Oli niin kiihkona, että pahaa teki. Pullamössöäitikin hymyili saadessaan ravintoa, joka oli tehnyt hänet sellaiseksi kuin oli. Ei mitään järkeä.
Amerikoissa on ns "läskileirejä". Suomeenkin pitäisi sellaisia perustaa. Kuntoutuslaitoksia pahasti ylipainoisille, jossa laitetaan kuntoon ateriarytmit ja liikunnat.
Vierailija kirjoitti:
Halvemmaksi tulisi ainakin 13-14-v liikalihavan kohdalla huostaanotto. Koska nyt kun tehdään leikkaus ja nuori palaa kotioloihinsa mässäämään kuten ennenkin, ei leikkauksesta ole hyötyä. Huostaus laitokseen ja siellä tarkka ruokavalion rajoittaminen.
Sellaiseen laitokseen, jossa on kaltaisiaan. Jossa laitetaan kaikin tavoin ruokavaliot ja liikuntarytmit kuntoon, sekä psyykkinen puoli 🙂 Normaaleissa laitoksissa saattanee olla ongelmanuoria, niin se ei ole paras ratkaisu. Kuntouttava laitos voisi olla hyvä.
Tätä ei varmaankaan saisi sanoa ääneen, mutta ajatus on hiipinyt mieleen, kun hyvin ylipainoisia nuoria ihmisiä tuolla näkee. Nimittäin se, että ihminen voi huoletta syödä itsensä hyvin lihavaksi jo nuorena. Sitten kun nelikymppisenä polvet ja nivelet alkavat paukkua, yhteiskunta leikkaa järkäleet taas lähelle normaalipainoa. Pahoittelut epäkorrektista näkemyksestä, mutta näin tässä tulee käymään.
Vierailija kirjoitti:
Neuvolassa jo pitäisi puuttua vanhempien ylipainoon koska ne elämäntavat vaikuttavat koko perheeseen, varsinkin lapsiin!
Jep, jos vanhemmat +100kg niin tuskin huolehtivat lapsen terveellisestä ruokailusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän noita tehdä vaan kaikkein epätoivoisimmille tapauksille, joille kaikki muu on jo kokeiltu ja on jo lisäsairaudet kehittyneet.
Miten voi olla "kaikki kokeiltu"? Kun ei se ihminen liho happea haukkomalla. Onko kokeiltu ruokailun rajoittamista??????????????
Jos lapsi on siinä kunnossa että lihavuusleikkaus on tarpeen, niin kyllä siinä tarvitaan koko perheen hoitoa!
Jokin on perusteellisesti vinossa perhessä jossa lapsi pääsee siihen kuntoon. Kukaan ei liho yhdessä yössä, kyllä se on elintapojen seurausta.
Lapsi ei yksin kykene sitoutumaan yhtään mihinkään. Koko perheen on sitouduttava.
Ei voi jatkua niin että muu perhe mässää, yksi yrittää siinä sitten pitää yllä terveellisiä elämäntapoja.
Kaikki ininä niin mutta ei meillä ja kyllä meillä jne on turhaa. Perhe sitoutumaan prosessiin, ei tee ollenkan pahaa.
THL: Suomessa runsaassa neljässäkymmenessä vuodessa ylipainoisten aikuisten määrä on kaksinkertaistunut ja lasten kolminkertaistunut.
Tällä hetkellä Suomessa on enemmän ylipainoisia kuin terveessä painossa olevia.
Tämä tukee sitä että muistan oikein. Olen 70, ja muistan lapsuudesta vain pari hieman pyöreämpää lasta, koulukavereita. Tyttö ja poika. Aikuisissa ei sellaista näkynyt kuin nykyään. Normaalipainoista oli väki. Jotain maalaisemäntiä saattoi olla, kun se oli olevinaan rikkaan talon merkki.
Jotain on tapantunut tuossa noin 40 vuotta sitten, ja se ei ole "geenit" tai muu salaperäinen syy. Kyllä se on elintavat.
Hirvittää todella.
On tämä kyllä täysin sairas maailma.
Vuosittain arviolta 5 milj lasta kuolee nälkään ja maailmanlaajuisesti puolet kaikista alle viisivuotiaiden lasten kuolemista johtuu aliravitsemuksesta.
Ja täällä lapsia aletaan lihavuusleikkaamaan.
Miten lapsi voi ymmärtää leikkauksen riskit ja suostua siihen? Lapsen aivot eivät ole kehittyneet läheskään niin paljon ja sitten vielä pitäisi saada sitoutumaan leikkauksenjälkeiseen elämään. Se on koko loppuelämän kestävä homma.