Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuulivoima pilasi metsän missä kaikki lapsuuden muistot

Vierailija
25.10.2024 |

En ennen ajatellut kovinkaan paljon tuulivoiman vastustamista, kunnes nyt osui omalle kohdalle. Kyseessä metsä isovanhempien talon takana. Siellä aina lapsena käytiin vanhempien kanssa hiihtämässä ja marjoja poimimassa. Asuttiin itse kerrostalossa ilman läheistä metsää joten siksi isovanhempien luona käytiin metsäretkillä.

Yhdistän sen alueen vahavsti vanhempiini ja sisaruksiin, oikeastaan selkein luontoon liittyvä muisto koko lapsuudesta.

Nyt siellä räjäytellään kallioita ja kaadetaan metsää tuulivoiman tieltä. Esim mäki missä aina lapsena laskettiin suksilla, muuttuu suljetuksi alueeksi minne pääsy kielletty.

Olisin kyllä toivonut että vanhemmalla iälläkin olisi voinut käydä siellä ja muistella iloisia lapsuuden muistoja.

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos murehtii sitä, että miksi siirrytään näin nopealla aikataululla puhtaaseen energiaan, eli mm. tuulivoimaan, niin osoittakaa syyttävällä sormella idän suuntaan.

Ukrainan sota nosti energian hintaa kaikkialla, ja sehän sopii Putinin suunnitelmiin, että asiasta syytetään vihervassareita, jotka muutenkin ovat Putinille kivi kengässä. Ne kun vastustavat ilmastonmuutosta, minkä olemassaoloa Putin yrittää kieltää myydäkseen öljyä ja maakaasua.

Mutta nyt ollaan rakentamassa enemmän sähköntuotantoa kuin mitä välttämättä tarvitaan. Halutaan paljon sähköä käyttäviä "vihreitä" terästehtaita, myydään sähköä ulkomaille jne.

Yksi suuri syy on se, että tekoälyn käyttö on räjähtämässä. Ja tekoälyn sähkön kulutus taas on valtavaa.

"Tekoäly, kryptovaluutat ja datakeskukset kuluttivat sähköä yhteensä 460 terawattitunnin verran vuonna 2022, ilmenee Kansainvälisen energiajärjestön IEA: n tuoreesta arviosta. Määrä vastasi kahta prosenttia maailman sähkönkulutuksesta."

Ja tämä oli vasta alkua.

Vierailija
42/76 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kohta alkaa räjähtelemään lepakot kun laittavat ne pyörimään.

Perussuomalaisten tieteellinen tutkimuslaitos on tutkinut asiaa.

Oletko noin pihalla?  Uusimpien tutkimusten mukaan tuulivoimalan ympärille syntyy  halkaisiljaltaan n. 2 km suuruinen lepakkotyhjiö. Jo se kertoo, että lepakot todella kärsivät tuulivoimaloista. Ja tutkimuksissa on todettu, että tuulivoimaloiden lapojen pyörimisen  aiheuttama paineenvaihtelu aiheuttaa lepakoiden keuhkoihin barotrauman, keuhkot vaurioituvat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapsuudenmuistoni pilasi Rauman kaupunki, joka ryösti maalaiskunnan itselleen, hävitti kaikki metsät ja rakensi niihin tönöjä postimerkkitonteille limittäin ja lomittain. 

Onko se jotenkin parempi asia kuin tuulivoimalat? Tuulivoima ainakin tuottaa sähköä paljon etäämmälle ja isommalle joukolle ihmisiä, että saamme puhelimemme akut ladattua vauva av:lle kirjoittelua varten. 

Vierailija
44/76 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kerrottavana vastaava tuulivoimakauhukertomus kuin apllä. Lapsuuskotikyläni on Pohjanmaalla. Erään pikkukunnan typerä ja häikäilemätön kunnanjohtaja sai päähänsä ryhtyä ajamaan tuulivoimaloita sellaiseen paikkaan, joka jo oli selvityksissä todettu tuulivoimarakentamiseen sopimattomaksi mm. suurten maisemavaikutusten takia. Mutta koska tuulivoima-ala on hyvin korruptoitunut ja muutenkin vailla mitään kontrollia, kj. sai hankkeen etenemään ja asiasta lähes tietämättömät kunnanvaltuuston jäsenet äänestivät ko. tuulivoima-alueen puolesta. 

Niin sitten tuulivoimalat rakennettiin todella ahtaaseen paikkaan: aluetta ympäröi asutus lähes joka puolelta, tuulivoimaloiden tieltä räjäytettiin kauniita kallioita jne. 

Tällaista on häikäilemätön tuulivoimarakentaminen Suomessa. Ja mitään ei oikein voi tehdä sen estämiseksi, koska tuulivoimalainsäädäntöä EI OLE. 

Vierailija
45/76 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai joku sen metsän omistaa? Yhtälailla kai avohakkuu sen olisi tuhonnut vaikkei olisi ollut tuulivoimaakaan. Omasta ikkunastani olen usein nähnyt että metsä, jota olen tottunut koko ikäni katsomaan, möyritään päivässä maan tasalle. Uutta ei ehdi elinaikanani kasvamaan. 

Vierailija
46/76 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hassau miten Vihreä siirtymä pilaa luontoa huomattavasti enemmän kuin esim joen ylitus muutaman raakun kohdalla. Silti tuulivoiman luonnon pilaamisesta ollaan ihan hiljaa?

Yhden tyypin lapsuuden pulkkamäen katoaminen tuhoaa luontoa enemmän kuin uhanalaisten eläinten joukkotuho. T.persujen tietotoimisto😅

Tiede 2/2024:

Monet eläimet häiriintyvät tuulivoimaloista ja muuttavat pois niiden lähettyviltä, osoittaa Luonnonvarakeskuksen tutkijoiden laaja katsaus.

Mukana katsauksessa on yli 84 koe-järjestelyä ja 160 tapausta eri puolilta maailmaa. Katsaus osoittaa, että suurin osa tutkituista eläimistä välttää tuuli-voimaa. Osa siirtyy kilometrien päähän tuulivoima-alueilta, osa pienemmän matkan etäisyydelle.

"Käytännössä tulos tarkoittaa, että näiden eläinten elinympär

Tuossa edellä olleessa vain osittain lainautuneessa kommentissä kerrottiin myös lierojen vähenevän tuulivoima-alueilla. Ilmeisesti tuulivoimaloiden aiheuttama maaperän tärinä aiheuttaa lierokadon. 

Mitä enemmän tietoa tuulivoimaloiden vaikutuksesta kertyy, sitä haitallisimpina ne näyttäytyvät. 

Vierailija
47/76 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin että olisit toivonut koko maailman muuttuvan sinun muistojesi mausoleumiksi. Ymmärrän. No mutta, ehkä pääset yli tästä tragediasta kun laitat seuraavan kerran sähköpatterin ja sähkövalon päälle, lasket hanasta vettä, tai katsot tietokoneesi näyttöä. Koska sen sinäkin valitsit. Sen sijaan että olisit siellä metsässä laskemassa ja muistelemassa, olet täällä kirjoittamassa. Nih. Eli sait mitä tilasit

Vierailija
48/76 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä olen samaa mieltä, ettei tuulivoimaa pitäisi rakentaa lähelle asutusta.

Mutta ilmeisesti se on halvempaa kuljetusten, huollon ja sähkönsiirron takia, joten siksi näin.

Itse tuulivoiman negatiiviset vaikutukset luontoon on pienellä alueella, mutta jokin erämaa olisi hyvä paikka, ettei ole juuri eläimiä.

Sitä olen ihmetellyt, että miksi merien aaltoja ei muuteta energiaksi Suomessa, tai en ole ainakaan kuullut.

Vierailija
49/76 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisen maailman ongelmia

Vierailija
50/76 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja se alue ei siis ole mikään pieni, puhutaan tosiaan hehtaareista missä metsää kaadetaan ja kallioita räjäytetään tieltä. Lapsuudessani siellä oli jopa 10km hiihtolatuja joita itse naapurien kanssa ylläpidettiin.

ap

Oletpa itsekäs ihminen. Itse asiassa tuo koko valituksesi perustuu itsekkyyteesi. Alakulosi asian suhteen on myös sitä samaa.

Myönnä että vanhenet ja voit/oikeus on vaikuttaa vain omiin asioihinsa. Olen surullinen puolestasi että et ole kehittynyt tasapainoiseksi ja vahvaksi aikuiseksi, joka ymmärtäisi asiat isoissa mittakavoissa, eikä se oma ego olisi niin herkkä ottamaan nokkiin pienimmästäkin muutoksesta. Metsä/luonto ei mene millään tavalla pilalle esim avohakkuista tai tuulivoimaloista.

En tiedä, miten tasapainoinen ja vahva sinä olet, mutta ainakaan et ole piirunk

Olen erittäin empaattinen ihminen. Kuitenkin anonymi nettikirjoittelija saa minulta kuulla totuuden. Aikuisten pitäisi voida kestää kuulla täysin anonyymissä ympäristössä vastakkaisia näkemyksiä ja jos ei kestä niin ei voi mitään. Eri asia siten kasvotusten, että ei henno laukoa totuutta vaan mieluimmin vaikenee ja antaa toisen paasata miten ei mikään ole enää kuin ennen ja tuosta juostiin ja tuossa uitiin ja nyt on sitten tuulimyllyä ja kunnan tie jyrännyt ahomansikkapaikan..niisk ...niisk..

Tiedän varsin hyvin tuon tunteen mikä valtaa ihmisen kun oma elinympäristö muuttuu. Minulle ei tulisi mieleen alkaa kapinoida tätä muutosta vastaan. Esim. joku taimikko jonka muistaa lapsuudesta onkin kasvanut tukkipuuluokkaan. Tätäkö vastaan pitäisi kapinoida? Vai tunnustaa tosiasiat, että vanhenee kovaa vauhtia, ja kohta on 2 metriä multaa päällä. Samoin on tuulimyllypuiston kanssa. Se on siinä aikansa kunnes hiipuu pois ja luonto peittää jäljet.

Vierailija
51/76 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai joku sen metsän omistaa? Yhtälailla kai avohakkuu sen olisi tuhonnut vaikkei olisi ollut tuulivoimaakaan. Omasta ikkunastani olen usein nähnyt että metsä, jota olen tottunut koko ikäni katsomaan, möyritään päivässä maan tasalle. Uutta ei ehdi elinaikanani kasvamaan. 

Entä sitten? Sopeudu muutokseen. Et ole maailman napa.

Vierailija
52/76 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin että olisit toivonut koko maailman muuttuvan sinun muistojesi mausoleumiksi. Ymmärrän. No mutta, ehkä pääset yli tästä tragediasta kun laitat seuraavan kerran sähköpatterin ja sähkövalon päälle, lasket hanasta vettä, tai katsot tietokoneesi näyttöä. Koska sen sinäkin valitsit. Sen sijaan että olisit siellä metsässä laskemassa ja muistelemassa, olet täällä kirjoittamassa. Nih. Eli sait mitä tilasit

Olipa höpö kommentti. 

Vierailija
53/76 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun tehdään hakkuu, niin jo viiden vuoden kuluttua paikalla on vehreä taimikko, joka toimii vuosikymmenestä toiseen yhä tehokkaampana hiilinieluna. Sen sijaan tuulivoimalat ovat paikalliselle luonnolle melko pysyvä haitta. 

Vierailija
54/76 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja se alue ei siis ole mikään pieni, puhutaan tosiaan hehtaareista missä metsää kaadetaan ja kallioita räjäytetään tieltä. Lapsuudessani siellä oli jopa 10km hiihtolatuja joita itse naapurien kanssa ylläpidettiin.

ap

Oletpa itsekäs ihminen. Itse asiassa tuo koko valituksesi perustuu itsekkyyteesi. Alakulosi asian suhteen on myös sitä samaa.

Myönnä että vanhenet ja voit/oikeus on vaikuttaa vain omiin asioihinsa. Olen surullinen puolestasi että et ole kehittynyt tasapainoiseksi ja vahvaksi aikuiseksi, joka ymmärtäisi asiat isoissa mittakavoissa, eikä se oma ego olisi niin herkkä ottamaan nokkiin pienimmästäkin muutoksesta. Metsä/luonto ei mene millään tavalla pilalle esim avohakkuista tai tuulivoimaloista.

En tiedä, miten tasapainoine

Tuossa yllä on erittäin tietämätön kirjoitus tuulivoiman puolesta. Olenkin sitä mieltä, että metsätuulivoimaloita puolustavat sellaiset ihmiset, jotka eivät tiedä tuulivoimaloiden negatiivisista vaikutuksista oikein mitään. 

Vierailija
55/76 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun tehdään hakkuu, niin jo viiden vuoden kuluttua paikalla on vehreä taimikko, joka toimii vuosikymmenestä toiseen yhä tehokkaampana hiilinieluna. Sen sijaan tuulivoimalat ovat paikalliselle luonnolle melko pysyvä haitta. 

Tämän lisäksi ne laistavat ns jätehuoltonsa. Kun myllyn elinkaari on lopussa, huomaa metsänomistaja vastaavansa maillaan katastrofaalisesta määrästä ongelmajätettä. 

Vierailija
56/76 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

En tiedä, miten tasapainoin

Mitäpä paskafirmaa edustat?

Vierailija
57/76 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen erittäin empaattinen ihminen. Kuitenkin anonymi nettikirjoittelija saa minulta kuulla totuuden. Aikuisten pitäisi voida kestää kuulla täysin anonyymissä ympäristössä vastakkaisia näkemyksiä ja jos ei kestä niin ei voi mitään. Eri asia siten kasvotusten, että ei henno laukoa totuutta vaan mieluimmin vaikenee ja antaa toisen paasata miten ei mikään ole enää kuin ennen ja tuosta juostiin ja tuossa uitiin ja nyt on sitten tuulimyllyä ja kunnan tie jyrännyt ahomansikkapaikan..niisk ...niisk..

Tiedän varsin hyvin tuon tunteen mikä valtaa ihmisen kun oma elinympäristö muuttuu. Minulle ei tulisi mieleen alkaa kapinoida tätä muutosta vastaan. Esim. joku taimikko jonka muistaa lapsuudesta onkin kasvanut tukkipuuluokkaan. Tätäkö vastaan pitäisi kapinoida? Vai tunnustaa tosiasiat, että vanhenee kovaa vauhtia, ja kohta on 2 metriä multaa päällä. Samoin on tuulimyllypuiston kanssa. Se on siinä aikansa kunnes hiipuu pois ja luonto peittää jäljet."

Korjaan hieman teksitiäsi. Sinun oli kai tarkoitus kirjoittaa, että olet hyvin valikoivasti empaattinen eli tunnet empatiaa niitä kohtaan, jotka ajattelevat samoin kuin sinä. 

Vierailija
58/76 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikset ostanut metsää itsellesi jos se niin rakas oli sinulle. OLET TODELLA KATEELLINEN.

Vierailija
59/76 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalla asuvat lopettakaa turha vinkuminen tuulivoimapuistosista. Olkaa ylpeitä kun voitte olla mukana vihreässä kehityksessä. Voisitte oikeastaan muuttaa pois sieltä taajamiin häiritsemästä luonnon eläimiä. 

Virkamies etelästä

Vierailija
60/76 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän lisäksi ne laistavat ns jätehuoltonsa. Kun myllyn elinkaari on lopussa, huomaa metsänomistaja vastaavansa maillaan katastrofaalisesta määrästä ongelmajätettä. 

Aivan. Ja ajatelkaa, että vaikka Suomi pyrkii mallimasksi vähän kaikessa, niin tuulivoimaloiden teräsbetoniperustukset saa nykykäytännön mukaan jättää maaperään tuulivoimaloiden tultua purkukuntoon. Keski-Euroopan maissa tai osassa niistä perustukset on myös kaivettava ylös. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme viisi