Tekisi mieli popcornia, mutta en enää uskalla tehdä, kun pilasin kerran yhden kattilan
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on kattila, öljyä ja popparin siemeniä? Laita öljyä ohut kerros kattilaan, siihen päälle kerros poppareita, kansi kiinni ja liesi kymppiin tai ysiin mitä lie. Odota että poppaavat, vähän voi vähentää lämpöä kun oikein poppaavat. Suolaa tai mitä ikinä haluatkin ja kulhoon ja nauti.
Kun olin tehnyt tuon noin 50 kertaa, tuloksena oli kärventynyt kattila. Ap
Kuinka paljon teit niitä poppareita, kun piti tehdä 50 kertaa?
Minun ohjeeni on, että ota isoin teräskattila ja laita pohjalle millin kerros öljyä, että koko pohja on öljyn peitossa. Lämmitä sitä aika suurella teholla, induktiolla ei kannata lämmittää täysillä. Kippaa jyviä niin että pohja peittyy täysin, saa olla vaikka kahden jyvän kerros. Kansi kiinni ja odotat että poksahtelu alkaa. Sen jälkeen ravistelet kattilaa aina välillä kunnes poksunta alkaa loppumaan, ei mene montaa minuuttia. Sen jölkeen kippaat kippoon ja maustat. Jos teet monta kattilallista perä perään niin se pohja alkaa tummumaan.
Ja voin sanoa, ettei teräskattilaa saa kovin helposti pilalle. Olen joutunut putsaamaan kattilan erään toisen epäonnisen poppareiden teon jälkeen. Hän lattoi induktion täysille, kaatoi jyvät öljyn päälle ja jätti siihen kärähtämään. Oli siellä poppareita, mutta oli myös paksu musta karstakerros kiinni palaneine poppareineen. Tuolloin todella säikähdin uuden kattilani menneen pilalle, mutta senkin sai pelastettua, kun antoi sen ensin jäähtyä ja sen jälkeen laittoi siihen vettä lämpenemään ja pyykinpesujauhetta. Pariin kertaan joutui keittelemään ja harjailemaan, mutta sen sai puhtaaksi lopulta.
-ohis-
Aina olen tehnyt kattilassa poppareita enkä vielä ole onnistunut kattilaa pilaamaan. Jos pohjaan palaneita tulee, ja niitähän tulee, niin pesemällä lähtee. Mikropopparit eivät ole yhtä hyviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on kattila, öljyä ja popparin siemeniä? Laita öljyä ohut kerros kattilaan, siihen päälle kerros poppareita, kansi kiinni ja liesi kymppiin tai ysiin mitä lie. Odota että poppaavat, vähän voi vähentää lämpöä kun oikein poppaavat. Suolaa tai mitä ikinä haluatkin ja kulhoon ja nauti.
Minun ohjeeni on, että ota isoin teräskattila ja laita pohjalle millin kerros öljyä, että koko pohja on öljyn peitossa. Lämmitä sitä aika suurella teholla, induktiolla ei kannata lämmittää täysillä. Kippaa jyviä niin että pohja peittyy täysin, saa olla vaikka kahden jyvän kerros. Kansi kiinni ja odotat että poksahtelu alkaa. Sen jälkeen ravistelet kattilaa
Tästä tuli mieleen kun vuonna kivi ja kirves yläasteella ollessa pidettiin tietyllä porukalla kotibileitä aina kunkin kotona vuorollaan nyyttikestiperiaatteella ja yhden kaverin vakio oli tuoda aina 2-3 muovikassillista kattilassa tehtyjä oikeita poppareita. Vitsi ne oli aina niin hyviä, hän oli ihan ekspertti niiden tekemisessä.
Vierailija kirjoitti:
Aina olen tehnyt kattilassa poppareita enkä vielä ole onnistunut kattilaa pilaamaan. Jos pohjaan palaneita tulee, ja niitähän tulee, niin pesemällä lähtee. Mikropopparit eivät ole yhtä hyviä.
Mikropopparit ovat paljon kuivempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun ohjeeni on, että ota isoin teräskattila ja laita pohjalle millin kerros öljyä, että koko pohja on öljyn peitossa. Lämmitä sitä aika suurella teholla, induktiolla ei kannata lämmittää täysillä. Kippaa jyviä niin että pohja peittyy täysin, saa olla vaikka kahden jyvän kerros. Kansi kiinni ja odotat että poksahtelu alkaa. Sen jälkeen ravistelet kattilaa
Siis olin elämässäni tehnyt 50 kertaa, ja sitten yhtäkkiä kärventyi. Ap
Mä taas en uskalla enää tehdä mikropoppareita, koska se pussi juuttui kiinni ja paloi mustaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta se sama kattila kannattaa säästää, koska sillä voi edelleen tehdä poppareita! Ei kannata pilata mitään uutta kattilaa!
Tuskin se kattila on tuhoutunut vaan rasvassa/öljyssä eli täytä se vedellä ja sitten kaada sinne pyykkipulveria ja pistä kiehumaan joksikin aikaa, riippuen kuinka pinttynyttä rasva on niin voit joutua toistamaan toimenpiteen muutamaan otteeseen.