Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS mielipiteissä lasisen lapsuuden elänyt vastustaa alkoholin kotiinkuljetusta

Vierailija
25.10.2024 |

Kirjoitus on tietenkin surullinen, mutta pakko sanoa, että kyllähän alkoholisti viinansa hankkii joka tapauksessa jostain. Ei joku kotiinkuljetus muuta asiaa.

Minun puolestani alkoholin saisi poistaa kaikkialta kokonaan, mutta onhan se kiva ottaa vaikka joulupöydässä vähän viiniä. Sen voi tosin hakea Alkosta ihan itsekin.

Ajatuksia?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari ajatusta:

On ironista että 'huumehia' saa paljon helpommin kuka tahansa (jopa lapsi!) tilattua milloin vain/mihin vain muutamalla klikkauksella netistä, -jopa kotiovelle toimitettuna! 

Sitten paapotaan ns. aikuisia ihmisiä joista SUURIN OSA on kohtuukäyttäjiä. Ollaan niin "eurooppalaisia" mutta ei ymmärretä, että muualla se alkoholikulttuuri on varmasti erilianen osittain myös siksi, että saatavuus on vapaampaa.

Suomessa erilaisin kielloin tehdään alkoholista jotenkin "erikoista"/ "kiellettyä" / "ainutlaatuista", herra ties mitä, mutta sellaista ettei se vahingossakaan ole 'vain lasi viiniä' viikonloppuna, vaan hyödyke mimkä eteen pitää taistella että ehtii ajoissa Alkoon, tai jotain mitä (kuten lonkero) mitä hinnan takia innoissaan raahataan ulkomailta, eli on jollain tavalla 'kielletty hedelmä' edelleen vaikka kieltolaki meni jo.

Näen myös että moni ostaa varastoon =juominen helpottuu (HUOM myös kohtuukäyttäjillä!) vs. saatavuus olisi aina taattu. Esimerkki:

Vietetään porukalla juhannusta, pakko ennakoida jo hyvissä ajoin 'paljonko juo' =moni varaa KAIKEN VARALTA ylimääräistä viiniä siksi, ettei saa lisää koska Alko kiinni. Sitten sitä saattaa lipitellä aiouttua enemmän kun 2litran kaatikko on saatavilla.

Vs. jos juhannukseen olisi varattu se 1kpl valkkaripullo, jos lisää tekee mieli, voisi lähikaupasta hakea, mutta 99% varmaan ajattelisi ettei jaksa/nyt riitti.

Sama juttu juhlissa ym. joulupöytään pitää varata aina ylimääräinen pullo 'kaiken varalta' sitten niitä pulloja katselee vielä vappuna ja miettii milloin tuon joisi pois (jos ei muuten punkku maistu) ja jossain kohtaa se on 'pakko' kietaista alas ennen kun happanee etikaksi (ellei seuraavaan jouluun säästä).

Vierailija
22/44 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiskoja ihmisiä varten, jotka eivät saa viinanhimoaan tyydytetyksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on juuri tuota suomalaista holhousta, että jos minä niin ei kukaan muukaan. Joo, ikävää että juuri sinulle osui alkkisvanhemmat, mutta oikeuttaako se sinua sanelemaan minun käyttöäni? Ei mielestäni.

Oletko samaa mieltä myös muiden päihteiden tapauksessa? 

Vierailija
24/44 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on juuri tuota suomalaista holhousta, että jos minä niin ei kukaan muukaan. Joo, ikävää että juuri sinulle osui alkkisvanhemmat, mutta oikeuttaako se sinua sanelemaan minun käyttöäni? Ei mielestäni.

Älä siirtele maalitolppia. Nyt puhutaan alkoholista.

Vierailija
25/44 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei ole todellakaan siitä, että yksi mokaa ja kaikkia rangaistaan, vaan että Suomessa tuo alkoholi ja päihteet muutenkin on niin suuri ongelma, että ihan hirveästi menee terveydenhuollolta rahaa noiden hoitamiseen tai esim päihtyneiden onnettomuuksien hoitoon. Siksi niiden myymistä pitäisi rajoittaa.

Aina kun kaupassa käy niin joka kolmannella ei lapsia omaavalla ihmisellä tuntuu olevan lähes 10 tölkkiä hihnalla kaljaa.

Vierailija
26/44 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

aivan sama mulle, mikäli haluun alkoa niin käyn alko kaupassa

Vierailija
27/44 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi alkoholiin pitäisi suhtautua jotenkin eri tavalla kuin muihin päihteisiin?

Vierailija
28/44 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannabis vähähaittaisempi vaihtoehto.

Vierailija
29/44 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä kun on taas puhuttu siitä miten turvaton maa suomi on naisille, niin edelleen se suurin syy lähisuhdeväkivaltaan suomessa on alkoholi (ja muut päihteet).

Eikö olisi järkevämpää tehdä alkoholin hankkiminen mahdollisimman hankalaksi eikä päinvastoin helpottaa sitä ja siirtää näin ongelmia takaisin ihmisten koteihin?

Kyllä se on totta että juoppo saa juomansa mistä vaan, mutta ei siitä nyt helppoa tarvitse tehdä. Ja mitä kauemmin se juoppo joutuu olemaan jossain muualla kuin kotona, niin sen turvallisempaa se on lapsille ja puolisolle.

Vierailija
30/44 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En keksi yhtään syytä miksi sen pitäisi tuoda kotiin.

Juuri näin. Jos sen voi yhtä hyvin hakea Alkosta, niin miksi se pitäisi tuoda kotiin? Moni alkkis saa sentään liikuntaa ja raitista ulkoilmaa, kun joutuu kävelemään kotoa Alkoon ja takaisin. Kun krapulaviinat voi tilata kotiin ja ne tuodaan saman tien, niin tilaaja voi sitten vaan maata kotona perheensä rasitteena ja tehdä tilauksia.

Minusta tuo laki kotiinkuljetuksesta on älytön, etenkin kun alkoholi on oikeasti epäterveellinen myrkky.

Olenkin päätellyt, että lain kannattajat ovat todellisuudessa itse alkoholisteja. Moni alkoholisti näet onnistuu salaamaan riippuvuutensa perheen ulkopuolisilta henkilöiltä.

Vierailija
31/44 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun toimitetaan nuo alkoholijuotavat muovipulloissa, niin ei taatusti kärsi kukaan mistää lasin kilinästä.

Ongelma ratkaistu.

Vierailija
32/44 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

missä kaikki juopot on kun ei enää näy kaduilla

Vierailija
33/44 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi alkoholiin pitäisi suhtautua jotenkin eri tavalla kuin muihin päihteisiin?

No tämä on helppo: alkoholi on laillista. Se on normaali elintarvike EU:ssa.

Huumeet taas ovat kiellettyjä, pl kannabis muutamassa maassa.

Vierailija
34/44 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö olisi järkevämpää tehdä alkoholin hankkiminen mahdollisimman hankalaksi eikä päinvastoin helpottaa sitä ja siirtää näin ongelmia takaisin ihmisten koteihin?

Silloin, kun alkoholin hankkimista viimeksi vaikeutettiin, seurauksena oli että väkeviä sai käytännössä 24/7 kun tiesi mistä kysyi. Käyttömäärät kasvoivat, alkoholin aiheuttamat lieveilmiöt lisääntyivät ja poliisin resurssit valuivat suureksi osaksi alkoholiin liittyviin tehtäviin.

Vierailija
35/44 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

21: varasin itsekin aikoinaan ylimääräistä, ettei vaan lopu kesken.  Kunnes erosin, otin alkoholiin normaalisti suhtautuvan miehen ja tajusin että olin jo matkalla alkoholismiin. Nykyisin kun viinipullon pohja pilkottaa, lopetan juomisen. Joskus jopa aiemmin. Yksinkertaista. Ei sen vaikeampaa kuin syömisen lopettaminen, kun viimeinen peruna on syöty, niin pitää lopettaa syöminen. Ei siitä rikki mene. 

Vierailija
36/44 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä keksin. Kun ollaan niin kännissä jo valmiiksi, ettei kaupassa myydä, niin silloin deekut tilaa kotiin. Ei niitä wolt-kuskeja kiinnosta missä kunnossa vastaanottaja on. Toivottavasti edes vilkuilevat sisälle kämppään näkyykö siellä lapsia, ja soittavat päivystävään lastensuojeluun jos on.

Vierailija
37/44 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tämä on helppo: alkoholi on laillista. Se on normaali elintarvike EU:ssa.

Huumeet taas ovat kiellettyjä, pl kannabis muutamassa maassa.

Miksi en voi tilata tai tuoda tupakkaa "omiin tarpeisiini" netistä tai Virosta? Laillinen päihde sekin. Miksi alkoholi on nostettu jalustalle?

Vierailija
38/44 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laiskoja ihmisiä varten, jotka eivät saa viinanhimoaan tyydytetyksi. 

Laiska on se paras dokaaja - saa kännissä vähiten vahinkoa aikaan. (itselleen krapulan)

Vierailija
39/44 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten olisi se että kuluttaja haluaa siitä maksaa?

Kunhan tilaaja on täysi-ikäinen niin ei siihen ole kellään yhtikäs mitään sanomista.

Voithan sinä nytkin sopia taksikuskin kanssa mihin hintaan hakee sinulle pullon Kossua Alkosta. Rahalla saa ja vossikalla pääsee.

Vierailija
40/44 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten olisi se että kuluttaja haluaa siitä maksaa?

Kunhan tilaaja on täysi-ikäinen niin ei siihen ole kellään yhtikäs mitään sanomista.

Voithan sinä nytkin sopia taksikuskin kanssa mihin hintaan hakee sinulle pullon Kossua Alkosta. Rahalla saa ja vossikalla pääsee.

Ei osaa kieltä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kahdeksan