Päiväkodin eriarvoistava isovanhempien päivä
Lapsen päiväkodissa vietettiin nyt ekaa kertaa meidän lapsen aikana isovanhempien päivää. Tosi kiva konsepti ja mahtavaa, että järkätään.
Sitten seuraa mutta.
Mutta kaikilla ei ole isovanhempia. Kutsu ei siis ollut "tärkeälle läheiselle" jolloin vaikka itse äitinä olisin voinut jäädä paikalle, vaan kutsu oli nimenomaan isovanhemmille. 4-vuotiasta ihmetytti kovasti, miksi hänellä ei ole siellä ketään ja tupa oli täynnä aikuisia, mikä oli kuulemma pelottavaa. Lapsen paras kaveri oli päivän pois, ettei hänestä tuntuisi kurjalta kun ei ole omaa mummua paikalla. Mikä järki tällaisessa päivässä on?
Otan tämän tietysti hyvin henkilökohtaisesti, sillä äitini, lapseni rakas mummi kuoli nyt syksyllä ja vietettiin hänen hautajaisiaan vasta kolme viikkoa sitten. Nyt sitten saatiin vielä isovanhempien kortti kotiinviemisiksi ja sen runo sai ihan todella mielen pahoittumaan. "Isovanhemmat tehtävä on olla läsnä, halata ja pitää huolta diipadaapa". Joo niin on, jos eletään laalaa-maassa, jossa kaikki ovat yhtä onnekkaita ja joilla on isovanhemmat.
Jos päiväkodin isänpäiväaamiaiselle tai äitienpäiväaamiaiselle kutsutaan kuka tahansa lapsen läheinen, niin miksi pitää tällainen eriarvoistava ja tarkkaan rajattu isovanhempien päivä järjestää? En monesta valita ja olen tyytyväinen vähään mutta nyt harmittaa juuri oman äitini ja lapsi mumminsa menettäneenä. Ja kyllä, annan palautetta päiväkotiin kunhan vähän rauhoitun ja saan kirjoitettua asiani neutraalisti. Tuo kortti vain katkaisi kamelin selän.
Kommentit (190)
Vierailija kirjoitti:
Kielletään kaikki muistaminen ja nämä erityiset päivät. Ei enää joulua tai pääsiäistä, eikä muita juhlapyhiä - ei enää myöskään päättäjäisiä, sillä kaikillahan ei ole ketään tiettyä läheistä, joka tulisi päättäjäisiin.
Samoin unohdetaan liputuspäivät, koska joku voi niistäkin olla eri mieltä ja sehän se on kamaa, jos jollekin tulee paha mieli.
No itse asiassa tuo prosessi on jo meneillään. Tuttavani on töissä päiväkodissa ja kertoi, että kuluneena vuonna heillä vietettiin ramadankuukauden loppujuhlia, johon kaikki lapset osallistuivat. Vanhemmilta ei kysytty, eikä lapsia millään tavalla eroteltu taustojen mukaan.
Sen sijaan pääsiäisen aikoihin ei saanut olla esillä mitään kristillisyyteen viittaavaa. Ei rairuohoja, pajunkissoja tai kanamunia. Ja kyseessä ihan sekulaari verovaroin toimiva päiväkoti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eiköhän ajatus ole se, että lapset olisivat vuorovaikutuksessa vanhusten kanssa. Siis myös sellaisen vanhuksen joka nyt ei ole juuri se oma isovanhempi. Vaikea keksiä mitä haittaakaan tuosta olisi. Ei mun vanhempani töiden vuoksi päässeet juuri koskaan kevät- tai joulujuhlaan, enkä minä oman lapseni. Boo-hoo. Kuka korvaa monen sukupolven pahan mielen?
Ei kai päiväkotilasten isovanhemmat yleensä mitään vanhuksia ole? Päiväkodissa on töissäkin isovanhempia. Isomummot tai läheisen palvelukodin väki pitäisi kutsua jos vanhusten kanssa olisi tarkoitus olla.
Ikäerot isovanhemmissa on todella suuria. On yli 80v isovanhempia ja nuorimmat ovat alle 50v. Pelkästään niistä ryhmistä mitä itse olen lapsieni kanssa tavannut. Omien lasteni isovanhemmat ovat tuolta väliltä mutta kaikki vielä työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän sinun ja lapsen harmituksen, mutta samalla logiikalla pitäisi lopettaa isänpäiväkorttien tekokin koska kaikilla ei ole isää. Minusta tuo on tuhannen taalan paikka opettaa lapselle pettymyksien sietoa ja harmituksen käsittelyä.
Eikös koulujen kevätjuhlista ole suvivirsi kielletty ja ruokarukoukset päiväkodeista juuri samasta syystä, ettei kenellekään tule paha mieli, jos omassa perhekulttuurissa ei satuta harjoittamaan samaa.
Samaa jatkumoa tuokin on, ei sen kummempaa. Minusta kenenkään ei pidä joutua kärsimään toisten isovanhempihehkutuksista, jos itse ei voi tai halua siihen osallistua. Hoidettakoon nämä isovanhempiasiat "vapaa-ajalla" eli työ- ja päiväkotipäivien ulkopuolella.
Eli kielletään päiväkodin äitienpäiväteemakin. K
Niin näkisin että tämmöinen rajattu "isovanhempien päivä" on parempi, koska ryhmässä on todennäköisesti useampia joitten isovanhempi ei pääse paikalle. Jos taas on kenen tahansa läheisen päivä niin sitten se vasta kurjalle tuntuukin siitä yhdestä ainoasta, jolla on vain äiti joka ei saa töistä vapaata tällaisesta syystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eiköhän ajatus ole se, että lapset olisivat vuorovaikutuksessa vanhusten kanssa. Siis myös sellaisen vanhuksen joka nyt ei ole juuri se oma isovanhempi. Vaikea keksiä mitä haittaakaan tuosta olisi. Ei mun vanhempani töiden vuoksi päässeet juuri koskaan kevät- tai joulujuhlaan, enkä minä oman lapseni. Boo-hoo. Kuka korvaa monen sukupolven pahan mielen?
Ei kai päiväkotilasten isovanhemmat yleensä mitään vanhuksia ole? Päiväkodissa on töissäkin isovanhempia. Isomummot tai läheisen palvelukodin väki pitäisi kutsua jos vanhusten kanssa olisi tarkoitus olla.
Kun lapsia hankitaan nykyään nelikymppisinä, niin kyllä alkaa mummot ja papat olla myös iäkkäitä.
Ikäerot isovanhemmissa on todella suuria. On yli 80v isovanhempia ja nuorimmat ovat alle 50v. Pelkästään niistä ryhmistä mitä itse olen lapsieni kanssa tavannut. Omien lasteni isovanhemmat ovat tuolta väliltä mutta kaikki vielä työelämässä.
Tottakai on, kun on vanhempiaki tosi eri ikäisiä, mutta sanoinkin yleensä. Suurin osa on tosiaan jotain tuolta väliltä, monet vielä työelämässä. Ne päälle kasikymppiset on poikkeus, samoin kuin alle viisikymppiset. Se edellyttää että sekä vanhempi että lapsi on saaneet lapsensa selvästi keskivertoa vanhempana tai nuorempana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun lapsia hankitaan nykyään nelikymppisinä, niin kyllä alkaa mummot ja papat olla myös iäkkäitä.
Joo, jos isovanhemmat on myös hankkineet lapsensa nelikymppisenä, 40v sitten se ei ollut niin kovin yleistä.
Onpa outo päivä. Ei meillä olisi mitään mahdollisuuksia saada isovanhempia paikalle, toiset asuu 500 km päässä, joista toinen on sairas ja toinen vielä töissä, toiset isovanhemmat hummaavat Espanjassa koko talven.
Vierailija kirjoitti:
Minä esitin toiveen, että ko. päivä lopetetaan. Meilläkään ei ole yhtään isovanhempaa. Traagisempi kohtalo on muutamalla maaha nmuuttajalapsella, joiden isoisiä on mm. kidutettu kuoliaaksi, isoäidit joutuneet jäämään sodan jalkoihin kun perhettä ei ole saatu yhdistettyä. Yhden läheisen perheen isoisällä joka pääsi Suomeen, on sähkökidutuksen jälkiä vartalossaan. Että tällainen hyvän mielen kahvitustilaisuus tasavertaisesti kaikille.
No onpas taas kaiveltu oikeen syvältä, että saadaan kiva päivä vaikuttamaan likipitäen ihmisten kiusaamiselta 😂 Kai vaadit myös, että isovanhemmat ei saa hakea lapsia tai osallistua kevätjuhliin tms, ettei kukaan vaan tule pahalle mielelle, kun oma isovanhempi on kuollut tms eikä ikinä tule hakemaan päiväkodista tai osallistu juhliin?
Oikeasti. Kiva päivähän tuo on. Meillä ainakin päivään on saanut osallistua joku muu, jos isovanhemmat ei pääse tai heitä ei ole. Ja osa vanhemmista ei halua itse tulla tai ei järkätä ketään muuta, niille lapsille on järjestetty omaa mukavaa puuhaa siihen ohelle. Ei heitä siis ole esim. istutettu nurkassa katsomassa, kun muut puuhaa ukin ja mummin kanssa. Hyvin on aina mennyt ja jos jotain keskustelua on asiasta syntynyt, niin sekin lienee keskustelu joka on tarpeellista lapsen kanssa käydä ennemmin tai myöhemmin, parempi ennemmin (miksi mun isovanhemmat ei tule?)
t. Lastenhoitaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varhaiskasvatukseen voi kuulua ns. "Tärkeän ihmisen päivä", jolloin kuka vaan lapselle tärkeä voi osallistua. Suosittelen..
Ettäkö esimerkiksi töistä voi noin vaan olla pois, jos isovanhempia ei ole tai eivät pääse paikalle.
Kyllä se isovanhempikin voi olla vielä työelämässä.. Joillekin tämä on näköjään ihan mahdoton järjestää .. Aina on selitys ja syy olla osallistumatta lapsen iloksi.Jos oikein haluaisi, niin ehkä joku löytyisi joka voisi tulla.. Eikö.
Kenelläkään ei saa olla kivaa jos meilläkään ei ole kivaa, nihhhh.
Meillä oli isovanhempien TAI tärkeän ihmisen päivä. Eli sai olla kummi tai joku muu. Minusta kiva ajatus, mutta nimenomaan pelkkä isovanhempien päivä aika tyhmä, koska kaikilla ei todellakaan ole sellaisia isovanhempia, jotka voisivat osallistua.
Vierailija kirjoitti:
Älä viitsi. Kyllähän tuo on eriarvoistamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Älä itse viitsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla? Käsittääkseni tuo on täysin vapaaehtoinen päivä osallistua.
Ei ole päikodkn syytä jos isovanhemmat ei syystä tai toisesta pääse osallistumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene kommunisti hoitoon, jos sun elämäs on paskaa niin ei se sillä parane että teet kaikkien muidenkin elämästä mahdollisimman kurjaa. Sylettää tuollainen itsekeskeisyys ja omahyväisyys.
Vierailija kirjoitti:
Tällainen päivä pitäisi olla automaattisesti läheisten päivä. Päivän tarkoituksena kun on tuottaa iloa, ei pahaa mieltä.
T.varhaiskasvatuksen ope
Sitten sinne menisi varmaan lapsen vanhemmat, eikä isovanhemmat mahtuisi enää mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Joo meillä kukaan ahkera isovanhempi ei pääsisi paikalle. Ei kaikilla ole isovanhempia apuna.
Meillä ahkera mummo osaa priorisoida ja kaikki järjestyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kielletään kaikki muistaminen ja nämä erityiset päivät. Ei enää joulua tai pääsiäistä, eikä muita juhlapyhiä - ei enää myöskään päättäjäisiä, sillä kaikillahan ei ole ketään tiettyä läheistä, joka tulisi päättäjäisiin.
Samoin unohdetaan liputuspäivät, koska joku voi niistäkin olla eri mieltä ja sehän se on kamaa, jos jollekin tulee paha mieli.
No itse asiassa tuo prosessi on jo meneillään. Tuttavani on töissä päiväkodissa ja kertoi, että kuluneena vuonna heillä vietettiin ramadankuukauden loppujuhlia, johon kaikki lapset osallistuivat. Vanhemmilta ei kysytty, eikä lapsia millään tavalla eroteltu taustojen mukaan.
Sen sijaan pääsiäisen aikoihin ei saanut olla esillä mitään kristillisyyteen viittaavaa. Ei rairuohoja, pajunkissoja tai kanamunia. Ja kyseessä ihan sekulaari verovaroin toimiva päiväkoti.
Tuo nyt on niin väärin kuin olla voi.
No on sun vanhemmatkin sitten olleet varsin vanhoja sinut saadessaan.