Päiväkodin eriarvoistava isovanhempien päivä
Lapsen päiväkodissa vietettiin nyt ekaa kertaa meidän lapsen aikana isovanhempien päivää. Tosi kiva konsepti ja mahtavaa, että järkätään.
Sitten seuraa mutta.
Mutta kaikilla ei ole isovanhempia. Kutsu ei siis ollut "tärkeälle läheiselle" jolloin vaikka itse äitinä olisin voinut jäädä paikalle, vaan kutsu oli nimenomaan isovanhemmille. 4-vuotiasta ihmetytti kovasti, miksi hänellä ei ole siellä ketään ja tupa oli täynnä aikuisia, mikä oli kuulemma pelottavaa. Lapsen paras kaveri oli päivän pois, ettei hänestä tuntuisi kurjalta kun ei ole omaa mummua paikalla. Mikä järki tällaisessa päivässä on?
Otan tämän tietysti hyvin henkilökohtaisesti, sillä äitini, lapseni rakas mummi kuoli nyt syksyllä ja vietettiin hänen hautajaisiaan vasta kolme viikkoa sitten. Nyt sitten saatiin vielä isovanhempien kortti kotiinviemisiksi ja sen runo sai ihan todella mielen pahoittumaan. "Isovanhemmat tehtävä on olla läsnä, halata ja pitää huolta diipadaapa". Joo niin on, jos eletään laalaa-maassa, jossa kaikki ovat yhtä onnekkaita ja joilla on isovanhemmat.
Jos päiväkodin isänpäiväaamiaiselle tai äitienpäiväaamiaiselle kutsutaan kuka tahansa lapsen läheinen, niin miksi pitää tällainen eriarvoistava ja tarkkaan rajattu isovanhempien päivä järjestää? En monesta valita ja olen tyytyväinen vähään mutta nyt harmittaa juuri oman äitini ja lapsi mumminsa menettäneenä. Ja kyllä, annan palautetta päiväkotiin kunhan vähän rauhoitun ja saan kirjoitettua asiani neutraalisti. Tuo kortti vain katkaisi kamelin selän.
Kommentit (190)
eiköhän ajatus ole se, että lapset olisivat vuorovaikutuksessa vanhusten kanssa. Siis myös sellaisen vanhuksen joka nyt ei ole juuri se oma isovanhempi. Vaikea keksiä mitä haittaakaan tuosta olisi. Ei mun vanhempani töiden vuoksi päässeet juuri koskaan kevät- tai joulujuhlaan, enkä minä oman lapseni. Boo-hoo. Kuka korvaa monen sukupolven pahan mielen?
Ei siis kannata järjestää mitään kun aina joku loukkaantuu jostain
Meillä isovanhemmat olivat mielenterveysongelmaisia ja alkoholisteja. Ei niitä voinut pyytää sinne päiväkotiin, eikä lapsi halunnutkaan kun aina heitä arasteli. Muita läheisiä ei voinut pyytää, oli oltava isovanhemmat. Harmi kun en silloin keksinyt jotain vanhempaa naapuria pyytää, kukapa sitä olisi tiennyt.
Hirveä hössötys alkoi viikkoja ennen ja kaikki pyöri asian ympärillä. Lapsella paha mieli ja koki olevansa ulkopuolinen.
En vastusta itse päivää, mutta se voisi olla läheisen yms. päivä. Kaikilla ei ole pullan tuoksuisia isovanhempia ja tilanteet voivat olla todella vaikeita. Mielelläni olisimme siellä isovanhemmat kuplassa eläneet mutta meidän todellisuus oli toinen.
Vieläkin tulee itku kurkkuun kun sitä ajattelen vaikka aikaa on jo kulunutkin. Meillä asia ratkaistiin viimeisenä vuonna (eskarissa) niin että olimme lomalla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä isovanhemmat olivat mielenterveysongelmaisia ja alkoholisteja. Ei niitä voinut pyytää sinne päiväkotiin, eikä lapsi halunnutkaan kun aina heitä arasteli. Muita läheisiä ei voinut pyytää, oli oltava isovanhemmat. Harmi kun en silloin keksinyt jotain vanhempaa naapuria pyytää, kukapa sitä olisi tiennyt.
Hirveä hössötys alkoi viikkoja ennen ja kaikki pyöri asian ympärillä. Lapsella paha mieli ja koki olevansa ulkopuolinen.
En vastusta itse päivää, mutta se voisi olla läheisen yms. päivä. Kaikilla ei ole pullan tuoksuisia isovanhempia ja tilanteet voivat olla todella vaikeita. Mielelläni olisimme siellä isovanhemmat kuplassa eläneet mutta meidän todellisuus oli toinen.
Vieläkin tulee itku kurkkuun kun sitä ajattelen vaikka aikaa on jo kulunutkin. Meillä asia ratkaistiin viimeisenä vuonna (eskarissa) niin että olimme lomalla.
Voi hyvänen aika nyt taas.
Meillä oli sukulaiset kaikki toisella puolella Suomea kummeja myöten. Mikähän ihme siinä on etten minä haavoittunut vaikka lapsena kavereiden synttäreillä ja muutenkin pyöri mummua ja pappaa ja kummia ja vaikka mitä. Ja mulla ei koskaan ketään. Paketti postissa, tai kortti. Ei lapset ajattele noin, se on mitä se on. EI jokainen perhe voi ottaa lemmikkiäkään (toivottavasti ei ota jos ei ole edellytyksiä huolehtia siitä) ja lapset näkee että kaverilla on kaneja ja koira jollain hevonenkin. Se on mitä se on. Hyvä oppia ettei kaikkea saa, kukaan.Hirveä hössötys, no mitä sitten? Mun pojan kavereilla oli hirveä hössötys pleikka kolmosesta, eikä meille silti sellaista hankittu.
Vierailija kirjoitti:
Isovanhempia on lapsella tyypillisesti neljä. Joku heistä voi olla kuollut, mutta on kyllä äärimmäisen surullinen tilanne jos pienen lapsen kaikki isovanhemmat ovat täysin toimintakyvyttömiä tai edesmenneitä lapsen ollessa päiväkoti-ikäinen. Aloittaja ei aloituksessa mainitse sitä että onko hänen isänsäkin kuollut, eikä mainitse lapsen isää vanhempineen ollenkaan.
Itse sain esikoisen niin myöhään, vasta 35-vuotiaana, että sekä minun että lapsen isän isä on kerennyt jo menehtyä sairauksiin ja lapsen mummotkin jo 80-vuotiaita, jotka asuvat 300km päässä.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän sinun ja lapsen harmituksen, mutta samalla logiikalla pitäisi lopettaa isänpäiväkorttien tekokin koska kaikilla ei ole isää. Minusta tuo on tuhannen taalan paikka opettaa lapselle pettymyksien sietoa ja harmituksen käsittelyä.
Eikös koulujen kevätjuhlista ole suvivirsi kielletty ja ruokarukoukset päiväkodeista juuri samasta syystä, ettei kenellekään tule paha mieli, jos omassa perhekulttuurissa ei satuta harjoittamaan samaa.
Samaa jatkumoa tuokin on, ei sen kummempaa. Minusta kenenkään ei pidä joutua kärsimään toisten isovanhempihehkutuksista, jos itse ei voi tai halua siihen osallistua. Hoidettakoon nämä isovanhempiasiat "vapaa-ajalla" eli työ- ja päiväkotipäivien ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän sinun ja lapsen harmituksen, mutta samalla logiikalla pitäisi lopettaa isänpäiväkorttien tekokin koska kaikilla ei ole isää. Minusta tuo on tuhannen taalan paikka opettaa lapselle pettymyksien sietoa ja harmituksen käsittelyä.
Eikös koulujen kevätjuhlista ole suvivirsi kielletty ja ruokarukoukset päiväkodeista juuri samasta syystä, ettei kenellekään tule paha mieli, jos omassa perhekulttuurissa ei satuta harjoittamaan samaa.
Samaa jatkumoa tuokin on, ei sen kummempaa. Minusta kenenkään ei pidä joutua kärsimään toisten isovanhempihehkutuksista, jos itse ei voi tai halua siihen osallistua. Hoidettakoon nämä isovanhempiasiat "vapaa-ajalla" eli työ- ja päiväkotipäivien ulkopuolella.
Eli kielletään päiväkodin äitienpäiväteemakin. Kukaan ei saa tuoda sinne äitiään, vaan kaikkien on tuotava joku muu läheinen, joka ei ole isä, äiti, isoäiti tai isoisä. Kaikki tuo vaan jonkun "läheisen". Sittenkö on hyvä?
Kielletään kaikki muistaminen ja nämä erityiset päivät. Ei enää joulua tai pääsiäistä, eikä muita juhlapyhiä - ei enää myöskään päättäjäisiä, sillä kaikillahan ei ole ketään tiettyä läheistä, joka tulisi päättäjäisiin.
Samoin unohdetaan liputuspäivät, koska joku voi niistäkin olla eri mieltä ja sehän se on kamaa, jos jollekin tulee paha mieli.
En ole koskaan ymmärtänyt äitienpäivästä tai isänpäivästä valittamista. Eihän nekään ole kenellekään pakollisia. Ne viettä jotka haluaa, siten kuin haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Monessa perheessä isovanhemmat usein tuo ja hakee lasta päiväkodista ja ovat muutenkin apuna siinä lapsen arjessa. Siksi on mielestäni hyvä idea tämä isovanhempienpäivä. Se nyt tietty on ensisijaisesti tarkoitettu isovanhemmille, isovanhemmatkin saa tutustua lapsen päiväkotiin ja toimintaan. Vanhemmat tai muut huoltajat oletettavasti sen sijaan jo tuntee päiväkodin toimintaa ja osallistuvat äitien-/isänpäiviin.
Onhan se ikävää ettei kaikilla ole isovanhempia, mutta en nyt näkisi miksi tämä isovanhempienpäivä olisi niiltä pois joilla ei ole isovanhempia.
Miltä luulet niistä lapsista tuntuvan, joilla se isovanhempi ei ole paikalla, kun muut lapset touhuavat ja halivat isovanhempiensa kanssa. Ei kait nämä lapset ole samassa tilassa. Kyllä lasten tunteet pitäisi huomioida paremmin.
Tuskin on kaikilla lapsilla isovanhemmat paikalla vaikka olisivat elossakin. Monet asuu kaukana, päiväkoti-ikäisten isovanhemmat on usein vielä töissäkin päivät, ja sitten tosiaan vielä ne jotka ei edes halua tulla. Sanoisin että ihme jos edes puolet pääsee paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kielletään päiväkodin äitienpäiväteemakin. Kukaan ei saa tuoda sinne äitiään, vaan kaikkien o
Ja sitten keksitään, että voi sentään kaikilla ei ole läheisiä niin se on sitten vaan henkilöiden päivä
Ehkä joskus olisi hyvä pysähtyä miettimään asiaa. Ymmärrän että asia on tuore ja on sen suhteen ehkä herkillä vielä, mutta kannattaisi käsitellä asiaa jotenkin. Ei se voi aina olla ratkaisu, että jos joku asia ei itsestä tunnu kivalta tai sovi just itselle, ollaan kieltämässä koko asia kaikilta muiltakin.
Vierailija kirjoitti:
Varhaiskasvatukseen voi kuulua ns. "Tärkeän ihmisen päivä", jolloin kuka vaan lapselle tärkeä voi osallistua. Suosittelen..
Ettäkö esimerkiksi töistä voi noin vaan olla pois, jos isovanhempia ei ole tai eivät pääse paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monessa perheessä isovanhemmat usein tuo ja hakee lasta päiväkodista ja ovat muutenkin apuna siinä lapsen arjessa. Siksi on mielestäni hyvä idea tämä isovanhempienpäivä. Se nyt tietty on ensisijaisesti tarkoitettu isovanhemmille, isovanhemmatkin saa tutustua lapsen päiväkotiin ja toimintaan. Vanhemmat tai muut huoltajat oletettavasti sen sijaan jo tuntee päiväkodin toimintaa ja osallistuvat äitien-/isänpäiviin.
Onhan se ikävää ettei kaikilla ole isovanhempia, mutta en nyt näkisi miksi tämä isovanhempienpäivä olisi niiltä pois joilla ei ole isovanhempia.
Miltä luulet niistä lapsista tuntuvan, joilla se isovanhempi ei ole paikalla, kun muut lapset touhuavat ja halivat isovanhempiensa kanssa. Ei kait nämä lapset ole samassa tilassa. Kyllä lasten tunteet pitäisi huomioida paremmin.
Omat lapseni ainakin tykkäsivät isovanhempien päivästä, vaikka heidän isovanhemmat ei päässeetkään osallistumaan. Oli kuulemma kiva nähdä uusia aikuisia leikkiä kaverin mummon kanssa.
Vierailija kirjoitti:
eiköhän ajatus ole se, että lapset olisivat vuorovaikutuksessa vanhusten kanssa. Siis myös sellaisen vanhuksen joka nyt ei ole juuri se oma isovanhempi. Vaikea keksiä mitä haittaakaan tuosta olisi. Ei mun vanhempani töiden vuoksi päässeet juuri koskaan kevät- tai joulujuhlaan, enkä minä oman lapseni. Boo-hoo. Kuka korvaa monen sukupolven pahan mielen?
Ei kai päiväkotilasten isovanhemmat yleensä mitään vanhuksia ole? Päiväkodissa on töissäkin isovanhempia. Isomummot tai läheisen palvelukodin väki pitäisi kutsua jos vanhusten kanssa olisi tarkoitus olla.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä joskus olisi hyvä pysähtyä miettimään asiaa. Ymmärrän että asia on tuore ja on sen suhteen ehkä herkillä vielä, mutta kannattaisi käsitellä asiaa jotenkin. Ei se voi aina olla ratkaisu, että jos joku asia ei itsestä tunnu kivalta tai sovi just itselle, ollaan kieltämässä koko asia kaikilta muiltakin.
Kyllä näin voi olla, jos pienistä päiväkoti-ikäisistä lapsista on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat lapseni
Niin, ne isovanhemmat jotka tuollaiseen osallistuu on vieläpä todennäköisesti niitä kivoja lapsirakkaita mummoja ja pappoja, eiköhän heistä monet mieluusti huomioi lapsenlapsen kaveritkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kielletään päiväkodin äitienpäiväteemakin. Kukaan ei saa tuoda sinne äitiään, vaan kaikkien o
Älä luule, että onnistuu, sillä aina löytyy joku SirkkaPetteri, jolla ei ole ketään läheistä. Huoh!
Joo, menkää kaikki lomalle, jos tulee muuten paha mieli. Olette todella sen tarpeessa
Ei tässä ole kyse mistään tämän päivän ilmiöstä muussa kuin siltä osin, että vanhemmat loukkaantuu kaikesta lapsensa puolesta. Jos lapsi kysyy, missä mun isovanhempi, niin sitten kerrotaan, että "asuu kaukana", "on kuollut" tai mikä muu lapsen ymmärtämä syy se sitten onkaan.
Lapsen tulee oppia kestämään pettymyksiä ja elämä on eriarvoista.
Enää ei saa laulaa kevätvirttä, ei viettää joulua, ei äitienpäivää ei isäinpäivää, koska koko ajan joku pahoittaa mielen. Halloweenikin on toisille liian pelottava ja toisille jälleen jotenkin eriarvoistava. Mun mielestä halloweenin voisikin skipata ja viettää kekriä tai muunlaista selkeää sadonkorjuujuhlaa...
Mutta tämä on mennyt ihan naurettavaksi, että koko ajan joku saa itkupotkuraivarit siitä, että osallistetaan läheisiä esim. päiväkodin tai koulun toimintaan ja pidetään kiinni perinteistä.
Mä olen ollut lasteni yksinhuoltaja koko heidän elämänsä ajan, eikä isovanhemmat ole millään lailla osallistuneet meidän elämään. Hyvin lapset selvisi kaikista kinkereistä, eikä yhdellekään tullut traumoja. "Just mun perhe"-kulttuuri tekee ihmisistä ihan typeriä ja samoin tästä yhteiskunnasta. Sama menee näkyy liikenteessäkin - "minä ja mun auto" - vielä ehtii, et kyllä mene, toi oli mun paikka, et etuile... Ihmiset on tasan itsekkäitä nykyään kaikessa.