Minkä ikäisenä olet suunnitellut jääväsi eläkkeelle?
Entä jos suunnitelmasi siirtyy viidellä vuodella eteenpäin?
Kommentit (83)
Eläkeikä on niin korkea itsellä, että irtisanoudun 63 vuotiaana ja olen työttömänä siihen asti kunnes pääsen eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Mikäli säännöt pysyy nykyisenä niin irtisanoudun 58 vuotiaana. Karenssin jälkeen alkaa ansiosidonnainen juoksemaan 61-vuotiaaksi asti. Silloin saan osittaista eläkettä minkä otan täysimääräisenä. Varsinainen eläke alkaa sitten 65 vuotiaana. Minulla on sen verran säästöjä ja omaisuutta sekä kova eläke, että tähän on varaa paremmin kuin hyvin. Ansiosidonnaisen otan ihan vaan vittuillessani että saan edes murto-osan takaisin niistä miljoonista mitä olen työurani aikana veroja ja veroluonteisia maksuja maksanut.
Jos tarkoitat osittaista varhennettua eläkettä, niin sen ikäraja nousi jo 62 vuoteen. Ja tulee jatkossa nousemaan lisää samalla kun varsinainen eläkeikä nousee. Jos et vielä ole 58, niin eläkeikääsi ei ole päätetty, voi olla yli 65. Nämä nykyisen lainsäädännön mukaan, luultavasti laki tulee vielä muuttumaan ja nostamaan eläkeikää ja ove voi poistua kokonaan. Puhumattakaan kaikista heikennyksistä, jotka tehdään ansiosidonnaiseen. Joten toivottavasti sinulla tarpeeksi säästöjä jäädä pois töistä ennen aikaisesti.
En ole uskaltanut suunnitella. Mun alin eläkeikä on jo nyt 66 vuotta ja risat, tavoite-eläkeikä yli 68 ja olen kuitenkin jo 49 v. Pitäisi siis 15-20 vuotta vielä jaksaa tehdä töitä.
Jään samanikäisenä kuin vanhempani, eli 60-vuotiaana. En odota varsinaiseen eläkeikään (69v) asti, koska se ei ole mielekästä. Eläke on pieni joka tapauksessa, koska olen saanut kolme lasta, joista tulee aina sakkoa.
Alin mahdollinen ikäluokalleni on 66,5 v. Yritän 10 vuodella tuota aikaistaa eli 10 vuotta aikaa kerätä rahaa.
Jäin eläkkeelle 48v tuli työtunnit täyteen, eikä kaduta pätkääkään pois jäänti oravan pyörästä.
Toivon pystyväni niin pitkään kuin mahdollista hyvä kuntoisena, että voisin työskennellä vielä 75 vuotiaana tai vanhempanakin!
Vierailija kirjoitti:
Toivon pystyväni niin pitkään kuin mahdollista hyvä kuntoisena, että voisin työskennellä vielä 75 vuotiaana tai vanhempanakin!
Kaltaisesi ihmiset ovat juuri eläkeyhtiöiden toivomia henkilöitä, maksat koko elämäsi eläkemaksua ja varsinainen eläke aikasi jää minimiin tai kuolet ennen eläkettä.
Näyttää olevan tällä hetkellä mahdollista , kun täytän 67.
Tuohon on vielä 25v aikaa.
Mutta jos raha asiat menee hyvin , niin toivottavasti jo ennen tuota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko että olen edes elossa eläkeikänäni. Ikäluokassani tavoite eläkeikä on n. 70v. Taitaa olla nyt tällä hetkellä n. 68.
Eläm siis nyt enkä odota tuonne todellakaan.
Tarkastin syntymäajankohtani perusteella juuri tarkan otannan ja se oli 68v 10kk ja tavoite oli 70v kyllä.
Ei näytä hyvältä odottaa että pääsee eläkkeelle. Isänikin kuoli aika paljon aikaisemmin.
Tuntuu kieltämättä epäreilulta, että toiset ovat päässeet eläkkeelle jopa 63-vuotiaana, kun itse joutuu sinnittelemään töissä 68-vuotiaaksi. Eläkeiän pitäisi olla kaikille ikäluokille sama.
Sitten kun tähän lisätään vielä se, että meidän ikäpolvella tyleläkettä alkoi vasta 23-vuotiaasta alkaen, niin onhan tämä helvetin epäreilua! Moni vähemmän kouluttautunut ehti tehdä töitä pitkän tovin ennen tuota!
Tuskin elän sinne asti. Vaikka eläisinkin, mieluummin olisin työtön kuin eläkeläinen.
M50+
Mun eläkeikä on 67, olen nyt 49. Olen IT-alalla manager/director tehtävissä ja en tajua miten jaksaisin eläkeikään asti.
En voi kuitenkaan jäädä töistä pois aiemmin koska erosin pitkästä avioliitosta pari vuotta sitten (mies jätti toisen naisen vuoksi). Nyt on iso asuntolaina maksettavana. Olin pitkään kotiäitinä lasten kanssa ja eläkekertymä on surkean pieni.
Ideaalitilanteessa jäisin osa-aikaeläkkeelle esim 60v mutta eiköhän joku päättäjä senkin estä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko että olen edes elossa eläkeikänäni. Ikäluokassani tavoite eläkeikä on n. 70v. Taitaa olla nyt tällä hetkellä n. 68.
Eläm siis nyt enkä odota tuonne todellakaan.
Tarkastin syntymäajankohtani perusteella juuri tarkan otannan ja se oli 68v 10kk ja tavoite oli 70v kyllä.
Ei näytä hyvältä odottaa että pääsee eläkkeelle. Isänikin kuoli aika paljon aikaisemmin.
Tuntuu kieltämättä epäreilulta, että toiset ovat päässeet eläkkeelle jopa 63-vuotiaana, kun itse joutuu sinnittelemään töissä 68-vuotiaaksi. Eläkeiän pitäisi olla kaikille ikäluokille sama.
Sitten kun tähän lisätään vielä se, että meidän ikäpolvella tyleläkettä alkoi vasta 23-vuotiaasta alkaen, niin onhan tämä helvetin epäreil
Mitähän tuossa tapahtui... 🙄 *Työeläkettä alkoi kertyä*
Vierailija kirjoitti:
55v. Siinä pitäisi säästöjen olla jo noin 600 000€ luokkaa eikä velkaa minnekään. Tuon pitäisi riittää helposti 3500-4000€ kuukausinostoihin siihen asti kunnes eläke alkaa juosta. Sillä sitten pitäisi pärjätä ihan mukavasti kuolemaan saakka.
Joka voi tulla nopeastikin. Voi jäädä osa rahoista käyttämättä. You never know. Voi tulla joku maailmansotakin.
Ooen jo osa-eläkkeellä sairauden takia. Joten jään eläkkeelle siinä vaiheessa kun en enää siihen pyaty sairauden etenemisen takia. Varsinaiseen eläkeikään on vielä 16 vuotta.
En odottele erityisemmin eläkkeelle pääsyä. Päämääräni on ensisijaisesti pysyä mahdollisemman terveenä niin pitkään kuin mahdollista.
Eiköhän oikeisto piankin päätä pakollisen armokuoleman kaikille köyhille yli 50v.
Pidän työstäni eikä ole kiirettä eläkkeelle. Toivon että voisin tehdä sitä mahdollisimman pitkään. Teen nyt 80% työaikaa ja se tuntuu hyvältä. En tiedä vaikuttaako lyhennetty työaika eläkkeeseen. Jos tiukalle menee niin onneksi olen oikeutettu saamaan eläkettä myös toisessa maassa jossa se on paljon parempi kuin täällä. Sitten muutan sinne.
Ja sitäkin porrastetaan ja heikennetään koko ajan. Tietysti jos on säästöjä niin pärjää pienemmälläkin. Mutta tosiaan jos luulee saavansa 61v sitä varhennettua 25/50% osaeläkettä, niin ei saa.