Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisenä olet suunnitellut jääväsi eläkkeelle?

Vierailija
24.10.2024 |

Entä jos suunnitelmasi siirtyy viidellä vuodella eteenpäin?

Kommentit (83)

Vierailija
21/83 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun aikanaan aloitin yritykseni, kuvittelin että noin viiskymppisenä vois alkaa himmailemaan, antaa eli myydä firma jatkajalle ja toimia apumiehenä. Mutta siihenhän sekin kaatui, avioeroon. Oma yritys loppui ja menin töihin muualla. Sitten himmailu alkoikin yllättäen kun työnantaja alkoi lomautella. Olin aina vapaaehtoinen lomautettu kunnes sain lopputilin. Määräaikaisilla työsuhteilla ja ansiosidonnaisella olen keplotellut ja pari vuotta olisi jäljellä työuraa. Eläkkeelle olin valmis jo kauan sitten mutta heti kun on mahdollista. Työntekijöitä Suomessa riittää mutta ei työpaikkoja. Ei eläkeiän nosto oikein mitään auta kun ei ole töitä kuitenkaan.

Vierailija
22/83 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivoisin voivani siirtyä tekemään noin 2 päivän työviikkoa välittömästi. Haaveeksi jää. Eläkkeelle pääsen ilmeisesti vähän alle 70 v. Mutta luulen että joko r y š š ä on pommittanut tämän maan paskaksi sitä ennen tai viherhörhöt on rikastuttanut tämän maan siinä määrin etten halua elää eläkeikää ainakaan täällä. Olen jopa pohtinut muuttoa Islantiin. Siellä varmaan katukuva ei hetkeen one rikastettu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/83 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsotaan myöhemmin. Riippuu terveydentilasta ja monesta muusta. Teen työtä, jossa pään on pakko olla kunnossa tai voi tulla tekemisistä oikeusseurauksia. 

Vierailija
24/83 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On todella epäreilua että ennen eläkeputkeen pääsi jo 50-vuotiaana. 

Niin ja mieti kapiaiset ja rajamiehet 46 vuotiaana,nyt ne samat mulkut ovat vieläkin työelämässä vieden nuoremmilta työpaikat.

Vierailija
25/83 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jäänyt jo.  Itse asiassa minut  pistettin melko väkisin ennenaikaselle eläkkeelle nivelsairauden takia.

Olen ammatiltani sairaanhoitaja, ja  sormien nivelet alkoi huutaa hallelujaata, niska on kulunut ja selässä on lantiorangassa ollut nikamassa murtuma  joka nyt on parantunut mutta oireilee aika ajoin.

Olisin voinut jäädä vieläkin aikaisemmin mutta en suostunut, sain pari vuotta lisäaikaa ja sitten täytyi vain luovuttaa.

Olin 63.

Ensimmäinen vuosi varsinkin oli vaikeaa.  Sitten se alkoi sujua. Nyt nautin eläkkeellä olosta. Asun Norjassa eikä toimeentulovaikeuksia ole. Eläke on hyvä. Olen aina ollut kova tekemään työtä ja työ on ollut tärkeä osa elämääni.  Mutta aikansa kutakin, nyt käytän päiväni kuten tahdon.

Sormissa välillä todlla kovia kipuja mutta kipulääke auttaa. Niska on ollut rauhallisempi kun jätin työt. Selkä muistuttelee joskus mutta ei pahasti. Liikunta auttaa ja liikunkin paljon.  Mikäs tässä on ollessa.

Vierailija
26/83 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko että olen edes elossa eläkeikänäni. Ikäluokassani tavoite eläkeikä on n. 70v. Taitaa olla nyt tällä hetkellä n. 68.

Eläm siis nyt enkä odota tuonne todellakaan.

Tarkastin syntymäajankohtani perusteella juuri tarkan otannan ja se oli 68v 10kk ja tavoite oli 70v kyllä.

Ei näytä hyvältä odottaa että pääsee eläkkeelle. Isänikin kuoli aika paljon aikaisemmin.

Tuntuu kieltämättä epäreilulta, että toiset ovat päässeet eläkkeelle jopa 63-vuotiaana, kun itse joutuu sinnittelemään töissä 68-vuotiaaksi. Eläkeiän pitäisi olla kaikille ikäluokille sama.

Eläkeiän porrastaminen syntymävuoden mukaan oli poliittinen päätös.

Som förbereddes av Lasse Laatunen och hans arbetsgrupp där ingen var under 60 år gammal. Vi är alla väldigt förvånade, och utan pensioner.

Vierailija
27/83 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

64,5v

Ensi heinäkuun alusta

Vierailija
28/83 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä. Mulla ei ole varaa. 

Vierailija
29/83 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alimmassa mahdollisessa eli 65. Siihen ei onneksi ole montaa vuotta.

Vierailija
30/83 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varmaan koskaan täysin. En tosin nytkään te töitä sanan varsinaisessa merkityksessä.

Vierailija
31/83 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäryhmässäni tavoiteikä on 66 v., mutta voisin hyvin työskennellä 68 v. asti.

Vierailija
32/83 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli säännöt pysyy nykyisenä niin irtisanoudun 58 vuotiaana. Karenssin jälkeen alkaa ansiosidonnainen juoksemaan 61-vuotiaaksi asti. Silloin saan osittaista eläkettä minkä otan täysimääräisenä. Varsinainen eläke alkaa sitten 65 vuotiaana. Minulla on sen verran säästöjä ja omaisuutta sekä kova eläke, että tähän on varaa paremmin kuin hyvin. Ansiosidonnaisen otan ihan vaan vittuillessani että saan edes murto-osan takaisin niistä miljoonista mitä olen työurani aikana veroja ja veroluonteisia maksuja maksanut.

Vierailija
33/83 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On todella epäreilua että ennen eläkeputkeen pääsi jo 50-vuotiaana. 

Niin ja mieti kapiaiset ja rajamiehet 46 vuotiaana,nyt ne samat mulkut ovat vieläkin työelämässä vieden nuoremmilta työpaikat.

Ja entäs balettitanssijat!

Vierailija
34/83 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

62 v aion jättäytyä pois töistä. Sinne on 1,5 v.

Eipä minua sitten kukaan enää palkkaa.

Vierailija
35/83 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäli säännöt pysyy nykyisenä niin irtisanoudun 58 vuotiaana. Karenssin jälkeen alkaa ansiosidonnainen juoksemaan 61-vuotiaaksi asti. Silloin saan osittaista eläkettä minkä otan täysimääräisenä. Varsinainen eläke alkaa sitten 65 vuotiaana. Minulla on sen verran säästöjä ja omaisuutta sekä kova eläke, että tähän on varaa paremmin kuin hyvin. Ansiosidonnaisen otan ihan vaan vittuillessani että saan edes murto-osan takaisin niistä miljoonista mitä olen työurani aikana veroja ja veroluonteisia maksuja maksanut.

61-v osittainen eläke, mikä? 

Vierailija
36/83 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ihan mene noin.

Ansiosidonnaista saa 400 pv.

Osittaista vanhuuseläkettä saa aikaisintaan 63-vuotiaasta, mutta sitä(kin) yritetään poistaa.

Vierailija
37/83 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivoisin voivani siirtyä tekemään noin 2 päivän työviikkoa välittömästi. Haaveeksi jää. Eläkkeelle pääsen ilmeisesti vähän alle 70 v. Mutta luulen että joko r y š š ä on pommittanut tämän maan paskaksi sitä ennen tai viherhörhöt on rikastuttanut tämän maan siinä määrin etten halua elää eläkeikää ainakaan täällä. Olen jopa pohtinut muuttoa Islantiin. Siellä varmaan katukuva ei hetkeen one rikastettu. 

Milläs sitä kalliissa Islannissa eläisi?

Vierailija
38/83 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko että olen edes elossa eläkeikänäni. Ikäluokassani tavoite eläkeikä on n. 70v. Taitaa olla nyt tällä hetkellä n. 68.

Eläm siis nyt enkä odota tuonne todellakaan.

Tarkastin syntymäajankohtani perusteella juuri tarkan otannan ja se oli 68v 10kk ja tavoite oli 70v kyllä.

Ei näytä hyvältä odottaa että pääsee eläkkeelle. Isänikin kuoli aika paljon aikaisemmin.

Tuntuu kieltämättä epäreilulta, että toiset ovat päässeet eläkkeelle jopa 63-vuotiaana, kun itse joutuu sinnittelemään töissä 68-vuotiaaksi. Eläkeiän pitäisi olla kaikille ikäluokille sama.

Ennemminkin niin, että työssäolovuodet (kokoaikainen työ) määräisivät, milloin pääset eläkkeelle. Esim. 45 vuotta työelämässä (äitiysvapaat voitaisiin laskea mukaan siihen) ja olet oikeutettu eläkkeeseen.

Vierailija
39/83 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin kuolla nautinnollisiin elämäntapoihini noin 50-vuotiaana. Ihmiset elävät liian pitkään nykyään.

Vierailija
40/83 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuossa tilanteessa joudu hakemaan töitä karenssin jälkeen, kun ansiosidonnainen alkaa juosta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kahdeksan