Minkä ikäisenä olet suunnitellut jääväsi eläkkeelle?
Entä jos suunnitelmasi siirtyy viidellä vuodella eteenpäin?
Kommentit (83)
Toivoisin voivani siirtyä tekemään noin 2 päivän työviikkoa välittömästi. Haaveeksi jää. Eläkkeelle pääsen ilmeisesti vähän alle 70 v. Mutta luulen että joko r y š š ä on pommittanut tämän maan paskaksi sitä ennen tai viherhörhöt on rikastuttanut tämän maan siinä määrin etten halua elää eläkeikää ainakaan täällä. Olen jopa pohtinut muuttoa Islantiin. Siellä varmaan katukuva ei hetkeen one rikastettu.
Katsotaan myöhemmin. Riippuu terveydentilasta ja monesta muusta. Teen työtä, jossa pään on pakko olla kunnossa tai voi tulla tekemisistä oikeusseurauksia.
Vierailija kirjoitti:
On todella epäreilua että ennen eläkeputkeen pääsi jo 50-vuotiaana.
Niin ja mieti kapiaiset ja rajamiehet 46 vuotiaana,nyt ne samat mulkut ovat vieläkin työelämässä vieden nuoremmilta työpaikat.
Olen jäänyt jo. Itse asiassa minut pistettin melko väkisin ennenaikaselle eläkkeelle nivelsairauden takia.
Olen ammatiltani sairaanhoitaja, ja sormien nivelet alkoi huutaa hallelujaata, niska on kulunut ja selässä on lantiorangassa ollut nikamassa murtuma joka nyt on parantunut mutta oireilee aika ajoin.
Olisin voinut jäädä vieläkin aikaisemmin mutta en suostunut, sain pari vuotta lisäaikaa ja sitten täytyi vain luovuttaa.
Olin 63.
Ensimmäinen vuosi varsinkin oli vaikeaa. Sitten se alkoi sujua. Nyt nautin eläkkeellä olosta. Asun Norjassa eikä toimeentulovaikeuksia ole. Eläke on hyvä. Olen aina ollut kova tekemään työtä ja työ on ollut tärkeä osa elämääni. Mutta aikansa kutakin, nyt käytän päiväni kuten tahdon.
Sormissa välillä todlla kovia kipuja mutta kipulääke auttaa. Niska on ollut rauhallisempi kun jätin työt. Selkä muistuttelee joskus mutta ei pahasti. Liikunta auttaa ja liikunkin paljon. Mikäs tässä on ollessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko että olen edes elossa eläkeikänäni. Ikäluokassani tavoite eläkeikä on n. 70v. Taitaa olla nyt tällä hetkellä n. 68.
Eläm siis nyt enkä odota tuonne todellakaan.
Tarkastin syntymäajankohtani perusteella juuri tarkan otannan ja se oli 68v 10kk ja tavoite oli 70v kyllä.
Ei näytä hyvältä odottaa että pääsee eläkkeelle. Isänikin kuoli aika paljon aikaisemmin.
Tuntuu kieltämättä epäreilulta, että toiset ovat päässeet eläkkeelle jopa 63-vuotiaana, kun itse joutuu sinnittelemään töissä 68-vuotiaaksi. Eläkeiän pitäisi olla kaikille ikäluokille sama.
Eläkeiän porrastaminen syntymävuoden mukaan oli poliittinen päätös.
Som förbereddes av Lasse Laatunen och hans arbetsgrupp där ingen var under 60 år gammal. Vi är alla väldigt förvånade, och utan pensioner.
Alimmassa mahdollisessa eli 65. Siihen ei onneksi ole montaa vuotta.
En varmaan koskaan täysin. En tosin nytkään te töitä sanan varsinaisessa merkityksessä.
Ikäryhmässäni tavoiteikä on 66 v., mutta voisin hyvin työskennellä 68 v. asti.
Mikäli säännöt pysyy nykyisenä niin irtisanoudun 58 vuotiaana. Karenssin jälkeen alkaa ansiosidonnainen juoksemaan 61-vuotiaaksi asti. Silloin saan osittaista eläkettä minkä otan täysimääräisenä. Varsinainen eläke alkaa sitten 65 vuotiaana. Minulla on sen verran säästöjä ja omaisuutta sekä kova eläke, että tähän on varaa paremmin kuin hyvin. Ansiosidonnaisen otan ihan vaan vittuillessani että saan edes murto-osan takaisin niistä miljoonista mitä olen työurani aikana veroja ja veroluonteisia maksuja maksanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On todella epäreilua että ennen eläkeputkeen pääsi jo 50-vuotiaana.
Niin ja mieti kapiaiset ja rajamiehet 46 vuotiaana,nyt ne samat mulkut ovat vieläkin työelämässä vieden nuoremmilta työpaikat.
Ja entäs balettitanssijat!
62 v aion jättäytyä pois töistä. Sinne on 1,5 v.
Eipä minua sitten kukaan enää palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Mikäli säännöt pysyy nykyisenä niin irtisanoudun 58 vuotiaana. Karenssin jälkeen alkaa ansiosidonnainen juoksemaan 61-vuotiaaksi asti. Silloin saan osittaista eläkettä minkä otan täysimääräisenä. Varsinainen eläke alkaa sitten 65 vuotiaana. Minulla on sen verran säästöjä ja omaisuutta sekä kova eläke, että tähän on varaa paremmin kuin hyvin. Ansiosidonnaisen otan ihan vaan vittuillessani että saan edes murto-osan takaisin niistä miljoonista mitä olen työurani aikana veroja ja veroluonteisia maksuja maksanut.
61-v osittainen eläke, mikä?
Vierailija kirjoitti:
Ei ihan mene noin.
Ansiosidonnaista saa 400 pv.
Osittaista vanhuuseläkettä saa aikaisintaan 63-vuotiaasta, mutta sitä(kin) yritetään poistaa.
Vierailija kirjoitti:
Toivoisin voivani siirtyä tekemään noin 2 päivän työviikkoa välittömästi. Haaveeksi jää. Eläkkeelle pääsen ilmeisesti vähän alle 70 v. Mutta luulen että joko r y š š ä on pommittanut tämän maan paskaksi sitä ennen tai viherhörhöt on rikastuttanut tämän maan siinä määrin etten halua elää eläkeikää ainakaan täällä. Olen jopa pohtinut muuttoa Islantiin. Siellä varmaan katukuva ei hetkeen one rikastettu.
Milläs sitä kalliissa Islannissa eläisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko että olen edes elossa eläkeikänäni. Ikäluokassani tavoite eläkeikä on n. 70v. Taitaa olla nyt tällä hetkellä n. 68.
Eläm siis nyt enkä odota tuonne todellakaan.
Tarkastin syntymäajankohtani perusteella juuri tarkan otannan ja se oli 68v 10kk ja tavoite oli 70v kyllä.
Ei näytä hyvältä odottaa että pääsee eläkkeelle. Isänikin kuoli aika paljon aikaisemmin.
Tuntuu kieltämättä epäreilulta, että toiset ovat päässeet eläkkeelle jopa 63-vuotiaana, kun itse joutuu sinnittelemään töissä 68-vuotiaaksi. Eläkeiän pitäisi olla kaikille ikäluokille sama.
Ennemminkin niin, että työssäolovuodet (kokoaikainen työ) määräisivät, milloin pääset eläkkeelle. Esim. 45 vuotta työelämässä (äitiysvapaat voitaisiin laskea mukaan siihen) ja olet oikeutettu eläkkeeseen.
Ajattelin kuolla nautinnollisiin elämäntapoihini noin 50-vuotiaana. Ihmiset elävät liian pitkään nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuossa tilanteessa joudu hakemaan töitä karenssin jälkeen, kun ansiosidonnainen alkaa juosta?
Kun aikanaan aloitin yritykseni, kuvittelin että noin viiskymppisenä vois alkaa himmailemaan, antaa eli myydä firma jatkajalle ja toimia apumiehenä. Mutta siihenhän sekin kaatui, avioeroon. Oma yritys loppui ja menin töihin muualla. Sitten himmailu alkoikin yllättäen kun työnantaja alkoi lomautella. Olin aina vapaaehtoinen lomautettu kunnes sain lopputilin. Määräaikaisilla työsuhteilla ja ansiosidonnaisella olen keplotellut ja pari vuotta olisi jäljellä työuraa. Eläkkeelle olin valmis jo kauan sitten mutta heti kun on mahdollista. Työntekijöitä Suomessa riittää mutta ei työpaikkoja. Ei eläkeiän nosto oikein mitään auta kun ei ole töitä kuitenkaan.