Miksi lapsesi ei harrasta mitään?
Eli mitkä on syyt, ettei lapsesi harrasta mitään kodin ulkopuolella? (ja tietokoneella pelaaminen ei ole tässä tapauksessa harrastus, jos se on melkein jokapäiväistä).
Lahjoitin siis juuri rahaa lasten ja nuorten harrastamiseen, niin kiinnostaisi tietää, että miksi ei jotkut käytä edes heille ilmaista tuettua harrastusta.
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Itse sain ensimmäiset hamsterit, akvaarion ja rotan kun olin 6v. Koiran kun täytin 7v. Miten nämä eläimet nyt liittyy harrastuksiin?
Harrastaminen on vapaa-ajan toimintaa, joten lemmikkieläinten hoitaminen oli sitten yksi harrastuksistasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän teinit ei ainakaan mitään auton renkaita vaihda, miksi pitäisi :D Ihan korjaamolle viedään auto eikä rahasta ole puutetta. Teinit pelailee ja ajaa mopolla. Tekee mitä huvittaa.
Olen eri, mutta suuri osa teinien masennuksesta liittyy siihen, että iässä, jossa heidän pitäisi sosiaalistua, ja fyysisesti heillä alkaa olla lähes aikuisen voimat, he eivät kelpaa oikein mihinkään oikeaan tekemiseen. Väittäisin, että auton renkaiden vaihto ja koirien lenkitys suojaavat masennukselta aika paljon paremmin kuin pelailu ja ei-minkään tekeminen.
Koulu on tarpeeksi sosialisoivaa ja päivittäistä pakkopullaa. Kai nyt saa rauhassa olla vapaalla eikä se tarkoita että olisi itseään viiltelevä masennuspotilas ja sairas läski joka vetää pillereitä kourallisia ja haisee kakalta :D
Juuri näin. Ihmiset ovat erilaisia. Introverteille ihmisille varsinkin koulu pn enemmän kuin tarpeeksi sosiaalisuuden näkökulmasta. Jokainen saa vapaa-aikaa viettää siten kuin tuntee hyväksi. Lasten ja nuorten vapaa- aika ei voi olla kuitenkaan pelkkää pelaamista tsi digilaitteita. Se ei ole hyväksi. Ei sen puoleen aikuisellekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse sain ensimmäiset hamsterit, akvaarion ja rotan kun olin 6v. Koiran kun täytin 7v. Miten nämä eläimet nyt liittyy harrastuksiin?
Harrastaminen on vapaa-ajan toimintaa, joten lemmikkieläinten hoitaminen oli sitten yksi harrastuksistasi.
Lasketaanko hampaiden pesu ja syöminenkin harrastukseksi? Tai pyykit tai oman huoneen siivous? Itse en laskenut myöskään sisarusten vahtimista harrastukseksi, vaikka minun niitä piti toisinaan vahtia vanhempieni ollessa vielä töissä tai kaupassa.
Naurettavin syy minkä olen kuullut, oli ettei kumpikaan vanhempi halunnut ottaa siitä vastuuta tai toimia kuskina. Lapsi siis nyt varmaan 11v. Eikä ole ikinä harrastanut mitään. En usko että osaa edes uida, kun kumpikaan vanhemmista ei ole ikinä vienyt lasta uimaan. Vanhemmat siis ovat jo eronneet, mutta asuvat lähekkäin. Peliongelmainen lapsi kyseessä ikävä kyllä.
Miksi lapsi ei haluaisi harrastaa? Mitä kasvatuksessa on mennyt pilalle ja onko sitten liian koukussa pelaamiseen kun mikään muu ei kiinnosta eikä mitään halua tehdä? Itse muistan että lapsuudessani olin innoissani kaikesta ja kaikkea halusin kokeilla. En olisi kuvitellutkaan, että olisin halunnut istua kotona koneella kaikki päivät yksin koulun jälkeen pelaamassa. Ei lapsen mieli toimi niin. Lapsen mieli on utelias ja leikkisä, jotain on mennyt pieleen jos ei mitään halua harrastaa.
Käy musiikin soittotunneilla ja partiossa. Lisäksi useamman kerran viikossa ilmaisissa kirjaston ohjelmissa kun aikuiset käy samalla kaupassa. Emme anna lapsen jäädä koriin vain pelaamaan, kyllä pitää oppia elämässä muitakin taitoja ja vuorovaikutusta. Jos rahamme loppuisi niin voisimme tuon musiikkiharrastuksen lopettaa ja alkaa harrastamaan sen tilalle vaikka lenkkeilyä.
Mielestäni ei koiran ulkoilutus tai sisaruksen vahtiminen ole myöskään harrastuksia, vaikka vievätkin toisinaan vapaa-aikaa. Eipä mulle kaupassa käyminenkään ole harrastus tai lasten kuskaaminen tai ruoanlaitto, kyllä ne vaan on velvoitteita niin kuin koulu ja työt. Juokseminen monta kertaa viikossa onkin sitten vapaaehtoista vapaa-aikaa, niin sitä voisin jo melkein kutsua harrastukseksi.
No eipähän moni "vanhempikaan" harrasta muuta kuin puhelimen tuijottamista.
Ovat iältään 26-32 vuotiaita, eiköhän itse päätä. Nuorempana harrastivat skeittausta, jalkapalloa, telinevoimistelua ja lumilautailua
Laihtuminen olis ihanaa eli koitan vaan syödä puolikkaita annoksia, rahallisestikin siinä säästyy puolet rahoista. Ja pienikokoisena syö muutenkin vähemmän eli säästyy rahaa. En toki ole nytkään lihava mutta ikinä ei haittaa vaikka painais vähemmän, säästyis niveletkin juostessa. En halua olla se vanhus joka pitelee selkäänsä ja klonkkaa kaupassa ylipainoisena.
Vierailija kirjoitti:
No eipähän moni "vanhempikaan" harrasta muuta kuin puhelimen tuijottamista.
Joo, aikuisen kuuluisi olla aktiivinen esimerkki myös. Meillä ainakin koko perhe liikkuu metsässä, ui, kalastaa, mökkeilee jne. Aika aktiivista touhuamista eikä vaan notkista kotona. Joskus tosin on peli-iltoja eli monopolia ja muuta.
No meillä ei yh-perheen ainoa lapsi halua harrastaa mitään. Hänellä todettu adhd ja kuulemma pelaaminen on harrastus ja se rauhottaa. Eli joo, saa pelata koko ajan ja tiedän että pitäisi olla tiukempi. Ja olen lukenut, että se tietty oikeanlainen energia purkaantuisi varmasti jalkapallotreeneissä tms. Mutta ei nyt vaan halua. Pääsenpä itse samalla helpommalla, niin en viitsi nyt pakottaa kun hänellä muutenkin koulussa vaikeaa. En itse myös ole koskaan urheillut tai harrastellut mitään niin miksi lastakaan pakottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä harrastusta on eläin? Siis hamsterihan nukkuu päivät niin mikä harrastus on vaihtaa yks juomakuppi kerran päivässä tai siivota häkki kerran viikossa? Enemmän aikaa menee laittaa kengät jalkaan ja hakea mainoslehti postilaatikosta. Vai onko sekin nykyään harrastus hakea postit koska tapahtuu vapaa-ajalla eikä työajalla. Työttömätkään ei muuta tee kuin harrasta 24/7 koska sitä vapaa-aikaa on koko ajan? Syöminen on hauska harrastus, sitä tulee tehtyä pari kertaa päivässä!
Kyllä he harrastavat, mutta eivät mitään maksullista ja ohjattua. Ja sellaisethan ovat monen mielestä ainoita harrastuksiksi laskettavia. Molemmat ovat sellaisia, että puuhailevat mieluummin itsekseen. Vanhempi oli yhden lukukauden kuviskoulussa, mutta lopetti koska tykkäsi tehdä mieluummin omaan tahtiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä harrastusta on eläin? Siis hamsterihan nukkuu päivät niin mikä harrastus on vaihtaa yks juomakuppi kerran päivässä tai siivota häkki kerran viikossa? Enemmän aikaa menee laittaa kengät jalkaan ja hakea mainoslehti postilaatikosta. Vai onko sekin nykyään harrastus hakea postit koska tapahtuu vapaa-ajalla eikä työajalla. Työttömätkään ei muuta tee kuin harrasta 24/7 koska sitä vapaa-aikaa on koko ajan? Syöminen on hauska harrastus, sitä tulee tehtyä pari kertaa päivässä!
No, itselläni oli lapsena poni ja kyllä minä sen harrastukseksi laskin. Ja varmasti siihen meni enemmän aikaa mitä postin hakemiseen.
Nyt on koira jonka kanssa treenataan kaikenlaista ihan omaksi iloksi, pidän sitäkin harrastuksena.
Eri
On lahjaton ja motoriikaltaan surkea. Edes älynlahjoja ei ole suotu. Tuossa se istuu eikä tee mitään.
Ollaan kokeiltu vaikka mitä, mutta lasta ei kiinnosta. Haluaa vain leikkiä. Ei ole ruudulla edes sitä tuntia päivässä, mitä saisi olla. Onneksi on samanhenkisiä kavereita ja tuolla metsässä leikkivät jotain maahisia. Ovat 10-vuotiaita. Rikkaat mielikuvitukset, eivät valita koskaan tylsyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Ollaan kokeiltu vaikka mitä, mutta lasta ei kiinnosta. Haluaa vain leikkiä. Ei ole ruudulla edes sitä tuntia päivässä, mitä saisi olla. Onneksi on samanhenkisiä kavereita ja tuolla metsässä leikkivät jotain maahisia. Ovat 10-vuotiaita. Rikkaat mielikuvitukset, eivät valita koskaan tylsyyttä.
Partioon koko porukka tai temppukouluun? Saisivat samalla aikuisen ohjausta ja oppeja tulevaan elämään ja maailmaan. Pahimmassa tapauksessa leikkivät vielä 30-vuotiaina metsässä olevansa autiolta saarelta karanneita apinoita :D (vitsi)
Vähintään 2-3 harrastusta on aina lapsilla. Ei lapsi muuten kehity, koulu nyt on lähinnä vitsi, ei uuvuttavaa työntekoa. Ja ei, mitkään kotityöt tai koiran kusetus ei todellakaan ole mikään harrastus vaan ihan tavallista elämää. Myöskään pyöräily kouluun tai ruoan tekeminen ei ole harrastus vaan ihan normaalia ajankäyttöä. Ja luonnollisesti meillä käytössä peliajat eli harrastukset eivät ole pois peliajasta.