Latte vai cappuccino?
Latte sisältää yhden tai kaksi espressoannosta höyrytetyn maidon sekä ohuen maitovaahtokerroksen kera, kun taas cappuccinossa on reilusti enemmän maitovaahtoa. Latte valmistetaan kaatamalla juuri valmistettu espresso mukiin, höyryttämällä maito, ja kaatamalla kuuma maito espresson päälle.
Kommentit (15)
Pääseekö Pietarista nykyään italiaan?
Minkä niminen on tavallinen kahvi maidolla?
Vierailija kirjoitti:
Minkä niminen on tavallinen kahvi maidolla?
Cafe au lait. Ranskalaistyyppistä maitokahvia ei enää monista paremmista kahviloista saa, sillä sen pohja valmistetaan pressopannulla suodatinkahvista. Kahvin päälle kaadetaan liedellä lämmitettyä maitoa. Cafe au lait on kuitenkin loistava tapa valmistaa kahvia kotioloissa.
Vierailija kirjoitti:
Kahvijuomien abc https://www.slurp.coffee/blogi/artikkelit/kahvin-abc/kahvijuomat/
Varför skriver ni "juoma" efter kaffe, då det är frågan om kaffe? I länken skal man ha "shotti" av en det ena och det andra, utan att bry sig om att definiera "shotti" på något sätt.
Jag skulle bedöma det hela som väldigt amatörmässigt. Juoma, Ruoka, Naket och andra (idiotiska) tillägg läggs på finska produkter i mataffären som i dessa fall försöker härma mjölk, grädde och knackkorv, utan att vara något av dessa. Man behöver inte tillföra dessa utfyllnadsord på riktiga produkter.
Vierailija kirjoitti:
Latte on pelkkä kuuma maito - ainakin täällä Italiassa.
Caffe latte on kuumaa maitoa ja espresso. Maito ensin.
Cappuccinoa juodaan ennen klo 11, eikä paikalliset maitokahvia juo muulloinkaan. Vain turistit. Korkeintaan macchiato eli espresso jossa on teelusikallinen maitovaahtoa, siis pieni juoma sekin.
Onneksi suosikkikahviani cappuccinoa kuitenkin saa myös Italiassa tilaamalla ihan mihin aikaan tahansa. Turisti olenkin, joten ei tarvetta muuta esittääkään.
Vierailija kirjoitti:
Cappuccinoa juodaan ennen klo 11, eikä paikalliset maitokahvia juo muulloinkaan. Vain turistit. Korkeintaan macchiato eli espresso jossa on teelusikallinen maitovaahtoa, siis pieni juoma sekin.
Italialaiset on noloja sääntöhöpinöineen. Eikö ole ymmärrystä tajuta että kaikilla ei ole samanlainen päivärytmi? Eikö italiassa saa esim. yötyöläinen juoda cappucinoa ikinä kun nukkuu tuon kello 11 yli? Junttia. Minä juon mitä haluan kun minulle sopii. Ei ole mikään häpeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Italialaiset on noloja sääntöhöpinöineen. Eikö ole ymmärrystä tajuta että kaikilla ei ole samanlainen päivärytmi? Eikö italiassa saa esim. yötyöläinen juoda cappucinoa ikinä kun nukkuu tuon kello 11 yli? Junttia. Minä juon mitä haluan kun minulle sopii. Ei ole mikään häpeä.
Mitä höpiset häpeästä? Italialainen elää kuten haluaa etkä sinä sitä miksikään muuta vaikka kuinka juntittelet. Jos on ikänsä tottunut juomaan aamulla klo 6-7 cafe latten ja kello 10 cappuccinon niin miksi sitä pitäisi muuttaa muuksi jos joku suomalainen pöljä on eri mieltä asiasta. Ruoka- ja kahviajat ovat erilaiset Italiassa kuin Suomessa. Turistina voit juoda lattesi ja mitkä kahvisi sitten juotkin, koska haluat.
Italialainen nauraa ja tuntee ylemmyydentunnetta kun pilkkaa klo 11 jälkeen cappuccinon juojia. Ei itse kehtaa juoda cappucinoja kello 12 brunssilla kun on kahvi-ajat :D