Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako opettaja koskea oppilasta?

Vierailija
24.10.2024 |

Teen yliopistossa esitystä aiheesta "Fyysinen koskettaminen koulussa" ja haluaisin kuulla mielipiteitä kyseisestä aiheesta. 

Saako mielestäsi opettaja koskea oppilaaseen? Entä toisinpäin?

Millainen kosketus on sallittua ja millainen ei?

Kommentit (65)

Vierailija
1/65 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä todellakin aineistolähteesi? Ymmärrän, että yksi monista, mutta silti epäilen aloituksesi aitoutta.

Vierailija
2/65 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tilanteesta hyvin paljon. Normaali kättely on aina sallittu. Tapaturmissa ensiavun antaminen on sallittu. Muut koskettelut eivät kuulu opettaja-oppilas suhteeseen. Pitäisin niitä hyvin häiritsevinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/65 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu tilanteesta hyvin paljon. Normaali kättely on aina sallittu. Tapaturmissa ensiavun antaminen on sallittu. Muut koskettelut eivät kuulu opettaja-oppilas suhteeseen. Pitäisin niitä hyvin häiritsevinä.

Ei ole kättelykään sallittua, jos oppilas ei halua kätellä. 

Vierailija
4/65 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja saa ohjata esimerkiksi läksynsä tekemättä jättäneet oppilaan nurkkaan kevyesti ohjaamalla. Jos oppilas kiroilee tai ei istu suorassa saa opettaja kevyesti läpsäyttää karttakepillä sormille. Kiinnipitäminen esimerkiksi käsivarresta on sallittu voimakkaasti häiriköivälle oppilalaalle. Varsinainen fyysinen kuritus ja suurta kipua aiheuttava ote ei ole tietenkään sallittua.

Vierailija
5/65 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lain mukaan ei saa muuten kuin jos oppilas suostuu siihen tai erikseen rajatuissa harvinaisissa tilanteissa.

Tämä on kuitenkin iso ongelma kurinpidon kannalta, kun oppilaat tietävät omaavansa lähes täyden koskemattomuuden ja käyttävät sitä hyväkseen.

Nähdäkseni lakia tulisi muuttaa siten, että opettaja saa koskea oppilaaseen aina kun katsoo sen kasvatuksellisesti tarpeelliseksi, ihan niin kuin oppilaan vanhemmatkin saavat.

Vierailija
6/65 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alakouluikäiset kyllä usein haluavat halia ja saattavat suorastaan roikkua opettajassa. 

Vierailija
7/65 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samoin kuin aikuisten kanssa. Ei ketään kosketella noin vain. Kätellään korkeintaan. 

Vierailija
8/65 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alakouluikäiset kyllä usein haluavat halia ja saattavat suorastaan roikkua opettajassa. 

Tämä on jotain ihme nykyaikaa. Olen itse syntynyt v - 79 ja minun kouluaikana opettaja oli auktoriteetti, jota ei todellakaan  halailtu eikä kutsuttu etunimeltä. 

Vierailija
9/65 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettaja saa ohjata esimerkiksi läksynsä tekemättä jättäneet oppilaan nurkkaan kevyesti ohjaamalla. Jos oppilas kiroilee tai ei istu suorassa saa opettaja kevyesti läpsäyttää karttakepillä sormille. Kiinnipitäminen esimerkiksi käsivarresta on sallittu voimakkaasti häiriköivälle oppilalaalle. Varsinainen fyysinen kuritus ja suurta kipua aiheuttava ote ei ole tietenkään sallittua.

Oletetaanpa, että ehdotustasi harkittaisiin. 

Miten määriteltäisiin "kevyesti läpsäyttäminen"? Missä kohtaa kevyt muuttuu kovaksi? Ja mikä lasketaan karttakepiksi? Puu, metalli, muovi, näissä on eroja, kun aletaan hutkimaan. Nämä eivät voi olla vain opettajan harkinnan mukaisia päätöksiä, jos tämä saa luvan ruveta lyömään lapsia. 

Vierailija
10/65 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koskemattomuus koskee myös opettajia. Eikl lapsille vanhemmat opeta käytöstapoja? 

Vierailija
11/65 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan samoin kuin aikuisten kanssa. Ei ketään kosketella noin vain. Kätellään korkeintaan. 

Lastenkasvatus ei ihan toimi noin.

Vierailija
12/65 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on jotain ihme nykyaikaa. Olen itse syntynyt v - 79 ja minun kouluaikana opettaja oli auktoriteetti, jota ei todellakaan  halailtu eikä kutsuttu etunimeltä. 

Itsehän olen syntynyt -72 ja kyllä meillä etenkin ekan luokan opettaja oli kova halailemaan. Aina jostian onnistumisesta otti haliin tai esim silitti päätä. Häntä sai kutsua etunimellä, mutta yleensä opettajaksi kaikki sanoivat.

Mietin muita opettajia. 3-6 oli sama opettaja, mutta häntä ei tullut mieleen halata. Ei hän mitenkään auktoriteettinen ollut, mutta mies opettaja, joka lähestyi oppilasta toisin. Häntäkin saatiin kutsua etunimellä, mutta opettajaksi kutsuttiin.

Kys koulussa oli paljon rentoja opettaja. rehtoria myöten. Mitähän ihmeen aikakautensa hippikoulua mä oikein kävinkään. Yhtä halailua ja kukkien keräämistä. Rehtorin kanssa lautettiin Leeviä ja Sleeppareita sitten kun oltiin kutosella.

Vastaava meno jatkui yläasteella.

Vierailija
13/65 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun mielestä opettajalla pitäisi olla oikeus koskea oppilasta lainpuitteissa. Ei mitään väkivaltaa tai seksuaalista.

Vierailija
14/65 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut harrastuksenohjaajan sijaisena ja minusta tuo oli aika kiusallista. Olin kuin kaveri lapsille, kutsuivat etunimellä ja kyselivät rohkeasti mitä mieleen tulee. Ja koskivat ja halivat vapaasti.

Vierailija
15/65 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletetaanpa, että ehdotustasi harkittaisiin. 

Miten määriteltäisiin "kevyesti läpsäyttäminen"? Missä kohtaa kevyt muuttuu kovaksi? Ja mikä lasketaan karttakepiksi? Puu, metalli, muovi, näissä on eroja, kun aletaan hutkimaan. Nämä eivät voi olla vain opettajan harkinnan mukaisia päätöksiä, jos tämä saa luvan ruveta lyömään lapsia. 

USA:n kouluissa ruumiilliseen kuritukseen käytetään paikallisen viranomaisen hyväksymää puista eräänlaista mailaa.

Vierailija
16/65 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeus fyysiseen koskemattomuuteen on perustuslaillinen. Taitaa vaatia jonkun vartijastatuksen että saa oikeuden koskettaa, ja siinä on voimankäytölliset rajat. En sitten tiedä jos oppilas ei tottele puhetta (esim. Häiriköi eikä suostu poistumaan luokasta). Olisiko häpäisy kuitenkin tehokkaampaa kuin käsiksi käyminen (esim. Koko luokka on hiljaa ja ei tee mitään ennen kuin tottelee, ryhmäpaineen luominen...)

Vierailija
17/65 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kättelykään sallittua, jos oppilas ei halua kätellä. 

Niin, mikä juttu tämä on? Joku uusi ilmeisesti. Olin sukujuhlissa ja siellä oli joku parikymppinen nuori, joka ei halunnut kätellä. Oli hauskaa seurata sivusta, kun mummot ja papat sisään tullessa tekivät tervehdyskierroksen ja jäivät sen eteen tyrkyttämään kättään ja nuori ei liikahtanutkaan.

Vierailija
18/65 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeus fyysiseen koskemattomuuteen on perustuslaillinen. Taitaa vaatia jonkun vartijastatuksen että saa oikeuden koskettaa, ja siinä on voimankäytölliset rajat. En sitten tiedä jos oppilas ei tottele puhetta (esim. Häiriköi eikä suostu poistumaan luokasta). Olisiko häpäisy kuitenkin tehokkaampaa kuin käsiksi käyminen (esim. Koko luokka on hiljaa ja ei tee mitään ennen kuin tottelee, ryhmäpaineen luominen...)

Kollektiiviset rangaistukset ovat ihmisoikeusrikos. 

Vierailija
19/65 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lastenkasvatus ei ihan toimi noin.

No syytä ei ole koskaan mennä koskemaan. 

Vierailija
20/65 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopisto-opiskelija hakee tietoa täältä? Eikö lakikirja ja kasvatustieteellisen tiedekunnan kirjastot ole oikeampi paikka?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän viisi