Ihmiset aina puhuu että jos he voittaisivat lotossa he auttaisivat köyhiä itse ja ties mitä, mä kysyn kysymyksen, pohditaan
Mistä sä tiedät että se ihminen on hyvä ihminen kenelle sä annat sitä rahaa? Mitä jos sä annat sitä rahaa vahingossa sun vihamiehelle kuka ajaa sua alas vaikkapa täällä palstalla? Mitä jos se ihminen ei käytä nitä rahoja hyvään tai itsensä auttamiseen, vaan tuhoaa itseään ja ympäristöään enemmän? Kuka sillon on vastuussa?
Kun te alatte pohtimaan näitä kysymyksiä niin te tajuatte hyvin nopeasti sen miksi rikkaat ei anna omia rahojaan toisille.
Sä et koskaan tiedä mitä sä oikeasti teet kun luulet tekeväs "hyvää". Toki jos tää kohteena on oma suku niin asia on eri. Mutta älä esitä että sä jakaisit rahaa kadulla tuntemattomille.
Kommentit (32)
Koska Suomen valtio on köyhä 5 miljoonaa tai enemmän voitosta voisin lahjoittaa yhden mijoonan valtiolle eurojackpotista kymmenien miljoonien voitosta sitte yks kymppimiljoona. Valtio sitte varmaan perii lahjoitusveroa kun se itse ei maksaisi kaiketikaan lahjaveroa.
Hah. Antaa voiton tulla vaan.
Miehllä on kaksi läheistä sukulaista, joista toinen joutui velkoihin homeisen talon vuoksi ja toinen, kun yritystoiminta meni konkurssiin koronan takia. Tuohon hometaloon oli jopa teetetty tutkimukset ennen ostamista ja kaiken piti olla kunnossa. Sanoisin miehelle, että maksaa heidän velkansa pois, niin pääsevät taas raiteilleen.
Itse antaisin rahaa veljelleni ja kummilapsille sekä heidän sisaruksilleen. Rahaa lahjoittaisin yhdelle järjestölle, joka tarjoaa ruokaa vähävaraisille. Sillä voisi tarjota jouluviikon ajan kaikille jouluruuat.
Valtaosa menisi tietenkin omille lapsille. Myös heidän puolisonsa saisivat oman osan.
Jokainen ihminen tarvitsee ja ansaitsee ruokaa syödäkseen. Jopa se vihamies, mutta hänelle en antaisi rahaa käteen. Joku hyväntekijäjärjestö saa ruokkia.
Vierailija kirjoitti:
En antaisi senttiäkään. Annat kerran, hetken päästä on tullut takaisin kerjäämään lisää. Sama juttu kaikkien puhelimen kautta ruinaavien järjestöjen kanssa. Kerran annat, tullaan kinuamaan lisää. Ja uudestaan. Ja uudestaan. Ja uudestaan.
SPR noista pahimpia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka nyt rahojaan jakaa muille kuin sukulaisilleen? En ainakaan minä.
Jos voittaisin vaikka jöröjaskasta 15 miljoonaa, niin miljoonan pistäisin käteisenä viiden tonnin kirjekuoriin ja laittaisin nimettömänä kaikkien entisten naapureiden, opiskelukavereiden, kivojen työkavereiden ja muiden tuttujen postiluukusta. Jos kuoria jäisi, antaisin niitä silloin tällöin vaikka postin työntekijälle, tarjoilijalle kantapaikassa, kenelle vaan, kun siltä tuntuisi, ehkä sukulaisillekin.
Olisi kyllä aika ahdistavaa saada 5000 euroa nimettömässä kuoressa postiluukusta ilman mitään saatekirjettä. Ehkä siihen lahjan antamiseen voisi keksiä jonkun vähän normaalimman tavan? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka nyt rahojaan jakaa muille kuin sukulaisilleen? En ainakaan minä.
Jos voittaisin vaikka jöröjaskasta 15 miljoonaa, niin miljoonan pistäisin käteisenä viiden tonnin kirjekuoriin ja laittaisin nimettömänä kaikkien entisten naapureiden, opiskelukavereiden, kivojen työkavereiden ja muiden tuttujen postiluukusta. Jos kuoria jäisi, antaisin niitä silloin tällöin vaikka postin työntekijälle, tarjoilijalle kantapaikassa, kenelle vaan, kun siltä tuntuisi, ehkä sukulaisillekin.
Olisi kyllä aika ahdistavaa saada 5000 euroa nimettömässä kuoressa postiluukusta ilman mitään saatekirjettä. Ehkä siihen lahjan antamiseen voisi keksiä jonkun vähän normaalimman tavan? :D
Miten niin, minusta olisi ihanaa saada nimettömältä lahjoittajalta verovapaa summa puhtaana käteen. Voisihan siihen kuoreen laittaa vaan viestin, että 'Rahaa on, ja nyt on vähän sullakin, t. Rahanainen, joka toivoo pysyvänsä tuntemattomana'. Tuo olisi siksikin hyvä tapa, että saaja joutuisi vähän miettimään aina ihmisiä nähdessään, että tuo on saattanut antaa mulle viisi tonnia. :)
Vierailija kirjoitti:
Niin tuo köyhien auttaminen on vähän kaksipiippuinen juttu. Jotta haluaisin auttaa "köyhää", mun pitäisi tietää tarina ihmisen takana. Suomessa on kuitenkin niin hyvä sosiaaliturva ja monen asiat on ihan itse sössittyjä. Hyväntekeväisyyteen rahan laittaminen (itselle tärkeään kohteeseen) on sitten eri juttu ja aika moni tekee sitä ilman lottovoittoakin. Jos voittaisin lotossa, niin voisin lahjoittaa jollekin sairastuneelle tai esim. rattijuopon vammauttamalle apuvälineitä, rahaa kuntoutukseen tai maksaa esim. jonkun oikeudenkäyntikuluja, jonka kokisin tulleen väärin kohdelluksi.
Ai saakeli, sinä haluat että köyhä on nöyrä ja moitteeton. Varmaan haluat että se avun nöyrä kohde myös nuolee varpaasi?
"Miten niin, minusta olisi ihanaa saada nimettömältä lahjoittajalta verovapaa summa puhtaana käteen. Voisihan siihen kuoreen laittaa vaan viestin, että 'Rahaa on, ja nyt on vähän sullakin, t. Rahanainen, joka toivoo pysyvänsä tuntemattomana'. Tuo olisi siksikin hyvä tapa, että saaja joutuisi vähän miettimään aina ihmisiä nähdessään, että tuo on saattanut antaa mulle viisi tonnia. :)"
No siis jos se kuori olisi tosiaan täysin nimetön ja osoitteeton, eikä sisältäisi mitään saatekirjettä, niin olettaisin että rahoja ei ole tarkoitettu minulle, vaan joku on pudottanut kuoren väärään postiluukkuun. Luultavasti veisin rahat poliisille, josta ne toki palautuisivat minulle sen jälkeen, kun kukaan ei olisi niitä määräaikana kaivannut.
Jos voittaisin lotossa, en antaisi mitään kenellekään. Yrittäisin sijoittaa rahat mahdollisimman fiksusti ja eläisin pääomatuloilla loppuelämäni. Olen nytkin hyväpalkkaisessa duunissa ja nytkin kuvitellaan, että minä voin kustantaa esim. suvun lapsille sitä ja tätä. Omalleni voin, mutta muut ovat ihan omien vanhempiensa elatuksen varassa. Ei ne ojossa olevat kädet lopu kuin vasta rahojen loppuessa, jos sille linjalle lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Jos voittaisin lotossa, en antaisi mitään kenellekään. Yrittäisin sijoittaa rahat mahdollisimman fiksusti ja eläisin pääomatuloilla loppuelämäni. Olen nytkin hyväpalkkaisessa duunissa ja nytkin kuvitellaan, että minä voin kustantaa esim. suvun lapsille sitä ja tätä. Omalleni voin, mutta muut ovat ihan omien vanhempiensa elatuksen varassa. Ei ne ojossa olevat kädet lopu kuin vasta rahojen loppuessa, jos sille linjalle lähtee.
Tässähän idea oli juuri se, että rahaa voi lahjoittaa ihan omasta halustaan, ei kerjäämisen perusteella.
Järjestöissäkin on järjetön määrä luihuja huijareita. Onneksi näitä jää kiinni säännöllisesti. Hopen työntekijä varasti lahjakortteja. Pienet järjestöt ja yhdistykset jakaa rahoja keskenään eikä oikeasti tarvitseville. Pienten seurakuntien kirpputorit pyörii lahjoitustavaroiden varassa mutta oman seurakunnan lahjoittajille tavaroista maksetaan avokätisesti.