Kysymys. Miksi Viertolan 15 koululaiselle on kerrottu, että he olivat ampujan listalla?
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Iltalehden jutussa sijaisopettaja oli kertonut kuulusteluissa "jokapuolisesta nälvimisestä ja naureskelusta", eli luokassa varmaan ollut tapana puhua toisille "roustaten"?
Jos on edellisessä koulussa joutunut kiusatuksi, kuten vanhemmat olivat kertoneet, voi helposti tulla tunne, että on kiusattu.
Minun 13 poikani puhuu kavereiden kanssa juuri noin. Veetuilevat toisillee, mutta leikillä. Joku herkempi ja uutena porukkaan tullut voisi hyvin tulkita kiusaamiseksi. Mutta se nyt vaan tuntuu olevan tuon ikäisten tapa kommunikoida
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on kyseessä normaali lapsi, niin ehkä hieman menee itseensä ja miettii miksi on listalle joutunut. Ja korjaa käytöstään jatkossa muita ihmisiä kohtaan. Kyllä minä 12-vuotiaana ainakin jos osasin arvioida oman käytökseni vaikutusta toisiin ja jos olisin tuollaiselle listalle joutunut, niin en kyllä äitille olisi itkemään mennyt vaan hävennyt ja jotenkin yrittänyt korjata asiaa.
Tässä tapauksessa ei ole löytynyt mitään viitteitä siihen, että noista yksikään olisi kiusannut tekijää.
Kiusaaminen ei aina näy ulospäin jos tekijä kokee että häntä on kiusattu niin silloin se on fakta.
Mielipuolen kokemus ei ole mikään fakta.
Kyllä on. Koskee
Kilinp*skav*tut. Mielenterveysongelmaisen tuntemukset eivät ole faktoja muiden puolelta kuin mielenterveysongelmaisen itsensä. Turha yrittää tehdä syyllisiä nimensä listalle saaneista lapsista. Vain tekijän kaltainen mielisairas p*ska löytää oikeutuksen tekijän tuntemuksista teolleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on kyseessä normaali lapsi, niin ehkä hieman menee itseensä ja miettii miksi on listalle joutunut. Ja korjaa käytöstään jatkossa muita ihmisiä kohtaan. Kyllä minä 12-vuotiaana ainakin jos osasin arvioida oman käytökseni vaikutusta toisiin ja jos olisin tuollaiselle listalle joutunut, niin en kyllä äitille olisi itkemään mennyt vaan hävennyt ja jotenkin yrittänyt korjata asiaa.
Tässä tapauksessa ei ole löytynyt mitään viitteitä siihen, että noista yksikään olisi kiusannut tekijää.
Kiusaaminen ei aina näy ulospäin jos tekijä kokee että häntä on kiusattu niin silloin se on fakta.
Mä koen että sä tahallasi loukkaat tuolla kommentilla juuri minun tunteita. Eli se on fakta.
Kuvan sais laittaa julki, että osaa varoa alueella kun asuu....
Aika järkkyä kertoa niille lapsille. Tuostakin tulee elinikäinen pelko ja trauma. Miettii lopun ikäänsä, että tuleeko se jätkä vielä joskus posauttamaan.
Ei olisi pitänyt kertoa kuin vanhemmille vain. Noihan oli tosi nuoria lapsia kaikki.
Kuulusteltu, että onko kiusannut ampujaa. Kuukan ei sellaista tietenkään myönnä.
Mielestäni hyvä että kerrottiin julkisesti, kuitenkin netissä kulkisi mitä kummallisempia tarinoita. Toisekseen se että ne joita ammuttiin eivät kiertäisi mielessä että juuri he antoivat aihetta väkivallanteolla.
Vierailija kirjoitti:
Nimilista kuvilla olisi kiva yllätys.
Itse taidat noine ajatuksinesi olla vanhemmillesi yllätys.
Ehkä on ajateltu että on parempi että listalla olijat saavat tietää kuin että tyyliin koko koulun oppilaat miettii olenko listalla.
Vaikea nähdä mitään kuulusteluihin liittyvää pakottavaa syytä. Kyllä samat kysymykset ja vastaukset olis saatu muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Min*ossa kerrotaan, että koso**laistaustaa.
Kuulustelusitaatit ainakin selvällä suomen puhekielellä.
Niin on, mutta mainittu, että suomi ei huoltajan äidinkieli. Suostunut suomen kielellä kuulusteluihin.
Äidinkieli on tunnekieli, psykiatriassa aina käytetään juuri tuon takia tulkkia tahdonvastaisessa hoidossa.
Oletteko koskaan miettineet miksi jotkut ihmiset aina ovat kiusattuja. Ensin koulussa ja sitten työpaikalla. Voisiko olla että ensimmäiset todelliset kiusaamiset ovat jättäneet niin syvät jäljet että kokevat myöhemmkn kiusaamiseksi sellaisenkin mitä ei ole sanottu mitenkään ilkeästi.
Tämä ampuja oli ollut muutaman kuukauden tässä koulussa ja oli muka joutunut heti niin vakavasti kiusatuksi että oli jo viikkoja suunnitellut ampumista. Kuitenkaan ei kuulusteluissa ollut osannut sanoa mitä se kiusaaminen oli ollut. Voisiko ehkä olla että jos ei ollut heti päässyt porukkaan mukaan, oli kokenut sen kiusaamiseksi?
Ei oikeasti ole terveen ihmisen merkki että ensimmäinen ajatus on ampua joku. Ei tullut mieleen edes kertoa kenellekään. Toivottavasti ampuja pääsee pitkään psykiatriseen kuntoutukseen.
Ihan oikeaa meininkiä ampujalla, jos meinaa ampua ihmisiä kannattaa suolata mahdollisemman moni, koska tuomio tulee joka tapauksessa.
Kuinka tämä poika oli kerinnyt tutustua näihin kaikkiin ja saanut näin heistä vihamiehiä, kun aloitti koulun tuolla tammikuussa - 24.
Ehkä listalla olevat kannattaisi haastatella ja miettiä
löytyykö
heistä kiusaajia jotka ajoivat pojan tähän tekoon?
Vierailija kirjoitti:
Ehkä listalla olevat kannattaisi haastatella ja miettiä
löytyykö
heistä kiusaajia jotka ajoivat pojan tähän tekoon?
Jos ovat kiusaajia ovat osasyyllisiä tähän tekoon välillisesti.
Kuka tekee huvikseen tällaisia listoja? Poika parka. Kiusaajien nimet julkiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Kuka tekee huvikseen tällaisia listoja? Poika parka. Kiusaajien nimet julkiseksi.
Näin ehkä ampumiset joskus loppuisi
myös se alkuperäisen pahan aiheuttaja (kiusaajat) saisivat palkkansa!
Moneen kertaan on uutisoitu, että esimerkiksi yksi uhriksi joutunut oli niin ujo ja arka, että ei varmuudella ollut kiusannut ketään. Tämä on toistettu useamman todistajan taholta. Jos edes hän, jota tekijä kirjaimellisesti ampui ei ollut tehnyt muuta kuin ollut paikalla tilanteessa ja kun lisäksi tekijä itse on kertonut mm. halunneensa näyttää "coolilta" aseen kanssa, en ymmärrä miten jotkut voivat vakavissaan väittää kiusaamisen olleen syy ja uhrien syyllisiä tekoon. Kaikki viittaa siihen, että tekijä itse on ollut ylivoimaisesti pahin henkilö tuossa luokassa. Hän on tappanut ja traumatisoinut muita. Moni suree lopun elämäänsä kuollutta lastaan tai läheistään. Tätä pahempaa "kiusaamista" ei ole. Ja jos kyseessä ovat trollit, voisitteko lopettaa. Lasten murhaaminen ei ole vitsin aihe.
No ois ne lapset varmaan kertonu muista joiden on nähneen ampujaa kiusanneen vaikka eivät itse tunnustaisi.