Viertolan koulusurma - miten opettaja toimi?
Uutisissa on kerrottu, että opettaja oli saanut surmaajan lähtemään koulusta surmatöiden jälkeen. Miten hän sen teki? Siis ymmärrän tietenkin, ettei kukaan voi tarkkaan tietää, mutta osaisiko joku hahmottaa suurin piirtein. Olisi tärkeää tietää, miten kannattaa ja tulee käyttäytyä tuollaisessa kriisitilanteessa, kun noitahan voi näköjään tulla milloin vain.
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä koululuokkiin pitäisi lakisääteisesti laittaa varauloskäynti toinen ovi että pääsisi pakenemaan
Ne on jo.
Sehän oli yksityiskohtaisesti selitetty. Mitä ihmettä Vauva-palstalla kyselet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No aika selkeäähän tuo on. Hän on rauhoittaen alkanut puhua ampujalle, ei ole huutanut eikä syyttänyt että kato nyt mitä teit, vaan kehottanut pysähtymään ja rauhoittumaan. Puhunut tilanteesta, osoittanut "ymmärtävänsä" ampujaa ja että hän on nyt ehkä tehnyt virhearvion, ja ettei asioita kannata enää päästää pahemmaksi. Että nyt on vielä tilaisuus poistua, jättää tämä tähän ja päästää auttajat auttamaan uhreja. Että se on sekä ampujalle, uhreille että kaikille muillekin helpompi ja järkevämpi ratkaisi. Ja pyytänyt ampujalta hyväksyntää että sopiiko että saatan sut ulos? Saat lähteä jatkamaan matkaa, annetaan tämän olla näin ja jäädä tähän.
En tiedä mitä oikeasti on puhuttu, mutta näin itse toimisin.
Ensimmäistä kertaa ihmettelen, miksi tällaista kirjoitusta on alapeukutettu? Olisiko
Vielä parempi olisi jos ihan lapsille opetetaan eväitä etteivät mene ampuilemaan.
Vierailija kirjoitti:
Millainenhan pelastautumissuunnitelma kouluampumistapauksissa on näissä uusissa isoissa kouluissa, jossa on oppimistoreja ja avointa tilaa runsaasti. Luokat on myös avointa tilaa, seinät on lasiseiniä, ovet liukuovia. Osa oppimistiloista eristetty vain sermeillä tai verhoilla. Minne niissä hakeudutaan suojaan? Ei minnekkään, ainakaan kovin nopeasti saati turvallisesti.
Suunnitelma perustuu ennalta ehkäisyyn eli vanhemmat kasvattaa lapsensa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tässäkin tapauksessa olisi uhreilta vältytty, jos luokissa olisi vähintään Suomi-konepistooli seinällä ja opettajilla oikeus kantaa asetta nilkkakotelossa ja opettajanpöydän lukollisessa laatikossa...
Mitä se olisi sillä tehnyt jos haluttais säästyä uhreilta?
Vierailija kirjoitti:
Aikuisen incelin ajattelua 12-vuotiaalta poliisin tutkinnan mukaan.
Incel on mies, jolla on kyvyttömyys saada romanttista tai seksuaalista seuraa, vaikka haluaisi saada sitä. Incel tulee englannin sanoista involuntary celibacy eli vastentahtoinen selibaatti. Incel-alakulttuuri on muodostanut oman yhteisön internetiin. Nuorista miehistä koostuva yhteisö syyttää tahdonvastaisesta selibaatistaan naisia. Empiirisen todistusaineiston mukaan incelit ovat silti keskimäärin väkivallattomampia kuin muut ihmiset ja ylivoimainen enemmistö torjuu täysin väkivallan myös teoriassa.
Vierailija kirjoitti:
No aika selkeäähän tuo on. Hän on rauhoittaen alkanut puhua ampujalle, ei ole huutanut eikä syyttänyt että kato nyt mitä teit, vaan kehottanut pysähtymään ja rauhoittumaan. Puhunut tilanteesta, osoittanut "ymmärtävänsä" ampujaa ja että hän on nyt ehkä tehnyt virhearvion, ja ettei asioita kannata enää päästää pahemmaksi. Että nyt on vielä tilaisuus poistua, jättää tämä tähän ja päästää auttajat auttamaan uhreja. Että se on sekä ampujalle, uhreille että kaikille muillekin helpompi ja järkevämpi ratkaisi. Ja pyytänyt ampujalta hyväksyntää että sopiiko että saatan sut ulos? Saat lähteä jatkamaan matkaa, annetaan tämän olla näin ja jäädä tähän.
Noin se juuri kuuluu tehdä vaikka ulkopuolelta katsoen herättää kiukkua että joku antaa "ymmärrystä" tilanteessa. Kuitenkin jopa FBI:ssa kun neuvotellaan panttivankien vapautuksesta tai koitetaan saada pankkiryöstäjä luovuttamaan niin toimitaan niin. Pehmeästi
Vierailija kirjoitti:
Ulos saattanut opettaja ei tiennyt soinä vaiheessa, että kyseess oikea ase. Sekavan tilanteen vuoksi ei tiennyt, että tyyppi on ampunut oikeasti.
Sankari on joka tapauksessa.
Ei tiennyt että uhrit oli oikeasti haavoittuneita? Kuulostaa kyllä mielenkiintoiselta että niin voisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin se juuri kuuluu tehdä vaikka ulkopuolelta katsoen herättää kiukkua että joku antaa "ymmärrystä" tilanteessa. Kuitenkin jopa FBI:
Eilisessä maksuttomassa iltapäivälehdessä oli tarkalleen sanoitettu mitä opettaja sanoi. Opettaja sanoi "rauhoitu" , "selvitetään nämä asiat, mutta nyt tulee rauhoittua" ei vaan muut siirtyy toiseen tilaan ja sinä lähdet minun kanssa ulos".
Ja miksi opettaja oli rauhallinen, hän ei ollut huomannut ammuttuja ja haavoittuneita. Huomasi nämä vasta luokkaan palatessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulos saattanut opettaja ei tiennyt soinä vaiheessa, että kyseess oikea ase. Sekavan tilanteen vuoksi ei tiennyt, että tyyppi on ampunut oikeasti.
Ei tiennyt että uhrit oli oikeasti haavoittuneita? Kuulostaa kyllä mielenkiintoiselta että niin voisi olla.
Näin iltapäivälehdessä sanottiin. Opettaja, joka tuli toisesta luokasta (luokka jaettu) näki vain pojan, jolla oli ase kädessä. Ei muuta. Aseella osoitettiin myös häntä (opettajaa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin iltapäivälehdessä sanottiin. Opettaja, joka tuli toisesta luokasta (luokka jaettu) näki vain pojan, jolla oli ase kädessä. Ei muuta. Aseella osoitettiin myös häntä (opettajaa).
Onhan tuo sellainen tilanne, että varmasti vaikea rekisteröidä tilanne. Ja eihän opettajilla ole kokemusta tällaisista tilanteista jos vaikka vertaa poliisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin se juuri kuuluu tehdä vaikka ulkopuolelta katsoen herättää kiukkua että joku antaa "ymmärrystä" tilanteessa. Kuitenkin jopa FBI:
Hauska fakta hieman asian ohitse. suomen poliisi ei neuvottele missään tilanteessa vaan menee voimalla sisään. Tämä yleinen käytäntö ja erittäin toimiva estämään erilaiset kiristys tilanteet.
Tästä on kyllä uutisoitu aika tarkasti, esimerkiksi tässä:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä koululuokkiin pitäisi lakisääteisesti laittaa varauloskäynti toinen ovi että pääsisi pakenemaan
Mua inhotti yhdessä koulutuspaikassa, kun luokkahuoneiden käytävänpuoleiset seinät olivat kokonaan lasia. Samoin, kun jossain vaiheessa luin, että olikohan se Helsingin yliopisto, jonne oli (uusittuun kirjastoon?) rakennettu lasiseinäisiä opiskelutiloja ja hehkutettiin, kuinka hienoja ne on. Siinä ei ole sitäkään vähää suojaa, jos joku hullu päättää ryhtyä ammuskelemaan.
Itse taas mietin että tosi uhkarohkeasti toimi. Mutta johtui siitä, ettei edes tullut hänen mieleensä että kyse oikeasta aseesta. Oli kyllä aikamoinen tuuri ettei päässyt hengestään.
Itse olen töissä koulussa, joka on rakennettu 2017. Luokissa ei ole ovea muuta kuin yksi ovi käytävälle. Jotenkin järkyttävää, ettei mikään muutu, vaikka silloin 2017 oli jo näitä tilanteita tullut, niin silti rakennettiin koulu vastoin suosituksia ilman toista ovea
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010784064.html
Kun 12-vuotias kouluampuja ilmoitti, ettei luokasta poistuisi kukaan, opettaja vastasi:
- Ei vaan muut siirtyy toiseen tilaan ja sinä lähdet minun kanssa ulos.
Kouluampuja lähti kuin lähtikin opettajan mukaan asettaan roikottaen.
- Hän sanoi, että "mä en halua tehdä tätä" - En ymmärtänyt, tarkoittiko hän koko tilannetta vai sitä, että ei halunnut ampua minua.
Luokan ulkopuolella 12-vuotias kouluampuja alkoi toistella: soita poliisit, soita poliisit.
- Ajattelin, että häntä pitää vain rauhoitella, opettaja kertoi poliisille.
Nyt ollaan suunnittelemassa 800 oppilaan koulua.
Eikö sellaiseen pitäisi jo saada valvontakamerat kaikkiin tiloihin ja poliisipäivystys.
Olet väärässä. Ei mennyt noin.
Eri