Outi, 62, haki 8 vuotta töitä tuloksetta Sain todeta päälle viisikymppisenä olevani turha ja tarpeeton
Näin kirjoittaa Outi, joka on työtön työnhakija. Hän haluaa kertoa tarinansa miltä tuntuu, kun työpaikkaa ei saa sadoista hakemuksista ja lisäkouluttautumisesta huolimatta? Entä ikäsyrjintä työnhaussa, onko hän kokenut sitä?
Outilla on pitkä työhistoria suunnittelutoimistoista: hän työskenteli ensin 15 vuotta teknisenä piirtäjänä ja sen jälkeen reilut 10 vuotta projektisihteerin ja johdon assistentin tehtävissä. Työt loppuivat vuonna 2012 kun työpaikan taloushallinnon tehtävät ulkoistettiin. Tilanne tuntui musertavalta.
Huomasin kilpailevani samoista työpaikoista nuorempien ja tutkinnon suorittaneiden kanssa. Minulla ei ole taloushallinnon tutkintoa, ainoastaan monen vuoden työkokemus, Outi aloittaa.
Sain todeta päälle viisikymppisenä olevani työtön, turha, tarpeeton ja kelpaamaton. Asuntovelka, edellisenä syksynä ostetun auton osamaksut ja alaikäisen lapsen yksinhuoltajuus tuntuivat täysin ylivoimaiselta mustalta aukolta, johon minut oli sysätty.
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Näköalattomuudesta kertoo, mikäli jo 45+v. heittää hanskat tiskiin. Tutustukaa Ruotsin malliin, siellä vielä yli 65v. ei pidetä mitenkään ongelmajätteenä, vaan heille on tyypillistä opiskella uusi ammatti, ryhtyä yrittäjiksi tai muuten työllistyä. Heitä ei myöskään ensimmäisenä olla potkaisemassa pois työstään, jossa ovat olleet pisimpään. Ymmärrän kyllä, että on eri asia verrata, Suomessa ei panosteta tällaiseen, vaan enemmänkin hankaloitetaan oloja. Suomessa ilmapiiri on ahdas, suvaitsematon ja halveksiva.
"Opiskella uusi ammatti". Heh. Eikös tämä hallitus tehnyt uudistuksen, jonka myötä tuo on lähes mahdotonta.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen myös 62 v ja työtön. Olen työtön lähihoitaja. Luitte oikein, työtön lähihoitaja. Joka paikassa säästetään, eikä palkata. Määrä- aikaisuuksia ei jatketa. Te- toimiston virkailijakin oli ihmeissään, kun lähihoitajia on paljon työttöminä.
Siirry pk-seudulle keikkaduunariksi? Saat tehdä niin paljon vuoroja kuin haluat.
- lähärikeikkari
Tämä on niin sairas yhteiskunta. Tätä maata ei ole tehty sen ihmisille vaan jollekin ahneille kapitalisteille. Maa on yhä ihmisvihamielisempi. Ei saa ikääntyäkään mikä on täysin normaalia. Ihmisiä laitetaan kilpailemaan toisia vastaan jossain sairaassa oravanpyörässä jossa kohta pitäisi kilpailla tekoälyäkin vastaan.
Ei jaksanut palata uudellenkouluttautumaan koulun penkille, vaan uskoi saavansa vanhentuneella osaamisella paikan. Aina pitää pitää oma ammattitaito ajan tasalla, olisi voinut työn ohellakin suorittaa kyseisen tutkinnon.