Outi, 62, haki 8 vuotta töitä tuloksetta Sain todeta päälle viisikymppisenä olevani turha ja tarpeeton
Näin kirjoittaa Outi, joka on työtön työnhakija. Hän haluaa kertoa tarinansa miltä tuntuu, kun työpaikkaa ei saa sadoista hakemuksista ja lisäkouluttautumisesta huolimatta? Entä ikäsyrjintä työnhaussa, onko hän kokenut sitä?
Outilla on pitkä työhistoria suunnittelutoimistoista: hän työskenteli ensin 15 vuotta teknisenä piirtäjänä ja sen jälkeen reilut 10 vuotta projektisihteerin ja johdon assistentin tehtävissä. Työt loppuivat vuonna 2012 kun työpaikan taloushallinnon tehtävät ulkoistettiin. Tilanne tuntui musertavalta.
Huomasin kilpailevani samoista työpaikoista nuorempien ja tutkinnon suorittaneiden kanssa. Minulla ei ole taloushallinnon tutkintoa, ainoastaan monen vuoden työkokemus, Outi aloittaa.
Sain todeta päälle viisikymppisenä olevani työtön, turha, tarpeeton ja kelpaamaton. Asuntovelka, edellisenä syksynä ostetun auton osamaksut ja alaikäisen lapsen yksinhuoltajuus tuntuivat täysin ylivoimaiselta mustalta aukolta, johon minut oli sysätty.
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Buumerit ei tunnu ymmärtävän että työmarkkinat on muuttuneet aika paljon. Nykyään ei pääse mihinkään ilman tutkintoa. Hän olisi ollut pätevä kaupan kassaksi. Onko hakenut nyt vähän turhan hyviin töihin? Ei tässä mitään ikärasismia ole.
Samanlaisia ne työmarkkinat ovat kuin ennenkin. Kokenut ja osaava saa valita työnsä ja palkkansa. Kyselin ja sain kolmesta paikasta tarjouksen. Valitsin niistä mielenkiintoisimman ja nostin vielä vähän palkkavaatimusta ja muita etuja.
t.Boomeri
Kuulostat hieman rehentelevältä, mieluusti olisit ottanut nuo kaikki mutta kun oli pakko jättää muillekkin, almuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Buumerit ei tunnu ymmärtävän että työmarkkinat on muuttuneet aika paljon. Nykyään ei pääse mihinkään ilman tutkintoa. Hän olisi ollut pätevä kaupan kassaksi. Onko hakenut nyt vähän turhan hyviin töihin? Ei tässä mitään ikärasismia ole.
Samanlaisia ne työmarkkinat ovat kuin ennenkin. Kokenut ja osaava saa valita työnsä ja palkkansa. Kyselin ja sain kolmesta paikasta tarjouksen. Valitsin niistä mielenkiintoisimman ja nostin vielä vähän palkkavaatimusta ja muita etuja.
t.Boomeri
Suomalaiset boomerit on nuorimmatkin syntyneet 1950 joten olet 74v ja silti voit tuosta vaan valita työpaikkasi?
Suomessa nuo suuret ikäluokat tulivat äkkiä ja niin myös loppuivat.
Vierailija kirjoitti:
"Minulla ei ole taloushallinnon tutkintoa"
Tähän olisi ollut helppo ratkaisu.
No niinpä. Hankkii sen tutkinnon.
Niin. Osa nuorista, joilla on alan koulutus hakee pitkään alansa työpaikkaa. Suoraan sanottuna alalle koulutetaan liikaa. Koulutusta pitäisi suunnata enemmän aloille, joissa on työntekijävajetta. Lähihoitajat, hoiva-avustajat ym.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan tuossa nyt turhaa ammattiylpeyttä. Kun on kerran kouluttautunut jollekkin alalle, niin muuta ei sitten yritetä, eikä uutta alaa hyväksytä. 50-60+ ikäisille löytyy työtä, mikäli on ennakkoluuloton ja työhaluinen sekä -kykyinen. Voi opiskella tuossa iässä vielä uuden alan. En ymmärrä näitä valittajia, jotka suoltavat tuota tietoa, etteikö yli 50v. työllistyisi.
Jep. Olen yli 50v saanut kaksikin työpaikkaa (kumpikin eri aloilta mihin on koulutus) ja nyt opiskelen amk:ssa.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Osa nuorista, joilla on alan koulutus hakee pitkään alansa työpaikkaa. Suoraan sanottuna alalle koulutetaan liikaa. Koulutusta pitäisi suunnata enemmän aloille, joissa on työntekijävajetta. Lähihoitajat, hoiva-avustajat ym.
Mielummin työtön kuin noihin hommiin. Ei kaikista voi tulla lähihoitajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se koulutuskaan auta, samoja käytännön toimistohommia on hakemassa akateemiset. Työmarkkinat kustiin ysärilaman jälkeen.
Tuokin ja sitten jopa hyllyttäjäksi hakevalta vaaditaan tätä nykyä vähintään 3kk:n työkokemusta hyllyttämisestä..
Se on vähän sama kuin päästäkseen vanhusten vaippoja ym. eritteitä siistimään, vaaditaan 2,5-3 vuoden koulutus. Lyhyemmät koulutukset, kaikki tyhjä pois niistä, niin nuoret pääsisivät nopeammin työllistymään ja aloittamaan siten jostain.
Tässä sinä kyllä nyt julistat vain omaa typeryyttäsi ja tietämättömyyttäsi. Lähihoitaja ei todellakaan ole pelkkä vaipanvaihtaja. Lähihoitajat tekee arvokasta työtä kaikissa terveydenhoitoalan paikkoissa, kuten, sairaaloissa kaikilla osastoilla, terveyskeskuksissa ja yksityisellä puolella sekä tietenkin varhaskasvatuksessa ja kehitysvammahuollossa.. Voit tehdä lähihoitjana urasi ilman, että ikinä vaihdat yhtään vaippaa.
Tadat vai olla kateellinen, kun et itse ole päässyt opiskelemaan lähihoitajaksi. Toisin kuin luullaan, ei kaikki pääse lukemaan lähihoitajaksi, eikä kaikki opiskelemaan valitut valmistu ammattiin koskaan.
En ole itse lähihoitaja, mutta arvostan heitä suuresti, kuten kaikkia, jotka työskentelee sairaanhoidossa.
T:entinen potilas.
Vierailija kirjoitti:
Se on vähän sama kuin päästäkseen vanhusten vaippoja ym. eritteitä siistimään, vaaditaan 2,5-3 vuoden koulutus. Lyhyemmät koulutukset, kaikki tyhjä pois niistä, niin nuoret pääsisivät nopeammin työllistymään ja aloittamaan siten jostain.
Kyllä hoitajan työnkuvaan kuuluu muutakin kuin vaipan vaihto. Miksi halveksit hoitajien työtä. Aikaisemmin hoitajan koulutus kesti 3-vuotta ja ihan piti lukea monia kirjoja tähän koulutukseen ja pääsyvaatimukset myös. Ei näillä lyhyillä koulutuksilla ole oikeasti mitään arvoa, jos ainoa on se, että haluat vain vaipan vaihtajaksi? Siinä vaaditaan kaikki muukin tieto potilaasta ja asiakkaista, kuten tietoa sairauksista, potilaan oikeuksista ym. Mutta näköjään koulutus lyhentynyt, kun kaikki käydään nykyään koulutus vain netin kautta ja muiden tietokone ohjelmien kautta. Eli sitä osaamistaitoa ei näköjään tarvitse enää, kun kysellään perään vain sitä, että minkä tietokone ohj
En halveksi, arvostan heitä kaikkia. Lähihoitajat tekevät ne raskaimmat työt kovassakin stressissä. Kuitenkin oli kyse koulutuksen kestosta, tulisi enemmän painottaa sitä laatua ja käytännön työtä.Tiivistää, opitun tiedon laadun kärsimättä. Tuo vaippojen vaihto oli vain kärjistys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se koulutuskaan auta, samoja käytännön toimistohommia on hakemassa akateemiset. Työmarkkinat kustiin ysärilaman jälkeen.
Tuokin ja sitten jopa hyllyttäjäksi hakevalta vaaditaan tätä nykyä vähintään 3kk:n työkokemusta hyllyttämisestä..
Kyllä lähihoitajana pitää osata muutakin kuin vaihtaa vaippoja. Pitää ymmärtää miten seurataan asu
Kyllä se on parempi, että peruskoulusta lähihoitajaksi opiskelemaan lähteneet istuu siellä koulun penkillä tarpeeksi pitkään, että kasvavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi Outi ei opiskellut lähihoitajaksi? Liekö lorvikatarri svaivannut...
Luulisi että te-toimisto olisi jo tarjonnut kerta toisensa jälkeen tuota kouluttautumis mahdollisuutta.:D Virkailijat vain vaihtuu.
Ei kaikista ole mummojen pyllynpesijöiksi.
Itse olen sairastanut lapsena paljon joten koko hoitoala on poissuljettu. Ja tämän on viranomaisetkin ymmärtäneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Minulla ei ole taloushallinnon tutkintoa"
Tähän olisi ollut helppo ratkaisu.
No niinpä. Hankkii sen tutkinnon.
Jos alalle ei ole lahjoja niin et pääse töihin. Koska taloushallinto vaatii tiettyjä kykyjä. Tilinpäätös?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin työura kestää n. 25 vuotta keskimäärin ja vaikuttaa olevan lyhenemässä, kun jo 45 + koetaan ikäsyrjintää. Ainakin, jos ei ole työsuhteessa töitä hakiessa.
Eikä nämä pätkä- ja silpputyösuhteet ainakaan pidennä työuraa kun sinne väliin tulee yleensä aina jonkinlainen pätkä työttömyyttä. Mä en käsitä miksi työnantajat ei enää halua firmaan sitoutuneita, talon tavat vaikka unissaankin osaavia työntekijöitä joiden työaika ei mene peukalo prsiissä pyörimiseen vaan ne tietää missä mitäkin on ja miten mikäkin ohjelma ja laite toimii?
Lisäksi tuollaiset "kalustoon" kuuluvat tekee hurjan määrän sitä metatyötä työpaikallakin jota ilman mikään ei oikein smoothisti suju. He osaa ennakoida seuraavankin päivän / vuoron ja varautua nurkan takana vaanivaan kaaokseen jolloin sekin tilanne lutviutuu l
Nämä on kullan arvoisia. Ne korjaa johdon tekemät mokatkin niin ettei ne saa edes koskaan tietää, että oli hilkulla sössiä koko firman tuloksen tai ihan mitä tahansa. Nämä shamaanit näkee puoli vuotta tulevaisuuteen ja tietää olla valmiina. Ne on nähneet kaiken jo monta kertaa. Sitten nämä laitetaan ulos ja kohta saa pomotkin todeta ettei olekaan niin kovin osaavia työssään ja miten kaikki muuttuikin vaikeammaksi.
Varmaan te-palvelut tarjoavat työkokeilua meille vanhoille.
Vierailija kirjoitti:
Niin. On meitä sellaisiakin yli viisikymppisiä, jotka eivät ole koskaan päässeet työelämään. Ei ole saanut mitään töitä vaikka on kuinka hakenut. Outin tilanne on ihan hyvä. Hänellä on ollut pitkään töitä.
Olen tehnyt sijaisuuksia ja etenkin keikkaa koko työuran opiskelujen jälkeen, eli 27 vuotta. Vakkaripestiä en ole koskaan edes hakenut tai halunnut.
- soteala, 54v
Olen huomannut ettei koulutus auta mitään kun on jo lähes 50 vuotias. Ei tykokemuskaan enää merkitse mitään.
Kuulostaa lesoilulta, mutta en tarkoita tätä sillä, mutta olen saanut 3 vakituista työpaikkaa yli 50 vuotiaana. En ole missään mitenkään erityisen hyvä. Koulutus on keskinkertainen. Työhistoria aukoton. Ulkonäöstäni olen pitänyt huolta, mutta ihan luomuna olen kuitenkin. Reseptinä lähinnä paljon liikuntaa ja terveellistä ruokaa. Tyyliin ja tilanteeseen sopivat vaatteet.
Olen ennemminkin ujo kuin ulospäin suuntautunut. Olen itse vaihtanut työpaikkaa, potkuja ei ole tullut. Palkka on melko vaatimaton. Enemminkin olen mieleisen työn, varsinkin ensin kohtuullisen työmatkan ja sittemmin etätyö mahdollisuuden, perässä vaihtanut työpaikkaa.
Ikävää jos joutuu olemaan työttömänä vastentahtoisesti. Hankaloittaa elämän suunnittelua ja varmasti raskasta saada useita kielteisiä vastauksia. Olen toki itsekin niitä saanut. Tsemppiä kaikille, älkää luopuko toivosta!
Vierailija kirjoitti:
Niin. On meitä sellaisiakin yli viisikymppisiä, jotka eivät ole koskaan päässeet työelämään. Ei ole saanut mitään töitä vaikka on kuinka hakenut. Outin tilanne on ihan hyvä. Hänellä on ollut pitkään töitä.
tää vaatii kyllä jo erityistaitoja kun on viisikymppisenä onnistunut pysymään työttömänä koko työuransa. 2000-luvun alkupuolella nyt pääsi käytännössä kaikki halukkaat töihin, jos edes jotenkuten järkevä tapaus oli, työ opetti ja sitä rataa.
Pitää olla alle 30 vuotias, mielellään 10 vuoden työkokemuksella joista puolet johtotehtävissä tai vähintään tiiminvetäjä. Korkeakoulututkinto ja jos olet nainen niin lapset yli pitää olla 12v, ettei saa lapsensairaudesta saikkua. Tai vielä parempi jos niitä ei ole eikä tule.
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin työura kestää n. 25 vuotta keskimäärin ja vaikuttaa olevan lyhenemässä, kun jo 45 + koetaan ikäsyrjintää. Ainakin, jos ei ole työsuhteessa töitä hakiessa.
Ei lyhene.
Ainakaan tietyillä aloilla. Lääkäri on lääkäri elämänsä loppuun saakka. Saa myös kirjoittaa reseptejä ja hoitaa yksityispotilaita eläkkeelläkin.
Samoin eläkkeellä olevia sairaanhoitajia houkutellaan, jopa revitään töihin.
Myös Oikeuslaitoksessa on pulaa tuomareista ja syyttöjistä.
Bussinkuljettajana saa toimia yksityisajoissa myös eläkeläinen, jos hän terve.
Psykiatreista, psykologeista, ja muista vastaavista on suuri vaje. Töitä löytyy helposti viiskymppisille näille kevysti, ja vanhemmillekin.
Pitää huomata sekin, missä itse kukin on työskennellyt, ennen työttömyyttään? Mitä tehtäviä hoitanut?
Jos ei tunne esim. nykyisiä taloushallinnon järjestelmiä. Työehtosopimuksia, lainsäädäntöä ja muuta tarvittavaa, ei kukaan palkkaa sellaista työntekijää.
Pitää olla ajantasalla omassa työssään. Ajan hermolla. Tietää uudet asiat.
Kaikki lääkärit joutuvat jatkuvasti aktiivisesti seuraamaan alaansa. Täydennys koukuttamaan itseään, käymään seminaareissa, konferenseissa, ulkomallakin. Että tietävät ja omaksuvat uuden kehityksen, uudet hoitotavat. Ja lääketieteen kehityksen.
Sama IT-alalla, johon kuuluu tekoälykin.
Ja useilla muilla aloilla.
Luulisi että te-toimisto olisi jo tarjonnut kerta toisensa jälkeen tuota kouluttautumis mahdollisuutta.:D Virkailijat vain vaihtuu.