NYT JYSÄHTI VOL 2! Pörssisähkön keskihinta vuonna 2024 on ollut vain 5,8 senttiä kilowattitunnilta. Kiinteähintaiset, hoi!
Pörssisähkön keskihinta vuonna 2024 (sis. alv):
Tammikuu 13,18 snt/kWh
Helmikuu 6,40 snt/kWh
Maaliskuu 7,36 snt/kWh
Huhtikuu 6,07 snt/kWh
Toukokuu 4,37 snt/kWh
Kesäkuu 4,47 snt/kWh
Heinäkuu 2,09 snt/kWh
Elokuu 1,57 snt/kWh
Syyskuu 7,03 snt/kWh
Vain yhtenä ainoana kuukautena yhdeksästä pörssisähkö ollut kalliimpaa kuin 8 sentin kiinteähintainen. :D Miten tässä voi enää perustella 8 sentin sopparin järkevyyttä, kun saman sähkön saa myös 5,8 sentillä eikä pörssisähkösoppari edes sido määräajaksi?
Miten tässä nyt taas näin kävi? Tulikin reilu 5 sentin pörssisähkö. Missä on se 4 euron pörssisähkö, jolla ihmisiä peloteltiin pari vuotta sitten?
Kommentit (572)
Suhteellista tuo kalleus. Okt, kaukolämpö, ei varaajia eikä sähkökiuasta. Sähköautoa latailen 8snt kwh hinnalla ja sekin on halpa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun sähkönkäytöllä se keskihinta on liki 8snt joten ihan sama onko pörssi vai ei.
Ei se ihan sama ole ja itse ainakin mieluummin pistän rahan omaan taskuun kuin lahjoitan sähköyhtiölle etenkin kun se tulee itsestään ilman mitään vaivannäköä. Summalla ei ole väliä, minulle kelpaa pienetkin rahat.
Oman kulutuksen mukainen keskihinta on ollut 7,2 snt/kWh tammi-syyskuussa. Lokakuun halpa sähkö tulee pudottamaan tätä vähän. Pörssisähkön hintaa en ole seurannut kuin joskus ja sähkön kulutusta en ole ajoittanut mitenkään vaan käyttänyt sähköä silloin kun tarvitsen ja sattuu huvittamaan. Sauna on lämmennyt muutamaa poikkeusta ja ulkomaan matkoja lukuun ottamatta joka päivä.
Niin ja päivät olen tietysti töissä. En ole ainakaan vielä onnistunut löytämään yhtä halpaa kiinteähintaista sopimusta enkä usko, että sellaista tuleekaan koska miksi joku sähköyhtiö myisi kiinteään hintaan halvemmalla kuin pörssisähköä mikä on heille käytännössä riskitöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP, voistko laskea mikä on pörssisähkön keskihinta loka-maaliskuu huomioiden kulutuksen huipputunnit? Mukaan perjantaisaunat, joulukinkun paistot jne. Kulutus ko ajankohtana 10 000 kWh.
Noista sauna on ainoa millä on minkäänlaista näkyvää vaikutusta sähkölaskuun. Sen yhden saunakerran hinnan voi helposti laskea ihan jollain haluamallaan sähkön hinnalla ja miettiä sitten onko se merkittävää. Jos nyt sanotaan että 7 kilowatin kiuas huutaa punaisena vaikkapa tunnin yhteensä 0,30 €/kWh hintaan, tulee yhdelle saunakäynnille hintaa sen pari euroa.
Senkin vaikutus ei ole suoraan sähkön hinta muuten kuin kesällä. Syntyvä hukkalämpö siitä, kuten kaikista sähkölaitteista, on pois lämmityskustannuksista. Maksaa tietysti mitä maksaa mutta minkälainen vaikutus sillä on sähkölaskuun ei ole aivan
Totta tuokin toki, joskin sauna on lähtökohtaisesti sen verran eristetty että se hukkalämmön vaikutus jää pääosin sinne pesutiloihin. Muu menee hormien kautta pihalle jos ei ole poistoilman lämmöntalteenottoa. Mutta joku vaikutus tuollakin tietysti on.
Vierailija kirjoitti:
Suhteellista tuo kalleus. Okt, kaukolämpö, ei varaajia eikä sähkökiuasta. Sähköautoa latailen 8snt kwh hinnalla ja sekin on halpa.
Todellakin. Kaukolämpöön suhteutettuna kiinteähintainen sähkösopparikin on edullinen. Kaukolämpö on ainoa lämmitysmuoto jossa energian hinta on jatkanut nousuaan.
2023 keskihinta talvikuukausilla 8.423s.
Mun talo vie lämmitys kaudella 86% kaikesta vuoden aikana käytetystä energiasta. Mun kiinteä hintainen on 6.09.
Olisin hävinnyt p sähköllä, muutaman kympin ja olisin joutunu muuttamaan kulutus tottumuksia. Ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Yösähköllä ei juuri mitään tee ja se laskee pörssisähkön keskihintaa huomattavasti.
Ns. yösähkö vaikuttaa vain siirtohintaan, ei itse sähkön hintaan. Joten se ei myöskään vaikuta pörssisähkön keskihintaan mitenkään.
Montako kertaa olet copypastettanut tämän sama aloituksen?
Joko tuli kolminumeroinen luku täyteen?😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin. Kaukolämpöön suhteutettuna kiinteähintainen sähkösopparikin on edullinen. Kaukolämpö on ainoa lämmitysmuoto jossa energian hinta on jatkanut nousuaan.
Eipä sillä vielä ole tarvista lämmittää kuin käyttövesi, puilla lämpiää vielä pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Joko olet ottanut lainaa valmiiksi talven sähkölaskujen varten? Onko herätyskello soittamassa kahden aikaan yöllä pyykinpesua ja tiskikonetta varten?
Lainaa? Sitä rahaa on jäänyt säästöön halpojen kuukausien aikana. Mihin sitä lainaa tarvitaan? Ei tietenkään ole kello soittamassa, miksi olisi? Taidat olla melko persaukinen kun kuvittelet, että pitää ottaa lainaa ja kytätä sähkön hintoja. Mikäli noin tarvitsisi tehdä niin kyllä minulla ainakin on tiski- ja pesukoneissa ajastimet ja langaton verkkoyhteys millä voisin ajoittaa niitä miten huvittaa vaikka puhelinaplikaatiolla. Onko sinulla jotkut kivikautiset halvat paskat?
"Mun talo vie lämmitys kaudella 86% kaikesta vuoden aikana käytetystä energiasta. Mun kiinteä hintainen on 6.09."
No tuon hintaisia voi saada joskus hetken tuurilla jos on juuri oikeaan aikaan sopimus katkolla.
Muuten on kyllä ihan vain fakta että kiinteitä ei saa alle pörssin keskihinnan koska sellaisessa sopimuksessa ei ole sähköyhtiölle mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Mun talo vie lämmitys kaudella 86% kaikesta vuoden aikana käytetystä energiasta. Mun kiinteä hintainen on 6.09.
Olisin hävinnyt p sähköllä, muutaman kympin ja olisin joutunu muuttamaan kulutus tottumuksia. Ei kiitos.
Mikä sähköyhtiö myy kiinteähintaista tuohon hintaan?
AP on varmasti maksanut itsensä kipeäksi pörssisähköllä 2022 kun on noin pahasti traumatisoitunut😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kas, vanha sopimus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP, voistko laskea mikä on pörssisähkön keskihinta loka-maaliskuu huomioiden kulutuksen huipputunnit? Mukaan perjantaisaunat, joulukinkun paistot jne. Kulutus ko ajankohtana 10 000 kWh.
Noista sauna on ainoa millä on minkäänlaista näkyvää vaikutusta sähkölaskuun. Sen yhden saunakerran hinnan voi helposti laskea ihan jollain haluamallaan sähkön hinnalla ja miettiä sitten onko se merkittävää. Jos nyt sanotaan että 7 kilowatin kiuas huutaa punaisena vaikkapa tunnin yhteensä 0,30 €/kWh hintaan, tulee yhdelle saunakäynnille hintaa sen pari euroa.
Senkin vaikutus ei ole suoraan sähkön hinta muuten kuin kesällä. Syntyvä hukkalämpö siitä, kuten kaikista sähkölaitteista, on pois lämmityskustannuksista. Maksaa tietysti mitä maksaa mutta minkäl
Ei se kyllä pelkästään hormien kautta poistu kuin osittain. Lämpötilaero tasoittuu ympäröiviin tiloihin. Hormiin meneväkin tietysti palautuu lämmön talteenoton kautta jollain prosentilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mikään. Kesällä saattoi saada jostain tiskin alta tuollaisia tarjouksia. Halvin puhtaasti kiinteä sopimus ilman mitään kulutusvaikutuksia jonka löysin nyt on Lummen Olympiasähkö, joka on 2+2 vuoden määräaikainen hintaan 8,09 snt/kWh.
Vierailija kirjoitti:
"Mun talo vie lämmitys kaudella 86% kaikesta vuoden aikana käytetystä energiasta. Mun kiinteä hintainen on 6.09."
No tuon hintaisia voi saada joskus hetken tuurilla jos on juuri oikeaan aikaan sopimus katkolla.
Muuten on kyllä ihan vain fakta että kiinteitä ei saa alle pörssin keskihinnan koska sellaisessa sopimuksessa ei ole sähköyhtiölle mitään järkeä.
Mikä sähköyhtiö?
Niin no jos sä olet aina kotona ja jaksat kytätä pörssi sähkö tulee halvaksi, varsinkin jos sulla on uuneja et voit kytkeä lämmityksen kokonaan pois kalliilta tunneilta. Ja optimoit käytön harvoille tunneille tai päiville.. Meillä oli pörssi sähkö 23-24 lopetettiin ja siirryttiin kiinteään, maksetaan mielummin huolettomuudesta eikä käy sit tälläsiä. Oltiin Thaimaassa tammikuu, kämpässä peruslämpö sähkölasku oli karvan vajaa 500€. Kun ei ollut ketään lämmittämässä.
Miksi kiinteähintaisella sopimuksella olevat kyttäävät pörssisähkön hintoja? Eikö sen kiinteähintaisen ideana ole, ettei tarvitse kytätä? Sehän on hankalaa ja aikaa vievää eikä sitä viitsi tehdä koska siihen kuluu päivässä monta sekuntia. Tänne kuitenkin ehtii ja viitsii tulla kirjoittelemaan vaikka kuinka pitkät tarinat.
Maksan mielelläni kiinteähintaisesta 2-3 senttiä enemmän kuin jatkuvasti heittelehtivästä pörssisähköstä. Minulla on parempaakin tekemistä kuin kytätä päivittäin tariffeja, voimaloiden seisokkeja ja uutisia korkeista tai matalista sähkön hinnoista ja halvoista tai kalliista tunneista. Kuukaudesta toiseen sähkölaskuni siirtoineen 14-18 euroa kulutuksesta riippuen, ei yllätyksiä, vaikka kaikki vatkaimet ja vimputtimet olisi päällä yötä päivää. Tarvitaanko vielä muita perusteluja?
Sähkönseurantasovelluksella näkee hinnat. Itse ajastan pesukoneet päälle, niin ei tarvitse heräillä.