NYT JYSÄHTI VOL 2! Pörssisähkön keskihinta vuonna 2024 on ollut vain 5,8 senttiä kilowattitunnilta. Kiinteähintaiset, hoi!
Pörssisähkön keskihinta vuonna 2024 (sis. alv):
Tammikuu 13,18 snt/kWh
Helmikuu 6,40 snt/kWh
Maaliskuu 7,36 snt/kWh
Huhtikuu 6,07 snt/kWh
Toukokuu 4,37 snt/kWh
Kesäkuu 4,47 snt/kWh
Heinäkuu 2,09 snt/kWh
Elokuu 1,57 snt/kWh
Syyskuu 7,03 snt/kWh
Vain yhtenä ainoana kuukautena yhdeksästä pörssisähkö ollut kalliimpaa kuin 8 sentin kiinteähintainen. :D Miten tässä voi enää perustella 8 sentin sopparin järkevyyttä, kun saman sähkön saa myös 5,8 sentillä eikä pörssisähkösoppari edes sido määräajaksi?
Miten tässä nyt taas näin kävi? Tulikin reilu 5 sentin pörssisähkö. Missä on se 4 euron pörssisähkö, jolla ihmisiä peloteltiin pari vuotta sitten?
Kommentit (572)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanonpa vaan, että kyllä tulee monelle itkua ensi vuonna, kun on otettu kulutusvaikutuksella oleva määräaikainen. Sähköyhtiöt lupailee kulutusvaikutukseksi 0-3 senttiä, vaikka tuota ei voi luvata etukäteen. Ihmiset eivät ymmärrä tuota kulutusvaikutusta eivätkö edes sitä, että käytännössä kyseessä on pörssisähkö eikä kyseinen sähkösopimus suojaa yksittäisiltä piikkitunneilta.
Tätä lukiessa tulee mieleen väistämättä se, että sinä et taida täysin ymmärtää kulutusvaikutusta ja sitä, miten se lasketaan.
Nimenomaan ymmärrän. Huomasin kyllä, että sähköyhtiöt markkinoi tuota houkuttelevalla tavalla ja noista on ollut paljon keskustelua esimerkiksi pörssisähköryhmässä, kun ihmiset eivät ole ymmärtäneet miten k
Ihan oikeastiko kopsasit suoraan sähköyhtiön sivuilta? Kerropa vielä esimerkki siitä, että miten se kulutusvaikutus käytännössä muodostuu? Milloin hyödyt ja milloin ei?
monestikko tätä samaa keskistelua käydään
jos olet sähkölämmittäjä, niin tarvitset kylmällä järkevän hintaista sähköä. Joka tunti. Kiinteällä hinnalla suojaat itsesi pahimmassa tapauksessa katastrofilta, kun hinta on mitä on ja ulkona 30 pakkasta. Sinä myös maksat siinä vakuutusta ja turvaa siitä.
Moniko sähköllä lämmittävä ottaa riskin? Minä en.
Viime joulukuussakin oli tunteja että oli luokkaa euron per kWh. Kiinteällä hinnalla se on silloin se sama 8c/kWh.
Jokainen saa tehdä vapaassa maassa kuten itse haluaa
Olen pörssiläinen ja viime keväästä lähtien on ollut sähkölaskut niin pieniä että laskuttavat 2kk jaksoissa. Siirrot ja verot on laskutettu jo vuosia 2kk jaksoissa. Katsoin äppistä niin siirrot ja verot 2kk lasku on vaihdellut 40...55€:n välillä viimeisen 12kk aikana. Okt kaukolämmöllä, sauna lämpiää joka ilta ja sähköllä.
Olen koukussa pörssisähköön.
Haluan sähköä aina vain enemmän ja halvemmalla. Himoitsen negatiivisia tunteja kuin Nalle Puh hunajaa.
Jos pörssisähköä voisi piikittää suoraan suoneen niin ottaisin yliannostuksen joka tunti.
Pösänarkkari
Vierailija kirjoitti:
jos olet sähkölämmittäjä, niin tarvitset kylmällä järkevän hintaista sähköä. Joka tunti. Kiinteällä hinnalla suojaat itsesi pahimmassa tapauksessa katastrofilta, kun hinta on mitä on ja ulkona 30 pakkasta. Sinä myös maksat siinä vakuutusta ja turvaa siitä.
Viime joulukuussakin oli tunteja että oli luokkaa euron per kWh. Kiinteällä hinnalla se on silloin se sama 8c/kWh.
Kiinteähintaisen nimeen vannovat eivät vain ymmärrä, että pörssisähkön hinta ei ole kuukauden kallein tunti. Takertuvat aina siihen pörssin kalleimpaan tuntiin, mikä kuitenkin on vain reilu promille koko kuukauden tunneista.
Ihmekös kaikki koulutetut ostavat halpaa pörssisähköä ja pienituloisemmat maksavat samasta sähköstä selvästi enemmän.
Pörssäri ylivoimaisesti halvin.
Tunnen myötätuntoa määriksiä kohtaan, olen pörssis.
Samaa mieltä, onneksi on halpa kiinteä 2 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Olen koukussa pörssisähköön.
Haluan sähköä aina vain enemmän ja halvemmalla. Himoitsen negatiivisia tunteja kuin Nalle Puh hunajaa.
Jos pörssisähköä voisi piikittää suoraan suoneen niin ottaisin yliannostuksen joka tunti.
Pösänarkkari
Onnistuu. Leikkaa jatkojohdon toinen pää poikki ja liitä siitä tulevat kohdot niin että yksi johto menee kumpaankin käteen. Suonesi suorastaan pullistuvat halvasta pörssisähköstä. Varoitus! Saattaa aiheuttaa valtavan erektion ja ejakulaation.
8,3snt kiinteä soppari ja normaalia elämää ilman, että tarvitsee säätää kaikkea tuntihintojen mukaan.
Pörssisähkön käyttäminen ei vaadi sähkön hinnan kyttäämistä. Meillä sähkölasku putosi selvästi, kun pääsimme pörssisähkön makuun reilu vuosi sitten.
Jos haluaa alle keskihinnan, niin sitten saa kytätä ja ajastaa, mutta esim. joku pyykinpesu tai tiskikoneen käyttäminen on ihan sama mihin aikaan sitä käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinteähintaisen nimeen vannovat eivät vain ymmärrä, että pörssisähkön hinta ei ole kuukauden kallein tunti. Takertuvat aina siihen pörssin kalleimpaan tuntiin, mikä kuitenkin on vain reilu promille koko kuukauden tunneista.
Ihmekös kaikki koulutetut ostavat halpaa pörss
Mulla oli pörssi sähkö vuoden 2023 tuli ylivoimaisesri kalliimmaksi kuin kiinteä olisi tullut. Oltiin esim etelässä kun sattui pakkasjakso ja pörssi maksoi ihan v.....i kk sähkölasku oli 700€. Jos olis ollu kotona olis pysynyt aisoissa kun oltais lämmitetty takkoja 24/7. Lasken myös hintaan 2023 vuodelle polttopuut, poltettiin enemmän kuin koskaan aiemmin. 12m. normaalisti 8. Hintaa tuostakin tuli 280€ lisää.
Eniten tossa pörssissä v......i se että mä en s.......a suostu siihen että kyttään hintaa esim saunomisen suhteen. Meil 8kw kiuas. Yks saunominen maksoi pahimmillaan 26€.. toki jos haluaa ja on intoa niin sit pörssi tulee halvemmaksi. Tiputst vaan elämänlaatua ja teet asioita sähkön hinnan perusteella.
Pörssi on mahdollista saada tosi halvaksi. Mä olin viime talven kotona ja rahaa ei oikein ollut. Talo lämpee sähköllä ja puulla..
Tein tosta säästämisestä jopa harrastuksen. Käytännössä näin seurasin hintaa, korkea hinta lämmitys pois, varaja kii. Takkaan tulet. Kämpän lämpö saatto tippua 16 asteeseen.. sähkö halpeni kaikki patterit täysille ja varaja tulille, takassa ei tulia. Kämpän lämpö saatto olla 27astetta.
Siitä sitten taas hinnan noustua lämmitykset pois ja takkaan tulet.
Pesukoneet ym pyöri aina halvoilla tunneilla.
Aiemmin sähkölaskut oli kiinteillä 300€ nyt ne oli 50-60€.
Oliko työn arvoista no ei. Mut mahdollista .
Ai että ja halvat hinnat sen kuin jatkuu vaan.
Vierailija kirjoitti:
Halvat. Näyttää olevan 3 s kalliimpi kun mun kiinteä just nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halvat. Näyttää olevan 3 s kalliimpi kun mun kiinteä just nyt.
Muutama tunti kalliimpi kuin 8c määris. Huomennakin taas superhalpa.
Lokakuu 2.1c/kWh 950kWh kulutuksella. Aikas halpaa.
Nyt kyllä on merkillistä kun heikosta tuulesta huolimatta lähes ilmaista huomenna. Onko sähköpösöillä nyt tarkkaavaisuus herpaantunut?
Mikä järki oli sitten edes kommentoida tänne?