NYT JYSÄHTI VOL 2! Pörssisähkön keskihinta vuonna 2024 on ollut vain 5,8 senttiä kilowattitunnilta. Kiinteähintaiset, hoi!
Pörssisähkön keskihinta vuonna 2024 (sis. alv):
Tammikuu 13,18 snt/kWh
Helmikuu 6,40 snt/kWh
Maaliskuu 7,36 snt/kWh
Huhtikuu 6,07 snt/kWh
Toukokuu 4,37 snt/kWh
Kesäkuu 4,47 snt/kWh
Heinäkuu 2,09 snt/kWh
Elokuu 1,57 snt/kWh
Syyskuu 7,03 snt/kWh
Vain yhtenä ainoana kuukautena yhdeksästä pörssisähkö ollut kalliimpaa kuin 8 sentin kiinteähintainen. :D Miten tässä voi enää perustella 8 sentin sopparin järkevyyttä, kun saman sähkön saa myös 5,8 sentillä eikä pörssisähkösoppari edes sido määräajaksi?
Miten tässä nyt taas näin kävi? Tulikin reilu 5 sentin pörssisähkö. Missä on se 4 euron pörssisähkö, jolla ihmisiä peloteltiin pari vuotta sitten?
Kommentit (572)
Vierailija kirjoitti:
Pörssisähkösopimus näyttäisi kyllä muuten hyvältä, mutta vähän pelottaa että minusta tulisi sitten tällainen kuolaava pörssisähköhullu.
Minulla on sinulle ehdotus: Käytä jatkossakin kiinteää sähkön hintaa niin sähköyhtiö saa tarvitsemansa voiton sinulta ja voi myydä pörssisähköä edelleen lähes nollakatteella.
Vierailija kirjoitti:
Lämpöpumpulla 1,5 snt/kWh, koska 1 kWh:lla sähköenergiaa saa 4 kWh lämpöenergiaa. Eipä ole näin halpaa puuta.
Ja lämpöpumppu on paljon pienempi investointi kuin takka tai uuni.
Me tykätään lasten kanssa grillata makkarat takassa ja karjalanpaisti muhii takan leivinuuni osassa maukkaaksi.
Mites karjalanpaisti onnistuu lämpöpumpulla?
Voi pyhä yksinkertaisuus! Sähköistä maksetaan kulutetun sähkön mukaan.
Kesällä voisi olla pörssisähkön hinta vaikka 0, ei se paljon vaikuttaisi kuitenkaan vuodessa käytetyn sähkön keskihintaan. Toukokuusta elokuuhun minun sähkön käyttöni on noin 10 % vuotuisesta kulutuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Kesällä voisi olla pörssisähkön hinta vaikka 0, ei se paljon vaikuttaisi kuitenkaan vuodessa käytetyn sähkön keskihintaan. Toukokuusta elokuuhun minun sähkön käyttöni on noin 10 % vuotuisesta kulutuksesta.
Whaat!? Meilä menee kesälläkin 500-700kWh kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten tossa pörssissä v......i se että mä en s.......a suostu siihen että kyttään hintaa esim saunomisen suhteen. Meil 8kw kiuas. Yks saunominen maksoi pahimmillaan 26€.. toki jos haluaa ja on intoa niin sit pörssi tulee halvemmaksi. Tiputst vaan elämänlaatua ja teet asioita sähkön hinnan perusteella.
Ei ehkä kannata ottaa pösää jos sähkösauna. Meillä sauna lämpiää puilla ja varaava lämmitys.
No juuri sähkösaunoja hyötyy pörssisähköstä. Minimaalisella vaivalla voi valita itselleen halvat saunahetket. Kiinteähintainen saunoo aina melko kalliilla.
Aha! Minä haluan sanoa ainoastaan illalla.455
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten tossa pörssissä v......i se että mä en s.......a suostu siihen että kyttään hintaa esim saunomisen suhteen. Meil 8kw kiuas. Yks saunominen maksoi pahimmillaan 26€.. toki jos haluaa ja on intoa niin sit pörssi tulee halvemmaksi. Tiputst vaan elämänlaatua ja teet asioita sähkön hinnan perusteella.
Ei ehkä kannata ottaa pösää jos sähkösauna. Meillä sauna lämpiää puilla ja varaava lämmitys.
No juuri sähkösaunoja hyötyy pörssisähköstä. Minimaalisella vaivalla voi valita itselleen halvat saunahetket. Kiinteähintainen saunoo aina melko kalliilla.
Aha! Minä haluan sanoa ainoastaan illalla.455
Miksi vain illalla? Meillä sauna melkein joka päivä aamusta iltaan lämmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Whaat!? Meilä menee kesälläkin 500-700kWh kk.
Minulla 300-350 kwh/kesäkuukausi.
244
Maaliskuusta - elokuuhun pörssisähköllä. Keskihinnat 1,5 - 4c kuukaudessa.
Syyskuusta helmikuuhun kiintee määräikainen 6kk soppari 7c/kWh.
75% kulutuksesta osuu syys-helmikuu välille. Vuosikulutus ~16000kWh.
Tällä systeemillä vuoden keskihinta on jotain 6c luokkaa ja ei tarvi stressata talven kovilla pakkasilla euron tai kahden euron päiviä.
Jos nyt joku pääsee sitten 1 sentin halvemmalla pörssisähköllä läpivuoden, niin so what? Se on tuolla kulutuksella 160€ vuodessa, eli noin 13€ kuukaudessa.
Ja toisaalta tuo 160€ voi kulua yhtenä päivänä pörssisähköllä jos sattuu olla 30 pakkasta ja päivän keskihinta yli euron, niinku oli tänä vuonna tammikuussa
"Syyskuusta helmikuuhun kiintee määräikainen 6kk soppari 7c/kWh."
Ja tuollaisen saa mistä?
Vierailija kirjoitti:
"Syyskuusta helmikuuhun kiintee määräikainen 6kk soppari 7c/kWh."
Ja tuollaisen saa mistä?
Mielikuvitus maailmassa.
Otin jo toukokuussa ja lykkäsin alkamaan 3kk päähän. Halvimmillaan noita oli 5,9c, mut myöhästyin siitä tarjouksesta.
Moni firma noita mainosti. Nyt sama soppari on tänään otettuna 11,2c. Eli kannattaa olla ajoissa asialla
Vierailija kirjoitti:
Yösähköllä ei juuri mitään tee ja se laskee pörssisähkön keskihintaa huomattavasti.
Riippuu ihan asumismuodosta ja asunnon tekniikasta. Jos asunnossa kuluu sähköä vain valaistukseen ja tiskaamiseen ja pesukoneeseen yms niin noin on, enkä tiedä onko tuollaisiin tarjollakaan yösähköä.
Omakotitaloissa joissa lämmitys ja käyttöveden lämmitys tapahtuu sähköllä, niin on selvästi edullisempaa lämmittää se vesisäiliö yön aikana, ja kyllähän sitä taloa yölläkin lämmitetään jollon sekin on yösähköllä edullisempaa.
Ihmiset muuten kauhistelee aina sitä sähkölämmitystä. Meillä on suorasähkölämmitteinen 125 neliöinen ok-talo, yksi ilmalämpöpumppu ja varaava takka. kylpyhuoneessa, vessassa ja keittiössä lattialämmitys joka käytännössä koko ajan päällä. Pörssisähkössä ollaan oltu kesästä 2023. Kalleimmat sähkölaskut ovat olleet tammi-helmikuussa noin 400-500€, kesällä halvimmat 70-90€. Merkittävän osan noistakin muodostaa sähkön siirtohinta ja esim tuossa 90€ laskussa sähkön se pörssihinnan osuus oli vain reilu 30€ ja loput siirtoa ja veroja yms.
Niin ja meillä oli asuntovaunu sähkössä kiinni läpi talven, seurasin huvikseen sen kulutusta se oli talvikuukausina n 1000kwh/kk. Jos sen olisi jättänyt kylmilleen niin noikin kalliimmat laskut olisivat olleet selvästi pienempiä.
Ettei se nyt minusta ole asumisen kannalta mitenkään kallista tai ihmeellistä tai vaarallista. Sähkön hinta tasaantuu entisestään tulevaisuudessa kun varavoimaa ja tuulivoimaa saadaan lisää. Joitain hintapiikkejä tulee aina joskus mutta minua ei huoleta lainkaan enkä siirry kiinteisiin hintoihin ennenkun niissä hinta alle 7senttiä.
Toukokuu 4,37 snt/kWh
Kesäkuu 4,47 snt/kWh
Heinäkuu 2,09 snt/kWh
Elokuu 1,57 snt/kWh
Ap:lta lainaus yllä.
Mulla on noi kuukaudet noin nolla euroa sähkölasku. Joskus on tullut takaisinkin päin. Mikset laita aurinkopaneeleita? Pääsisit oikeasti välillä halvalla. Tai jopa tienaisit.
Talvella meillä on kiinteä sopimus, koska talvi on ainoa aika kun sähköä kuluu ja aurinkopaneelit ei tuota, ja pörssi on silloin kallista.
Mutta sen kiinteänkin sopimuksen saa halvemmalla kuin muut, kun omistaa aurinkopaneelit. Sähköyhtiö tarjoaa hyvän sopimuksen sellaiselle asiakkaalle, jonka sähköntuotannosta se pääsee itsekin hyötymään.
Joten on sulla ap vielä vähän oppimista "halvasta sähköstä" ja miten sellainen hankitaan.
Vierailija kirjoitti:
Otin jo toukokuussa ja lykkäsin alkamaan 3kk päähän. Halvimmillaan noita oli 5,9c, mut myöhästyin siitä tarjouksesta.
Moni firma noita mainosti. Nyt sama soppari on tänään otettuna 11,2c. Eli kannattaa olla ajoissa asialla
Ei ollut tuohon hintaan toukokuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sinähän oraakkeli olet. Sopimukset on erihintaisia eri asiakkaille.
Kyllä vain oli.
Vappuna oli halvin 2vrk kestänyt tarjous 5,9c. (toki tämä 3kk päähän olis alkanut jo elokuun alussa ja loppunut jo tammikuuhun, joten helmikuu olis sit joutunu ottamaan jo pörssin.
Toukokuun alussa tuo 6kk soppari oli 6,9c ja puolenvälin tienoilla 7,2c ja kuun lopussa 7,9c.
Itselläni siis tuo 7,2c ja otettu 20.5 ja alkoi 21.8 ja loppuu 21.2. Sitte meen taas pörssisähköllä.
Ei tarvi uskoa jos ei halua. Ihan sama mulle. Mä tiedän mitä mun sopimuksessa lukee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulis että mainitsisi jos jonkun alueen speciaali tarjous kun suurin osa ei tuommoisia saanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kerro nyt mistä sai?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vain oli.
Vappuna oli halvin 2vrk kestänyt tarjous 5,9c. (toki tämä 3kk päähän olis alkanut jo elokuun alussa ja loppunut jo tammikuuhun, joten helmikuu olis sit joutunu ottamaan jo pörssin.
Toukokuun alussa tuo 6kk soppari oli 6,9c ja puolenvälin tienoilla 7,2c ja kuun lopussa 7,9c.
Itselläni siis tuo 7,2c ja otettu 20.5 ja alkoi 21.8 ja loppuu 21.2. Sitte meen taas pörssisähköllä.
Ei tarvi uskoa jos ei halua. Ihan sama mulle. Mä tiedän mitä mun sopimuksessa lukee.
Mikä yhtiö?
Me tykätään kuolata halpoja hintoja.
Pösähullu