Karmea ahdistuneisuus ja stressi eikä kohta pysty elämään edes neljän seinän sisällä
Ulkomaailma ahdistaa jo paljon että perus kauppareissu just onnistuu ja ulkoilu mutta muuten on paniikissa ja kotona on paniikissa oikeastaan 24/7365. On masennusta ym. diagnoosia, autismin kirjolla, työkyvytön, kaveriton, ihmisiä näkee vähän ja sosiaalisesti todella kömpelö eikä ymmärrä kaikkea tapoja jne.
Tässä tuntuu oikeasti että menee psykoosiin. On useampaa lääkettä ja hoitokontakteja jne.
Minun pää ei vaan ilmeisesti enää kestä tätä maailmaa. Ajatus myös siitä että menisi jollekin osastolle pakkolääkittäväksi ei tunnu hyvältä koska siinä vaan lääkkeillä muutetaan zombiksi jotta "sietää" tätä maailmaa mikä on kieroa. Eihän eläimiäkään pakkopidetä hengissä kärsimässä niin miksi ihmistä pitäisi jos mikään ei auta niin pitäisi antaa jo armoa sitten ja päästää pois.
Kommentit (45)
Jos ei pysty elmään, täytyy kuolla. Niin yksinkertaista se on.
Mistä saat/olet saanut nautintoa ja onnistumisen kokemuksia? Mikä tekeminen/asia on voimavaroja kartuttavaa? Kokeile lisätä näitä asioita elämääsi tasapainottaaksesi vaakakuppeja.
Yhdyn myös tuohon että tukihenkilö voi auttaa pääsemään ulos kotoasi. Kuulostaa mun korvaan siltä tuo sinun tilanteesi.
Voimia ja tsemppiä toiselta mt-kuntoutujalta🤗
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko syytä syödä lääkkeitä, jos ne eivät auta ja jos jopa lisäävät tuota ahdistuneisuutta. Mielialalääkkeullä on melkoiset haittavaikutukset.
Mikä oikeasti ahdistaa ja aiheuttaa paniikkia. Eihän siihen ole syytä.
Kaikenlaiset asiat aiheuttaneet ahistusta ja paniikkia vuosien varrella mutta parissa vuodessa tila pahentunut niin että lähes kaikki ahdistaa et kohta ahdistaa varmaan pelkkä olemassaolo. ap
Mitkä kaikenlaiset? Joillekin asioille ei voi mitään, joillekin voi ja pitää yrittää selvittää. En vain ymmärrä tuollaista ahdistusta. Mikä se on se ahdistus? Mikä elämässä teki sen, että alkoi ahdistamaan.
Nenttinä et ymmärrä, mil
Kuten sanoin, nenttinä et ymmärrä mistä autistin ahdistus koostuu.
Autistin hermosto on paljon herkempi kuin neurotyypillisen. Vertaa koiran ja ihmisen hajuaistia, kotkan ja ihnisen näköaistia. Autisti kokee kaiken tuhat kertaa voimakkaammin. Koska nentit ovat enemmistö, koko yhteiskunta on kehitetty ja rakennettu nenttien aisti- ja kokemusmaailmaa tyydyttäväksi. Autistille moni asia tässä on aivan liikaa. Hermosto ei pysty prosessoimaan sitä kakofoniaa, mitä nenttien normaali maailma sisältää. Sitä ei pääse pakoon, vaikka yrittäisi minimoida kuormituksen.
Tästä seuraa ahdistus.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen autismin kirjolla, ja minulle yksi masennuslääke aiheutti niin voimakkaan ahdistuneisuuden, että en uskaltanut enää edes nukkua. Sitä ennen minulla ei ollut minkäänlaisia ahdistuneisuusoireita.
Olen kuullut muiltakin autoisminkirjolaisilta, että etenkin aivoihin ja hermostoon vaikuttavat lääkkeet vaikuttavat mitä oudoimmalla tavalla. Usein juuri päinvastoin kuin pitäisi.
Eli kun hermoston rakenne on tavanomaisesta poikkeava, reagoi se lääkkeisiinkin eri tavalla kuin "pitäisi".
Minulle tuli nukahtamislääkkeestä maniaa, joten sikäli voisi pitää paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen autismin kirjolla, ja minulle yksi masennuslääke aiheutti niin voimakkaan ahdistuneisuuden, että en uskaltanut enää edes nukkua. Sitä ennen minulla ei ollut minkäänlaisia ahdistuneisuusoireita.
Olen kuullut muiltakin autoisminkirjolaisilta, että etenkin aivoihin ja hermostoon vaikuttavat lääkkeet vaikuttavat mitä oudoimmalla tavalla. Usein juuri päinvastoin kuin pitäisi.
Eli kun hermoston rakenne on tavanomaisesta poikkeava, reagoi se lääkkeisiinkin eri tavalla kuin "pitäisi".
Mikä nukahtamislääke tämä?
Itse otan joskus neljännestabletin Zopinoxia. Välillä se auttaa, välillä ei.
Mene luontoon kävelylle.Luonto rauhoittaa levotonta sielua.
Itku auttaa myös pääsemään ahdistuksesta.
Katso iloisia ohjelmia.Kuuntele iloista musiikkia.
Etsi iloa kaikkialta.Jätä negatiivisten asioiden ajattelu kokonaan.
Hyväksy ja rakasta itseäsi.
Olet Jumalan rakas lapsi.Muista se aina.
Tsemppiä ja rakkautta sinulle !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama lääke. Puuhasin ihan innoissani kaikkea sen vaikutuksen alla. Voisi käyttää sitä tarmokkuuslääkkeenä.
Kuulostaa pahalta, että ap:lle on määrätty useita eri lääkkeitä. Autismin kirjolaiset ovat yleisesti erittäin herkkiä lääkeaineiden vaikutuksille, eivätkä varsinkaan keskushermostoon vaikuttavat lääkkeet toimi odotetulla tavalla. Esim. masennuslääkkeistä on autistille harvoin apua. Monen eri lääkkeen yhteisvaikutus voi aiheuttaa jopa psykoottisen tilan.
Ap, lue käyttämiesi lääkkeiden haittavaikutukset. Syy voi olla lääkkeissä.
Hanki fluoksetiinia. Joskus tarvitsee olla lääkittynä jaksaakseen miettiä stressin aiheita.
Ei kukaan pakota ketään pysymään hengissä, itsensä saa t**paa jos haluaa, mutta jos viranomaiset siitä kuulee, niiden tulee se estää, koska niitä koskee virkavelvollisuus. Näin nätisti poliisit sanoi itsemurhaa tekemään menneelle, jonka teon keskeyttivät.
Jaksaisitko hoitaa jotain lemmikkiä? Toinen elollinen lähellä, josta pitää huolehtia, voi ikään kuin viedä pois oman pään sisältä.
Sulla ap sentään on hoitokontakti. Mulla ei ole, koska se säästösyistä lakkautettiin tänä vuonna. Nyt kun tilanne on kriisiytynyt äärimmilleen kuukauden sisällä, niin vastauksena psyk.polilta tuli että "tilannehan ei voi olla akuutti kun se vielä 4kk sitten oli hyvä kun asiakkuus päätettiin." Palaverissa oli 8 ihmistä, joista 3 oli asiakkuuden päättämisen puolella, loput 5 oli asiakkuuden päättämistä vastaan, mutta psykiatri sanoi että "meidän täytyy säästää ja käsky asiakkuuden lopettamiselle tuli ylemmältä taholta. Hei hei."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama
Haha. Nyt kun kerroit tästä, niin onpa minullakin ollut erityisen hilpeä ja tarmokas olo tässä välillä. En olisi osannut yhdistää sitä Zopinoksiin. Neljännestabletti Opamoxia sekä nukuttaa hyvin, että tuottaa miellyttävän olon vielä seuraavana päivänäkin.
Olen myös kirjolla, puhtaasti autistinen ilman lisädiagnooseja paitsi tuo nukkumisongelma, joka koskee kuulemma suurta osaa autisteja.
On todella tärkeää, että saa nukutuksi. Parikin unetonta yötä vie kuilun reunalle.
Vierailija kirjoitti:
Sulla ap sentään on hoitokontakti. Mulla ei ole, koska se säästösyistä lakkautettiin tänä vuonna. Nyt kun tilanne on kriisiytynyt äärimmilleen kuukauden sisällä, niin vastauksena psyk.polilta tuli että "tilannehan ei voi olla akuutti kun se vielä 4kk sitten oli hyvä kun asiakkuus päätettiin." Palaverissa oli 8 ihmistä, joista 3 oli asiakkuuden päättämisen puolella, loput 5 oli asiakkuuden päättämistä vastaan, mutta psykiatri sanoi että "meidän täytyy säästää ja käsky asiakkuuden lopettamiselle tuli ylemmältä taholta. Hei hei."
Mitä järkeä, että joku 8 hengen tiimi säätää tällaisissa asioissa. Yksi järkevä henkilö riittäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse otan joskus neljännestabletin Zopinoxia. Välillä se
En tiennyt, että autismiin liittyy nukkumisongelmia. Olen siksi miettinyt, voisiko minulla olla myös ADHD.
Ahdistus=toiveiden ja todellisuuden erotus.
Vierailija kirjoitti:
Ahdistus=toiveiden ja todellisuuden erotus.
Ahdistus= kaikki on hyvin, mutta elimistö toitottaa, että jotain on pahasti vinossa.
Mikä aiheuttaa pelon? Jatkuva pelko aiheuttaa ahdistuksen, eli pitäisi nimenomaan käsitellä pelkojasi.
Onko sinulla selkeä päiväohjelma ja rutiinit joita noudatat?
Entä aistiyliherkkyydet, stressaako kaupungin melu tai jokin muu asia, johon voisi keksiä helpotusta tai muutosta?
Ulkoiletko riittävästi vai pyöritkö vain neljän seinän sisällä? Onko sosiaalisia kontekteja vaikka vertaishenkilön/tukihenkilön kautta?
Voisiko omatoiminen huoli-ilmoitus olla paikallaan? Hakeutuminen johonkin asuntolaan asumaan, jossa olisi enemmän seuraa?
Onko lääkkeet varmasti oikeat? Jos ahdistus on jatkuvaa ja kovaa, tarvitset jotakin tehokasta rauhoittavaa lääkettä. Onko sinun vaikea sanoittaa lääkärille olotilaasi? Kirjoita etukäteen asiat paperille ja anna tiedot lääkärille.