Kaikki akateemiset kaverit ja perheenjäsenet työttömänä. Putkiasentajana töitä niin moneksi kuukaudeksi eteenpäin että pakko myydä "ei oota"
Hinnan voi oikeastaan laittaa mille tahansa tasolle, niin useimmat asiakkaat maksavat. Sama on HVAC-asentajilla ja riippuen millä alueella Suomessa, myös nuohoojilla (etenkin kunnissa joissa valtaosa asukkaista eläkeläisiä jotka eivät enää pääse yksin katolle).
Saan minimaalisella työn määrällä ~5-6 tonnia verojen jälkeen. Jos olisi työnarkomaani joka ei ikinä pidä viikonloppuvapaita niin olisi viisinumeroinen palkka kun verot ja maksut otetaan pois.
Kommentit (59)
Sepä olisi kivaa, jos kaikki olisivat putkimiehiä. Sinäkään et saisi ruokaa kaupasta etkä hoitoa sairauksiisi.
Joo, ei niille kelpaa duunariammatit vaikka saisivat palkan, pitää olla oman alan hommia tai statusta luvassa että viitsivät töihin.
Mun kaikki akateemiset tutut - siis opettajat, hammaslääkärit, logopedit, lakimiehet, lääkärit, elintarviketieteen maisterit jne. - on töissä eikä heistä kukaan ole edes sanonut, että YT:t uhkaisi. Ehkä tunnet vääränlaisia akateemisia.
Meillä kävi putkimies pari viikkoa sitten asentamassa lämminvesivaraajan. Maksun hän kyllä otti, mutta varaajan asennusta on käyntinsä jälkeen jouduttu jo kolme kertaa korjaamaan.
Laskusuhdanne on (toivottavasti) väliaikainen. Muuten täältä valuu sen luokan aivovuoto Ruotsiin, Yhdysvaltoihin, Saksaan jne. ettei yhteiskuntaa voi pidemmällä aikavälillä enää pyörittää korkean teknologian hyvinvointivaltiona.
Ei sinänsä, etten arvosta kädellä työtä tekeviä. Hekin ovat elintärkeitä yhteiskunnalle. Mutta akateemisten kasvavaan työttömyyteen pitää löytyä joku lääke ettei ajatteleva porukka muuta täältä pois pysyvästi.
Muuten olis ehkä mennyt läpi mutta ei sulla ole akateemisia kavereita.
Uusi nobelisti Geoffrey Hinton mainitsi nimenomaan putkityöt alana jota tekoäly ei vielä vähään aikaan uhkaa
Vierailija kirjoitti:
Mun kaikki akateemiset tutut - siis opettajat, hammaslääkärit, logopedit, lakimiehet, lääkärit, elintarviketieteen maisterit jne. - on töissä eikä heistä kukaan ole edes sanonut, että YT:t uhkaisi. Ehkä tunnet vääränlaisia akateemisia.
Meillä kävi putkimies pari viikkoa sitten asentamassa lämminvesivaraajan. Maksun hän kyllä otti, mutta varaajan asennusta on käyntinsä jälkeen jouduttu jo kolme kertaa korjaamaan.
Aika valikoivan suppean otannan otit.
Tuskin tässä maassa yksikään hammaslääkäri tai opettaja jää moneksi viikoksi työttömäksi ellei itse jaksa tehdä hommia - koska näistä on krooninen pula valtaosassa kuntia (kyllä, myös Helsingissä/Espoossa).
Etenkin Espoossa ja Vantaalla pätevien opejen pula on sen verran paha että henk.koht. palkanlisää voi saada paljonkin jos suostuu raahautumaan paikan päälle.
On kuitenkin paljon esim. vientialojen akateemisia (kuten minä) joilla työn saanti riippuu ihan siitä, palkkaavatko firmat vai eivät. Tässä taloustilanteessa eivät, vaikka olisit alasi kovatasoisin osaaja.
Vierailija kirjoitti:
Muuten olis ehkä mennyt läpi mutta ei sulla ole akateemisia kavereita.
On toki. Olen tuta-inssi. Maalarin hommiin menin ainoastaan rahan (ja ehkä osittain mielenkiinnon) takia ja sille tielle jäin.
Minulle maalaaminen on terapeuttista eikä tunnu "työltä" ellei se sitten ole jossain todella korkeassa paikassa ja kylmässä sateisessa säässä. Sisämaalaus on jopa kivaa.
On myös akateemisia joilla on useampia tutkintoja, joista jokin voi olla käytännön työhön pätevöittävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika valikoivan suppean otannan otit.
Tuskin tässä maassa yksikään hammaslääkäri tai opettaja jää moneksi viikoksi työttömäksi ellei itse jaksa tehdä hommia - koska näistä on krooninen pula valtaosassa kuntia (kyllä, myös Helsingissä/Espoossa).
Etenkin Espoossa ja Vantaalla pätevien opejen pula on sen verran paha että henk.koht. palkanlisää voi saada paljonkin jos suostuu raahautumaan paikan päälle.
Suppea otantani käsitti tuttujani, ei minulla ole aavistustakaan, mikä on vientialojen ammattilaisten tilanne. Ap kirjoitti kavereistaan ja perheenjäsenistään, minä tutuistani.
0/5
Jännä että duunarilla on noin paljon akateemisia kavereita. Mistä ovat tarttuneet?
Itse olen akateeminen ja kaikki tuntemani muut akateemikot ovat työllistyneet varsin mukavasti. Palkka usein myös hyvä, mutta tärkeintä on ollut päästä työhön, missä voi toteuttaa itseään.
Ex-opetusministeri Li Anderssonin koulu-uudistus alkaa näkyä. Ammattikoulutusta hyljeksittiin, mutta hum.kandeja ja muita vasemmistolaisia "kirjastotätejä" ylikoulutettiin.
Olet ilmeisesti korjausrakentamisissa mukana, sillä putkimiehiä ei tarvita ainakaan uudisrakentamisessa.
Olen akateeminen ja töitä riittää.
fiksaan muuten putket ja röörit ihan itse, lähes aina yksinkertainen homma jonka osaa parin YouTube videon katsomisen jälkeen. Tartte mitään ylihinnoiteltua putkimiestä ottaa hommiin.
Vierailija kirjoitti:
0/5
Jännä että duunarilla on noin paljon akateemisia kavereita. Mistä ovat tarttuneet?
Itse olen akateeminen ja kaikki tuntemani muut akateemikot ovat työllistyneet varsin mukavasti. Palkka usein myös hyvä, mutta tärkeintä on ollut päästä työhön, missä voi toteuttaa itseään.
Eli tuottaa tyhjää ja tarpeetonta bull-shittiä.
Vierailija kirjoitti:
Olet ilmeisesti korjausrakentamisissa mukana, sillä putkimiehiä ei tarvita ainakaan uudisrakentamisessa.
Valtaosa putkareiden ja rakennespesialistien töistä on nykyään korjauskohteissa. Ja niitä pommeja tämä maa on täynnä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0/5
Eli tuottaa tyhjää ja tarpeetonta bull-shittiä.
Tyhmälle ihmiselle tieto on toki tyhjää ja tarpeetonta. Ei tyhmä sillä mitään tee eikä ilmiötä käsitä.
Vierailija kirjoitti:
fiksaan muuten putket ja röörit ihan itse, lähes aina yksinkertainen homma jonka osaa parin YouTube videon katsomisen jälkeen. Tartte mitään ylihinnoiteltua putkimiestä ottaa hommiin.
on luvanvaraista kuten sähköt, toivo ettet jää kiinni kunnan tarkastuksessa
Vierailija kirjoitti:
Varsinainen järjenjättiläinen olet. Hienoa! Fiksaat röörit, ettei tarvita putkimiestä. Youtube opetti ja teki putkimiehen "työn" tarpeettomaksi. 😅😅😅😅😅
Putkarilla kovia hommia, ja liksaa tulee. PItäsköhän lähtee uudelleen koulutukseen, mikä se tutkintonimike on...putkimies? no ei kait.
Hyvä sulle. Itse sain YT-neuvotteluissa 2023 potkut ja ei sen koommin ole töitä tullut eteen vaikka mihin hakisi, tuntuu että omalla alalla jopa rekrykiellot päällä alan yrityksissä.
Mustina hetkinä miettinyt että menisin käsityöläisammattiin ihan vaan että saisi kunnon vakaan palkan, mutta en ole käsistäni kätevä loppupeleissä & ainoa vahvuuteni on aina ollut pään käyttö ja tiedon soveltaminen.
Turhaan amiksia solvataan. Tekijät käyvät harvinaiseksi yhteiskunnassa ja taitava tyyppi voi varmasti itse hinnoitella työnsä siten että sitä jonotetaan. Meillä meni julkisivun rappaus pieleen kun taloyhtiö otti halpaa virolaista työtä, ja sen korjasi kalliimmalla suomalainen ammattilainen. Hinta oli todella suolainen, mutta työn jälki ensiluokkainen.