Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä olisi se asia, minkä voisit tehdä, suomalaisten ylipaino saataisiin kuriin

Vierailija
23.10.2024 |

-napostelun lopetus

-sokerin syönnin vähentäminen

-"kevyt-tuotteiden" välttäminen

-liikkumisen sisällyttäminen jokapäiväiseen arkeen eikä niin, että liikkuminen on joku erillinen asia elämässä.

-joku muu, mikä?

Kommentit (266)

Vierailija
201/266 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ainakin ns. Fat shaming äkkiä vaan takaisin ja kaiken maailman kehopositiivisuus ja "hyväksy itsesi sellaisena kuin olet niin me muutkin tehdään niin" agendat pois. Joku läski vetää bikinit päällä tai vastaavaa niin some täyttyy välittömästi kehuista kuinka rohkea yms. Tuo kyseinen läski on. Eikö tuo ole rohkea sanan väärinkäyttöä? Ja tietysti olis hyvä jos esim. Kahviloiden ulkopuolella olis köysillä rajattu pieni häpeäalue johon ihmiset joutuisi menemään mussuttamaan niitä leivoksia. Niille pitäisi pitää samanlaisia "väliintuloja" ku nisteille. Olisihan noita tapoja vaikka kuinka.

Keskitysleirit takasin. Kyllä laihtuu kun on niin nälkä että hyysissä oleva pökälekin on herkkua.

No tuo on jo sairasta

Vierailija
202/266 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

197. Joo eli sä alat lähestyä sitä mitä sun kroppa pitää normaalina. Siks se alkaa kiusaamaan ja ton jälkeen on tehtävä muutoksia. Esim vaikka nostat kalorit ylläpitoon ja olet siinä kk. Sit taas selkeästi alle.

Toi 3kg alemmas pääsy johtuu kans siitä että p ja r ei sido nesteitä. Jos vedät hh peliin niin toi paino olis aika lähellä samaa kuin aiemmilla dieteillä HH kanssa.

Tää on ihan arvaus, sulla on ikää joku +40v?

Kuulostaa järkevältä selitykseltä. Kiitos.

Ikää on tosiaan vähän yli 40. Olen nainen ja lihoin aikanaan en raskaana, mutta imettäessä. Keho vain vaati selvästi normaalia enemmän ravintoa. Sitä ennen ja sen jälkeen olen helposti pysynyt aina samassa painossa, mikä se on milloinkin ollut, mutta tuolloin lihoin nopeasti pari kuukautta, kunnes keho taas rauhoittui. Siinä oli selvästi taustalla jokin biologinen selviytymismekanismi varmistamassa, että äidillä on tarpeeksi rasvavarastoja, jotta lapsi selviää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/266 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaisemmin nukkumaan meno, riittävä uni. Aamulla kuitenkin herättävä.

Vierailija
204/266 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylipainoisille terveystestit ja neuvontaa insuliiniresistenssistä.

Terveystestit = mm. vitamiinitasojen, kilpirauhasen ja piilevien allergioiden (igG) testaus.

Olin lapsuuden ja nuoruuden ylipainoinen.

Ferritiini matala, dvit puut, b12 puute, maito- ja gluteeniyliherkkyys.

Kun nämä korjattiin, saan syödä normaalimmin, enkä liho 1600kcla/pv energiansaannilla.

Kuulostaa mielenkiintoiselta. Tuttavapiirissäni on henkilö, joka kärsi matalasta ferritiinistä, eikä ferritiini-arvoa saatu nousemaan millään rautakuureilla. Lopulta ongelman syyksi paljastui niin matala folaatti-arvo, ettei sitä pystynyt edes mittaamaan. Kun folaatti saatiin kuntoon, niin ferritiinikin nousi, ja paino alkoi laskea itsestään.

Kuinkahan monen vitamiinin puute saattaa olla syynä alhaiseen ferritiiniin ja painon nousuun? Ketjun perusteella ainakin B9- ja B12-vitamiinien puutteet saattaisivat vaikuttaa asiaan.

Vierailija
205/266 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varsinkin kaupungeissa, helppo ruuankuljetus kotiin ei kannusta terveelliseen elämäntapaan. Lopetetaan ruokalähetit. Kaikki terveet ihmiset hakekoon itse ruokansa, tai olkoon syömättä. Liikuntaa (edes kauppaan/ pizzeriaan/ ravintolaan meno ja takaisin) ennen mättöä.

Miksi ihmiset sitten ovat laihempia isoissa kaupungeissa?

liikunta muodossa jos toisessa, terveellinen ravinto, marjat, hedelmät, pähkinät, vihannekset juurekset, 

Liha ja eläinrasvat

Vierailija
206/266 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunpa valmissalaatit olisi halvempia! 

Valmissalaatteja voivat syödä ainoastaan henkilöt, joilla on suuri energiankulutus. Niissä on niin paljon kaloreita, etteivät lihavat/vähän kuluttavat voi niitä syödä. Samaan kastiin voi laittaa lohen, avocadon, pähkinät, jne.

Vierailija
207/266 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olisin valmis bodysheimaamaan kaikkia pulleroita ja kehottamaan heitä dieetille.

Olen vaikka heti valmis.

Mainio ajatus. Aloita nyt viikonloppuna nakkikioskin jonosta!

Paras apaja on kyllä mennä viikolla lounasaikaan kaupungille huutelemaan, kun "toimiston tytöt" lyllertävät pienryhmissä lounaalle. Siinä on kohteita niin tiheässä, että heikompaa hirvittää.

Vierailija
208/266 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olisin valmis bodysheimaamaan kaikkia pulleroita ja kehottamaan heitä dieetille.

Olen vaikka heti valmis.

Mainio ajatus. Aloita nyt viikonloppuna nakkikioskin jonosta!

Paras apaja on kyllä mennä viikolla lounasaikaan kaupungille huutelemaan, kun "toimiston tytöt" lyllertävät pienryhmissä lounaalle. Siinä on kohteita niin tiheässä, että heikompaa hirvittää.

Mutta ns. suoran palautteen saa parhaiten sieltä nakkikioskin jonosta. Oikein bodysheimausta koko rahalla.

Vierailija
209/266 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jengi jauhaa BMI sakoista ym. Edelleen kysymys kuuluu, miten se toteutetaan käytännössä? Miten pakotetaan kaikki "liian muhkeat" muka siihen?

Veroja on kaikkien pakko maksaa eli verotuksessa suoraan vaan maksut pois: Yle-vero, läskivero jne.  Tekoälyhän on loistava kyttääjä tähän. Meitä kuvataan ja kytätään jo kaikkialla muutenkin, niin mikä vaikeus olisi skannata ihmisten painot ja ruumiinrakenteet siinä samalla? Ja kaupassa ei tietenkään myytäisi läskeille mitään epäterveellisiä tuotteita. Eihän päihtyneillekään myydä alkoholia.

Vierailija
210/266 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

197. Joo eli sä alat lähestyä sitä mitä sun kroppa pitää normaalina. Siks se alkaa kiusaamaan ja ton jälkeen on tehtävä muutoksia. Esim vaikka nostat kalorit ylläpitoon ja olet siinä kk. Sit taas selkeästi alle.

Toi 3kg alemmas pääsy johtuu kans siitä että p ja r ei sido nesteitä. Jos vedät hh peliin niin toi paino olis aika lähellä samaa kuin aiemmilla dieteillä HH kanssa.

Tää on ihan arvaus, sulla on ikää joku +40v?

Kuulostaa järkevältä selitykseltä. Kiitos.

Ikää on tosiaan vähän yli 40. Olen nainen ja lihoin aikanaan en raskaana, mutta imettäessä. Keho vain vaati selvästi normaalia enemmän ravintoa. Sitä ennen ja sen jälkeen olen helposti pysynyt aina samassa painossa, mikä se on milloinkin ollut, mutta tuolloin lihoin nopeasti pari kuukautta, kunnes keho taas rauhoittui. Siinä oli selvästi taustalla jokin biologinen selviytymismeka

Arvasin ton iän kohdilleen,  olen tosi usein kuullut just 40v kieppeillä olevilta naisilta hyvin samanlaista tarinaa. 

Toi imetys lihominen on varmasti just sitä biologista selviytymis mekanismia mitä sanoitkin. Tsemppiä viimeisille kiloille. Ja pahoittelut jos annoin itsestäni ylimielisen vaikutelman.

Vierailija
211/266 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jengi jauhaa BMI sakoista ym. Edelleen kysymys kuuluu, miten se toteutetaan käytännössä? Miten pakotetaan kaikki "liian muhkeat" muka siihen?

Veroja on kaikkien pakko maksaa eli verotuksessa suoraan vaan maksut pois: Yle-vero, läskivero jne.  Tekoälyhän on loistava kyttääjä tähän. Meitä kuvataan ja kytätään jo kaikkialla muutenkin, niin mikä vaikeus olisi skannata ihmisten painot ja ruumiinrakenteet siinä samalla? Ja kaupassa ei tietenkään myytäisi läskeille mitään epäterveellisiä tuotteita. Eihän päihtyneillekään myydä alkoholia.

Mikä tai kuka sen epäterveellisen määrittelee?

Vierailija
212/266 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vaivatuu liikkumaan ei tarvitse kituuttaa 1200 kalorilla päivä laihtuakseen n. 2 kg kuukautta kohti. Pudotin painoani yhteensä 20 kg 12 kuukauden aikana eli vajaat 2 kg kuukaudessa ja söin 1400-1500 kilokalorin edestä päivittäin ja tein 6 päivänä viikossa n. tunnin reipastahtisen kävelylenkin. Yksi oleellinen asia mikä painon pudottajan on syytä opetella jotta paino lähtee laskuun ja se on ateriakokojen pienentäminen ja useamman kertaa päivässä syöminen.

Ei onnistu kaikilta. Tuolla liikunnalla ja kalorimäärällä en liho, mutta en myöskään laihdu. Jos liikkuu ja syö vain 1000 kcal/vrk, niin paino putoaa 2 kiloa kuukaudessa.

Olen vuosien mittaan laihduttanut kolme kertaa 30kg kerralla. Luvut ovat omalta kohdaltani myös tarkkoja, sillä olen pitänyt vuosia ruokapäiväkirjaa sekä punninnut ja kirjannut ylös jokaisen raaka-aineen, jonka olen pannulle laittanut. Sitten olen laskenut valmistettujen ruokien kalorit/100g ja punninnut jokaisen annoksen ja suupalan, jonka olen syönyt.

Olen 50-luvun lapsi ja kamppailut painon kanssa 13-vuotiaasta asti. Lisäksi harrastin lapsena ja nuorena monipuolisesti kestävyysurheilua kilpatasolla, mutta sekään ei auttanut painon hallintaan. Karkkeja. limsoja, muroja, jogurtteja, chipsejä, ym. en syönyt koskaan, enkä myöskään mitään makeita leivonnaisia. Ruoka oli pääosin perunaa, läskisoosia, silakoita, puuroja  ja keittoja, mutta lihoin silläkin ruokavaliolla.

Vierailija
213/266 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

860 asiakasta ja yksikään ei ole laihduttanut alle 1200kcl. Hetkellisesti ollaan voitu käydä tonnin pinnassa herättelemässä mut kyl ne kalorit on mun asiakkailla ollut aina siellä 1500-3000 välissä.

Eli olet valmentanut normaali painoisia tai vain lievästi ylipainoisia. Siis älä nyt noin tyhmää esitä.

Komppaan. Nämä "valmentajat" ja ravintoterapeutit ainoastaan paasaavat opittua liturgiaa.

Kävin itsekin kerran terveyskeskuksessa ravintoterapeutilla. Hän kyseli kaikenlaisia kysymyksiä ruokavaliostani, ja sai vain oikeita vastauksia siitä sekä eri ruoka-aineiden kalorimääristä. Ainoa neuvo, jonka sain häneltä, oli neuvo mennä salille. Tosi hyvä neuvo pyörätuolin käyttäjälle, jolla eivät jalat eivätkä kädet toimi kunnolla. 

Lopulta hän iski käteeni nipun prosyyreja, joissa oli kerrottuna samat asiat, mitkä hän oli jo vastaanotolla kysellyt.

Vierailija
214/266 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

860 asiakasta ja yksikään ei ole laihduttanut alle 1200kcl. Hetkellisesti ollaan voitu käydä tonnin pinnassa herättelemässä mut kyl ne kalorit on mun asiakkailla ollut aina siellä 1500-3000 välissä.

Eli olet valmentanut normaali painoisia tai vain lievästi ylipainoisia. Siis älä nyt noin tyhmää esitä.

Komppaan. Nämä "valmentajat" ja ravintoterapeutit ainoastaan paasaavat opittua liturgiaa.

Kävin itsekin kerran terveyskeskuksessa ravintoterapeutilla. Hän kyseli kaikenlaisia kysymyksiä ruokavaliostani, ja sai vain oikeita vastauksia siitä sekä eri ruoka-aineiden kalorimääristä. Ainoa neuvo, jonka sain häneltä, oli neuvo mennä salille. Tosi hyvä neuvo pyörätuolin käyttäjälle, jolla eivät jalat eivätkä kädet toimi kunnolla. 

Lopulta hän iski käteeni nipun prosyyrej

Mä nyt sanon ihan suoraan. Sun tilanne on niin harvinainen ettei varmasti joku TK ravinto terapeutti ymmärrä yhtään mitään.

Voin myös omalta kohdalta sanoa sen että pidän noita ns palkkalistoilla olevia ravinto/ pt huonoina. Jos ne olisi ammattitaitoisia ne ei tyytyisi parin tonnin kk palkkaan.

Vierailija
215/266 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökohtaisesti alkaa sen verran ottaa tämänkaltainen propaganda aivoon, että tekisi mieli heittää läskiksi koko homma ja alkaa kaksin käsin kiskoa kaikkea pskaa naamaan. Olen kuitenkin sen verran fiksu, että ymmärrän, että tekisin siinä kiusaa vain itselleni, joten tyydyn toivomaan, että ap ja kaltaisensa tippuisivat kaivoon ja joku tuuppaisi kannen kiinni.

Ei mulla muuta, jatkakaa.

Vierailija
216/266 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vaivatuu liikkumaan ei tarvitse kituuttaa 1200 kalorilla päivä laihtuakseen n. 2 kg kuukautta kohti. Pudotin painoani yhteensä 20 kg 12 kuukauden aikana eli vajaat 2 kg kuukaudessa ja söin 1400-1500 kilokalorin edestä päivittäin ja tein 6 päivänä viikossa n. tunnin reipastahtisen kävelylenkin. Yksi oleellinen asia mikä painon pudottajan on syytä opetella jotta paino lähtee laskuun ja se on ateriakokojen pienentäminen ja useamman kertaa päivässä syöminen.

Ei onnistu kaikilta. Tuolla liikunnalla ja kalorimäärällä en liho, mutta en myöskään laihdu. Jos liikkuu ja syö vain 1000 kcal/vrk, niin paino putoaa 2 kiloa kuukaudessa.

Olen vuosien mittaan laihduttanut kolme kertaa 30kg kerralla. Luvut ovat omalta kohdaltani myös tarkkoja, sillä olen pitänyt vuosia ruokapäiväkirjaa sekä punninnut ja kirjannut ylös jokaisen raaka-aineen, jonka olen pannulle laittanut. Sitten

Tää on just se tosi iso ongelma kun aletaan laihduttaa hirmu miinuksilla, tai ollaan pilattu aineenvaihdunta, vuosien sekoilulla. Jos sä laihdutat sen 30kg 1000kcl päivä saannilla. Sulla ei ole mitään mahdollisuuksia ylläpitää tota pysyvästi, sun kroppa tulee täältä ikuisuuteen käyttämään jokaisen ylimääräisen kalorin rasvan keräämiseen.

Mulla on ollut mm ex painoluokka urheilija joka oli ollut10v nälässä.. Hänen aineenvaihdunta ei enää toiminut yhtään ja urheilu uran jälkeen painoa tuli hetkessä. 30kg. 175cm/90kg mies.  Oli aika jännää kun paino alkoi raketoida ylöspäin jo 1500kcl päivä saannilla. Minkä ei pitäisi olla edes mahdollista, mut niin vaan kävi.

Tosta ei ollut mitään muuta tehtävissä kun pikkuhiljaa hivuttaa kaloreita ylöspäin. Samalla kaveri keräsi painoa. Meni joku 6kk et painon nousu stoppasi ja päästiin tiputtamaan kaloreita. Alkupaino oli tossa 6kk kohdalla 96kg, päivittäinen kalorisaanti oli tossa vaiheessa 2600kcl. Siitä alettiin sit tulla alaspäin ja missään vaiheessa dieettiä ei menty alle 2000. Loppu paino oli 67kg.

Vierailija
217/266 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on rikkaiden maiden ongelma ja tulee todella kalliiksi  yhteiskunnalle.

Luulen, että lapsena jo pitäisi terveellisen määrä syöminen aloittaa, ei pidä tuputtaa pikkulasta syömään lautasta tyhjäksi, ei heidän kuulukaan hirveitä määriä syödä. Monet mättää lasten lautaselle aikuisten määrän ruokaa ja sitten vielä luvataan, että saat suklaata kun syöt  nätisti kaiken.

Vierailija
218/266 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeastihan tämä länsimainen elämä, että kaikkea on ulottuvilla runsaasti ja silti pitäisi vain hiukan näykkiä salaatinlehteä, on täysin luonnoton ja suorastaan pervo tapa elää.

Siksi lieneekin niin vaikea ylläpitää, vaatii kovaa kuria.

Pelkkiä salaatinlehtiä syömällä ei painonhallinta onnistu. Elimistö tarvitsee ravintoa toimiakseen. Jos ymmärtää, mitä on hyvä syöminen, kovaa kuria ei tarvita.

Ylipainoiset haluavat vain uhriutua noilla puheilla.

Ymmärsin edellisen kirjoituksen niin, että nykyään, kun on jatkuvasti yllin kyllin ravintoa tarjolla, on suorastaan epänormaalia elää niinkuin esivanhempamme eli niukalla ruokavaliolla. Aiemmin kannatti syödä niin paljon kuin pystyi, koska ruokaa oli tarjolla vain osan ajasta ja silloinkin niukalti. Nyt sitä on koko ajan ylenpalttis

Jep, juuri tuota meinasin, että ihmiselle eläimenä on luonnotonta elää kieltäymyksessä, joten se on jatkuva tappelu omia vaistojaan vastaan.

Vierailija
219/266 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tai kuka sen epäterveellisen määrittelee?

Joo, mun mielestä margariinit ja kaikki pehmeät rasvat ovat epäterveellisiä ja lihottavia.

Vierailija
220/266 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä laihdutin hitaasti: siis kilon kuukausivauhtia ja lopulta laihtuminen onnistui, uskallan jo sanoa pysyvästi. Pikakuurit eivät vain toimi.Kokeiltua tuli kymmeniä aikanaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yksi