Mikä olisi se asia, minkä voisit tehdä, suomalaisten ylipaino saataisiin kuriin
-napostelun lopetus
-sokerin syönnin vähentäminen
-"kevyt-tuotteiden" välttäminen
-liikkumisen sisällyttäminen jokapäiväiseen arkeen eikä niin, että liikkuminen on joku erillinen asia elämässä.
-joku muu, mikä?
Kommentit (266)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Skrota BMI eller ändrade så att långa och smala inte har övervikt där som korta kuber eller bollar har normalvikt. Befolkningen växer och BMI är från 1800-talet. Den blev allmän kutym under 1970-talet.
Man bör ta BMI med en nypa salt av flera orsaker:
BMI ska inte användas över huvud taget för barn och ungdomar under 18 år (som fortfarande växer). Istället använder man en annan BMI-klassifikation som kallas iso BMI, som beror på kön och ålder.
På grund av hur formeln för BMI är utformad, får långa personer med samma figur ett högre BMI än kortare personer.
BMI mäter vikt, och om du har väldigt mycket muskler, kan ditt BMI hamna orimligt högt trots låg fettprocent.
Käypä hoito käyttääkin nykyään vyötärönympärystä ja sanoo ettei bmillä ole merkitystä.
Är måttet olika för olika längder och de två könen eller skall alla ha samma mått oberoende av om de är 1 eller 2 meter långa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomiakkojen tulisi ottaa mallia japanilaisista naisista. M28
Entäs ne lihavat suomi-miehet? Ei ylipaino ole vain naisten ongelma.
Luuletko olevasi nokkela, kun vaihdoit puheenaiheen naisista taas miehiin?
Toista. Yritä pysy aiheessa tällä kertaa. Here we go.
SuomiAKKOJEN tulisi ottaa mallia japanilaisista NAISISTA. M28
Suomalaisten pitäisi ottaa mallia japanilaisten ruokavaliosta, ovat normaalipainoisia.
"Tää on just se tosi iso ongelma kun aletaan laihduttaa hirmu miinuksilla, tai ollaan pilattu aineenvaihdunta, vuosien sekoilulla. Jos sä laihdutat sen 30kg 1000kcl päivä saannilla. Sulla ei ole mitään mahdollisuuksia ylläpitää tota pysyvästi, sun kroppa tulee täältä ikuisuuteen käyttämään jokaisen ylimääräisen kalorin rasvan keräämiseen.
Mulla on ollut mm ex painoluokka urheilija joka oli ollut10v nälässä.. Hänen aineenvaihdunta ei enää toiminut yhtään ja urheilu uran jälkeen painoa tuli hetkessä. 30kg. 175cm/90kg mies. Oli aika jännää kun paino alkoi raketoida ylöspäin jo 1500kcl päivä saannilla. Minkä ei pitäisi olla edes mahdollista, mut niin vaan kävi.
Tosta ei ollut mitään muuta tehtävissä kun pikkuhiljaa hivuttaa kaloreita ylöspäin. Samalla kaveri keräsi painoa. Meni joku 6kk et painon nousu stoppasi ja päästiin tiputtamaan kaloreita. Alkupaino oli tossa 6kk kohdalla 96kg, päivittäinen kalorisaanti oli tossa vaiheessa 2600kcl. Siitä alettiin sit tulla alaspäin ja missään vaiheessa dieettiä ei menty alle 2000. Loppu paino oli 67kg."
Ehdottamasi konsti on myös kokeiltu. Ei toimi. Olen viimeiset puolitoista vuotta syönyt noin 2000kcal/vrk ja lihonut 18kg, koska en jaksa enää etsiskellä reseptejä, joissa valmiin ruoan kalorimäärä olisi noin 100-120kcal/100g.
Veikkaan jonkinlaista insuliiniresistenssiä, sillä ainoa konsti, mikä todella toimii, on ajaa elimistö ketoosiin tavalla tai toisella. Sitä en uskalla enää tehdä. Kakkoskierroksen laihdutin Montignacin dieetillä ja ajoin itseni ketoosiin. Se toimi hyvin, eikä koskaan ollut nälkä, mutta aikaisemmin terveenä ihmisenä löysin itseni hyvin nopeasti laihdutuksen jälkeen pyörätuolista.
En tiedä, vaikuttiko dieetti asiaan, vai oliko kyseessä sattuma, mutta en kuitenkaan uskalla kokeilla enää. Olen muuten 152cm pitkä, lähes seitsemänkymppinen nainen, joten kaloritarve on ihan muuta kuin nuorella miehellä.
Vierailija kirjoitti:
"Tää on just se tosi iso ongelma kun aletaan laihduttaa hirmu miinuksilla, tai ollaan pilattu aineenvaihdunta, vuosien sekoilulla. Jos sä laihdutat sen 30kg 1000kcl päivä saannilla. Sulla ei ole mitään mahdollisuuksia ylläpitää tota pysyvästi, sun kroppa tulee täältä ikuisuuteen käyttämään jokaisen ylimääräisen kalorin rasvan keräämiseen.
Mulla on ollut mm ex painoluokka urheilija joka oli ollut10v nälässä.. Hänen aineenvaihdunta ei enää toiminut yhtään ja urheilu uran jälkeen painoa tuli hetkessä. 30kg. 175cm/90kg mies. Oli aika jännää kun paino alkoi raketoida ylöspäin jo 1500kcl päivä saannilla. Minkä ei pitäisi olla edes mahdollista, mut niin vaan kävi.
Tosta ei ollut mitään muuta tehtävissä kun pikkuhiljaa hivuttaa kaloreita ylöspäin. Samalla kaveri keräsi painoa. Meni joku 6kk et painon nousu stoppasi ja päästiin tiputtamaan kaloreita. Alkupaino oli tossa 6kk kohdalla 96kg, päi
Onko sun tilaa tutkittu lääkärissä. Ja kuinka kauan sä olet käytännössä kituuttanut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
197. Joo eli sä alat lähestyä sitä mitä sun kroppa pitää normaalina. Siks se alkaa kiusaamaan ja ton jälkeen on tehtävä muutoksia. Esim vaikka nostat kalorit ylläpitoon ja olet siinä kk. Sit taas selkeästi alle.
Toi 3kg alemmas pääsy johtuu kans siitä että p ja r ei sido nesteitä. Jos vedät hh peliin niin toi paino olis aika lähellä samaa kuin aiemmilla dieteillä HH kanssa.
Tää on ihan arvaus, sulla on ikää joku +40v?
Kuulostaa järkevältä selitykseltä. Kiitos.
Ikää on tosiaan vähän yli 40. Olen nainen ja lihoin aikanaan en raskaana, mutta imettäessä. Keho vain vaati selvästi normaalia enemmän ravintoa. Sitä ennen ja sen jälkeen olen helposti pysynyt aina samassa painossa, mikä se on milloinkin ollut, mutta tuolloin lihoin nopeasti pari kuukautta, kunnes keho taas rauhoittui. Siinä oli
Arvasin ton iän kohdilleen, olen tosi usein kuullut just 40v kieppeillä olevilta naisilta hyvin samanlaista tarinaa.
Toi imetys lihominen on varmasti just sitä biologista selviytymis mekanismia mitä sanoitkin. Tsemppiä viimeisille kiloille. Ja pahoittelut jos annoin itsestäni ylimielisen vaikutelman.
Ongelma alkoi itse asiassa jo 37-vuotiaana, heti kun olin lihonut ylipainoiseksi. Kaverit, jotka ovat puhuneet tuosta muutoksesta neljänkympin kieppeillä, ovat kertoneet alkaneensa lihoa tuolloin. He kertoivat, että heidän piti vähentää syömisiään verrattuna aiempaan. Minä taas en lihonut, vaan pysyin kyllä aika hyvin samassa painossa normaaleilla syömisillä ilman, että tarvitsi yhtään miettiä. Vika oli siinä, etten millään onnistunut laihtumaan.
Eli periaatteessa voi olla kyse esivaihdevuosista, mutta veikkaan, että suurempi syyllinen on ylipaino eli mulla on liikaa rasvaa kropassa. Keho sitten vastustaa siitä luopumista kynsin hampain.
No, elän nyt mahdollisimman terveellisesti ja hyvällä tuurilla pääsen normaalipainoon. Jos en pääse, niin sitten elän terveellisesti vähän ylipainoisena.
"Onko sun tilaa tutkittu lääkärissä. Ja kuinka kauan sä olet käytännössä kituuttanut?"
Edellinen kommentti oli leikkaantunut, mutta, jos tämä oli minulle, niin vuodesta 1969 alkaen olen joutunut säännöstelemään syömisiäni enemmän tai vähemmän.
Kun sairastuin 44-vuotiaana, niin minua tutkittiin kolme vuotta yliopistollisessa keskussairaalassa, ja useaan otteeseen olin osastollakin. Varmaan kaikki on tutkittu, mitä lääkärit ikinä keksivät, mutta mitään järkevää syytä ei löydetty.
Sitten ihan proffa-tasolta mulle kirjoitettiin loppuelämän voimassa oleva sairasloma ja lääkärintodistus eläkkeelle hakeutumista varten. Kelakin kehoitti hakeutumaan eläkkeelle, koska kuntoutusmahdollisuuksia ei ollut, mutta itse päätin toisin.
Kyllästyin olemaan kotona ja etsin lääkärin, joka kirjoitti minulle sairaslomatodistuksen, jossa oli päättymispäivä. Sen jälkeen palasin töihin ja ilmoitin Kelalle, että en tarvitse enää kuntoutustukea. Se oli hyvä päätös, sillä pysyin töissä vanhuuseläkkeelle asti ja sain varsin mukavan eläkkeen.
Montignaciakaan en ihan itsekseni aloittanut. Istuin työterveysaseman johtavan lääkärin kanssa samassa johtoryhmässä, ja kysyin hänen mielipidettään. Hän sanoi, että "anna mennä, jos se tuntuu hyvältä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Kerro vielä mikä tekee ongelman suolistohormoneihin?.
Suolistohormonit vaikuttavat siihen miten paljon saat energiaa ja tunnet nälkää. Jos suolistohormonit on pilattu lapselta, niin ruoka ei imeydy kunnolla ja keho ei saa tarpeeksi energiaa ruuasta. Näin on jatkuva väsymys ja nälkä. Ja sitä ei voi millään "nyt vaan itsekuria peliin!" pysty taistelemaan. Se on sama, kun kehottaisi syöpäpotilasta taistelemaan syöpää vastaan pelkällä mielensä voimalla.
Bullshit mut uskon jos sulle tulee parempi mieli. En ole vielä kertaakaan 860 asiakkaan kohdalla nähnyt sitä ettei paino tippuisi kun laitetaan ruokavalio kuntoon
Tuo on ihan tutkittua tietoa. Voit sinä olla uskomatta, mut
Jos olet alan ammattilainen oikeasti, niin kannattaisi varmaan päivittää ne tiedot. Vai oletko jokin itseoppinut PT. Valitettavasti kukaan ei Suomessa valvo alaa.
Vierailija kirjoitti:
"Onko sun tilaa tutkittu lääkärissä. Ja kuinka kauan sä olet käytännössä kituuttanut?"
Edellinen kommentti oli leikkaantunut, mutta, jos tämä oli minulle, niin vuodesta 1969 alkaen olen joutunut säännöstelemään syömisiäni enemmän tai vähemmän.
Kun sairastuin 44-vuotiaana, niin minua tutkittiin kolme vuotta yliopistollisessa keskussairaalassa, ja useaan otteeseen olin osastollakin. Varmaan kaikki on tutkittu, mitä lääkärit ikinä keksivät, mutta mitään järkevää syytä ei löydetty.
Sitten ihan proffa-tasolta mulle kirjoitettiin loppuelämän voimassa oleva sairasloma ja lääkärintodistus eläkkeelle hakeutumista varten. Kelakin kehoitti hakeutumaan eläkkeelle, koska kuntoutusmahdollisuuksia ei ollut, mutta itse päätin toisin.
Kyllästyin olemaan kotona ja etsin lääkärin, joka kirjoitti minulle sairaslomatodistuksen, jossa oli päättymispäivä. Sen jälkeen palasin töihin ja ilmoitin Kelalle, että en ta
Okei. Joo jos sä olet 54v joutunut kituuttamaan energian saantia niin on varmasti hyvin vaikeaa jos ei mahdotonta saada sitä jo nostettua.
Vähemmän ruokaa suuhun. Helppo juttu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suolistohormonit vaikuttavat siihen miten paljon saat energiaa ja tunnet nälkää. Jos suolistohormonit on pilattu lapselta, niin ruoka ei imeydy kunnolla ja keho ei saa tarpeeksi energiaa ruuasta. Näin on jatkuva väsymys ja nälkä. Ja sitä ei voi millään "nyt vaan itsekuria peliin!" pysty taistelemaan. Se on sama, kun kehottaisi syöpäpotilasta taistelemaan syöpää vastaan pelkällä mielensä voimalla.
Bullshit mut uskon jos sulle tulee parempi mieli. En ole vielä kertaakaan 860 asiakkaan kohdalla nähnyt sitä ettei paino tippuisi kun laitetaan ruokavalio kuntoon
Tuo on i
Olen ihan koulutettu pt ja käynyt useamman ravintovalmennus koulutuksen. Olen myös pärjännyt loistavasti tällä alalla.
Löytyy myös sitä omakohtaista kokemusta paljon. Mut kerroppa nyt mistä kenkä puristaa, missä asiassa koet että olen ollut väärässä tässä keskustelussa?
Kuri on löystynyt. Mitään ei saa vaatia. Mihinkään ei siitä syystä myöskään puututa. Ei saa sanoa.
Jokainen voi etsi netistä luokkakuvan 70-luvulta ja verrata siten nykypäivän luokkakuvaan. Vahvoista kuvista saat etsimällä etsiä ylipainoista.
Perheet eivät kokoonnu siinä määrin yhdessä syömään kuin vuosikymmeniä sitten. Kaiken pitää olla helppoa ja nopea (lue eines), monasti syödään eri aikaan ja napostellaan kun ei ole selkeitä ruoka-aikoja.
Muksuilla ja nuorilla on rahaa jolla ostaa energiajuomaa, paistopistetuotteita, makeisia ja niitä myös ostetaan. Ennen ei saanut koulun alueelta poistua koulupäivän aikana
Some, kännykät, sähköskuutit, sähköpyörät, pelit -> liikkumattomuus. Tämän tietää jokainen
Ylipainoon puuttumisesta joko loukkaannutaan tai sivuutetaan "olankohautuksella".
Kunnon ruokaa on vaikea ostaa: Käykää vaikkapa "Liiterissä": On pullaa, vanukasta, sipsiä.... terveellistä kunnon ruokaa onkin sitten jo etsittävä. K-ketjukin mainostaa että heillä saa "herkkuruokaa". Kaiken pitää siis olla herkkua, hyvää.... ihan eri asia jaksaako sillä safkalla ja miten terveellistä se on
Itsekuria ei tunneta enää edes oikein sananakaan
Tässä nyt joitain syitä joita voi pohtia. Varmasti paljon muitakin syitä on. Osattomia yllä mainitut asiat eivät kuitenkaan varmastikaan ole?
Tämän pitäisi lähteä koko elämänkaaren prosessista, ei mitä yksilön ehkä pitäisi tehdä. Kyllähän meistä aika moni tietää nytkin miten normaalipainossa pysyisi tai siihen suuntaan pääsisi, mutta ei vaan itse kyetä sitä toteutamaan.
Neuvolassa vanhemmille oma ja tulevan lapsenravitsemuskasvatusta.
Päiväkoteihin ja kouluihin enemmän proteiinipitoista ruokaa, vähemmän hiilareita. Koko kouluiän ravitsemuskasvatusta / muuta positiivista kasvatusta puhtaaseen, terveelliseen, kotimaiseen, monipuoliseen ruokaan.
Ala-aste ikäisestä saakka perusopetukseen mukaan ikään sopivaa psykologista opetusta, stressin- ja mielen hallintaa, rentoutumista, sosiaalisia taitoja jne.
Yläasteella kaikille 3v positiivisella kannustavalla tvistillä kotitaloustunteja, jotta opitaan tekemään itse hyvää ruokaa ja itsetehdyn terveellisen ruoan arvostus nousee.
Koko kouluiän enemmän liikuntatunteja. Koululuokkiin sähköpöytiä jossa ainakin osan tunnista voisi seisoa.
Sitten alkaa se yksilön omavastuu.
Olen liikunta-alan ammattilainen ja ohjaan pääosin henkilöitä, jotka haluavat aloittaa liikunnallisen elämäntavan. Olen paljon pohtinut tätä painoasiaa ja tietysti opiskelen koko ajan lisää. Ensimmäistä kertaa maailman historiassa meillä on laajoilla joukoilla mahdollisuus olla täysin liikkumattomia, syödä liikaa ja työkin saattaa olla pelkkää paikallaan oloa eli istumista tai seisomista. Tämä elämäntapa ilmeisesti sekoittaa kokonaan ihmisen metabolian ja jos tila on jatkunut pitkään, se on muokannut suolistobakteereja siten, että laihtuminen on erittäin vaikeaa. Laihdutuslääkkeet tuovat tähän nopean avun. Suolistobakteereja voi myös muokata itse, mutta se kestää varmaan pari vuotta ja tuo nääntymisen tunne on tuttua asiakkaiden kertomaa. Pitää siis yhdistää liikuntaa ja ruokavaliota ja missään nimessä alikaloreilla ei saa olla pitkään, vaan tasannetaukoja pitää pitää eli sellaisia että vain pidetään uutta painoa. Kyllä tässä monilla on usko loppunut. Lisäksi jotkut ovat sotkeneet aineenvaihduntansa täysin toistuvilla laihdutuskuureilla ja isokin ihminen voi olla säästöliekin vuoksi jossakin 1200-1500 kcl päiväkulutuksessa.
Varsinkin naisasiakkaat syyttävät esivaihdevuosia ja aineenvaihdunnan hidastumista lihomisestaan, vaikka oikeasti kyse on muista asioista. Aineenvaihdunta alkaa hidastua vasta 60-vuoden iässä. Kummallisesti myös esivaihdevuosioireet ovat hävinneet asiakkailta, jotka ovat jatkaneet liikuntaa. Liikunnasta muuten tulee hyötyä, vaikkei paino laskekaan.
Olen itse jo oli viisikymppinen ja tietysti jo alan valinnasta voi päätellä, että liikunta kiinnostaa. Omaa tilannettani voi kiittää ainoastaan siitä, että olen liikkumaan pyrkivä tyyppi ja että rutiinit liikuntaan ovat syntyneet jo teini-iässä. Muutama vuosi sitten jouduin leikkauksen vuoksi olemaan pari kuukautta liikkumatta ja se oli todella vaikeaa. Koska oma laji on juoksu, niin kalorien kulutus on pysynyt aika isona. Tosin viime aikoina minun on pitänyt lisätä voimaharjoittelua, sillä iän myötä kaikilla lihassolut surkastuvat ja lihaskudos muuttuu läskiksi ja siten energiankulutus vähenee. En oikein ikinä ole pitänyt salista, mutta teen sitä, koska hyödyn siitä. Itselläni mitattu energiankulutus on edelleen 2600 kcl päivässä eli minun ei tarvitse kauheasti katsoa syömisiäni. Pyrin kävelemään kaikki kauppa- ja työmatkat. Autolla tietysti menen niille ohjauspaikoille, jotka ovat kaukana.
Mutta helppoa ei ole. Toivoisin kovasti, että lasten ruokailuista pidettäisiin paremmin huolta, sillä vielä ei tiedetä edes, miten järkyttävät seuraukset ovat siitä, että ihminen on ollut pienestä pitäen liikkumatta ja ylipainoinen. Luontaisesti lapsen elämään kuuluu kuitenkin juoksentelu, hyppely ja kiipeily.
Vierailija kirjoitti:
Huoh.
Ääni, joka kuuluu, kun läski luovuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen liikunta-alan ammattilainen ja ohjaan pääosin henkilöitä, jotka haluavat aloittaa liikunnallisen elämäntavan. Olen paljon pohtinut tätä painoasiaa ja tietysti opiskelen koko ajan lisää. Ensimmäistä kertaa maailman historiassa meillä on laajoilla joukoilla mahdollisuus olla täysin liikkumattomia, syödä liikaa ja työkin saattaa olla pelkkää paikallaan oloa eli istumista tai seisomista. Tämä elämäntapa ilmeisesti sekoittaa kokonaan ihmisen metabolian ja jos tila on jatkunut pitkään, se on muokannut suolistobakteereja siten, että laihtuminen on erittäin vaikeaa. Laihdutuslääkkeet tuovat tähän nopean avun. Suolistobakteereja voi myös muokata itse, mutta se kestää varmaan pari vuotta ja tuo nääntymisen tunne on tuttua asiakkaiden kertomaa. Pitää siis yhdistää liikuntaa ja ruokavaliota ja missään nimessä alikaloreilla ei saa olla pitkään, vaan tasannetaukoja pitää pitää eli sellaisia että vain pidetään uutta painoa. Kyllä tässä mo
Mainitsin tuolla aiemmin et monesti just 40 kieppeillä olevilta naisilta tulee tota signaalia et alkanut rasvaa kertyä.. Mäkään en varsinaisesti usko että aineenvaihdunta hidastuisi maagisesti just tossa kohdilla. Mä uskon enemmänkin siihen et tossa vaiheessa elämä tasaantuu. Eikä olla enää niin tarkkoja ulkonäöstä ja harrastukset " eli liikunta" vähenee.
Lapset ja nuoret ulos ja edes jonkunlaista liikuntaa. Päiväkodeissakin lojutaan päiväkaudet sisällä. Kouluissa istutetaan oppilaita 7h päivässä (tosin niin on istutettu aina). Luokkiin pitäisi hommata ns pustypöytiä kuin baareissa, jossa osa tunnista pitää seistä.
Proteiinipitisempaa ruoka ja yläasteelaistenkin olisi pakko käydä syömässä.
Aamupalan merkityksen korostaminen koko päivän jaksamisen perustana. Joka kouluun 1.00 eur/annos puuroaamiainen jotta lapset ja nuoret pysyy kylläisinä ja näinollen napostelu ja herkkujen syönti jää automaattisesti vähemmälle.
Ulkoliikuntaa lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
PT-ala on villi ja jonkun todistuksen lipareen saa viikonlopun kurssilla. Kenkä puristaa siitä, ettet ole päivittänyt tietojasi. Ihminen laihtuu tietyllä ruokavaliolla, se on selvä eikä edes vaikeaa. Mutta mitä tapahtuu, kun kuuri loppuu ja PT-sopimus loppuu. Melkein kaikki asiakkaat liukuvat vanhaan ja lihovat korkojen kanssa takaisin. Olen liikunnalta Jyväskylästä valmistunut ja työskentelen vaikeiden tapausten kanssa ja heillä on kyllä kokemusta kaikenmaailman puoskarikirjekurssivalmentajista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bullshit mut uskon jos sulle tulee parempi mieli. En ole vielä kertaakaan 860 asiakkaan kohdalla nähnyt sitä e
Olisi hienoa jos opettelisit lainaamaan viestejä.. En kyllä vieläkään ymmärrä miten tämä minun kirjoituksiin liittyy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen liikunta-alan ammattilainen ja ohjaan pääosin henkilöitä, jotka haluavat aloittaa liikunnallisen elämäntavan. Olen paljon pohtinut tätä painoasiaa ja tietysti opiskelen koko ajan lisää. Ensimmäistä kertaa maailman historiassa meillä on laajoilla joukoilla mahdollisuus olla täysin liikkumattomia, syödä liikaa ja työkin saattaa olla pelkkää paikallaan oloa eli istumista tai seisomista. Tämä elämäntapa ilmeisesti sekoittaa kokonaan ihmisen metabolian ja jos tila on jatkunut pitkään, se on muokannut suolistobakteereja siten, että laihtuminen on erittäin vaikeaa. Laihdutuslääkkeet tuovat tähän nopean avun. Suolistobakteereja voi myös muokata itse, mutta se kestää varmaan pari vuotta ja tuo nääntymisen tunne on tuttua asiakkaiden kertomaa. Pitää siis yhdistää liikuntaa ja ruokavaliota ja missään nimessä alikaloreilla ei saa olla pitkään, vaan tasannetaukoja pitää pitää eli sellaisia e
Kyse on ihan luonnollisesta prosessista eli lihassolut alkavat surkastua ja kuolla iän myötä. Entisestä lihasmassasta tulee rasvakudosta. Ongelma ratkeaa sillä, että turvottaa niitä jäljellä olevia lihassoluja eli kaikkien pitäisi alkaa voimaharjoittelu viimeistään siinä 40+ iässä. Jos inhoaa salia, niin kotanakin voi tehdä paljon.
Jep. Ja ylipäätään se et ihmiset palkitsee herkuilla. Olit kiltisti nyt mennään mäkkäriin jne.