Mikä on asiattominta, mitä olet nähnyt hautajaisissa tapahtuvan?
Nyt kun tämä aihe on kovasti pinnalla eräästä syystä, mikä on ollut asiattomin, epäsopivin tai törkein juttu, mitä olet hautajaisten aikana nähnyt tapahtuvan?
Itselläni se, kun osa vieraista, olivat kaukaisempia sukulaisia tai tuttavia, arvosteli kovaan ääneen hautajaisia, oikeastaan kaikkea siellä, järjestelyjä, ruokaa, kukkia jne.
Kommentit (155)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko muuten soveliasta tuoda tuore nais- tai miesystävä näytille ekan kerran hautajaisiin? Etenkin, jos vainajan sisko tai veli?
Miksei olisi, jos suhde on sen verran vakiintunut? Itse tutustuin nykyiseen mieheeni siskoni hautajaisissa.
Olen ollut tilanteessa, missä vainajan veli toi mukanaan uuden (ei siis vakiintunut pari vielä) tyttiksen hautajaisiin. Jotenkin vei huomion tämä juttu. Itse miettisin, että ehkä joku iloisempi tilaisuus olisi parempi paikka näille esittelyille. Se pari kyllä erosikin pian.
Muistotilaisuuden ruokailussa pappi keräsi niin ison annoksen ruokaa lautaselleen että reunat ei riittäneet.
Hiekkaa heittelivät arkun päälle..
Vai että omaisten pitäisi istua papin kanssa koko ajan. Pitääkö myös laulaa virsiä?
Kysely lähiomaiselta miten olet tuollaiseksi lihonut. Toinen vanhempi akka viedessään kukkavihkoaan nauroi paskasta naurua .
Vierailija kirjoitti:
Muistotilaisuuden ruokailussa pappi keräsi niin ison annoksen ruokaa lautaselleen että reunat ei riittäneet.
Sillä oli kovan työnteon jäljiltä nälkä. Ei siinä ole mitään pahaa.
Pappi puhui kirkossa vain vainajan pojasta. Tytärtä ja meitä lapsenlapsia ei mainittu lainkaan. Vielä muistotilaisuudessa pappi ihmetteli, keitä olemme kun lapseni säntäsi omaisten pöydän alle. Kerroin papille että olen vainajan vanhin lapsenlapsi ja pöydän alta löytyy ensimmäinen ja silloin vielä ainoa lapsenlapsenlapsi. Pappi ei keksinyt tähän mitään sanottavaa. En ole missään hautajaisissa itkenyt niin paljon kuin siellä, järkyttyneet sukulaiset seurasivat tapahtumia hiljaisina.
Vierailija kirjoitti:
Muistotilaisuuden ruokailussa pappi keräsi niin ison annoksen ruokaa lautaselleen että reunat ei riittäneet. ,
Valehtelet, ei kukaan toimi niin, eikä ainakaan pappi hautajaisissa, joka on sentään arvokas tilaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Poika täydessä kännissä isänsä hautajaisissa.
Täysin ymmärrettävää kuitenkin pojan teko tässä tilanteessa, vaikka olikin lähtenyt ns. mopo käsistä.
Oli varmaan todella vaikea tulla oman rakkaan isänsä hautajaisiin. Tiedän täysin tunteen, koska itsellekin se tuntui todella vaikealta.
Aluksi kirkossa juontana toiminut vainajan lapsi leveästi hymyillen iloitsi, kuinka mukana nähdä kaikki paikalla. Ei oikein tuntunut oikealta -hautajaisissa. Erikoista oli myös hautajaisten kuvaaminen youtubeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko muuten soveliasta tuoda tuore nais- tai miesystävä näytille ekan kerran hautajaisiin? Etenkin, jos vainajan sisko tai veli?
Miksei olisi, jos suhde on sen verran vakiintunut? Itse tutustuin nykyiseen mieheeni siskoni hautajaisissa.
Olen ollut tilanteessa, missä vainajan veli toi mukanaan uuden (ei siis vakiintunut pari vielä) tyttiksen hautajaisiin. Jotenkin vei huomion tämä juttu. Itse miettisin, että ehkä joku iloisempi tilaisuus olisi parempi paikka näille esittelyille. Se pari kyllä erosikin pian.
Minua ihmetyttää hautajaisissa eniten tämä että huomio kiinnittyy noinkin epäolennaiseen asiaan kuin että ketä siellä hautajaisissa on ja kuka kenkäkin kanssa on. Kunnioitaako se vainajaa enemmän kuin se että tulee paikalle?
Vierailija kirjoitti:
Aluksi kirkossa juontana toiminut vainajan lapsi leveästi hymyillen iloitsi, kuinka mukana nähdä kaikki paikalla. Ei oikein tuntunut oikealta -hautajaisissa. Erikoista oli myös hautajaisten kuvaaminen youtubeen.
"Ikävää että jouduitte rahautumaan paikalle."
+50 vuotias mies äänitti äitinsä hautajaistilaisuuden! (Ei onneksi kuvannut)
Ei siinä vielä mutta soitti tätä ihan randomisti esim. juhannuksena kesämökillä vieraiden kuullen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poika täydessä kännissä isänsä hautajaisissa.
Täysin ymmärrettävää kuitenkin pojan teko tässä tilanteessa, vaikka olikin lähtenyt ns. mopo käsistä.
Oli varmaan todella vaikea tulla oman rakkaan isänsä hautajaisiin. Tiedän täysin tunteen, koska itsellekin se tuntui todella vaikealta.
Sinänsä kyllä ymmärrän, mitä tarkoitat. Tällä tarinalla oli vielä synkempi loppu, sillä poika kuoli tuohon viinanjuontiinsa muutama vuosi myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on ihan normaalia, että tilaisuus striimataan, jos kaikki eivät pääse paikalle.
Samaten hautajaisten valokuvaaminen on ihan normaalia. Meilläkin oli kuvaaja, jotta vieraiden ei tarvinnut olla kännykät kädessä.
Kotikylällä joskus kymmeniä vuosia sitten joku arkkua kantanut mies oli kuulemma tokaissut, että ei tämä mitään paina.
Hautajaiset järjestettiin pienessä kappelissa. Pappi oli siunaamassa vainajaa kun vanhemman miehen kännykkä soi, kaikki kääntyivät katsomaan miestä. Mies vastasi puhelimeen ja siirtyi kappelin eteiseen puhumaan. Pappi keskeytti ja odotti että mies oli lopettanut puhelunsa. Sitten hautajaiset jatkuivat. Tämä tapahtui viitisen vuotta sitten.
Lähiomaiseni siunaustilaisuudessa pappi päätti uhkailla meitä uskonnottomia kirjaimellisesti helvetin tulella. Kiva tapa kohdella surevia...
Huomio. Uurnanlaskussa/sirottelussa paikalla ei välttämättä ole pappi. Vaan esim. suntio. Omaiset voivat suorittaa nämä toimenpiteet myös ilman "henkilökuntaa". Tuhkaa ei kuitenkaan saa uurnasta/pussista viedä, sen sanoo laki. Oli paikalla ns. valvojia tai ei. Jokaisen pitäisi mielestäni ymmärtää tämä!
Uurnan laskussa tai tuhkan sirottelussa harvoin on pappi paikalla. Uurnat mitään sinetöityjä ole, vaan kuten mainittu, kansi koristeruuveilla kiinni. Oman äitini tuhkat olivat krematorion pellavapussissa, josta halusi sen siroteltavan lehtoon.