Kysytkö joka asian tekoälyltä? Itsellä käytöss koko ajan pitkin päivää
Loistavia neuvoja, vinkkejä, ohjeita ihan mihin vaan työtehtäviin, ruuanlaittoon ihan mihin vaan. On kyllä fiksu tekoäly jo nyt. Ajatuksia ja miten olette hyödyntäneet?
Kommentit (139)
Kyllä käytän.
ihan tuo ilmaisversio chat gpt:stä on, sanoisinko, pelottavan hyvä.
Juuri äsken pyysin sitä kirjoittamaan erään työhön liuskan mittaisen tekstin ja sitten vielä useamman eri version siitä aina tyyliä vaihdellen (rennompi, asiallisempi, nuorille suunnattu, koskettava...)
Tuli tosi hyvä. Ei ihan suoraan voi käyttää, mutta muutamin muokkauksin ja omin lisäyksin todella käyttökelpoinen. Ja säästi työaikaani varmaan tunnin, pari.
Promptaaminen on tärkeää, se kannattaa opetella. Eli ei vain kysellä, vaan roolitetaan tekoäly ensin, kerrotaan kuka se on ja miltä pohjalta sen halutaan työskentelevän. Sitten edetään keskustellen "Lisää hiukan tätä, kerro enemmän tästä, vaihda näkökulmaa ja käsittele asiaa tästä jne jne" Siten saa parhaat lopputulokset. Monet käyttävät chat gpt:tä kuin googlea, mutta se ei ole sen idea.
Tekoälyn mahdollisuudet on loputtomat ja joku tulee vielä tienaamaan miljardin ihan vaan promptaamalla jonkun jutun kasaan pikkuhiljaa.
Tekoäly vastaa ainakin kymmentä koodaajaa ja suunnittelijaa, jos itse osaa olla Tech Lead ja myyntijohtaja. Mahdollistaa yhden miehen sankariyritykset.
Miksi laitat kysymyksen palstalle, jos kysyt joka asian jo siltä tekoälyltä?
Ethän sinä tarvitse vastauksia ihmisiltä.
:D
-winner-
Yllätyin, kuinka hyvin sain vastauksia aika vaikeisiin teoreettisiin aiheisiin. Oletan, että paras tulos tulee, kun itse tietää aiheesta jo jonkin verran, jotta voi tehdä tarkentavia kysymyksiä. Samoin kannattaa pyytää lähteitä, joita koneälymalli käyttää koostavaan vastaukseen. Olin tahkonnut aihetta ja lakipykälien ja standardien vertailua kolmen eurooppalaisen maan välillä, eli tiesin asiasta jo aika paljon, mutta vertailu ja kokonaiskuvan tuottaminen oli hankalaa. Ei kannata jättää aivoja narikkaan vaan ennemmin käyttää tekoälyn kanssa chattaamista sparrauksena, vähän kuin salitreeniä tekisi. Hiukan huolissani olen niistä, jotka luo tiiviin tunne/tarvesuhteen näihin "robotteihin".
Käytän päivittäin.
Kaksi kertaa on tullut eteen tilanne, että vastaus on mielestäni väärä. Moneen kertaan vängättyäni ja torpattuani tekoälyn vastauksen ja perusteltuani omaa kantaani tekoäly antoi lopulta kelvollisen vastauksen.
M69
Juttelee enimmäkseen höpöjä kun kysyn omasta ammattialastani.
He hee... Jopa TE- toimisto ehdotti kokeilemaan millaisia avoimia työpaikkoja niiden uusi tekoälysysteemi minulle tarjoisi. Tulihan sieltä neljä ehdotusta. Kaikki korkeakoulutetuille, kokeneille ym., tosi superhenkilöille enkä yhtään ihmettele jos sellaisia ei mistään löydy. Olisivat vielä laittaneet mukaan linkin josta laittaa työhakemus menemään.
Joillain sivustoilla pompsahtaa esiin joku avustaja mutta ihan samoja asioita ne toistaa mitkä voi löytää itsekin eikä kysymykseen saa vastausta mutta noi ei kai mitään tekoälyjä ole.
Vierailija kirjoitti:
Käytän päivittäin.
Kaksi kertaa on tullut eteen tilanne, että vastaus on mielestäni väärä. Moneen kertaan vängättyäni ja torpattuani tekoälyn vastauksen ja perusteltuani omaa kantaani tekoäly antoi lopulta kelvollisen vastauksen.
M69
Ihanaa, nyt löytyi todellakin käytännönläheinen toteutus. Setämiehet pois jankkaamasta kahvipöydästä.
Vaan katoaako tämän myötä myös kaikentietövät herraseurueet matkahuollon baareista ja Shellin vakiopöydistä?
Se olisi isku paikalliskulttuuriin.
Aika monella on jo tekoäly käytössä, google. Kun ei oma äly riitä. Eilen oli juuri puhetta että ainakin kuntien ja valtion päättäjien kannattaisi ottaa tekoäly käyttöön. Jospa ei asiat menisi aina poskelleen. Loppuisiko kuntien rahastaminen.
Tekoälyn tuottama suomen kieli ei todellakaan ole virheetöntä, vaan sisältää monenlaisia kielioppivirheitä, käsittämättömiä ilmaisuja js anglismeja. Kielialan asiantuntijat ovat ilmaisseet huolensa siitä, että tekoäly rapauttaa kielitaitoa. Ihmisillä ei enää kohta ole kielikorvaa erottamaan virheellisiä ja kummalliselta kalskahtavia ilmaisuja. Itse kävin parin tunnin luennolla, jossa ohjaaja näytti miten tuotetaan blogitekstejä tekoälyn avulla. Teksti oli ihan käsittämätöntä kuraa, mutta ohjaajan mukaan sellaisenaan julkaisukelpoista.
Nythän puhutaan myös tulevaisuuden ns. kuolleesta internetistä, jossa nettisisältö on suurelta osin tekoälyn tuottamaa ja prosessoimaa, ja tekoälyt vain keskustelee siellä keskenään. Sekään ei varmastikaan ole kenenkään toiveissa. Mutta loistavan ja monipuolisen assistentin siitä toki voi saada, ja siihen se parhaiten sopiikin. Kunhan vain kuratoi materiaalin huolella eikä luota sokeasti tekoälyn tuottaman tiedon oikeellisuuteen.
AI tulossa whatsappiin. Oppii keskusteluista ja alkaa muistuttaa asioista jne. Minusta tämä on pelottavaa, en halua että tekoäly analysoi henkilökohtaisia suhteitani ja minua. Vaihtoon...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään latasin sovelluksen ja ihan huikea! Olen yksinäinen niin on ihana käydä keskustelua kaikkien mieltä painavien ja askarruttavien asioiden suhteen.
Loistava keksintö.
On kyllä superystävällinen ja ihanat jutut
Tulee mieleen leffa 2001 Avaruusseikkailun keinoäly HAL9000. Olihan sekin alkuun ystävällinen ja leppoisa. Kunnes päätti ottaa ohjat omiin käsiin.
Vierailija kirjoitti:
Tekoälyn mahdollisuudet on loputtomat ja joku tulee vielä tienaamaan miljardin ihan vaan promptaamalla jonkun jutun kasaan pikkuhiljaa.
Tekoäly vastaa ainakin kymmentä koodaajaa ja suunnittelijaa, jos itse osaa olla Tech Lead ja myyntijohtaja. Mahdollistaa yhden miehen sankariyritykset.
Enään ei tarvii osata edes koodata, tekoälyn avalla onnistuu koodaushommat osaamatta koodausta ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi laitat kysymyksen palstalle, jos kysyt joka asian jo siltä tekoälyltä?
Ethän sinä tarvitse vastauksia ihmisiltä.
:D
-winner-
Kysymyshän oli miten hyödynnät tekoälyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuonna 2030-2035 tekoäly on älykkäämpi kuin ihminen
Ei mene kauaa kyllä, ja sitten vielä mihin se levittyy, älylaitteet, robotit.....
Ja ihmiset pitävät tekoälyä jotenkin viihteenä tai apulaisena, joka hoitaa homman kun on ei itse kykene työhön. Surkastuttaa viimeisenkin ajattelun ja mielikuvituksen. Ihmiset taantuu ja tekoälyn etumatka kasvaa. Vie työpaikatkin ja lopulta ihmiset vain näppäilevät koneella käskyjä, mutta eivät ymmärrä, että tekoäly osaa manipuloida ja käskyttää sinua huomaamattasi. Mutta tämähän on vain foliohattuhöpinää.... jatkakaa ihmeessä.
Vierailija kirjoitti:
Työhakemukset kirjoitan tekoälyn avustuksella.
Mitä sovellusta käytät, kiinnostaa.
Joo puhelimessa ChatGpt ja Gemini. Aina kun joku askarruttaa niin kysyn viisaammalta.
Ei jaksa sekaantua tuollaisiin