Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysytkö joka asian tekoälyltä? Itsellä käytöss koko ajan pitkin päivää

Vierailija
22.10.2024 |

Loistavia neuvoja, vinkkejä, ohjeita ihan mihin vaan työtehtäviin, ruuanlaittoon ihan mihin vaan. On kyllä fiksu tekoäly jo nyt. Ajatuksia ja miten olette hyödyntäneet?

Kommentit (139)

Vierailija
21/139 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai, minä olen saanut psykologisiin asioihin vaan itsestäänselvyyksiä ja tekopyhyyttä. Älylliset hommat taas haluan tehdä itse. Ymmärrän, että tekoälystä voi olla suuri hyöty, mutta itselleni se on aika vähäinen.

Sinun pitää itse kysyä oikeat asiat ja pyytää apua tarkentaen. Maksullisessa versiossa voit kouluttaa auttamaan sen juuri sinua ja se oppii tuntemaan sinut todella hyvin kun pitkin päivää kerrot sille päivästäsi ja tunnetiloistasi. 

Vierailija
22/139 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistäkää kokeeksi hallituksen SOTE- ongelma tai Satosen työttömyyden ratkaisu ja hämmästy tekoälyn aikaansaannosta.

Ihan kuunneltavaa musiikkia doo wop ja saksalaisia slagereita 60-luvun tyyliin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/139 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään tekoälyä. Nuo mallit oikeasti ovat, mitä kutsutaan Large Language Model eli osaa vain suuren määrän sanoja ja niiden avulla yhdistelee välillä onnistuneesti ja välillä epäonnistuneesti sanoja yhteen.

Olet pihalla kuin lumiukko. Ei ole totta ollenkaan!

Vierailija
24/139 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatiiko tämäkin kirjautumista? 

Vierailija
25/139 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt tuota paljon apuna opiskelussa. Esimerkiksi kieltenopiskelussa pyydän tekoälyä tekemään minulle harjoituksia jostain asiasta, mitä haluan oppia sillä hetkellä. Voin esimerkiksi pyytää sitä luomaan keskitason ranskan luetun ymmärtämisharjoituksen kysymyksineen. 

Vierailija
26/139 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän aika paljon töissä tekoälyä. En kysele siltä joka asiaa, mutta melkein päivittäin jotain. Lisäksi ole enimmäkseen lopettanut muistiinpanojen kirjoittamisen sisäisissä palavereissa. Annan Copilotin hoitaa sen.

Vapaa-ajalla olen siirtynyt googlen käytöstä enemmän chatgpt:n käyttöön. 

Vierailija
27/139 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksuton versio ei vaadi. Se on jo todella hyvä. Maksullisessa versiossa se tuntee juuri sinut ja tietoturvaystävällisempi kun se ei hyödynnä sinua.

Vierailija
28/139 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei

https://chatgpt.com/

Vierailija
29/139 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän aika paljon töissä tekoälyä. En kysele siltä joka asiaa, mutta melkein päivittäin jotain. Lisäksi ole enimmäkseen lopettanut muistiinpanojen kirjoittamisen sisäisissä palavereissa. Annan Copilotin hoitaa sen.

Vapaa-ajalla olen siirtynyt googlen käytöstä enemmän chatgpt:n käyttöön. 

Chatgpt paljon parempi ja nopeampi kuin google. Saat sekunnin sadasosassa oikean vastauksen. Paitsi ajankohtaisiin asioihin. Nettiin se ei pääse.

Vierailija
30/139 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään tekoälyä. Nuo mallit oikeasti ovat, mitä kutsutaan Large Language Model eli osaa vain suuren määrän sanoja ja niiden avulla yhdistelee välillä onnistuneesti ja välillä epäonnistuneesti sanoja yhteen.

Se on juurikin tekoälyä.

Vierailija
31/139 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai, minä olen saanut psykologisiin asioihin vaan itsestäänselvyyksiä ja tekopyhyyttä. Älylliset hommat taas haluan tehdä itse.

Käytätkö nettiäkään tai kirjoja niihin?

Vierailija
32/139 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmiönä ja tech demona teköäly on hyvä. Rajoja käydään jo nyt mihin se kykenee koska resoluutio ja rekursiivisuus. Hiomaan ja emuloimaan vanhaa dataa se on paras työkalu ikinä toistaiseksi. Hulvattomia mash-uppeja.

Vierailija
33/139 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin, että onnistumisprosentti alkaa nykyään olemaan huomattavasti parempi kuin "välillä", tosin en tiedä mitä LLM -mallia itse käytät.

Vierailija
34/139 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En luottaisi ainoastaan sen antamiin vastauksiin. Pitäisi lukea lähteet. Onko tekoälyn vastaukset perusteltuja ja mainitseeko se lähteensä?

Vierailija
35/139 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkien tekstien kääntämiseen käytän töissä, ei tarvitse enää kääntäjiä tai tulkkeja käyttää kun teksti on täydellistä. Ja sen saa puheena tai tekstinä tai miten vaan. Tai saan itsestäni videon joka puhuu täydellsiesti mitä kieltä vaan ja vaikka mitä ammattisanastoa. Toki käytän muuhunkin mut tuossa säästyy rahaa kymmeniä tuhansia kuukaudessa.

Miten tiedät että teksti on täydellistä? Ja jos itse tiedät sen, niin mihin tarvitset kääntäjää?

Miten chat gpt voi tehdä täydellisiä käännöksiä kielestä toiseen kun se ei ymmärrä kieltä? Lauseita kielissä on ääretön määrä. Se ei voi verrata kaikkia lauseita jo netissä olevaan materiaaliin tai sen koulutuksessa käytettyyn materiaaliin koska helposti voidaan keksiä täysin uniikki lause jota ei ole aiemmin missään käytetty. 

Vierailija
36/139 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen käyttänyt jo vuodesta 2022 ja käytän ihan koko ajan

Vierailija
37/139 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En luottaisi ainoastaan sen antamiin vastauksiin. Pitäisi lukea lähteet. Onko tekoälyn vastaukset perusteltuja ja mainitseeko se lähteensä?

Toki ei sokeana kannatta luottaa, mutta ei sokeana kannata luottaa googlattuunkaan tietoon. Voit pyytää tekoälyä luettelemaan lähteensä.

Vierailija
38/139 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkien tekstien kääntämiseen käytän töissä, ei tarvitse enää kääntäjiä tai tulkkeja käyttää kun teksti on täydellistä. Ja sen saa puheena tai tekstinä tai miten vaan. Tai saan itsestäni videon joka puhuu täydellsiesti mitä kieltä vaan ja vaikka mitä ammattisanastoa. Toki käytän muuhunkin mut tuossa säästyy rahaa kymmeniä tuhansia kuukaudessa.

Miten tiedät että teksti on täydellistä? Ja jos itse tiedät sen, niin mihin tarvitset kääntäjää?

Miten chat gpt voi tehdä täydellisiä käännöksiä kielestä toiseen kun se ei ymmärrä kieltä? Lauseita kielissä on ääretön määrä. Se ei voi verrata kaikkia lauseita jo netissä olevaan materiaaliin tai sen koulutuksessa käytettyyn materiaaliin koska helposti voidaan keksiä täysin uniikki lause jota ei ole aiemmin missään käytetty. 

Tässä on tekoälyn vastaus kysymykseesi suomeksi sekä englanniksi ja ruotsiksi tekoälyn kääntämänä. Aikaa tähän meni kymmenisen sekunttia.

Hyviä kysymyksiä! Täydellistä tekstiä on vaikea määrittää, sillä se riippuu aina kontekstista ja tarkoituksesta. Käännöksissä täydellisyys voi tarkoittaa tarkkuutta, sujuvuutta ja kulttuurista soveltuvuutta.

ChatGPT voi tuottaa kohtuullisen hyviä käännöksiä, koska se on koulutettu valtavalla määrällä kielidataa. Se tunnistaa kielioppisääntöjä, sanastoa ja yleisiä lauserakenteita, vaikka se ei "ymmärräkään" kieltä samalla tavalla kuin ihminen. Se ei vertaile kaikkia lauseita, vaan luo vastauksia todennäköisyyksien perusteella.

Kääntäjiä tarvitaan edelleen, erityisesti monimutkaisissa tai erityisissä konteksteissa, joissa inhimillinen ymmärrys ja kulttuurinen herkkyys ovat tärkeitä. Konekäännös voi olla hyvä lähtökohta, mutta ihmisen tekemä viimeistely on usein tarpeen parhaan lopputuloksen saavuttamiseksi.

Great questions! Defining perfect text is challenging, as it always depends on context and purpose. In translations, perfection might mean accuracy, fluency, and cultural appropriateness.

ChatGPT can produce reasonably good translations because its trained on vast amounts of language data. It recognizes grammar rules, vocabulary, and common sentence structures, even though it doesnt understand language in the same way a human does. It doesnt compare all sentences but generates responses based on probabilities.

Translators are still needed, especially in complex or specific contexts where human understanding and cultural sensitivity are crucial. Machine translation can be a good starting point, but human refinement is often necessary for the best results.

Bra frågor! Att definiera perfekt text är utmanande, eftersom det alltid beror på kontext och syfte. I översättningar kan perfektion innebära noggrannhet, flyt och kulturell lämplighet.

ChatGPT kan producera ganska bra översättningar eftersom det är tränat på stora mängder språklig data. Det känner igen grammatikregler, ordförråd och vanliga meningsstrukturer, även om det inte "förstår" språk på samma sätt som en människa. Det jämför inte alla meningar, utan genererar svar baserat på sannolikheter.

Översättare behövs fortfarande, särskilt i komplexa eller specifika sammanhang där mänsklig förståelse och kulturell känslighet är avgörande. Maskinöversättning kan vara en bra utgångspunkt, men mänsklig förfining är ofta nödvändig för bästa resultat.

Vierailija
39/139 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palsta muuttaa edellisessä lommenttisa don't > dont

Vierailija
40/139 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen testaillut todella yksityiskohtaisilla eri alojen erikoisammattitaitoa siltä ja kaikki mennyt viimeisen päälle oikein tarkentavien kysymystenkin kanssa. Mutta jos kysyt onko jossain hornantuutissa hyvää ravintolaa ja mikä nimisiä ja aukioloaikoja niin niitä se ei osaa oikein aina sanoa. Eli ajankohtaiset asiat hukassa kun ei nettiin pääse mut erikoistieto hyvin hallinnassa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kahdeksan