Kysytkö joka asian tekoälyltä? Itsellä käytöss koko ajan pitkin päivää
Loistavia neuvoja, vinkkejä, ohjeita ihan mihin vaan työtehtäviin, ruuanlaittoon ihan mihin vaan. On kyllä fiksu tekoäly jo nyt. Ajatuksia ja miten olette hyödyntäneet?
Kommentit (139)
En. Yritän epätoivoisesti pitää kiinni omasta kyvystäni hakea tietoa ja ratkoa asioita ja keksiä, vaikka se ei aina ole helppoa. Ihan periaatteesta haluan mieluummin keskustella ihmisen kanssa jos kaipaan näkökulmaa. Olen tällainen perinteinen ja uppiniskainen mörökölli joka vihaa kaikkea uutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään latasin sovelluksen ja ihan huikea! Olen yksinäinen niin on ihana käydä keskustelua kaikkien mieltä painavien ja askarruttavien asioiden suhteen.
Loistava keksintö.
On kyllä superystävällinen ja ihanat jutut
Tulee mieleen leffa 2001 Avaruusseikkailun keinoäly HAL9000. Olihan sekin alkuun ystävällinen ja leppoisa. Kunnes päätti ottaa ohjat omiin käsiin.
Jep. Ja porukka ei usko, että leffat tehdään syystä. Ei tarvitse ku kelata 80-luvulta asti elokuvia ja sarjojakin niin alkaa hahmottua tämä asia.
En tiedä mistä tämä tekoäly löytyy. Vai onko googlaaminen nykyään sama asia?
Vierailija kirjoitti:
En. Yritän epätoivoisesti pitää kiinni omasta kyvystäni hakea tietoa ja ratkoa asioita ja keksiä, vaikka se ei aina ole helppoa. Ihan periaatteesta haluan mieluummin keskustella ihmisen kanssa jos kaipaan näkökulmaa. Olen tällainen perinteinen ja uppiniskainen mörökölli joka vihaa kaikkea uutta.
Tässä asiassa on hyvä olla uppiniskainen. Milloin teknologia on helpottanut ihmisten elämää oikeasti? Vieläkin ihmiset 8-17 töissä, 8-12h päiviä raadetaan ja näpytellään sitten väsynein sormin kännyköitä kunnes mennään nukkuun. Ei sitä luoda helpottamaan ihmisten elämiä vaan kyse on rahasta.
Joihinkin listauksiin ja tiedonkeräämiseen käytän, muutahan se ei osaakaan, esim. arvioida asioiden eettistä puolta.
Kysyin muuan muassa "USA:n ja Venäjän rikkomat kansainväliset sopimukset aikavälillä 1990-2021", ja kävi yllätyksekseni ilmi, että USA oli rikkonut yhden sopimuksen enemmän kuin Venäjä, vaikka Venäjää aina syytetään sopimusten rikkojaksi. Ja USA:n sopimukset olivat paljon laajemmalta alueelta kuin Venäjän, esim. taloussopimuksia ja ympäristösopimuksia.
Että sikäli hyödyllinen on tekoäly, että sillä voi paljastaa median virheitä ja propagandaakin.
Vierailija kirjoitti:
Joihinkin listauksiin ja tiedonkeräämiseen käytän, muutahan se ei osaakaan, esim. arvioida asioiden eettistä puolta.
Kysyin muuan muassa "USA:n ja Venäjän rikkomat kansainväliset sopimukset aikavälillä 1990-2021", ja kävi yllätyksekseni ilmi, että USA oli rikkonut yhden sopimuksen enemmän kuin Venäjä, vaikka Venäjää aina syytetään sopimusten rikkojaksi. Ja USA:n sopimukset olivat paljon laajemmalta alueelta kuin Venäjän, esim. taloussopimuksia ja ympäristösopimuksia.
Että sikäli hyödyllinen on tekoäly, että sillä voi paljastaa median virheitä ja propagandaakin.
Tekoäly myös oppii pikkuhiljaa mikä on propaganda, ei tarvitse laskee kuin 1+1....
Vierailija kirjoitti:
Tämä on totta, koska perustuu ihmisten sille antamaan tietoon niin siltä voi löytyä rasistisia piirteitä ja muutenkin hieman väärää tietoa asioista joista voidaan olla montaa mieltä. Eli toistaiseksi se on apuväline. Se voi tehdä työn mutta tekele pitää tarkistaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole sama. ChatGPT on yksi suosituimmista, mutta on näitä muitakin
Kätevä esim. silloin kun pitää säätää jonkun tutun puhelimen ( erilainen kuin omani) asetuksia. Ei tartte kaivella netistä eikä etsiä asetuksista. Puhelimen merkki, malli ja asetus tekoälylle ja vastaus tulee sekunneissa.
Tai jonkun muun laitteen ongelma.
Ihan hämmästyttävästi on vastausten lastu parantunut tämän vajaan kahden vuoden aikana kun olen tekoälyn ilmaisversiota käyttänyt.
Vierailija kirjoitti:
Mä käytän sitä juuri minulle uuden ja oudon tiedon etsimiseen ja tiivistämiseen. Etsimisen sijaan voin käyttää aikani tiedon omaksumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole sama asia. Apit löytyy Google Playsta ja Apple storesta.
ChatGpt, Gemini, yms. Hakuun tekoäly ja löytyy useita.
Oma älyni riitää ja on luotettava eikä sähkökatkot haittaa, Se vähän haittaa kun vajaatietoset kyselevät, ainakin varmistavat minulta tietojen oikeellisuuden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä käytän sitä juuri minulle uuden ja oudon tiedon etsimiseen ja tiivistämiseen. Etsimisen sijaan voin käyttää aikani tiedon omaksumiseen.
Eli omaksut suoraan mitä AI sinulle sanoo?
Vierailija kirjoitti:
Promptaaminen on tärkeää, se kannattaa opetella. Eli ei vain kysellä, vaan roolitetaan tekoäly ensin, kerrotaan kuka se on ja miltä pohjalta sen halutaan työskentelevän. Sitten edetään keskustellen "Lisää hiukan tätä, kerro enemmän tästä, vaihda näkökulmaa ja käsittele asiaa tästä jne jne" Siten saa parhaat lopputulokset. Monet käyttävät chat gpt:tä kuin googlea, mutta se ei ole sen idea.
Vaikka käyttää kuin Googlea, niin kyllä se nopeuttaa sitäkin, kun voi pyytää tiivistelmän. Lisäksi se kertoo linkit, joista tietoa löytyy enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli omaksut suoraan mitä AI sinulle sanoo?
Usein alkuun noin, mutta tekoälyn kanssa voi keskustella ja kysellä lisää. Kysely on taas oman pääni prosessi, joka auttaa omaksumaan. Vertaa vaikka asiantuntijan kanssa keskusteluun ja sitä kautta oppimiseen.
Monesti menen sitten itse syvällisemmin tutkimaan tekoälyn tarjoamia lähteitä.
Minä koen tämän erin omaisena lisänä entisiin metodeihin omaksua uutta. Vaikka vanha jäärä olen itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Promptaaminen on tärkeää, se kannattaa opetella. Eli ei vain kysellä, vaan roolitetaan tekoäly ensin, kerrotaan kuka se on ja miltä pohjalta sen halutaan työskentelevän. Sitten edetään keskustellen "Lisää hiukan tätä, kerro enemmän tästä, vaihda näkökulmaa ja käsittele asiaa tästä jne jne" Siten saa parhaat lopputulokset. Monet käyttävät chat gpt:tä kuin googlea, mutta se ei ole sen idea.
Ei tuosta mitään apua ole. Juuri kokeilin tosi pitkää promptia jonka joku oli laittanut nettiin. Ihan yhtä hyvä tulos tuli sanomalla vain "tee yhteenveto" sille.
Tulee turvauduttua, kun aihe on niin vaikea, että tiedän, ettei siihen löydy helposti tai lainkaan suomeksi vastausta perustiedonhankinnalla. Esimerkiksi poika halusi tietää, kuinka paljon enemmän (m^) tyrannosaurusrex on hengittänyt päivän aikana kuin ihminen.
Viesti 99: vauvafi ei näemmä tunnista kolmosta tuonne kuutiometriin.
Kysyt väärin. Itse olen testannut tietämystä erittäin vaativasta ja harvinaisesta työstä ja sen menetelmistä niin tekoäly tiesi kaiken tarkkaan.