Miten voi olla mahdollista että velkaannumme eniten euroopassa vaikka leikkaamme menoja?
Miten tämä siis voi olla mahdollista? Valtio on karsinu menoja eli leikannu ja myös veroja on kiristetty mutta miten voimme silti velkaantua enemmän ja eniten euroopassa?
Luin hesarin uutisen https://www.hs.fi/talous/art-2000010779344.html
Minne siis ne rahat menee? Jotkut menot on noussu miljardeilla euroilla vuodessa kun leikkaamme ja otamme enemmän velkaa mutta mitkä menot?
Kommentit (687)
Pitänee taas muistuttaa, että moni tulonsaaja ei maksa juuri ollenkaan veroja ja toiset taas ryöstetään:
Ryhmä 1, ihmiset, joiden tulot ovat vuodessa 014999€, heitä on tulonsaajista peräti 26,7%, mutta verokertymästä he maksavat vain 1,4%. Heidän osuutensa tulokertymästä on 5,9%. Eli liki kolmannes tulonsaajista ei käytännössä osallistu yhteiskunnan ylläpitoon lainkaan!
Ryhmä 2, ihmiset, joiden tulot on vuodessa 15 000-24 999€, heitä on tulonsaajista 19,5%. Verokertymästä he maksavat vain 6,6%. Heidän osuutensa tulokertymästä on 11,3%. Myöskään tämä viidennes tulonsaajista ei juuri veroja maksa.
Ryhmä 3, ihmiset, joiden tulot on vuodessa 25 000-34 999€, heitä on tulonsaajista 17,4%. Verokertymästä he maksavat vain 11,7%. Heidän osuutensa tulokertymästä on 15,3 %
Ryhmä 4, ihmiset, joiden tulot on vuodessa 35 000-49 999€, heitä on tulonsaajista 18,7%. Verokertymästä he maksavat 21,2%. Heidän osuutensa tulokertymästä on 23,1%.
--------
Kerroppa sama euroina, niin huomaat että rikkaita on vain 1% väestöstä. Ei paljoa rikkaat auta kun tulot piilotetaan ulkomaille tai vakuuskuoriin.
Hallitus poisti myös ikäsidonnaisuudet työttömyystuista eli työkkärin ei enää tarvitse hommata 57 - vuotiaana irtisanotulle palkkatukityöpaikkaa josta kertyisi uusi ansiosidonnainen. Palkkatukityöstä ei kerry enää ansiosidonnaista.
Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa.
"Hallitus poisti ikäsidonnaisuudet työttömyystuista."
https://www.tyj.fi/lakimuutokset/
Toi tuli voimaan jo nyt syksyllä.
Jatkossa 57-vuotiaana irtisanottu kilpailee nuorten kanssa 12 kuukautta työsopimuksista saadakseen leikattua ansiosidonnaista 400 päivää.
Rahat jaetaan EU:n kautta ulkomaille, luonnonvarat annetaan ilmaiseksi ulkomaille, infrastruktuuri on ksityistetty ulkomaille.
Ansiosidonnaisen keräysaika pidentyi 12 kuukauteen eli pitäisi saada 6 kuukautta joka vuosi töitä tai joka toinen vuosi 12 kuukautta.
Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa, mutta sitä vähentää vuokra -, metsä -, korko-ja osinkotulot myös osakesäästötili.
Potkulaki on käsittelyssä.
Ihan aluksi tarvitaan laki joka rankaisee mikäli joku lausuu tai julkaisee, rahasummien kyseessä olleen, suuremman numeraation kuin miljoona. Koska naiset eivät ymmärrä että miljardi (tai biljoona) on 1000 miljoonaa. Suomen valtionvelka on 166 641 991 381 euroa, eli 166642 miljoonaa euroa. Siinä jokin 1 miljoonan tai 10 miljoonan tai 100 miljoonan säästö on yksi kärpäsen cacca valtameressä.
Hallitukselle tuli yllätyksenä että valtavat leikkaukset leikkaavat myös valtion tuloja ja talouskasvua siitä seuranneen epäluottamuksen muodossa.
Vierailija kirjoitti:
Leikkaamme liian vähän menoja.
Sen takia varmaankin hallituksesta ministerit pakenee. Ensin Henriksson ja nyt Mykkänen.
Enkä ihmettele, kun kansalta viedään tuhkatkin pesästä.. viha on suunnaton.
Vierailija kirjoitti:
100.000 virkamiehelle kenkää.
🤔 Vähän on hankalaa, kun Suomen valtiolla on noin 80 000 virkamiestä töissä. Kuten nähdään, öyhötys on helppoa, vaikka ei mistään mitään tiedäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain erilaisia etuja on leikattu. Vielä pitäisi leikata raskasta hallintokoneistoa ja julkisissa viroissa olevien johtajien tolkuttomia palkkoja.
Tärkeintä olisi elvyttää.
Niinpä mitä sen olisi työssäkäyvällä väliä, vaikka päivärahoja pienennettäisiin, jos samalla veroja alennettaisiin. Silloin työssäkäyvät voisi saada kuitenkin enemmän, koska se leikkaus osuisi vain työttömiin.
Ja koska kukaan ei ole ikinä jäänyt yllättäen työttömäks niin sun koko lause ei ole ihan vtun tyhmä.
No sen verran kyvykkyyttä pitää olla, ettei nyt ihan muiden armoilla koko aikuisuutta vedetä eli siipeillä. Mitä voi odottaa, jos ei kukaan muka tarvitse sun työpanosta. Sit pitää ehkä
Niiin, minä olen ollut 30 vuotta työelämässä ja maksanu veroja että minustakin huolehditaan jos en itse pysty, sitten rikoin selkärankani, miten vtussa tää minun kurittaminen auttaa ketään tai on edes reilua?
Pitäiskö un mennä töihin kipulääketokkurassa sekoileen?
Te vtun ideologisesti vammautuneet ette tunnu ymmärtävän et näillä teidän kostotoimenpiteillä mielikuvitusvihollisille on sivullisia uhreja ja minä en aio olla siitä hiljaa, johdan vaikka lynkkausjoukkoja itse mutta minä en perkele anna omiani rikkaiden pelastamiseen tarkkailuluokalta, se tietää sotaa jos ette ymmärrä lopettaa ja ala miettiin näitä oman kansan kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Talous ei ole kasvanut 16 - 17 vuoteen. Viime vuosien taantuma johtuu monista tekijöistä. Inflaatio, kohonneet soten kustannukset, Ukrainan tukeminen ja erityisesti korkojen nousu, jotka nyt laskevat hieman. Oli silti pitkä aika jolloin korot olivat 0- tasoa ja silti talous ei kasvanut. Sopii mietti syitä. Sosiaalietuuksien holtiton jakaminen ei tuo kasvua ainakaan,
Miksi talous ei kasva vaikka yleiset elinkustannukset nousevat koko ajan lineaarisesti eli vaikka inflaatio on maltillinen nyt, liian paljon tavisten rahaa riivitään jo verisistä selistä kok-sijoittajasyöttöporsaiden liiveihin. Ja nämä yritykset eivät investoi kotimaahan vaan jakavat voitoista tuotot sijoittajilleen. Nyt sitten te-kuntapalvelut ihmettelee kun kok-vetoiset yritykset vaativat työttömiä töihin korkeintaan työttömyyskorvauksen voimalla kun haluavat ulkoistaa palkkakulujaan yhteiskunnalle ja tämä ei sitten muka ole ongelma kokoomuslaisessa retoriikassa?
Kun enenevä määrä palkansaajia tiukentaa nyörejään ja vähentää kulutusta, kertyy vähemmän veroja, joten nostetaan veroja. Kierre on valmis. Kansan enemistö kurjistuu eikä veroja silti kerry tarpeeksi tällä kokoomusoikeisto-analogialla. Suomen ulkomaankauppa menee erilaiseksi, mm. asekauppa vetää todella hyvin. Ja taas kerran miksi suomalainen rynnäri on arvossaan maailmalla kun sen hinnalla saa Aasiasta 10 halvempaa?
Suomessa ongelmaa pönkittää Te-kuntakokeilujen 9euron työttömät joita työnnetään työelämävalmennuksiin ja työkokeiluihin joka paikkaan viemään pois oikeita työsopimus-työpaikkoja.
"Te vtun ideologisesti vammautuneet ette tunnu ymmärtävän et näillä teidän kostotoimenpiteillä mielikuvitusvihollisille on sivullisia uhreja ja minä en aio olla siitä hiljaa, johdan vaikka lynkkausjoukkoja itse mutta minä en perkele anna omiani rikkaiden pelastamiseen tarkkailuluokalta, se tietää sotaa jos ette ymmärrä lopettaa ja ala miettiin näitä oman kansan kannalta."
Me tullaan koko perhe barrikadeille sun kanssa, pakkohan se on, muuten mun muksuilla ei ole suomea tulevaisuudessa.
Mitäs te nyt taas valitatte. Koko ajan tulee lisää väkeä työvoimaan eli työvoimapulaa paikkaamaan. Kaikki odotukset ylitetään.
Muuttajia elätetään velkarahalla ( kustannukset > 3 mrd vuodessa).
Vierailija kirjoitti:
Mitäs te nyt taas valitatte. Koko ajan tulee lisää väkeä työvoimaan eli työvoimapulaa paikkaamaan. Kaikki odotukset ylitetään.
Maanpettureita, hallituksessa istuu pelkkiä valehtelijoita ja maanpettureita.
Osa yrityksistä jakoi yhtä paljon osinkoja mitä sai yritystukia.
Ja vuokratappiot saa vähentää verotuksessa pääomatuloista.