Miksi niin monella ihmisellä on tarve päihtyä? Täyttävätkö he jonkinlaista tyhjiötä sisällään?
Monesti päihteidenkäyttäjät perustelevat, että "se on kivaa". No on varmasti joo, mutta kyllä pitää osata selvinpäinkin olla kivaa ja yleensä nousuja seuraa myös laskut ja se ei ole kenenkään mielestä kivaa.
Kommentit (177)
Yrittävät paeta ei-toivottua todellisuutta hetkeksi pois, siinä kuitenkaan onnistumatta.
Hyvän fiiliksen takia varmaankin!
Joku hakee lohtua päihteistä, toinen muiden hyväksynnästä, kolmas virtuaalimaailmasta ja joku taas jostain ihan muusta pakkomielteestä.
Se on elämää.
Kaverissa ärsyttää se kun vähänkään on raskas päivä ollut niin heti helposti napsahtaa kaljat auki. En ymmärrä mitä se kalja nyt siihen voi auttaa ja tuntuu vähintäänkin tekosyyltä vain ryypätä.
Vierailija kirjoitti:
Parin tunnin hyvästä fiiliksestä seuraa monen päivän tai viikon masennus ja ahdistus, ei kannata.
Ihmiset ovat halunneet päihteitä aina. Turha puhua väärinkäytöstä kun kukaan ei kerro millaista on päihteiden oikein käyttö.
Vierailija kirjoitti:
Joku hakee lohtua päihteistä, toinen muiden hyväksynnästä, kolmas virtuaalimaailmasta ja joku taas jostain ihan muusta pakkomielteestä.
Se on elämää.
Joo, ja viides ihan vain elelee elämäänsä. Ei itsensä turruttaminen ole mikään normaalitila.
Riippuvuuden vuoksi. Päihteet tekevät elämästä helvettiä, eikä vain sen käyttäjän elämästä vaan monesti myös läheisten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on elämää.
Joo, ja viides ihan vain elelee elämäänsä. Ei itsensä turruttaminen ole mikään normaalitila.
Jatkuvan vitutuksen siis pitäisi antaa olla se normaalitila. Mieluummin otan jotain kuin olen aina hermot paskana.
Vierailija kirjoitti:
Täähän se olis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on elämää.
Jatkuvan vitutuksen siis pitäisi antaa olla se normaalitila. Mieluummin otan jotain kuin olen aina hermot paskana.
Pitäisköhän sun etsiä jotain terveempiä keinoja hillitä vitutusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on elämää.
Pitäisköhän sun etsiä jotain terveempiä keinoja hillitä vitutusta?
Sellaisia ei ole. Vain päihteet tai siis nautintoaineet auttaa.
En minä ainakaan. Minä vaan ajoittain tykkään päihtymyksen tunteesta, sellaisesta euforiasta. En mitenkään pakonomaisesti sitä hae, en lääkitse sillä mitään huonoa oloa jne. Mutta välillä tuntuu mukavalta ottaa kännit, samoin kuin välillä tuntuu mukavalta vaikka syödä suklaata. Kumpikaan ei ole elämälle välttämätöntä, kummankaan käyttö ei ole itselläni jatkuvaa tai pakonomaista, mutta kummastakin saan kohtuudella käytettynä iloa. Ja miksi luopua jostain mistä on iloa, mutta ei (oikein käytettynä) käytännössä haittaa?
Vierailija kirjoitti:
Päihteet on heikoille, jotka eivät kestä elämää selvinpäin.
Useimmat käyttäjistä kyllä kestävät paljonkin elämää selvinpäin, eihän jotain rapajuoppoja lukuun ottamatta ihmiset jatkuvasti päihteiden vaikutuksen alaisena ole. Ja useimmille se on juhlimisjuoma, eikä joku lääke siihen kun ei kestä elämää.
Vierailija kirjoitti:
Yrittävät paeta ei-toivottua todellisuutta hetkeksi pois, siinä kuitenkaan onnistumatta.
Mä ainakin juhlistan muutenkin hyvää todellisuutta, siinä onnistuen.
Minä lopetin nikotiininkäytön juuri tänään ja tein samalla oivalluksen. Oikea aika lopettaa nautintoaineet on juuri silloin, kun olo paranee ilman niitä. Muuten on hankala päästä eroon. Lakot yleensä epäonnistuu siihen saakka, että tapahtuu se käänne, kun olo alkaa parantua ilman. Ei siis tule mitään kamalia vieroitusoireita vaan parempi olo. Kun tarpeeksi kauan myrkyttää, niin jossakin vaiheessa kääntyy niin päin, että olo paranee, jos ei käytä.
Vierailija kirjoitti:
Kaverissa ärsyttää se kun vähänkään on raskas päivä ollut niin heti helposti napsahtaa kaljat auki. En ymmärrä mitä se kalja nyt siihen voi auttaa ja tuntuu vähintäänkin tekosyyltä vain ryypätä.
Se on toki totta että tuollainen käyttö on vaarallista, tulee helposti riippuvuus koska raskaita päiviä elämässä riittää... Mutta siis kyllähän se siihen auttaa, kun pieni seitinohut nousuhumala muuttaa "velatkin saataviksi", väsyneen tympääntyneisyyden miellyttäväksi tyytyväisyydeksi. Eli lyhyellä tähtäimellä tosiaan auttaa, olo paranee heti, eikä tarvi jaksaa tehdä muuta kuin avata tölkki tai pullo ja juoda - raskaan päivän jälkeen ei välttämättä jaksa esim. lähteä liikkumaan saadakseen hyvän olon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parin tunnin hyvästä fiiliksestä seuraa monen päivän tai viikon masennus ja ahdistus, ei kannata.
No eihän sellaisen ihmisen jolla noin käy toki kannatakaan! Mutta kun useimmilla ei tuollaista seurausta ole. Ei mulle ole koskaan tullut alkoholista mitään masennusta tai ahdistusta, ei edes silloin opiskeluaikana kun joskus join sammumiseen asti. Seuraavana päivänä särki pää ja oksetti, sitä kesti pahimmillaan juomista seuraavaan iltapäivään ehkä klo 15 asti. Sitten kun se pahoinvointi meni ohi, olo oli täysin normaali, jopa vähän normaalia parempi koska kontrasti sille krapulasärylle ja kuvotukselle oli niin suuri.
Päihteet on heikoille, jotka eivät kestä elämää selvinpäin.