Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitini raha-asiat - Mitä teen?

Vierailija
22.10.2024 |

Olen eläkeikäisen äitini kanssa läheinen, vaikka monet hänen tempauksensa ärsyttävät minua. Äiti on vähän hömppä ja hyvin riippuvainen isästäni, joka kuoli muutama vuosi sitten. Hän on kuitenkin auttanut minua paljon lasten kanssa silloin kun olivat pieniä ja näemme viikoittain nykyäänkin. Rakas, mutta välillä niin ärsyttävä hölmö. Se ehkä kuvaisi äitiäni.

Äidin raha-asiat ovat huonolla tolalla. Isän kuoltua jouduin makselemaan vanhempieni velkoja pois sisarusteni kanssa, jotta äiti pääsi edes jollakin lailla arkeen kiinni. Eläke on pieni, mutta hän ostelee kaikenlaista turhanpäiväistä kamaa ja sisustuskrääsää kirpputoreilta ja nettikaupoista, tilailee osamaksulla ihan turhaa tavaraa. Näitä osamaksulaskuja on tuhansien eurojen edestä maksettavana. Olen ehdottanut hänelle tulonhankkimiskeinoja ja säästämistä, mutta mikään ei käy. 

Annan äidille joka kuukausi rahaa vastikkeena siitä, että saan käyttää hänen autoaan välillä. Tosin minä olen se, joka myös ostan autoon bensat, vaihdan siihen renkaat, vien huoltoon jne - ja maksan myös nämä asiat.

Suren sitä, että äidin taloudellinen tilanne on niin huono ja pelkään, että hän oikeasti on kohta yksi niistä ruokajonossa seisovista eläkeläisistä. Sitä en tietenkään halua. Mutta olen myös aika katkera siitä, että minä (ja sisarukseni) joudumme joka kuukausi antamaan rahaa äidillemme - eipä sitä minullakaan todellakaan liikaa ole. 

Miten tällaisesta tilanteesta pääsisi ulos? 

Onko kohtalotovereita, onko tavallista että aikuiset lapset joutuvat tukemaan eläkeikäisiä vanhempiaan taloudellisesti?

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeinko tosissanne täällä ehdotatte, että "ottakaa edunvalvoja" ja "siirtäkään holhouksen alle"?!

Kai tiedätte, että se on todella raju tapa puuttua ihmisen itsemääräämisoikeuteen ja käytössä yleensä muistisairailla ja kehitysvammaisilla, jotka eivät todellakaan pysty omia asioitaan millään lailla hoitamaan. Siihen vaaditaan yleensä lääkärintodistus (ja lääkärit ovat näissä tarkkoja, tehdään testit ja tarkat haastattelut) ja myös henkilön oma suostumus. 

Jos se, että on löperö raha-asioissaan ja tilailee turhaa tavaraa nettikaupoista olisi syy edunvalvontaan siirtymiselle, niin suomalaisista olisi edunvalvonnan alla ja holhouksessa puolikansaa. 

Jos ei raha-asioiden hoito suju niin jotain on tehtävä, ettei pilaa omaa ja läheistensä elämää. Ensin tietenkin yritetään järkipuhetta, mutta jos ei tuota tulosta. Kyse on kuitenkin vanhasta ihmisestä, joten muistisairauskin voi olla mahdollinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kolme