Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen 51vuotias ja mielestäni hoitanut aina hampaita hyvin mutta nyt sitten hammaslääkäriltä tuli moitteita: pesu ENNEN aamupalaa ei

Vierailija
21.10.2024 |

Jälkeen,ei saa huuhdella,hammaslankaa ei enää suositella vaan lankaimia..

Kysyn pitääkö minun oikeasti lähteä töihin kahvintahraisissa hampaissa raot täynnä leivänmuruja koska pesen ja lankkaan ENNEN kuin syön aamupalaa? Kuulostaa hölmöläisten hommalta,säkillä valoa tupaan..

Ei kiitos,mielummin pesen aamupalan jälkeen ja lähden HUUHDELLULLA,RAIKKAALLA  suulla liikkkeelle.

Kommentit (88)

Vierailija
41/88 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne leivänmurut voi vaikka hammastikulla tai hammasväliharjalla poistaa kyllä, jos pesee hampaat ennen aamupalaa. Itse olen jo pitkään tehnyt noin että pesen ennen, se on hyvä vähentää bakteereja suussa pesemällä hampaat ennen kuin syö.

Samoin hammastahnan fluori vahvistaa hammaskiillettä. Ruoan jälkeen 2 palaa ksylitolipurkkaa viiden minuutin ajan ja hammasvälien puhdistus lankaimella ja hammasväliharjalla.

Vierailija
42/88 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka helvetti pystyy olemaan hammastahnat suussa huuhtelematta? Ei voi olla hyväksi vatsalle eikä suun limakalvoille. Parempi syödä vaikka fluoritabletteja jos sen fluorin pitää olla pitempään suussa.

Sitä ihmettelen minäkin, se harjattu lika jää tahnan kanssa suuhun?  Mieluummin joko fluoritabletti tai nokare tahnaa huuhtelun jälkeen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/88 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi te kaikki haisevat suut jotka puhkutte kahvihuurua ja muruja

Vierailija
44/88 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, nämä ovat uudet suositukset, kysyin vähän aikaa sitten parodontologilta. Heti aterian jälkeen pestyt hampaat joutuvat happohyökkäyksen kohteeksi, ja huuhtelemattomuus auttaa fluoria vaikuttamaan pidempään. Hammasväliharjaa pidetään parempana kuin hammaslanka.

Kaikilla ei ole hampaiden väleissä rakoja, joiden välistä vetelee hammasväliharjalla ruoanrääppeet pois. Siihen hammaslankain on sitten paikallaan. Useimmilla jää siihen ienrajaan hampaiden väliiin ruoanrääppeitä ja ne lähtevät silikonisella hammasväliharjalla kun vetaisee jokaista väliä kolmesti edestakaisin. Suun voi vielä huuhdella vedellä, etteivät ne ruoanrääppeet jää mätänemään suuhun.

Vierailija
45/88 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai hampaat pestään ennen aamupalaa kahdestakin syystä: hampaat saavat fluorisuojan ennen ensimmäistäkään suupalaa ja koska aamupala aiheuttaa happohyökkäyksen pitäisi odottaa 30 min ennen kuin hampaat voi pestä.

Kun hampaat puhdistetaan säännöllisesti suuhygienistillä niin puhtaaseen hammaspintaan ja väleihin ei juuri tartu ruuantähteitä. Ja tarvittaessa lankaimella voi hammasvälit puhdistaa jollei vedellä huuhtelu riitä aamupalan jälkeen.

Eikös tuo 30 minuutin odottamista joka tapauksessa suositella, pesi hampaat ennen tai jälkeen aamupalan? Minä opin ainakin jo lapsena, että pitää odottaa puoli tuntia syömisen jälkeen ennen kuin hampaat voi pestä.

Vierailija
46/88 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hammaslanka saattaa oikeasti repiä paikat hampaista,minulle kävi niin. Lanka jäi jumiin ja kun revin irti,lähti paikkakin.

Paikka oli jo lohjennut tuossa vaiheessa. Sattumalta sitten sait lassottua sen hammaslangalla irti.

Vierailija
47/88 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai hampaat pestään ennen aamupalaa kahdestakin syystä: hampaat saavat fluorisuojan ennen ensimmäistäkään suupalaa ja koska aamupala aiheuttaa happohyökkäyksen pitäisi odottaa 30 min ennen kuin hampaat voi pestä.

Kun hampaat puhdistetaan säännöllisesti suuhygienistillä niin puhtaaseen hammaspintaan ja väleihin ei juuri tartu ruuantähteitä. Ja tarvittaessa lankaimella voi hammasvälit puhdistaa jollei vedellä huuhtelu riitä aamupalan jälkeen.

Kyllä muuten tarttuu jos on todella ahtaat hammasvälit.

Vierailija
48/88 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pese hampaat ennen aamupalaa ja lankaa sen jälkeen

Vierailija
49/88 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse pesen hampaat, syön aamupalan ja viimeisenä purskuttelen suuvettä. Jää raikas ja puhdas tunne.

Älä käytä alkoholia sisältävää suuvettä! Se lisää suusyöpäriskiä ja sen lisäksi myös tappaa suussasi olevat hyvät bakteerit. Oxygenol on suomalainen ja alkoholiton suuvesi jos suuveden käyttö on sinulle tärkeä asia. Käytä sitä.

Vierailija
50/88 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En pysty syömään ja juomaan kahvia tahnan makuisella suulla, pesen aina jälkeen.

Mä taas en pysty missään nimessä syömään aamun paskanmakuisella suulla.

Jos vessa on varattu täällä kotona, missä mun hammasharja on, niin mä ihan odotan, että pääsen eka pesee pahan maun pois suusta enkä voi istua aamupalapöytään ennen sitä.

Kerran istuin hampaat harjaamatta aamupalapöytään ja aloin syömään niin hyi hitto oli niin kuvottavaa, että heti kun vessa vapautui, menin heti pesee hampaani ja sitten vasta jatkoin aamupalan loppuun.

Minä en ole aamunälkäinen. Minulla on sähköhammasharja ja kannellinen astia (vanha ruokapurkki) makuuhuoneessa. Herään, laitan hammastahnaa harjalle ja luen uutisia sekä harjaan hampaat. Syljen siihen purkkiin, jonka huuhtelen kylpyhuoneessa samalla kun huuhtelen harjankin ennen kuin laitan sen takaisin paikoilleen. Illalla sitten on mukava taas katsoa uutiset kuulokkeet päässä tai lukea ne ennen nukahtamista. Hampaat ovat taatusti aina puhdistetut ja hoidetut.

Siirsin hammasharjan paikan sen jälkeen kun luin, kuinka kaiken maailman ulosterääppeet lentävät pitkin seiniä ja hammasharjan kun vessaa vedetään kansi auki. Kumppaniltani on ihme tapa silputa kuitteja ja vetää niitä vessasta kansi auki. Olen sata kertaa kieltänyt häntä vetämästä vessaa kansi auki. Hän ei opi, koska on oppinut toimintamallin lapsuudenkodissaan. Hän sanoo, että unohtaa laittaa sen kannen auki ja haluaa nähdä että ne silput huuhtoutuvat.

Vierailija
51/88 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ Minä säilytän hammasharjani peilikaapissa. Ja vaihdan sen ainakin neljästi vuodessa tai jos olen ollut kipeänä.

Vierailija
52/88 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo ohje että hammastahnan vaahto jätetään suuhun on aivan hullu. Fluori ei ole mikään vaaraton aine. Hampaille toki hyväksi mutta suun limakalvojen kautta imeytyy elimistöön joten pois se tulee puskutella vedellä.

Hammastahnaa ei syödä. Fluoria on hammastahnassa sen verran, että se vahvistaa hammaskiillettä. Mistään nousulle sopivasta annoksesta ei ole kyse.

Vierailija
53/88 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

^ Minä säilytän hammasharjani peilikaapissa. Ja vaihdan sen ainakin neljästi vuodessa tai jos olen ollut kipeänä.

En minä sentään peilikaappia vaihda neljää kertaa vuodessa :D

Vierailija
54/88 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En pysty syömään ja juomaan kahvia tahnan makuisella suulla, pesen aina jälkeen.

Mä taas en pysty missään nimessä syömään aamun paskanmakuisella suulla.

Jos vessa on varattu täällä kotona, missä mun hammasharja on, niin mä ihan odotan, että pääsen eka pesee pahan maun pois suusta enkä voi istua aamupalapöytään ennen sitä.

Kerran istuin hampaat harjaamatta aamupalapöytään ja aloin syömään niin hyi hitto oli niin kuvottavaa, että heti kun vessa vapautui, menin heti pesee hampaani ja sitten vasta jatkoin aamupalan loppuun.

Sinulla on varmaan jokin sairaus, ei ole normaalia että suussa maistuu aamulla paska. 

Vierailija
55/88 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ällöttää, kun ihmisillä haisee suut jo töihin tullessa, kun on syöty aamupalaa hampaiden pesun jälkeen. Etenkin juuston hajuinen hengitys on aivan hirveä.

Se haju tulee hampaiden välissä pilaantuvasta ruokamassasta, jota ei ole langattu ja hammasväliharjattu pois hampaiden välistä. Edes hammasharjalla ja -tahnalla pesu ei pese 100% hammaspintoja puhtaaksi. Ennen sitä harjausta pitää puhdistaa nuo välit, koska ne muodostavat 1/4 hampaiden pinnasta. Eihän kukaan pese kotonaan huoneesta vain 3/4 lattiaa kun tekee kunnollista siivousta?

Vierailija
56/88 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko koettaneet juoda kahvia sen jälkeen kun olette pesseet hampaat? Etenkään jos ei huuhdella saisi.  Mintunmaun päälle maitokahvi 🤮Oksennus meinaa lentää .

Todellakin pesen kahvin jälkeen!

Apteekista saa aika makuaineettomia hammastahnoja jos tuo maku tuottaa sinulle ongelmia.

Vierailija
57/88 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama kummin päin teet, niin lopputulos on täysin sama.

Itse kokeillut molempia tapoja, eikä minkäänlaista eroavaisuutta..

Ei reikiä yhtään.

Hammaskiveä kertyi molemmilla tavoilla!

Vierailija
58/88 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä puinen hammastikku? En tykkää hammasvälilankaimista.

Vierailija
59/88 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 38 ja jo ala-asteella harjasin hampaat ennen aamupalaa🙄 En voisi kuvitella aamuisin laittavani mitään (paitsi vettä) suuhuni ennen hammaspesua.

Minä olen ikäluokkaa, joka on ensimmäisiä fluoritädin opetuslapsia. Alakouluni käytävällä oli lavuaarit jo ihan käsienspesuakin ajatellen. Niiden luokse seinälle hän laittoi sen julisteen, jossa oikea hampaanpesujärjestys tuotiin esille. Luokanopettaja piirustutti meillä vielä julisteita, joissa tuotiin esille oikeaoppisen hampaanhoidon ilosanomaa. 

Monesti minulta kysytään, että olenko valkaisuttanut hampaani ja ihmetellään kuinka vähän minulla on ikäiseksiseni reikiä suussa. Minullakin ovat paikat takahampaissa ja tyhmyyksissäni vaihdatin amalgaamit irtoileviin muovipaikkoihin, joiden kunnosta kysyn aina kun käyn hammashygienistillä. Jos on ongelmia tiedossa, varaan heti sovinnolla ajan hammaslääkäriltä.

Vierailija
60/88 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos suuta ei saa huuhtoa harjaamisen jälkeen, eikö se kaikki töhnä mikä harjatessa irtoaa, jää suuhun pyörimään? Hammaslääkäri hoi!

Hammastahnat ja töhnät sylkäistään hampaiden pesun päätteeksi pois suusta. Suurimmalla osalla sylkirauhaset tuottavat sylkeä niin paljon, että töhnät lentävät sen syljen ja hammastahnan sekoituksen mukana pois suusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi viisi