Olen 51vuotias ja mielestäni hoitanut aina hampaita hyvin mutta nyt sitten hammaslääkäriltä tuli moitteita: pesu ENNEN aamupalaa ei
Jälkeen,ei saa huuhdella,hammaslankaa ei enää suositella vaan lankaimia..
Kysyn pitääkö minun oikeasti lähteä töihin kahvintahraisissa hampaissa raot täynnä leivänmuruja koska pesen ja lankkaan ENNEN kuin syön aamupalaa? Kuulostaa hölmöläisten hommalta,säkillä valoa tupaan..
Ei kiitos,mielummin pesen aamupalan jälkeen ja lähden HUUHDELLULLA,RAIKKAALLA suulla liikkkeelle.
Kommentit (88)
Moitteita! Siis ei aikuisia ihmisiä tule moittia! Mikä ihme meihin aikuisiin suomalaisiin ihmsiin on mennyt, kun tuosta vaan hyväksymme että joku toinen aikuinen moittii meitä, koska asemansa puolesta muka saa niin tehdä.
Fluori on hermomyrkky, ilmankos sitä suositellaan jätettävän vieläkin pidemmäksi aikaa suuhun. Sopii niin agendaan, mikään ei siellä enää yllätä...
En edes jaksa laskea, montako kertaa 58-vuotisen elämäni aikana on kaikki hampaidenharjaus"totuudet" menneet uusiksi.
Varmaan lähes yhtä monta kertaa kuin ne "totuudet", mitä vauvoille missä iässä saa syöttää ja mikä taas onkin vuoden kuluttua ihanhirveänkamalanvaarallista, mutta vain Suomessa eikä missään muualla.
Joten evvk, haluan syödä aamupalani niin ettei se maistu hammastahnalta.
Vierailija kirjoitti:
Hammaslanka saattaa oikeasti repiä paikat hampaista,minulle kävi niin. Lanka jäi jumiin ja kun revin irti,lähti paikkakin.
Hyvä että lähti. Irtoamassa se oli joka tapauksessa ja sait korjautettua ennen kuin irrallaan olevan paikan alle ehti muodostua iso onkalo.
Olen keski-iässä ja saanut koko elämän ajan ohjeita massiivisesti hammaslääkäreiltä, vaikka muistan ulkoa vaikka mitä. Asiakkaan pitää olla hiljaa ilmeisesti. Sen sijaan paikkausta on ollut viime vuosina vaikea saada. Nykyään ne "puristavat pihdeillä" tietoja irti ihmisestä, jos on epäilty hampaankiilletuhoaja tai muu epäilty. Osa toistaa myös tutkimuksen aikana etuhampaiden ropellusta hanskoilla ja samoja huomautuksia. Asiakas kyllä itse tietää jo korroosionsa. Eikö hammaslääkärissä käynnin pitänyt olla leppoisaa, ei kiusaamista tai pelon aihe niille jotka eivät saa apua hampaiden paikkaukseen helposti. Erikoisia vihjailuja myös vaikka mistä, jos uuteen paikkaan menee. Ministeriön vai hammaslääkärimafian ohjeet? Kunta vai sote?
Vierailija kirjoitti:
^ Minä säilytän hammasharjani peilikaapissa. Ja vaihdan sen ainakin neljästi vuodessa tai jos olen ollut kipeänä.
Se opastevärin kuluminen näyttää hyvin, missä vaiheessa harjan kunto on. Vanhasta tottumuksesta vaihdan neljästi vuodessa. Pesen vanhat harjat ja käytän niitä vanhan sähköhammasharjani kanssa kun pitää pestä joku vaikea paikka puhtaaksi (saumat, vaikeat raot lavuaarissa jne). Luin, että kurkkukipua saa potea ikuisuuden jos hammasharjaa ei pestä kuumimmilla lämmöllä astianpesukoneessa tai keitetä pesun jälkeen. Sen verran rakastan itseäni, että koen ansaitsevani kunnolliset harjat ja muut välineet suuhuni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pysty syömään ja juomaan kahvia tahnan makuisella suulla, pesen aina jälkeen.
Mä taas en pysty missään nimessä syömään aamun paskanmakuisella suulla.
Jos vessa on varattu täällä kotona, missä mun hammasharja on, niin mä ihan odotan, että pääsen eka pesee pahan maun pois suusta enkä voi istua aamupalapöytään ennen sitä.
Kerran istuin hampaat harjaamatta aamupalapöytään ja aloin syömään niin hyi hitto oli niin kuvottavaa, että heti kun vessa vapautui, menin heti pesee hampaani ja sitten vasta jatkoin aamupalan loppuun.
Sinulla on varmaan jokin sairaus, ei ole normaalia että suussa maistuu aamulla paska.
Voi vaivata refluksitauti makuuasennossa? Se happo sulattaa kyllä hampaat suusta lyhyessäkin ajassa.
Vierailija kirjoitti:
Pesu ennen aamupalaa. Aamupalan jälkeen voit purskutella suusta murut pois tai pese vaikka kevyesti uudelleen. Pari xylitol-pastillia aamupalan jälkeen riittää estämään happohyökkäyksen.
Ai jai kun maistuukin appelsiinimehu hyvälle heti hampaiden harjaamisen jälkeen.
Minusta iljettävämpi ajatus yön tuhnuisella hengityksellä syödä aamupalaa..
Minusta iljettävämpi ajatus on elää hammaslääkärien ohjeiden mukaan sen sijaan, että nauttisi aamupalasta, josta jää hyvä maku suuhun. Kaikki pitää aina peittää xylitolilla.
Kun ei syö koko ajan, riittää harjaaminen kerran päivässä pitämässä hampaat kunnossa. Eikä maistu suu koko ajan hammastahnalle.
- M56
Vierailija kirjoitti:
Hiustenhalkomista on tämä ennen jälkeen arpominen. Pääasia, että hampaat harjataan ja langataan kaksi kertaa päivässä. Jos juo aamupalalla esim. appelsiinimehua ja menee heti harjamaan, kiille kuluu helpommin. Puolen tunnin päästä voi jo harjata.
Tärkeintä, että hampaat yleensä harjataan, muutakin näkee!
T. Hammaslääkäri
Samaa mieltä
T. toinen hammaslääkäri
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama kummin päin teet, niin lopputulos on täysin sama.
Itse kokeillut molempia tapoja, eikä minkäänlaista eroavaisuutta..
Ei reikiä yhtään.
Hammaskiveä kertyi molemmilla tavoilla!
Hammaskivi on 48 tuntia suussa kovettumaan päässyttä plakkia. Nimestä luulee sen olevan jotain muuta kuin plakkia, jonka saa huolellisella puhdistuksella torjuttua. Toki osalla syljen laatu on sellaista, että hammaskiveä syntyy huolellisesta puhdistuksesta huolimatta mutta sitä syntyy silloin vähemmän kuin keskinkertaisella tai olemattomalla puhdistuksella.
Vierailija kirjoitti:
En edes jaksa laskea, montako kertaa 58-vuotisen elämäni aikana on kaikki hampaidenharjaus"totuudet" menneet uusiksi.
Varmaan lähes yhtä monta kertaa kuin ne "totuudet", mitä vauvoille missä iässä saa syöttää ja mikä taas onkin vuoden kuluttua ihanhirveänkamalanvaarallista, mutta vain Suomessa eikä missään muualla.
Joten evvk, haluan syödä aamupalani niin ettei se maistu hammastahnalta.
Juuri näin.
Vähän kuin kananmuna, joka on joka toinen vuosikymmen tappaja, ja joka toinen vuosikymmen hyvää ja ravitsevaa ruokaa.
Ihan joka vouhotuksen mukana ei kannata juosta.
Vierailija kirjoitti:
Hyi te kaikki haisevat suut jotka puhkutte kahvihuurua ja muruja
Pesen hampaat kahdesti päivässä ja putsaan hammasvälit. En ole kyllä koskaan ahdistunut kenenkään aamupaloista tai kahvihuuruista (?). En työnnä tosin naamaani muiden naamojen lähelle...
Kun katsoo vaikka cittarissa kuinka paljon ihmiset ostavat erilaisia makuvesi, paljon, todella paljon limsojen lisäksi niin näille ihmisille on yks hailee peseekö hampaansa aamuisin ennen vai jälkeen aamupalan! Massiiviset happohyökkäykset noita juodessa pitkin päivää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
^ Minä säilytän hammasharjani peilikaapissa. Ja vaihdan sen ainakin neljästi vuodessa tai jos olen ollut kipeänä.
Se opastevärin kuluminen näyttää hyvin, missä vaiheessa harjan kunto on. Vanhasta tottumuksesta vaihdan neljästi vuodessa. Pesen vanhat harjat ja käytän niitä vanhan sähköhammasharjani kanssa kun pitää pestä joku vaikea paikka puhtaaksi (saumat, vaikeat raot lavuaarissa jne). Luin, että kurkkukipua saa potea ikuisuuden jos hammasharjaa ei pestä kuumimmilla lämmöllä astianpesukoneessa tai keitetä pesun jälkeen. Sen verran rakastan itseäni, että koen ansaitsevani kunnolliset harjat ja muut välineet suuhuni.
Mihin luulet sen opastevärin kulkeutuneen, kun se häviää harjasta?
Pesetkö AP hampaat jokaisen ruokailun jälkeen, vai pelkästään aamupalan?
Sitä vaan mietin, että jääkö sinulla tahroja ja murusia hampaisiin pelkästään aamupalalla, vai myös muilla aterioilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pesu ennen aamupalaa. Aamupalan jälkeen voit purskutella suusta murut pois tai pese vaikka kevyesti uudelleen. Pari xylitol-pastillia aamupalan jälkeen riittää estämään happohyökkäyksen.
Ai jai kun maistuukin appelsiinimehu hyvälle heti hampaiden harjaamisen jälkeen.
Minusta iljettävämpi ajatus yön tuhnuisella hengityksellä syödä aamupalaa..
Minusta iljettävämpi ajatus on elää hammaslääkärien ohjeiden mukaan sen sijaan, että nauttisi aamupalasta, josta jää hyvä maku suuhun. Kaikki pitää aina peittää xylitolilla.
Kun ei syö koko ajan, riittää harjaaminen kerran päivässä pitämässä hampaat kunnossa. Eikä maistu suu koko ajan hammastahnalle.
- M56
Vieläkö joku luulee, että appelsiinimehu on terveellistä????
Hyi syökö ihmiset oikeasti aamupalaa hampaidenpesun jälkeen?
Odottele vaan. Eiköhän ne suositukset taas muutu jonkin ajan kuluttua.
Täytän kohta 50 v ja olen noudattanut tätä ohjetta "aina". Se on niin takaraivossa, että kahden minuutin sisällä ylösnousemisesta pesen hampaat. Aamua ei voi aloittaa ennen kuin hampaat on pesty
Minä olen 53 v ja tiennyt tuon ohjeen, että hampaat pestään ennen aamupalaa, jo noin 30 vuoden ajan. Aika yllättävää, että joku ei ole tiennyt.
Minä purskuran suun vedellä ennen harjausta. Harjauksen jälkeen purskuttelen suuhun muodostuneella hammastahnavaahdolla jonka sitten syljen lavuaariin. En huuhtele. Ei jää mitään töhnää suuhun.