Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistatteko te lapsuutenne hyvin?

Vierailija
20.10.2024 |

Minä en muista oikein lapsuuttani. Jotain yksittäisiä tapahtumia sieltä täältä, mutta en sitä normaali arkea oikeastaan ollenkaan. Tapahtumat joita muistan, ovat lähes poikkeuksetta tapahtuneet muualla kuin kotonani. Muistatteko te lapsuutenne? Kuinka nuorena tapahtuneita asioita muistatte?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Min muistan 3v-4v asti kaikenlaista  tapahtumaa, otimme koiran, sain aidan yli naapurilta  puiset nukenvaunut ,koekatsoimme televisioita kotona,  koira vei nalleni ulos, muutto ym.

Vierailija
2/28 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksiköhän minä en muista oikein mitään? En etenkään muista mitä olisin vanhempani kanssa tehnyt yhdessä lapsena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä voi kirjoittaa muistavani.

4/28 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mäkään muista kuin jotain pieniä pätkiä sieltä täältä. Mutta siitähän nyt on jo liki 100 vuotta 

Vierailija
5/28 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kyllä kaikenlaista. Muistan talot, joissa asuimme kun olin 4v, 5-6v, 7-8v ja sen jälkeen. Muistan leikkineeni pihalla, yksityiskohtia pihasta, leikkikavereita, kerhoja yms.

Vierailija
6/28 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Subjektiivisen hyvin, jollain toisella voi olla samoistakin asioista ihan eri muistikuvat.

Vierailija
7/28 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan aika paljon visuaalisessa muodossa, samoin muistan mitä olen tuntenut ja ajatellut. Sen sijaan keskustelut muistan aika huonosti enkä muista niitä koskaan sanatarkasti. Muistan parhaiten tärkeät tapahtumat ja esim. sanat jotka ovat loukanneet. Ensimmäinen muisto on vajaan kolmen vuoden iästä, olimme katsomassa mammaa sairaalassa. Muut muistot alkavat 4v iästä. 4-5v iästä muistot pääasiassa visuaalisia.

Vierailija
8/28 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina ihmetellyt kun on vain hajanaisia muistoja. En näköjään ole yksin. Mieheni muistaa kaiken, jopa lapsuuden ajan telkkarimainosten laulujen sanat yms 50 vuoden takaa minä taas en edes muista kunnolla yhtäkään😁

Vierailija
9/28 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liittyykö muistoihinne omat vanhempanne? Minäkin toki muistan asioita, mutten mitään mitä olen tehnyt vanhempani kanssa jonka kanssa asuin. Ap

Vierailija
10/28 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suht hyvin muistan.  Nuoruuteni savotat on hyvin muistissa.  Olin 5v kun sain kaadettua ensimmäisen puun, n.10cm leppä.  Välillä kävin syömässä.

Vierailija
11/28 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina ihmetellyt kun on vain hajanaisia muistoja. En näköjään ole yksin. Mieheni muistaa kaiken, jopa lapsuuden ajan telkkarimainosten laulujen sanat yms 50 vuoden takaa minä taas en edes muista kunnolla yhtäkään😁

No juuri tämä 👆 itselläkin on alkanut ihmetyttämään kun nimenomaan mieheni tuntuu muistavan kaiken ja itse hyvin hatarasti.

Vierailija
12/28 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. 3,5-4 v tuli muisti enemmän. Sitä ennen pätkiä.

Vierailija
13/28 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liittyykö muistoihinne omat vanhempanne? Minäkin toki muistan asioita, mutten mitään mitä olen tehnyt vanhempani kanssa jonka kanssa asuin. Ap

Liittyy. Kuulostaa aika erikoiselta, jos et muista vanhemmistasi mitään. He ovat kuitenkin yleensä keskeisimpiä henkilöitä lapsuudessa.

Vierailija
14/28 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun leikin pikkuveljen kanssa leikkimökissä

Vierailija
15/28 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, siltä osin kuin vanhempia tarvittiin. Ei silloin oltu vanhemman kanssa välttämättä. Vähänkään itsenäiset lapset leikkivät itse. Toinen vanhempi oli poissa, jos toinen kotona ja sitten jollakin kuoli toinen.

Vierailija
16/28 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista. En myöskään muista kauppisajoistanu mitään koska olin niin vaikeasti masentunut. Nuo kolme vuotta ovat aivan sumun peitossa.

Vierailija
17/28 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Kolmevuotiaasta asti on muistoja. Paljon.

Vierailija
18/28 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kaiken, ja todellakin tarkoitan kaiken. Muistan naapurien puhelinnumerot (oman myös tietenkin), lapsuudenaikaisten kirjekaverien osoitteet, heidän lemmikkien nimet, kaikki kodin materiaalit, verhot, vaatteet, jne. Voin ikäänkuin palata lapsuudenkotiini muistoissani ja näen kaiken sellaisena kuin se oli, muistan jopa tuoksuja, ääniä, sekä sen miltä monet asiat kädessä/koskettaessa tuntui. Ja todellakin Muistan myös kaikki lapsuudenaikaisten mainosten ja laulujen sanat.

Olen jutellut monen ikäiseni kanssa ja ymmärtänyt että lapsuusmuistojen määrä vaihtelee ihmisten välillä. Näin paljoa kukaan muu ei ole kyllä kertonut muistavansa. 

N43

Vierailija
19/28 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieniä asioita sieltä täältä. En koskaan koko tapahtumia.

Tuntuu olevan aika tavallista.

Vierailija
20/28 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan kaiken, ja todellakin tarkoitan kaiken. Muistan naapurien puhelinnumerot (oman myös tietenkin), lapsuudenaikaisten kirjekaverien osoitteet, heidän lemmikkien nimet, kaikki kodin materiaalit, verhot, vaatteet, jne. Voin ikäänkuin palata lapsuudenkotiini muistoissani ja näen kaiken sellaisena kuin se oli, muistan jopa tuoksuja, ääniä, sekä sen miltä monet asiat kädessä/koskettaessa tuntui. Ja todellakin Muistan myös kaikki lapsuudenaikaisten mainosten ja laulujen sanat.

Olen jutellut monen ikäiseni kanssa ja ymmärtänyt että lapsuusmuistojen määrä vaihtelee ihmisten välillä. Näin paljoa kukaan muu ei ole kyllä kertonut muistavansa. 

N43

Tämä on kyllä ihan todella mielenkiintoista. Miksi joku muistaa näin tarkasti ja toinen ei juuri ollenkaan? Nyt kun olen aiheesta kirjoittanut, niin joitain muistoja alkaa tulemaan mieleen. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kaksi