Miten ihmiset ei opi mitä muovinkeräykseen saa viedä? Jatkuvasti näkee jotain ämpäreitä, leluja yms. siellä
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Parempi siellä kuin jossain metsäautotien päässä tai maantien levikkeen penkalla.
Miksi keksit tällaisen vastakkainasettelun huonojenvaihtoehtojen välillä? Mitä haet sillä?
Joko ihmiset ovat todella tyhmiä, tai yrittävät säästää sekajätteen maksuista..
Vierailija kirjoitti:
Vähän aikaa sitten jouduttiin hävittämään akvaario, kun se alkoi vuotaa. Perehdyin hieman asiaan ja opin että lasit kuuluu laittaa polttokelpoiseen jätteeseen, mutta kyllä siitäkin tuli taloyhtiön kyyläri känisemään, että älähelevetissä sinne laita lasia vaan tuohon lasinkeräykseen, ookkonää pölijä kun luulet että lasi palaa?
Olen nähnyt myös ikkuna-ja peililasia lasinkeräyksessä.
Sinnehän ne ei kuulu mutta ymmärrän niitä jotka niin luulee. Joskus luulin itsekin mutta kun otin selvää niin olen nyt viisaampi.
Olisi vain mielenkiintoista tietää kun lasi menee sekajätteeseen/polttoon niin mikä siitä lasista tulee poltettaessa? Ei se siellä kuitenkaan häviä niinkuin tavalliset roskat.
Vierailija kirjoitti:
Koska muovipakkauksissa käytetään samoja muovilaatuja kuin muovituotteissa. Monelle muovi on muovia, on se pakkaus tai ei.
En heitä muovipakkaustenkeräykseen muuta kuin muovipakkauksia, mutta en toisaalta ymmärrä miksi pakkausmuovien sekä muovituotteiden keräystä ei voisi yhdistää. Vähän niin kuin pienmetalli. Jätteen käsittely laitoksella ammattilaiset hoitaisivat seulonnan ja jätteiden paremman lajittelun.
Sen verran ovela olen, että ne pulkat ja ämpärit leikkaan niin pieniksi paloiksi muovinkeräykseen, että on vaikea tunnistaa. Eikä kukaan sivullinen siellä asialla pääse urputtamaan, kuten risu-ukolle.
Vaatekeräyslaatikoiden vieressä lojuu lasten sukkia tms.
Monet ihmiset eivät osaa kierrättää.
Vierailija kirjoitti:
Saako metallin keräykseen laittaa mitä vaan metallia vai vaan jotain tiettyä?
Ei saa laittaa vaaralliseksi jätteeksi luokiteltuja metalleja, kuten lyijyä, elohopeaa yms
Metallisten maalipurkkien pitää olla tyhjiä ja kuivuneita, aerosolipullojen pitää taas olla täysin tyhjiä, vajaat kuuluvat vaarallisiin jätteisiin
Vierailija kirjoitti:
Mä voin ottaa vastan metallisen vedyn jos jollain sattuu jäämään yli jostain. Pitää olla turvallisesti pakattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän aikaa sitten jouduttiin hävittämään akvaario, kun se alkoi vuotaa. Perehdyin hieman asiaan ja opin että lasit kuuluu laittaa polttokelpoiseen jätteeseen, mutta kyllä siitäkin tuli taloyhtiön kyyläri känisemään, että älähelevetissä sinne laita lasia vaan tuohon lasinkeräykseen, ookkonää pölijä kun luulet että lasi palaa?
Olen nähnyt myös ikkuna-ja peililasia lasinkeräyksessä.
Sinnehän ne ei kuulu mutta ymmärrän niitä jotka niin luulee. Joskus luulin itsekin mutta kun otin selvää niin olen nyt viisaampi.
Olisi vain mielenkiintoista tietää kun lasi menee sekajätteeseen/polttoon niin mikä siitä lasista tulee poltettaessa? Ei se siellä kuitenkaan häviä niinkuin tavalliset roskat.
Kierrättäminen on todellakin tekemällä tehty hankalaksi kun pitäisi olla joku lasiprofessori tietääkseen mitä lasia saa laittaa lasinkeräykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan ajan kun lasin keräyksessä oli eri pöntöt värilliselle ja värittömälle lasille. Nykyään on onneksi samat.
Muistan myös ajan kun oli erikseen palautusautomaatit pulloille ja tölkeille. Nykyään on onneksi samat.
Edistystä. Kyllä kohta kaikki muoviin viittaava voidaan laittaa samaan pönttöön. Kärsivällisyyttä.
Ei, vaan värillistä lasia ei saa laittaa lasinkeräykseen! Sekajätettä.
EI, vaan myös värillinen lasiPAKKAUS kuuluu lauttaa lasijätteeseen. Kertoo Lassila & Tikanoja.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti se ohjehan on aika simppeli, muoviPAKKAUKSET, ei kestokäyttöiset muovituotteet.
Ohje on simppeli, mutta valitettavasti todella moni ihminen on yksinkertaisiesti vain liian tyhmä, jotta A) osaisi edes omatoimisesti etsiä ohjetta, B) ymmärtäisi lukemaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi muovia ei saa viedä muovinkerykseen ja lasia lasinkeräykseen ?
Sinulle kaikki metallitkin ovat vain yhtä ja samaa rautaa.
Ei ole, on terästä, alumiinia, kuparia, messinkiä, nämä yleisimpiä vastaan tulevina metalleina. Muita metalleja on niin paljon että kukaan palstalainen ei osaa niitä kaikkia luetella.
T: Se tyhmä joka ei osaa muovia lajitella.
80-85% kerätystä muovista menee jätteenpoltto laitoksiin, tv,ssä haastateltiin muovin kierrätys laitoksen johtajaa, jos saisivat itse päättää ottaisivat vain kierrätys muovipulloja, jotka pestyään ja muskattuaan menevät kaupaksi muovi yrityksiin.
Vierailija kirjoitti:
Näistä kyllä tiedotetaan aika heikosti, juuri kun osa heittää sentään lasit lasinkeräykseen, eikä vaikka paperinkeräykseen, niin sitten sekin on kielletty.
Hommaa pitäisi jotenkin selkiyttää ja pyrkiä siihen, että kaikki lasi ja muovi olisi laitettavissa lasin ja muovinkerätykseen ja sama koskee paperia, pahvia ja metalliakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti se ohjehan on aika simppeli, muoviPAKKAUKSET, ei kestokäyttöiset muovituotteet.
Ohje on simppeli, mutta valitettavasti todella moni ihminen on yksinkertaisiesti vain liian tyhmä, jotta A) osaisi edes omatoimisesti etsiä ohjetta, B) ymmärtäisi lukemaansa.
Ja näiden lisäksi pitäisi vielä noudattaa ohjeita eikä kiukutella kuin uhmaikäinen "On niin tyhmä systeemi, että heitän kaiken metsään! Siitäs saatte senkin ää liöt! Mua ette määrää!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallisia vaarattomia metalleja saa laittaa: alumiinia, terästä, rautaa, messinkiä, pronssia, puhdasta tinaa, kuparia. Kultaa ja muita jalometalleja periaatteessa kai myös saisi sinne laittaa. Elohopea ja lyijy ym. raskasmetallit kuuluvat vaarallisten jätteiden keräykseen. Niin myös uudenvuodentina, koska se nimityksestään huolimatta sisältää lyijyä. Alkalimetallit, erittäin myrkylliset metallit kuten beryllium, radioaktiiviset metallit/ydinjäte ym. eksoottisemmat metallit vaativat ihan omat erityiskäsittelynsä.
Koskeeko tuo myös sellaisia tuotteita, joissa on ihan minimaalinen määrä lyijyä tai muuta raskasmetallia, esim. korunosia, jotka noudattavat EU:n säädöksiä?
Olen laittanut noita metallinkeräykseen jatkuvasti eikä ole tullut mieleenikään, että olisivat vaarallista jätettä.
Heitän kaikki paskat sekajäteastiaan. Sieltähän noukkivat jos kiinnostaa. En lähde mukaan tähän viherhössötykseen. Näin se on aina ennenkin tehty.
Vierailija kirjoitti:
Vaatekeräyslaatikoiden vieressä lojuu lasten sukkia tms.
Monet ihmiset eivät osaa kierrättää.
Mä olen kyllä ymmärtänyt, että jos joku laittaa jotain roskisten viereen, se tarkoittaa, että joku saa ottaa omakseen.
Tämä ei kylläkään varmaan tarkoita maassa sellaisenaan lojuvia sukkia, mutta en kyllä ole sellaisia nähnytkään. Ehkä on vain vahingossa tippunut siihen.
Sekajätteeseen laitan kaikki muut paitsi biojätteen,pahvit ja mainokset. Yks hailee mitä mieltä muut asiasta ovat.
Vierailija kirjoitti:
Koska on erilaisia muoveja ja laseja. Osa käy kierrätykseen osa pilaa prosessin. Esim muoveista pakkausmuovit käy kierrätykseen. Helppo muistaa. Ja laseissa monet esim ne jiomalasit ovat katkaistua tai muuten rikkoutumaksi käsiteltyä. Eli eri tavoin käsiteltyä lasia. Siinäkin pakkauslasi on hyvä muistisääntö. Eli hillopurkit ja pullot yms käy kierrätykseen. Käsitelty käyttölasi ei. Esim lamput, juomalasit yms.
Är det konsumenten som är skyldig att lära sig förpackningarnas beståndsdelar och sortera dem korrekt, eller förpackningsindustrins sak att ta fram förpackningar som kan sorteras som en sopa?
Vem behöver en tetraförpackning med kartong, plast och aluminium samt en plastkapsyl som inte lossnar och allt av olika material? Kunde man tänka sig en mindre dåligt fungerande lösning som industrin helt själv skulle ta ansvar för?