Kuolemisen pakolliset kulur?
Tällainen aihe, tulossa olevan lähimmäisen kuoleman kulut kiinnostaa.
Arkkuhautaamista ei tulla tekemään. Tarkoitus on saada vainaja, omankin tahtonsa mukaan, mahdollisimman halvalla tuhkauurnaan.
Onko tosiaan niin että jokainen joutuu ostamaan satojen eurojen arkun vain sitä krematoriota varten? Ja sitten satasia maksava uurna?
Kertokaa kokemuksia ja tietoa siitä miten ihmisen saa tuhkaksi mahdollismman edullisesti.
Kommentit (41)
Laita hakusanaksi niin saat kunnon vastauksen ja selvityksen miten kaikki tehdään ja toimitaan..👍👍👍👍👍👍
Vierailija kirjoitti:
Arkkua ei tarvitse ostaa,sen voi tehdä itse. Hautaustoimilain mukaan jonkinlainen arkku täytyy kuitenkin olla.
Jonkinlainen arkku? Krematorioilla on omat standardinsa.
Vierailija kirjoitti:
Laita hakusanaksi niin saat kunnon vastauksen ja selvityksen miten kaikki tehdään ja toimitaan..👍👍👍👍👍👍
Sielt tuskin tulee säästövinkkejä. Niitä haen täältä
Ei kuolemisessa ole mitään pakollisia kuluja. Kuolla saa ihan ilmaiseksi
Voisiko ruumiin kuivattaa ja polttaa leivinuunissa?
Pari tonnia on hyvä budjetoida. Hautaustoimisto kyllä yrittää rahastaa kaikesta mahdollisesta, kuten kukkalaitteista, kuolinilmoituksesta, vainajan näytöstä, arkkuvaatteista, siunaustilaisuuden ohjelmalehtisten painamisesta jne, mutta pakollisia kuluja ovat oikeastaan vain arkku, ruumiin kuljetus krematorioon, tuhkaaminen ja hautapaikka. Tai jos haluaa pitää siunaus-/saattotilaisuuden, kappelin vuokra ellei kuulu kirkkoon. Muistotilisuutta ei ole pakko pitää, eikä ole pakko pitää siunaus-/saattotilaisuuttakaan. Voi valita vain suoran tuhkauksen. Jos hautapaikaksi valitaan muistolehto tai tuhkan sirottelu, uurnaakaan ei tarvita; krematoriolta saa lainaksi uurnan jossa tuhka kuljetetaan hautausmaalle ja jätetään sinne.
Lisäksi tulevat perunkirjoituksen kulut.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko ruumiin kuivattaa ja polttaa leivinuunissa?
Niinkö sinä meinasit tehdä vanhemmillesi, puolisollesi, sisaruksillesi ja lapsillesi?
Arkku on pakko olla. Uurnan voi jossakin vuokrata tuhkien sirottelua varten. Uurna voi olla kangaspussi. Sen tulee olla tarpeeksi iso, vähintään 4l.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/naita-hautauskysymyksia-moni-pohtii…
Vierailija kirjoitti:
Kuoleminen on kallista lystiä. Jos joudut sairaalaan ja kuolet siellä, luuletko että se on ilmaista? Ehei. Sinä et maksa siitä mitään mutta kuolinpesä maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arkkua ei tarvitse ostaa,sen voi tehdä itse. Hautaustoimilain mukaan jonkinlainen arkku täytyy kuitenkin olla.
Voi sen tehdä itse, kunhan se täyttää tietyt vaatimukset. Työnväenopistoissa on ollut arkunrakennuskursseja. Mutta se itse tehty arkkukin voi olla yllättävän kallis, vaikka tekisi männystä, mitä saa halvimmalla.
Vierailija kirjoitti:
Arkku on pakko olla. Uurnan voi jossakin vuokrata tuhkien sirottelua varten. Uurna voi olla kangaspussi. Sen tulee olla tarpeeksi iso, vähintään 4l.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/naita-hautauskysymyksia-moni-pohtii…
Krematoriossa laittavat tuhkat paperipussiin odottamaan uurnaa, mutta jos on uurnahautapaikka valmiina, tuhkat voi kuljettaa sinne maatuvassa kangaspussissa. Kalleimmat uurnat maksavat satoja euroja, mutta tuhkahautauksessa ne eivät ole välttämättömiä. Ainakin Hietaniemen hautausmaalta saa lainata uurnaa muistolehtohautausta varten.
Voi v, ttu jotta on korppikotkat sitten kaartelemassa, kun raadon hajun nokkaansa saavat. Soon bisnestä loppuun asti. Viimeisten vuosien kalleudesta kyllä kitistään, mutta ah, lopulta rahastajat pääsevät apajalle. Eikä valtio ole viimeisenä. Nopeasti on kaikki pantava lihoiksi, koska perintövero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi sen tehdä itse, kunhan se täyttää tietyt vaatimukset. Työnväenopistoissa on ollut arkunrakennuskursseja. Mutta se itse tehty arkkukin voi olla yllättävän kallis, vaikka tekisi männystä, mitä saa halvimmalla.
Minulla on arkuntekijän veistämä arkku valmiina. Maksoin siitä vain materiaalikustannukset 400e, mutta jalat jouduttiin vaihtamaan kun ne eivät olleet sopivat krematorion trukin haarukkaan. Valmisarkku tulee halvemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuoleminen on kallista lystiä. Jos joudut sairaalaan ja kuolet siellä, luuletko että se on ilmaista? Ehei. Sinä et maksa siitä mitään mutta kuolinpesä maksaa.
eli on minulle ilmaista.
Vierailija kirjoitti:
Voi v, ttu jotta on korppikotkat sitten kaartelemassa, kun raadon hajun nokkaansa saavat. Soon bisnestä loppuun asti. Viimeisten vuosien kalleudesta kyllä kitistään, mutta ah, lopulta rahastajat pääsevät apajalle. Eikä valtio ole viimeisenä. Nopeasti on kaikki pantava lihoiksi, koska perintövero.
Paljollako sinä tekisit kuolematyötä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eli on minulle ilmaista.
Joo, mutta joku maksaa sinunkin hautaamisesi, idiootti. Jos sinulla ei ole perhettä eikä rahaa, yhteiskunta hoitaa sinut hautaan.
Luovuta ruumis tutkimuskäyttöön opetussairaalaan.
Kulut 0€
Ne kulut ovat halvimmillaankin suuret.
Vierailija kirjoitti:
Luovuta ruumis tutkimuskäyttöön opetussairaalaan.
Kulut 0€
Voivatko omaiset tehdä sen, vai pitääkö siihen olla kuolevan oma suostumus? Miten hautaaminen?