Millainen ihminen ei maksa elatusmaksujaan?
Julkisuudessa ollut useampi julkkis, joilla maksut maksamatta. Omasta kokemuksesta kerron, miltä se tuntuu. Odotat rahaa, että saat ostettua lapsille talvikengät ja -takit. Ei tule rahaa. Kyselet perään, onko rahaa tulossa vai haetko Kelasta elatustukea. Se on se vaihtoehto. Olen saanut useamman kerran vastauksia, että tulossa on, lopeta jo kyseleminen. Tuo syö luottamusta. Se on minun asiani, että olen hankkinut kodin, jossa lapsilla on omat huoneet. Senttiäkään en ole exältä pyytänyt asumiseen, vaan ihan lasten menoihin rahat menee, kuten vaatteisiin ja harrastuksiin. Olin ajatellut ostaa tytölle pyörän, koska nyt oli kesän jälkeen tarjouksessa, myyvät varastosta pois osan ale-hinnalla. Tosi kiva, että elatusmaksu tuli 10 päivää myöhässä ja pyörää ei enää saanut (alennuksella). Minulla ei ollut tilillä niin paljon rahaa, että olisin saanut sen hankittua, ja senkin takia nuo elatusmaksut on minulle tärkeät, että sitä rahaa olisi, jos on isompia hankintoja. Eikös se ole vain oikein ja kohtuullista, että esim. pyörän hankintaan osallistuvat molemmat vanhemmat!
Kommentit (41)
Erittäin hyvätuloinen yrittäjä, joka halusi lauman lapsia, mutta ei hyväksy, että ne lapset ovat poissa hänen kahdelta muulta rakkaimmalta lapseltaan Työltä ja Rahalta.
Vierailija kirjoitti:
Minä maksan, mutta vain koska kunnioitan lakia ja jonkinlaisia yhteisiä pelisääntöjä. En tapaa lasta. Lapsi syntyi rikoksen seurauksena
Rikoksen? Rikoksen seurauksena? Hmm Pakottiko nainen kesken seksin sinun poistamaan kortsun asela uhaten vai mitä tapahtui?
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Mun mies sopi isot maksut exälleen, kun tämä opiskeli ja tulot oli pienet tietysti, ja nyt töihin mennessään, ei ex suostunut hyvällä laskemaan niitä sille tasolle, mitä vuoroviikkokaavan mukaan kuuluisi. Eli hän ei osallistu millään tavalla tällä hetkellä lapsensa elatukseen, vaikka kuuluisi. En arvosta vanhempia, jotka eivät osallistu oman lapsen elatukseen.
Oikeuteen siis menossa asia, niin saa lapselle oikeutta. :/
Minun tutulla lapset asuvat vuoroviikkoina äidin ja isän luona, ovat sentään osanneet sopia ettei kumpikaan maksa elatusmaksuja toiselle kun kumpikin yhtä paljon hoitaa ja huoltaa lapsia.
Eräs yksityisetsivänäkin esiintynyt mustalaisruhtinas ei ainakaan maksanut.
Mm. sellaiset, joiden mielestä elari on liian suuri. Jopa se kelan (alle 200e). Olen kuullut miesten valittavan, että lapsi ei todellakaan tarvitse mitään 200e kuussa elämiseen. Esim. urheileva lukiolaispoika.
Mä en makssa siksi, että muija otti ja lähti, muutti toiseen kaupunkiin. Vei lapset mukanan. Lapsia tapaan niin paljon kun mahdollista, mutta elättäköön nyt yksin kun niin kovasti sitä halusi. Ja kyllä, olen katkera.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
LouLou kirjoitti:
Nyt mun miespuolinen serkku sai lapsen naisen kanssa ja he olivat jo raskautta suunnitellessa sopineet, että nainen sitten kokonaan itse hoitaa ja elättää lapsen, kun hän sen itse halusikin ja serkkuni tehtävä oli toimia ainoastaan siittäjänä. Sitten kun he erosivat lapsen ollessa pieni, niin isä ei maksanut elareita kun näin oli sovittu.
Tuollainen sopimus ei ole pätevä.
Ei asiaa voi riitauttaa kukaan jos vanhemmat ovat näin sopineet. Hienoa, että jotkut pysyvät vielä sanansa mittaisia
Kyllä vanhempien sopimukset ovat tyhjän kanssa, eikä ne ole sitovia ja lain voimaisia, vaan laki menee niiden edelle, sillä laki suojelee myös lasta ja hän nauttii lain tuomaa turvaa ja oikeutta.
Tulee mieleen, vanhempien sopimus raukeausi välittömästi esim. jos lapsi otetaan huostaan tai jos lapselle määrättäisiin edunvalvoja tai äiti olisi esteellinen huoltajaksi. Ja näissä tapauksissa isä määrättäisiin maksamaan osan elareita jopa taanehtivasti.
Millainen-hullu kyselee taas Millainen-kysymyksiä.
Enimmäkseen rutina elareista on typerää, mutta onhan ne joskus myös älyttömiä. Eräs työkaverini masentui erosta niin pahasti, että meni typeryyttään allekirjoittamaan ei-määräaikaisen elarisopimuksen, kun oli niin shokissa erosta. Oikeuden kautta joutui hakemaan alennuksia elareihin. Ne oli aivan kohtuuttomat. Mies oli keskipalkkainen ja asui yksiössä. Eksänsä asui rivarineliössä. Lapset oli puolet ajasta isällään ja nukkuivat patjoilla lattialla. Miehellä jäi noin tonni elämiseen kuussa, vaikka lapset oli tosiaan 50% ajasta hänellä. Eksälle jäi elämiseen lasten kanssa joku 4700 Euroa. Elarit oli luokkaa 500 Euroa/lapsi. Eksällä oli saman kokoiset tulot. Oikeus toki alensi ne reippaasti tappelun jälkeen, mutta mietin silloin, että ehkä elarisopimus pitäisi ensin tehdä vain vuodeksi ja vuoden päästä se voidaan automaattisesti muuttaa, kun kummallekin elämä on realisoitunut. Joku voi myös huonoa omaatuntoa sopia huonon sopparin. Äiti pitää lapset ja häpeää miehen jättämistä, joten suostuu johonkin älyttömän pieneen diiliin tai mies jätettyään perheensä antaa kaiken äidlle. Siksi nämä pitäisi järjestellä pysyvästi vasta, kun tunteet on jäähtyneet suuntaan ja toiseen. Ei kostoa, ei huonoa omaatuntoa vaan realistinen elatus lapsille.
Sehän niissä elareissa eniten kismittääkin kun ne pitää maksaa eksälle. Vaikka meneekin lasten kuluihin, niin se eioo monen mielestä oikein.
Juljus kirjoitti:
Mä en makssa siksi, että muija otti ja lähti, muutti toiseen kaupunkiin. Vei lapset mukanan. Lapsia tapaan niin paljon kun mahdollista, mutta elättäköön nyt yksin kun niin kovasti sitä halusi. Ja kyllä, olen katkera.
Idiootti. Lapset eivät liity vanhempiensa riitoihin.
Vierailija kirjoitti:
Minä maksan, mutta vain koska kunnioitan lakia ja jonkinlaisia yhteisiä pelisääntöjä. En tapaa lasta. Lapsi syntyi rikoksen seurauksena
Lapsi on viaton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
LouLou kirjoitti:
Nyt mun miespuolinen serkku sai lapsen naisen kanssa ja he olivat jo raskautta suunnitellessa sopineet, että nainen sitten kokonaan itse hoitaa ja elättää lapsen, kun hän sen itse halusikin ja serkkuni tehtävä oli toimia ainoastaan siittäjänä. Sitten kun he erosivat lapsen ollessa pieni, niin isä ei maksanut elareita kun näin oli sovittu.
Tuollainen sopimus ei ole pätevä.
Ei asiaa voi riitauttaa kukaan jos vanhemmat ovat näin sopineet. Hienoa, että jotkut pysyvät vielä sanansa mittaisia
Kyllä vanhempien sopimukset ovat tyhjän kanssa, eikä ne ole sitovia ja lain voimaisia, vaan laki menee niiden edelle, sillä laki suojelee myös lasta ja hän nauttii lain tuomaa turvaa ja oikeutta.
Tulee mi
Aivan, eli listitäänkö äiti vai leimataanko hulluksi, että valtion sörkkijät pääsevät leikkimään asiantuntijoita ja dominoimaan tilanteita, missä eivät ole lainkaan kartalla olosuhteista? Todella naiivi ja typerä tämä "one size fits all" lainsäädäntö, missä miehellä ja naisella ei ole eroa, ja tantat tietävät parhaiten. Hinta on äärimmäisen kallis, ei vaan rahassa vaan lasten hyvinvoinnissa ja sitä kautta koko väestön ja valtion tulevaisuudessa. Lapsikauppa on toki joillekin tuottoisaa, mutta siihen osallistuvat eivät taida olla tietoisia todellisuuden muista lainalaisuuksista, kuin omasta palkkakuitisraan. Se on lyhyt tie, se
Juljus kirjoitti:
Sehän niissä elareissa eniten kismittääkin kun ne pitää maksaa eksälle. Vaikka meneekin lasten kuluihin, niin se eioo monen mielestä oikein.
Kyseessä on lasten äiti. Jos vihaa ja halveksuu naiseutta noin paljon, ei pitäisi saada perimäänsä jatkoon ollenkaan. Ole kiitollinen, että lainsäädäntö on mitä on - jos minä päättäisin siitä niin tuollaiselta mieheltä JA hänen jälkeläisiltään lähtisi nirri pois, vaikka lapsilla olisi hyväkin äiti
Lainsäädännössä on vikaa, kun vain lähivanhempi on velvollinen huolehtimaan kaikesta ja toinen voi jättää elatusmaksutk7n maksamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi on viaton.
Niin minäkin, rikoksen uhri. Ja elätän nyt r aiskaajan ä pärää, jota en voi turvallisuussyistä kohdella omana lapsenani. Sellaista se on, elämä
Naiivia ajatella myöskin, että psykon lapsi olisi "viaton". Se kantaa psykon perimää ja vaikka saisi kuinka laadukkaan kasvatuksenkin (mitä ei saa), tuo osa perimää voisi aktivoitua koska tahansa
Myötätunto oli nimenomaan se, joka minutkin sai ansaan ja teki uhriksi. Toiste en samaa virhettä tee. Tehkööt ne, jotka eivät ole vielä maksaneet tai halua uskoa viisaampiaan
Onneksi tuolla asenteella et ole lapsen elämässä.
Juljus kirjoitti:
Ja lapsesi laitat sijaiskärsijäksi?
Suomessa elatusmaksut ovat kohtuulliset ja huomioon otetaan vain lapsen kulut. Muualla Euroopassa esim. Ruotsissa, Ranskassa jne etävanhempi maksaa elatusmaksua lasten lisäksi myös ex-puolisolle ja lasten pääasialliselle huoltajalle, samoin asunto jää automaattisesti kummalle jää lapset. Ja näin oli ennen myös Suomessa, vielä 90-luvulla. Lapsen etu ja hyvinvointi laitetaan vanhempien edelle, eikä niin kuin Suomessa, lapset ovat sijaiskärsijöitä ja yhä useampi lapsi elää köyhyydessä ja voi huonosti..
Joka näkyy jopa päiväkotien ja koulujen ruokatarjoilussa, kun lapset syövät masnantaisin enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mies sopi isot maksut exälleen, kun tämä opiskeli ja tulot oli pienet tietysti, ja nyt töihin mennessään, ei ex suostunut hyvällä laskemaan niitä sille tasolle, mitä vuoroviikkokaavan mukaan kuuluisi. Eli hän ei osallistu millään tavalla tällä hetkellä lapsensa elatukseen, vaikka kuuluisi. En arvosta vanhempia, jotka eivät osallistu oman lapsen elatukseen.
Oikeuteen siis menossa asia, niin saa lapselle oikeutta. :/
Minun tutulla lapset asuvat vuoroviikkoina äidin ja isän luona, ovat sentään osanneet sopia ettei kumpikaan maksa elatusmaksuja toiselle kun kumpikin yhtä paljon hoitaa ja huoltaa lapsia.
Lapsi tarvitsee paljon muitakin kuin katon päänsä päälle ja ruokaa, eikä vuoroviikko systeemi poista lapsen elatusta, kuten vaatteita, kenkiä, harrastuksia, terv.hoitoa ja yhtälailla vuoroviikko lapsen päivähoito voi maksaa 300€/kk ja kyllä ne kuuluvat molemman vanhemman maksettavaksi.
Näitä on ollut aina. 80-luvulla isäni ei maksanut meistä elatusmaksua ja oltiin tosi köyhiä. Myöhemmin isäni ei suostunut auttamaan lievästi jälkeenjäänyttä sisarustani, itse jouduin häntä auttamaan.
Jotkut on vaan niin itsekeskeisiä, kuten oma isä ok. Se ei edes käytännössä koskaan soita, ellei se ole jotain palvelusta vailla. Ja vaikka valmistelisit asiaa hänelle ja soitat, niin on kuulemma saanut jo avun muualta. Ei se siitä muutu, kuolkoot yksinään.