Millainen ihminen ei maksa elatusmaksujaan?
Julkisuudessa ollut useampi julkkis, joilla maksut maksamatta. Omasta kokemuksesta kerron, miltä se tuntuu. Odotat rahaa, että saat ostettua lapsille talvikengät ja -takit. Ei tule rahaa. Kyselet perään, onko rahaa tulossa vai haetko Kelasta elatustukea. Se on se vaihtoehto. Olen saanut useamman kerran vastauksia, että tulossa on, lopeta jo kyseleminen. Tuo syö luottamusta. Se on minun asiani, että olen hankkinut kodin, jossa lapsilla on omat huoneet. Senttiäkään en ole exältä pyytänyt asumiseen, vaan ihan lasten menoihin rahat menee, kuten vaatteisiin ja harrastuksiin. Olin ajatellut ostaa tytölle pyörän, koska nyt oli kesän jälkeen tarjouksessa, myyvät varastosta pois osan ale-hinnalla. Tosi kiva, että elatusmaksu tuli 10 päivää myöhässä ja pyörää ei enää saanut (alennuksella). Minulla ei ollut tilillä niin paljon rahaa, että olisin saanut sen hankittua, ja senkin takia nuo elatusmaksut on minulle tärkeät, että sitä rahaa olisi, jos on isompia hankintoja. Eikös se ole vain oikein ja kohtuullista, että esim. pyörän hankintaan osallistuvat molemmat vanhemmat!
Juu, tuttua on. Siis nuo päivähoitomaksuista nillittämiset. Kun se vaan on niin, että päivähoito Suomessa maksaa, niin mikä vaikeus siinä on etä-vanhemmalle ymmärtää, että sekin kustannus pitää maksaa puoliksi.
Itselläni tilanne oli se, että meidät hylättiin, kun nuorempi lapsista oli 10 kk. Tuli minulla vähän kiire palata töihin. Oli suunniteltu, että olen kotihoidontuella kotona, kunnes nuorempi on 1,5 vuotta, mutta eihän siihen ollut varaa, kun jäin yksin kahden lapsen kanssa. Exäni ei millään suostunut ymmärtämään, että päivähoitomaksut on juuri niitä kuluja, jotka myös maksetaan puoliksi ja hän maksaa elareina osuutensa. Sillä ei ole väliä, tarvitaanko sitä päiväkotia minun työssäkäyntini takia vai mistä syystä. Siitä hän minulle huusi, että itse sanoit jääväsi kotihoidontuella kotiin. No niin sanoin, mutta miten voi jäädä kotiin, kun rahat ei riitä. Itsehän hän lähti ja jätti meidän perheen.
Toinen taistelun aihe oli silloin alussa, että hän ei suostunut hakemaan lapsia luokseen. Otin sen asian esiin lastenvalvojalle, joka lähetti ihan paperilla kirjeen, että etävanhempi hoitaa lasten haun ja tuo kotiin, mikäli lapsella on lähivanhempi ja etävanhempi merkitty. Aikuinen ihminen ja viitsii jostain bensarahoista alkaa kitsastella. Lapset oli siellä hänen luonaan joka toinen viikko to-su, eli ei hän kuitenkaan jatkuvasti joutunut autoilemaan lasten takia. Minähän joka päivä heitä kuljetin päiväkotiin ja kotiin. Myöhemmin sitten kun lapset oli molemmat jo koulussa, siirryttiin siihen, että ovat yhden viikon kuukaudesta isänsä luona ja hän hoitaa koulukyydit autolla silloin, koska se oli järjestettävissä hänen työssään. Lapset siis tykkää olla isänsä luona, eikä minulla ole koskaan ollut mitään sitä vastaan, vaan kyllä se on ollut ihan hänestä itsestään lähtöisin, ettei ole yhteishuoltajuutta tai että lapset ei ole siellä hänen luonaan enemmän. Hän on vähän introvertti ja varmasti kuormittuu lasten äänistä ja menemisistä.