Selittäkää Taylor Swift! Näen vain tavallisen ilman karismaa ja säteilyä ja
olevan tavallisen tytön/naisen, jolla ei ole sen kummempaa lavasäteilyä. Kappaleetkin mitään sanomattomia. Mihin perustuu hänen suosionsa? Hän on upporikas, joten suosiota löytyy.
Kommentit (198)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
USA:n rikkaan rahastavan eliitin rakentama tuote, valtavalla rahoituksella ja resursseilla tehty poliittisen vallankäytön väline...
Ai Swift alkoi vuonna 2006 tehdä musiikkia, että voisi tänä vuonna ilmoittaa kannattavansa Harrisia?
Aika huono jopa salaliittoteoriaksi.
Tieto Taylor Swiftin olemassaolosta saavutti Suomen vasta viime vuonna, siksi tämä jatkuva ihmettely.
Oho!
Luulin että suomi ei ole enää mitään neukkulaa kuten ennen. On netit ja kaikki. Lapset ainakin osaa lukea ja seuraa mitä suuressa maailmassa tapahtuu. Mutta onhan näitä jotka asuu kiven alla.
Ei tartte olla
Minun on vaikea ymmärtää tuota, että halutaan musiikin kertovan tavallaan niistä omista tunteista ja omasta elämästä. Että oman poikaystävän jätettyä kuunnellaan poikaystäväjättibyääh-biisejä.
Kyllähän sitä tavallista elämää on jokaisella ihan riittävästi ihan omasta takaa, miksi kukaan kuuntelee sellaista musiikkia?
Itse tykkään siitä, että musiikki on elämää suurempaa ja vie jonnekin ihan muualle. Sama kirjallisuuden kanssa. Tykkään scifistä ja fantasiasta, realistinen kirjallisuus on hyvää vain niin vanhana, että on omalle kokemukselle täysin vierasta.
En siis moiti tällä Tayloria, avaan vaan sellaisen ihmisen kokemusmaailmaa, joka ei siitä erikoisemmin välitä.
Aina niin hämmentää, että valtaosalle ihmisistä tuntuu oikeasti riittävän ihan tavallinen elämä ripauksella glitteriä, kun edes taiteesta ei haeta sitä että pääsisit sinne toiselle puolelle.
Ja ei, en tiedä mikä toinen puoli on. Mutta olen yrittänyt päästä sinne aina. Kaikki urheiluharrastuksista alkaen on ollut sitä, että haen niitä välähdyksiä toiselta puolelta.
Minusta taiteen pitäisi tuottaa niitä välähdyksiä eikä ulista poikaystävistä ja tyttötunteista.
Vierailija kirjoitti:
Swiftillä on valtavan isot jalat. Kunnon kaviot oikein 😁
Taylor on 178 cm pitkä, joten aika normaalia tuohon pituuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
USA:n rikkaan rahastavan eliitin rakentama tuote, valtavalla rahoituksella ja resursseilla tehty poliittisen vallankäytön väline...
Ai Swift alkoi vuonna 2006 tehdä musiikkia, että voisi tänä vuonna ilmoittaa kannattavansa Harrisia?
Aika huono jopa salaliittoteoriaksi.
Tieto Taylor Swiftin olemassaolosta saavutti Suomen vasta viime vuonna, siksi tämä jatkuva ihmettely.
Moni muukin asia saapuu Suomeen vuosikymmeniä myöhässä. Huvittaa välillä miten yksi Suomen johtavista musiikkilehdistä tekee juttuja vain viisikymmentä vuotta kiertäneistä rokkibändeistä. Kyse taitaa olla eläkeläisten julkaisusta nykyään. Maailmalla tehdään valtavasti hyvää uutta musiikkia mutta Suomessa kuunnellaan sitä mitä aloitettiin kuuntelemaan teini-iässä mutta makunsa kullakin. Eipä ihme että tänne ei oikein maailmanluokan tähtiä tule tai jos tulee niin pari kymmentä vuotta on mennyt muita maita kiertäessä kuten kävi Coldplayn kohdallla.
Vierailija kirjoitti: Ihan turha AP:lle selittää, kun ei ymmärrä kuitenkaan. Jos ei ymmärrä Swiftin suosiota, niin ei ole kovinkaan älykäs ihminen.
😂
Tai ehkä juuri toisinpäin.
Alla oma käännökseni Swiftin kappaleesta Tolerate it. En näe tässä juurikaan tekstillisiä arvoja kuten toimivia metaforia, sanallisia valintoja tms. Tämä on löysää ajatusvirtaa, aika hahmotonta. Mutta juuri sen takia se puhuttelee monenlaisissa parisuhteissa olevia nuoria naisia, koska on sisällöltään niin väljä.
Tässä tekstissä näkyy a) oman itsen loputonta vatvomista, mikä on tyypillistä nuorille naisille ja b) miehen syyttelyä siitä, että se ei rakasta tarpeeksi, mikä on tyypillistä kaikenikäisille naisille.
Laulun päähenkilö kattaa pöydän "muodikkaalla paskalla", se ei ehkä herätä miehen kiinnostusta. t. nainen 67 v
Katson sinua lukemassa
pää alhaalla
Herään ja katson sinua hengittämässä silmät kiinni.
Istun ja katson sinua.
Ja huomaan kaiken mitä teet tai et tee.
Olet niin paljon vanhempi ja viisampi kuin minä.
Odotan ovella kuin olisin vasta lapsi.
Käytän parhaita värejä sinun kuvaasi.
Katan pöydän muodikkaalla paskalla,
ja katson sinua sietämässä sitä.
Jos se kaikki on päässäni, kerro minulle nyt
kerro että olen käsittänyt jotenkin väärin.
Tiedän että rakkauttani pitäisi juhlia
mutta sinä siedät sitä.
Tervehdin sinua taistelun voittaneena sankarina,
otan välinpitämättömyytesi hauskana.
Istun ja kuuntelen.
Kun sinä rakensit muita maailmoita, missä minä olin?
Missä on se mies, joka heitti huopia piikkilankojeni päälle?
Tein sinusta temppelini, seinämaalaukseni, taivaani.
Nyt pyydän alaviitteitä elämäsi tarinaan.
Sydämien piirtäminen sivuriville
vie aina liikaa tilaa tai aikaa.
Oletat että olen kunnossa.
Mutta mitä tekisit, jos minä, minä
murtaudun vapaaksi ja jätän meidän raunioihin
Otin tämän tikarin itseeni ja poistin sen.
Saavutin sinun painosi ja sitten menetin sen
Usko minua, voisin tehdä sen.
Jos se kaikki on päässäni, kerro minulle nyt.
Kerro jos olen ymmärtänyt jotenkin väärin.
Tiedän että rakkauttani pitäisi juhlia
mutta sinä siedät sitä.
Nuorilla tytöillä (8-12v) on aina ollut merkittävä vaikutusvalta kuluttajina, etenkin musiikin suhteen. Varmasti teistä jokainen muistaa omat suosikit. Minun aikana spice girls sekä backstreet boys esimerkiksi. Taylorin kohdeyleisö on aina ollut lapset, minkä vuoksi taylor ei esimerkiksi pukeudu yhtä paljastaviin vaatteisiin kuten muut naisartistit eikä tanssi/lavaesiintyminen ole mitään seksikästä saati twerkkausta. Taylorin kohdeyleisö on siinä iässä, missä kaikki tykkää samoista artisteista kuin kaverit ja fanittaa samoja asioita. Taylorilla on taitava tiimi ja onnistunut brändi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokin aikanaan räiskyvä Madonna ei sitten tänä päivänä kelpaisi levy yhtiöille?
Olen 80-luvun nuori ja seurannut madonnan uraa alusta asti. Into the grooven oli mun eka levy. Madonna oli tiennäyttäjä. Hallitsi itse omaa uraansa. Muita vastaavia naisartisteja onkin sitten 80-90- luvuilla vaikea löytää. Naisesikuvia oli todella vähän!!
Taylor swift on sitten next level. Kirjoittaa omat biisit, 100% luova johto urallaan.
Et taida tietää kovin paljon musiikki bisneksestä. Taylor ei todellakaan kirjoita omia biisejä, taylorilla on tiimi ja ammattilaiset, jotka kirjoittavat biisit. Taylorin mikä tahansa kontribuutio tuo kirjoituscreditit.
taylorilla ei myöskään ole mikään 100% luova johto. Taylorilla, kuten lähes joka ikäisellä muullakin artistilla, on palkattu ammattitiimi ja nimetyt henkilöt, jotka johtavat eri asioita taylorin uralla. Taylor on yritys ja bisnes siinä missä mikä tahansa muukin yritys, jonka tarkoitus on tehdä tuottoa ja maksaa palkkoja. Samalla tavalla taylorillakin on sijoittajat kuten globaaleilla julkisilla yrityksillä. Taylor on tämän yrityksen brändi ja kasvot.
Musiikki on mitäänsanomatonta poppia, mutta on hyvännäköinen ja tuotteistanut itsensä hyvin. Ennen sosiaalista mediaa hän olisi ollut yksi tusinapopartisti muiden joukossa. Sosiaalinen media mahdollistaa erilaisten ilmiöiden nopean leviämisen etenkin nuorten tyttöjen keskuudessa.
Nuorten tyttöjen fanittamia artisteja ei ole koskaan otettu vakavasti omana aikanaan, vaikka he tekisivätkin musiikkinsa itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokin aikanaan räiskyvä Madonna ei sitten tänä päivänä kelpaisi levy yhtiöille?
Olen 80-luvun nuori ja seurannut madonnan uraa alusta asti. Into the grooven oli mun eka levy. Madonna oli tiennäyttäjä. Hallitsi itse omaa uraansa. Muita vastaavia naisartisteja onkin sitten 80-90- luvuilla vaikea löytää. Naisesikuvia oli todella vähän!!
Taylor swift on sitten next level. Kirjoittaa omat biisit, 100% luova johto urallaan.
Et taida tietää kovin paljon musiikki bisneksestä. Taylor ei todellakaan kirjoita omia biisejä, taylorilla on tiimi ja ammattilaiset, jotka kirjoittavat biisit. Taylorin mikä tahansa kontribuutio tuo kirjoituscreditit.
taylorilla ei myöskään ole mikään 100% luova johto. Taylorilla, kuten lähes joka ikäisellä muullakin artistill
Miten niin muka ei kirjoita. Menisit nurkkaan häpeämään vtun kusipää. Mistä sinunlaisia saastoja oikein sikiää. Siellä ne ovat tekijätiedot netissä katsottavissa jos kiinnostaa.
No miksi vastaavasti sulle pitäisi selittää?
Siinä se suosion resepti varmaan on: lahjakas, kaunis, syvällinen, hauska, helposti lähestyttävä. Tämän hetken maailman suosituin artisti ja mielestäni tosiaan ihan syystä.
Massat ei ole koskaan pitäneet syvällisestä musiikista! Ei ole aikaa siihen. Ei Madonna ole syvällinen. :)
Miksi Swiftillä on aina suu auki kuin Hessu Hopolla?
Hahha, sieltä samasta paikasta löytyy sen koko tiimin kirjoituscreditit. Oli pakko tarkistaa statistiikkaa joiden mukaan vain 20% koko tuotannosta on taylorin itsenäisesti kirjoitettuja biisejä. Useiden lähteiden perusteella taylor vastaa sanoituksesta ja teemasta, muu osuus tulee muilta kuuluisilta tuottajilta ja säveltäjiltä.
suosio tottakai vaatii lahjakkuutta mutta ennen kaikkea se vaatii valtavia uhrauksia yksityiselämää myöten. Taylor on aina ollut bisnesnainen ja osannut tehdä rahaa mm. parisuhteillaan. On ihan yleistä tietoa, että mm. Viimeisin ex ei todellakaan ollut mikään parin kk suhde vaan 10 vuoden, mutta koska suhde ei ollut kaupallisesti järkevä niin se on yritetty pitää salassa.
menestys taylorin tasolla on perustuu täysin eri asioihin kuin itse brändi.
Madonna-raukka vaan joutui seksikoukkuun, mikä alkaa nyt hänen iässään vaikuttaa aika kornilta. Ihme fotoja.
täällä nyt ei kukaan ole edes taylorin kohdeyleisöä, joten kai se nyt on itsestäänselvää, ettei musiikki puhuta. taylorin kohdeyleisö on aina ollut ja etenkin viimevuosina 8-12 vuotiaat tytöt/lapset. toki sinne aina mahtuu mukaan muitakin, mutta tämä on se massa koko ilmiön takana. aika harva aikuinen nyt ylipäätään osaa samaistua ja innostua musiikista, joka on tehty nuorille esiteini-ikäisille tytöille.
Vierailija kirjoitti:
Nuorilla tytöillä (8-12v) on aina ollut merkittävä vaikutusvalta kuluttajina, etenkin musiikin suhteen. Varmasti teistä jokainen muistaa omat suosikit. Minun aikana spice girls sekä backstreet boys esimerkiksi.
Luuletko tosiaan, että kaikki ikäpolvesta diggasi jotain Spice Girlsiä?! Itse olen aina inhonnut näitä massojen suosikkeja, niin tehdasmaisia, sama poikabändeissä.
Lana del Rey on autenttisempi kuin Swift koskaan. Lisäksi mua häiritsee Swiftin kova meikki, joka saa sen näyttämään sarjakuvahahmolta, kaikki herkkyys kasvoista katoaa.
Itse olen seurannut taylorin uraa jo yli kymmenen vuotta. Ja aikamoinen ura se onkin.
Löysin swiftin ed sheeranin kautta kun tykkäsin ekasta albumista ja youtubessa tuli 2013 vastaan klippeja swiftin red-tourilta jossa ed sheeran oli lämppärinä. Noiden kahden kaveruus lämmittää edelleen.
Konserteissa kun näitä kahta artistia vertaa niin sheeran on tosi hyvä klassinen megakonsertti-esiintyjä kun taas taylor on aivan toista tasoa. Pidän siis molemmista mutta pakko myöntää että taylor voittaa tässä.
Taylorin eras-konsertissa käydään kolmessa (!) tunnissa koko ura läpi, kaikki hitit ja jokaiselle albumille on luotu ihan oma maailmansa. Mieletön suoritus swiftiltä, tanssijoilta ja bändiltä. Kannattaa katsoa konserttitaltiointi. Olo on kuin olisi elokuvan katsonut, tunteiden vuoristorata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorilla tytöillä (8-12v) on aina ollut merkittävä vaikutusvalta kuluttajina, etenkin musiikin suhteen. Varmasti teistä jokainen muistaa omat suosikit. Minun aikana spice girls sekä backstreet boys esimerkiksi.
Luuletko tosiaan, että kaikki ikäpolvesta diggasi jotain Spice Girlsiä?! Itse olen aina inhonnut näitä massojen suosikkeja, niin tehdasmaisia, sama poikabändeissä.
Lana del Rey on autenttisempi kuin Swift koskaan. Lisäksi mua häiritsee Swiftin kova meikki, joka saa sen näyttämään sarjakuvahahmolta, kaikki herkkyys kasvoista katoaa.
En kyllä missään vaiheessa väittänyt, että KAIKKI näistä tykkäsivät. Ei sellaista artistia ole edes olemassa, josta kirjaimellisesti jokainen kohdeyleisön edustaja tykkää.
Numerot ovat faktoja kaikesta huolimatta, Spice Girls oli valtava ilmiö, joka myi yli 100 miljoonaa albumia. Ja kyseessä oli kirjaimellisesti album myynti koska striimausta ei ollut edes olemassa. Spice girls on edelleen maailman myydyin tyttöbändi, esim. blackpink ei yllä lähellekään spice girlsin myyntilukuja. joten sillä nyt ei ole mitään merkitystä, tykkäsitkö sinä siitä vai et koska fakta on edelleen se, että nuorten esi-ikäisten tyttöjen kulutusvalta on valtava. taylor on myynyt 200 miljoonaa albumia.
Valtvarin ero on siinä, että Spice girls myi yli 100 miljoonaa 4 vuodessa, taylor saavutti 200 miljoonaa 18 vuodessa. Tämä jo pelkästään antaa hieman perspektiiviä siihen, miten valtava ilmiö spice girls oli. tarkistin nämä tilastot vielä chatgpt:n avulla. näillä tilastoilla nyt ei ollut alunperinkän yhtään mitään tekemistä sun henkilökohtaisten mieltymysten kanssa.