Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS mielipide: Arjen pyörittäminen on ajanut minut eron partaalle

Vierailija
19.10.2024 |

Jännästi omalla kohdalla aivan sama tematiikka - ja myös tilanne kuin kirjoituksessa on. Meilläkin on ero vireillä. Normaali arjessta mieheni ei suostu jakamaan vastuita, väittää, että ei pärjää. Ei siis osaa lukea wilmaviestejä, harrastusten viestejä, minun viestejä, ei pysty kuuntelemaan tai oma-aloitteisesti osallistumaan kodin asioihin. Ihan niin vässykkä en ole, että olisi hänen antanut päästä niin vähällä, mutta olen lopulta väsynyt tilanteeseen ja laittanut eron vireille. Nyt yllättäen erotilanteessa hän haluaakin vuoroviikkovanhemmaksi. Sanoin, että monissa miesten eroterapiajutuissa puhutaankin siitä, kuinka isä löysi vanhemmuuden vasta eron kautta, niin sille hän nyökkäilee tyytyväisen oloisena.

Ja selvenykseksi vielä, että tilanne on venynyt sen takia niin pitkään, että olen epäillyt hänellä olevan terveydessä ongelmaa ja on ollut sen vuoksi niin vaikea tarttua asioihin.Tämän olen nyt viimein päätellyt olleen virhearvio.

Meillä perheen ulkopuoliset tukiverkot ovat ihan täysi 0. Ainoat elossa olevat isovanhemmat asuva ulkomailla. Lasten pääsy esim. jollekin leirille on ollut aivan kullanarvoista ja ero tulikin nyt, kun emme saaneet lapsia sellaiselle ja isovanhemmat eivät tule edes jouluksi kylään. Pidän kyllä näitäkin merkittävinä seikkoina. Ei ole mitään odotettavaa, eikä näköpiirissä mitään, mitä varten pitäisi edes kulissia pitää yllä. 

Kommentit (1282)

Vierailija
1261/1282 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen vaimon "pikku apulainen", niin selviän vähällä 😁. Vaimo hoitakoon lapsen, minä keskityn salilla käyntiin 😊.

Vierailija
1262/1282 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin olen vaimon "pikku apulainen", niin selviän vähällä 😁. Vaimo hoitakoon lapsen, minä keskityn salilla käyntiin 😊.

Eikö sinua haittaa yhtään, että lapsesi ei opi tuntemaan sinua? Sinä olet hänelle vain mies, joka asuu teillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1263/1282 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö sinua haittaa yhtään, että lapsesi ei opi tuntemaan sinua? Sinä olet hänelle vain mies, joka asuu teillä.

Miksi haittaisi 😅. Lapsi kyllä oppi tuntemaan minut 🤗, sitten kun kasvaa isoksi 💪.

Vierailija
1264/1282 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi haittaisi 😅. Lapsi kyllä oppi tuntemaan minut 🤗, sitten kun kasvaa isoksi 💪.

Ajattelit hakata sen vai mitä tuo pullistelu tarkoittaa? Voi olla, että lasta ei kiinnosta sinun seura.

Vierailija
1265/1282 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelit hakata sen vai mitä tuo pullistelu tarkoittaa? Voi olla, että lasta ei kiinnosta sinun seura.

Meillä lapset hylkivät vanhempaa, joka ei osallistu heidän elämäänsä. Joudun jatkuvasti olemaan erotuomarina heidän välissään. 

Vierailija
1266/1282 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eipä taida ihan helvetisti miestäsi lapsiperhe-elämä kiinnostaa. Älä ylläty jos pian olet YH. Epäreilua, mutta sellaisia miehet on."

Olen kyllä itse miettinyt eroa, katsotaan päädynkö siihen joskus. Mutta täytyy sanoa että nykyisellään puolisossani ei ole niin paljon aloitekykyä että uskoisin että saisi eron aikaiseksi, se kun edellyttäisi jotain toimimista, vastuunottoa ja asioiden järjestämistä.

Voihan se olla että hän yllättää jos motivaatio tuohon löytyykin, mutta en pidätä hengitystä. Ja selviäisin erosta. Toistaiseksi olen itse vielä ehdotellut pariterapiaa / perheneuvolaa.

Vierailija
1267/1282 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä vielä sairaanhoitaja, joka yritti laibata vaka-open tekstiä. Mulle ei lainaukset toimi tässä yhtään.

Palasin vielä ketjuun ja luin juuri open ja toisen sh:n tekstit. Mitä ihmettä, ollaanko me kaikki saman tyypin kanssa naimisissa!

Ei olla, ei näillä olisi viitseliäisyyttä pyörittää useampaa suhdetta saatikka perhettä. 

Minulla myös sama, että yhtään enempää en jaksa nyt. Jos mieheni tuosta vielä taantuu tai tekee jonkin aivan käsittämättömän peffailun (näitä on ollut muutama meidän pitkässä liitossa) haluan sen eron, olipa mies kuinka vastahakoinen hyvänsä. 

En tiedä ollaanko me reilut nelikymppiset naiset kasvatettu liian kilteiksi ja kärsivällisiksi. Lisänä vielä ammatit, joissa huolehditaan ja hoidetaan ihmisiä. 

Omasta puolestani voin kyllä sanoa, että olen aika loppu.

Vaka-ope on kyllä kans ihmeissään, miten samalla kaavalla hommat menee. Meillä mies sai ja saa joitakin ideoita, että ihan extempore lähdettäisiin syömään ravintolaan kahdestaan tai yöksi jonnekin hotellin ja oli/on sitten vihainen, kun ei se noin vain onnistu. Aiemmin kyselin, että mitäs niille lapsille sitten syötetään tai ettämites ne lapset keskenään pärjää, kun ei lapsenvahtia saa parin tunnin varoajalla. Miehen mielestä sitten olin kadottanut kaiken spontaaniuden ja musta oli tullut kireä niuhottaja, kun hänen loistoideasta ei heti sopinutkaan ja minulla olikin jo muita suunnitelmia tai kotitöitä,jotka oli vaan pakko tehdä sinä viikonloppuna. 

Miehen spontaanius ja hetkessä eläminen näkyi myös siinä, että hän saattoi sanoa tekevänsä iltaruoan. Miestä ei alkanut näkyä töistä kotiin ja lopulta hän tuli joskus klo.18 ja sanoi, että vähän päivä venyi (liukuva työaika ja oli lähtenyt jo ennen klo.8). Mies teki jauhelihakastikkeen ja tuumaili, että nyt on ruokaa. Ei kuitenkaan ollut mitään lisuketta tehnyt kaveriksi. Ja tällainen toistui usein. Jotain lupasi tehdä, mutta teki kuitenkin vain osittain ja taas oli paha mieli, kun parhaansa oli toinen yrittänyt, mutta tiukkapipo vaimo taas vaan lyttää. Noh viimeksi eilen teki meille lihapataan, mutta ei ole lisuketta sille, että sama homma jatkuu ilman lapsiakin. En tiedä itkisinkö vai nauraisinko, kun ajattelenkin näitä.  Kyseessä on ihan korkeasti koulutettu mies, jolla on töissä suuria vastuualueita eli ei ole ehkä nyt kyvykkyydestä kiinni.

Vierailija
1268/1282 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelliset sukupolvet teki kyllä karhunpalveluksen nykyiselle. 

Mä tunnen monia ketkä nähnyt lapsuudessaan ja aikuisuuden kynnyksellä perhedynamiiikan joka mennyt just niin että isä ei osaa edes kahvia keittää. Ja jos se isä on joskus edes yrittänyt niin on lähes korville tullut..

Tota kun on katsellut koko elämänsä niin kyllä siinä tulee väkisinkin ajatusmalleja ja tapoja toimia.

Vierailija
1269/1282 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pullistelu tarkoittaa sitä 😃, että heti kun lapsi on tarpeeksi vanha 😇, niin alkaa käymään kanssani salilla 🤗. Hänestä tulee iso ja vahva kuten isästään 💪.

T. M29 sekä 194cm ja 102 kg.

Vierailija
1270/1282 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ajattelin, että ei minun parisuhteessani noin käy. Miehen isä ei osannut edes kahvia keittää. Appi makasi sohvalla ja käskytti anoppia ja anoppihan teki kiltisti työtä käskettyä. Mies sanoi, että kotona nähty malli oli niin kamala, että hän päätti toimia päin vastoin.

Mies onkin parempi kokki kuin minä ja osaisi tehdä ihan kaikki kotityöt. Mutta niinpä vaan lasten synnyttyä miehestä tuli melko samanlainen kuin isästään. Sohvalla makaaja pelaa pleikkaa ja katsoo telkkaria. Kovasti kyllä kuvittelee osallistuvansa tasaveroisesti kotitöihin. Kyllähän hän tekee, jos vaimo vaan käskee. En vaan jaksa isoa miesvauvaa koko ajan käskyttää. Hän ei vie roskiakaan, jos en erikseen joka kerta sitä pyydä.

Jos toinen on aivan sokea kaikelle tehtävälle työlle ja toimii vain pyydettäessä, niin jossain vaiheessa se pyyntö alkaa tulla vähän kireämpää sävyyn.  Sitten päästään siihen rooliasetelmaan, että marttyyrimiehellä on kamala nalkuttava akka, vaikka mies hyvä hyvyyttään tekee äidin pikkuapulaisena kaiken kyllä kun riittävän monta kertaa jaksaa pyytää ja muistutella.

Vierailija
1271/1282 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä11535 kirjoitti:

Hiton huvittava tää viimeinen sivu. Pientä kaksinaismoralismia näkyvissä.. 

Kyllä puolustetaan kovasti jtn yh naista joka on käyttänyt samalla tavalla kuin miehet joita tässä keskustelussa ristiinnaulitaan.

Juuri näin. Olisi vähän kaivettava rehellisyyttä tähän juttuun. 

T. Nainen 

Vierailija
1272/1282 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä11535 kirjoitti:

Hiton huvittava tää viimeinen sivu. Pientä kaksinaismoralismia näkyvissä.. 

Kyllä puolustetaan kovasti jtn yh naista joka on käyttänyt samalla tavalla kuin miehet joita tässä keskustelussa ristiinnaulitaan.

Juuri näin. Olisi vähän kaivettava rehellisyyttä tähän juttuun. 

T. Nainen 

Niin. Ollaan selkeästi naisten palstalla ja silti löytyy aika paljonkin näitä miesten kirjoituksia.

T. Toinen nainen

Vierailija
1273/1282 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikuttavaa, miten innokkaasti täällä ideoidaan kuka ne kotityöt voisi tehdä, ettei vaan sen miehen tartte. Kai nyt lapset tekee osansa? Pitäiskö teidän ottaa siivooja? Ehkä nyt kuitenkin vaan vaadit liikaa, siivotkoon se jota sotku häiritsee. 

Kuinkas monessa perheessä muuten iskä on se joka opettaa lapsille kotitöiden tekoa ja sitten organisoi ja delegoi niitä heille? Ne taidot kun ei synny itsekseen ja keskimäärin lapsia (poikkeuksiakin varmasti löytyy) voi joutua muistuttamaan ja pyytämään kaksi, viisi tai joskus vaikka kymmenen kertaa. Ihan siihen, että perusrutiinit muodostuvat (vaatteet paikoilleen, pyykit pyykkikoriin, astiat tiskikoneeseen) vaaditaan paljon toistoja ja molempien vanhempien sitoutumista, koska jos toisen vahtivuorolla näistä jatkuvasti sluibaillaan niin se opettaa lapsillekin sitä, että kokeillaan, jos ei nyt tarttiskaan. 

Vierailija
1274/1282 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosta toisesta kotityö jutusta koppaan tännekin..

Mitä tehdä kun vaimo vaatii tekemää kotitöitä.. mutta mikään ei riitä?

Pakkasin lopulta siivoojan, edes tämän ammattilaisen työnjälki ei ole vaimolle riittävän hyvää.

Vierailija
1275/1282 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämää ja ihmissuhteita nähneinä haluaisin korostaa seuraavaa: Mark Twain on tiivistänyt tämän ongelman sanomalla, että kaikki, mitä ihminen tekee vapaaehtoisesti, on leikkiä ja kaikki, mitä ihminen tekee pakosta, on työtä.

Tästä johtuu tuo ilmiö, että kahden asuessa toinen tekee kaikkea ja lasten synnyttyä alkaa väistellä ja sluibailla. Ja taas kun lapset lähtee, aktivoidutaan.

Kun asutaan kahdestaan, ruokaa voi laittaa silloin kuin tahtoo ja sitä mitä tahtoo. Ruokaa voidaan tehdä vaikka kolmelta yöllä ja se voi olla pelkkää parsaa ja pihviä punaviinin kanssa. Lapsille sitä on pakko laittaa säännöllisesti ja sen pitää täyttää tietyt vaatimukset. Ja tämä kertautuu kaikessa tekemisessä. 

Sen vuoksi ei ole tärkeää seurata kahdestaan asuessa sitä, tiskaako toinen, vaan sitä, miten hän ylipäätään suhtautuu asioihin, jotka ovat ikäviä, pakko tehdä, ottaa vastuu. Koska siinä vaiheessa, kun leikki muuttuu työksi on olennaista ainoastaan se, minkäsorttinen luonteenlaatu ihmisellä on: vältteleekö vastuuta, onko reilu ylipäätään, onko empaattinen, haluaako ymmärtää puhetta.

Ja väitän, että nämä luonteenpiirteet kyllä tulevat selville jo kahdestaan yhdessä asuessa, mutta monesti niihin ei kiinnitetä huomiota tai niitä kaunistellaan.

Vierailija
1276/1282 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miesvihaketju ilmiannettu.

Sinusta se on miesvihaa, että peräänkuulutetaan miehiä tekemään puolet kotitöistä, kun molemmat käyvät töissä? Aha.

Naiset eivät ymmärrä, että enemmistö miehistä joutuu käyttämään työssään paljon aivoja. Aivot ovat melkoinen energiasyöppö. Kun vertaa käsienheiluttelijanaisten (jotka ovat suurimman osan työajastaan aaveellä) ja paljon aivokapasiteettia sekä lisäksi fyysistä voimaa käyttävien miesten energiankulutuksia, niin on suorastaan häpeällistä edes ajatella, että miehen pitåisi tehdä puolet kotitöistä.

Toinen mitä naiset eivät tajua on se, että lähes kaikilla on kireä nuttura ja miestä komennellaan kuin koiraa. Kaikki pitäisi tehdä juuri sillä sekunnilla, kuin mamma käskee. Oma mummo ja äitini olivat tuollaisia. Muutama

Älä nyt jaksa lässyttää aivoja käyttävistä miehistä. Naiset ovat koulutetumpia kuin miehet nykyään ja monet  ovat vaativissa ammateissa. On lääkäriä, sairaanhoitajaa, insinööriä , lakimiestä, opettajaa ja ekonomia nyt vain muutamia mainitakseni.  Ja myös niissä ammateissa, joissa on enemmän rutiininomaista työtä, menee se 8 tuntia+ työmatkat, eikä vuorokaudessa ole enempää tunteja heilläkään. Rutiinitöitä tekevät myös miehet, jos näin voi edes  sanoa. Vaatimukset ovat lisääntyneet työssä kuin työssä nykyään. Kotityöt kuuluvat kaikille, ei siitä mihinkään pääse. 

Vierailija
1277/1282 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska siinä vaiheessa, kun leikki muuttuu työksi on olennaista ainoastaan se, minkäsorttinen luonteenlaatu ihmisellä on: vältteleekö vastuuta, onko reilu ylipäätään, onko empaattinen, haluaako ymmärtää puhetta.

Ai hitto kun hyvin sanottu ja ai hitto kun olisi tämän itsekin ajallaan tajunnut, eikä luottanut pelkkiin puheisiin ja siihen omaan rakkauden tunteeseen.

Sitä ajatteli, että kyllä meidän keskinäinen rakkaus riittää mihin vaan, mutta just se, että itse rakkauden vuoksi ei nähnyt selkeästi, että toinen helposti välttelee vaikeita asioita niin siitä tulee oikeat ongelmat. Ja niin siinä kävi:-(

Vierailija
1278/1282 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miesvihaketju ilmiannettu.

Sinusta se on miesvihaa, että peräänkuulutetaan miehiä tekemään puolet kotitöistä, kun molemmat käyvät töissä? Aha.

Naiset eivät ymmärrä, että enemmistö miehistä joutuu käyttämään työssään paljon aivoja. Aivot ovat melkoinen energiasyöppö. Kun vertaa käsienheiluttelijanaisten (jotka ovat suurimman osan työajastaan aaveellä) ja paljon aivokapasiteettia sekä lisäksi fyysistä voimaa käyttävien miesten energiankulutuksia, niin on suorastaan häpeällistä edes ajatella, että miehen pitåisi tehdä puolet kotitöistä.

Toinen mitä naiset eivät tajua on se, että lähes kaikilla on kireä nuttura ja miestä komennellaan kuin koiraa. Kaikki pitäisi tehdä juuri sillä sekunnilla, kuin mamma käsk

Älä nyt jaksa lässyttää aivoja käyttävistä miehistä. Naiset ovat koulutetumpia kuin miehet nykyään ja monet ovat vaativissa ammateissa. On lääkäriä, sairaanhoitajaa, insinööriä , lakimiestä, opettajaa ja ekonomia nyt vain muutamia mainitakseni. Ja myös niissä ammateissa, joissa on enemmän rutiininomaista työtä, menee se 8 tuntia+ työmatkat, eikä vuorokaudessa ole enempää tunteja heilläkään. Rutiinitöitä tekevät myös miehet, jos näin voi edes sanoa. Vaatimukset ovat lisääntyneet työssä kuin työssä nykyään. Kotityöt kuuluvat kaikille, ei siitä mihinkään pääse. 

Missä aivotyössä menee työmatkaan aikaa? Kokonaan etänä niin voi tehdä kotityötkin samalla kun palkkatyöt.

Vierailija
1279/1282 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska siinä vaiheessa, kun leikki muuttuu työksi on olennaista ainoastaan se, minkäsorttinen luonteenlaatu ihmisellä on: vältteleekö vastuuta, onko reilu ylipäätään, onko empaattinen, haluaako ymmärtää puhetta.

Ai hitto kun hyvin sanottu ja ai hitto kun olisi tämän itsekin ajallaan tajunnut, eikä luottanut pelkkiin puheisiin ja siihen omaan rakkauden tunteeseen.

Sitä ajatteli, että kyllä meidän keskinäinen rakkaus riittää mihin vaan, mutta just se, että itse rakkauden vuoksi ei nähnyt selkeästi, että toinen helposti välttelee vaikeita asioita niin siitä tulee oikeat ongelmat. Ja niin siinä kävi:-(

Sellasia ne naiset on. Ota ens kerralla parempi akka.

Vierailija
1280/1282 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellasia ne naiset on. Ota ens kerralla parempi akka.

Olen kyllä heteronainen, mutta varmaan tämä pätee kumpaankin suuntaan. Ei tästä kannata mitään sukupuolikysymystä tehdä, eihän niin tehnyt muuten tuo alkuperäinenkään kirjoittaja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi viisi