Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS mielipide: Arjen pyörittäminen on ajanut minut eron partaalle

Vierailija
19.10.2024 |

Jännästi omalla kohdalla aivan sama tematiikka - ja myös tilanne kuin kirjoituksessa on. Meilläkin on ero vireillä. Normaali arjessta mieheni ei suostu jakamaan vastuita, väittää, että ei pärjää. Ei siis osaa lukea wilmaviestejä, harrastusten viestejä, minun viestejä, ei pysty kuuntelemaan tai oma-aloitteisesti osallistumaan kodin asioihin. Ihan niin vässykkä en ole, että olisi hänen antanut päästä niin vähällä, mutta olen lopulta väsynyt tilanteeseen ja laittanut eron vireille. Nyt yllättäen erotilanteessa hän haluaakin vuoroviikkovanhemmaksi. Sanoin, että monissa miesten eroterapiajutuissa puhutaankin siitä, kuinka isä löysi vanhemmuuden vasta eron kautta, niin sille hän nyökkäilee tyytyväisen oloisena.

Ja selvenykseksi vielä, että tilanne on venynyt sen takia niin pitkään, että olen epäillyt hänellä olevan terveydessä ongelmaa ja on ollut sen vuoksi niin vaikea tarttua asioihin.Tämän olen nyt viimein päätellyt olleen virhearvio.

Meillä perheen ulkopuoliset tukiverkot ovat ihan täysi 0. Ainoat elossa olevat isovanhemmat asuva ulkomailla. Lasten pääsy esim. jollekin leirille on ollut aivan kullanarvoista ja ero tulikin nyt, kun emme saaneet lapsia sellaiselle ja isovanhemmat eivät tule edes jouluksi kylään. Pidän kyllä näitäkin merkittävinä seikkoina. Ei ole mitään odotettavaa, eikä näköpiirissä mitään, mitä varten pitäisi edes kulissia pitää yllä. 

Kommentit (1282)

Vierailija
1201/1282 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Tuossa muutama sivu aikaisemmin oli mukamas "MLL taulukko" hommista joita 10-vuotias saa tehdä. Haluaisin nähdä ihan oikealla lähdeviitteellä sen olevan MLL suosittelema. 

Oma 10-vuotiaani kyllä harjoittelee monia kotihommia, mutta jälki on vielä sen verran alkeellista, että en katsoisi sitä varsinaiseksi tekemiseksi. Lisäksi koen, että 10-vuotiaan tärkein homma on huolehtia koulusta, jota on 26 viikkotuntia (yhdellä ylimääräisellä kielivalinnalla). Lisäksi omat lapseni harrastavat vakavissaan urheilua (toinen niin kovalla kilpatasolla, että äitiä hirvittää harkkamäärät ja vaatimukset). 

Haluan, että lapseni saa olla lapsi ja säälin tuon yhden kirjoittajan lapsia - tulee mieleen lähinnä Vilja Eerika.

Ja sitten minun havaintoni on, että on TUPLATYÖ opettaa lapsi tekemään kotityöt kunnolla tai edes huolehtimaan omat jälkensä, sen sijaan että tekisi puolesta tai antaisi olla. Itse olen yrittänyt kouluttaa lapset ihan sellaisiin alkeellisiin juttuihin kuin että takit laitetaan naulakkoon ja astiat koneeseen, mutta koska minun ollessa poissa ja miehen ollessa kotona niitä ei kukaan edellytä eli johdonmukaisuus puuttuu, tämä ei tunnu menevän päähän millään. Isän seurassa saa olla kuin ellun kana, joten vastarinta on kovaa kun äidillä onkin odotuksia oman osuuden hoitamisesta.

Kun isä näyttää koko ajan mallia siitä että hommat voi vain jättää tekemättä, niin minulle jää vaihtoehdoiksi olla tosi tiukka nalkutuskone (ei varsinsisesti rooli jota itselleni perheessä toivoin) tai lepsuilla itsekin, toinen tekee pahaa perheen vuorovaikutusdynamiikalle, toinen lapsen osallisuudelle, ja molemmat omille hermoille. 

Vierailija
1202/1282 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita linkki siihen MLL sivuun, jossa teksti on. Vain sillä todistat, että Mannerheimin Lastensuojeluliitto todella suosittelee 10-vuotiaalle ruohonleikkurin käyttöä.

Eri.. en ihmettele jos lasten kanssa on vaikeaa mikäli äiti on näin avuton.

Mulla meni n 20sec aikaa löytää tuo taulukko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1203/1282 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laita linkki siihen MLL sivuun, jossa teksti on. Vain sillä todistat, että Mannerheimin Lastensuojeluliitto todella suosittelee 10-vuotiaalle ruohonleikkurin käyttöä.

Siis se sivu, jossa MLL suosittaa ruohonleikkurin käyttöä 10-vuotiaalle? Vähän sama kuin velkaneuvonta suosittaisi pikavippejä laskujen maksamiseen.

Vierailija
1204/1282 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta löysin taulukon MTV3:n sivuilta ilman mitään mainintaa, että se olisi Mannerheimin Lastensuojeluliiton tekemä. 

Vierailija
1205/1282 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta löysin taulukon MTV3:n sivuilta ilman mitään mainintaa, että se olisi Mannerheimin Lastensuojeluliiton tekemä. 

Mäkin löysin ton nopeasti mll sivulta.

Sen verran kyl korjattava ettei toi ole mll tekemä listaus. 

Vierailija
1206/1282 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Lapsuudenperheestä se lähtee. Mieheni poikaa on äitinsä lellinyt ja hän menee aina helpoimman kautta. Makaa ja lihoo sohvalla ja joka asiaan pitää patistaa. Miehen tytärtä taas äiti on käskyttänyt, ja hän muuttikin 16v pois kotoa, ja on niin tomera ettei mitään rajaa."

Kuinka ollakaan, TAAS kyseessä poika, jota on paapottu. Olen innolla odottanut, että eikö tyttöjä lellitä lainkaan? 

No jos mä näin keski-ikäisenä vastaan, niin ei. Meiltä odotettiin kotona osallistumista kotitöihin ja vastuunkantoa omista läksyistä. Kukaan ei kuskannut harrastuksiin (ketään). Viikkorahat ansaittiin työnteolla. 

Miesten kokemuksista en tietenkään osaa sanoa, mutta meitä tyttöjähän kehuttiin kiltteydestä ja suorittamisesta, ei ole olemassakaan mitään "tytöt on tyttöjä" -sanontaa, missä hymyllä ja olankohautuksella ohitetaan laiskuus tai typeryys. Eroja on ollut myös maan sisällä, meillähän on alue, missä korkein (ja ainoa) naisen saama kehu on ollut olla "hyvä työihminen".

Näistä lähtökohdista luen ihan ihmeissäni prinsessoista, joihin tässäkin keskustelussa viitataan. Me oltiin tunnollisia puurtajia ja perheenäiteinä tuplataakan kanssa lähempänä työhevosia. Näin niitä Justiinoita syntyy. Epäilen, että sohvakuninkaat on kasvatettu eri tavoin. -eri

Vierailija
1207/1282 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitten varmasti laitat todella nopeasti myös sen linkin sinne mannerheimin lastensuojeluliiton sivulle, jossa mll suosittaa ruohonleikkuria 10-vuotiaiden käsiin.

Tässä on linkki MLL:n sivuilta löytyvään hampaidenpesuohjeisiin. 

https://www.mll.fi/lapsemme-lehti/tavoitteena-0-reikaa/

ja tässä vielä toinenkin artikkeli, joka kannattaa lukea. 

https://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/vanhemmuus/kasvatus/koululainen/pu…

Minusta tämän keskustelun aloituksessa puhutaan siitä, että puoliso ei osallistu lasten arkeen tasavertaisena aikuisena koska ei siitä omien sanojensa mukaan selviä. Ja sitten täällä on sivukaupalla juttua siitä, kuinka ei ilmeisesti tarvitsekaan, koska lapset voivat hoitaa ne hommat joita vanhemmat ei jaksa tai viitsi hoitaa. 

Omassa perheessäni tavoitteena on, että lapset saavat olla lapsia ja että he oppivat kotihommat siinä sivussa. Vastuu asioista on aikuisilla, tasavertaisesti. 

Vierailija
1208/1282 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitten varmasti laitat todella nopeasti myös sen linkin sinne mannerheimin lastensuojeluliiton sivulle

Yritä nyt edes itse etsiä tuo.

Vierailija
1209/1282 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mtv3 ja MLL ei ole sama asia. Toinen on lastensuojeluliitto. Eli edelleen pyydän, että laitat linkin, josta selvästi näkyy, että lastenSUOJELUliitto suosittaa ruohonleikkuria 10-vuotiaalle. 

Vierailija
1210/1282 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai se että valitsee tietyn miehen lapsen isäksi on oma syy. Eikö kukaan nainen näe omaa osaansa miksi päädytään ihanneparisuhteesta tällaiseen tilanteeseen missä toinen ei tee mitään?

Ei näe, kun sitä ei ole. Mies ei ole esine, jonka ominaisuudet olisivat tiedossa ja listalla ja muuttumattomat, kun mies hankitaan. Mies on silloin nuori ja usein mukava, ihan tutkitusti yleensä osallistuva, kaikin puolin ihan lupaava. Varsinkin ihanneparisuhteessa, johon tuossa viitataan.

Mutta sitten lasten synnyttyä mies ukkoontuu, taantuu ja muuttuu, vaikka lupasi, ettei tee niin.

Ei se ole naisen vika, vaan ihan kokonaan miehen oma vika.

Mutta sinä muutut itse myös, etkö näe sitä? Miehesi on varmaan sitä mieltä että sinä olet se joka muuttui kitiseväksi nalkuttajaksi jolle ei mikään kelpaa. Ei voi mitenkään sanoa että juuri SINÄ olet oikeass

Nyt puhut ihan väärälle ihmiselle. Kirjoitin tuon viestin, jota sitreerasit. Olen ollut naimisissa nyt neljännesvuosisadan, siinä ajassa kasvattanut kaksi lasta aikuisiksi asti, ja olen tuosta ihan täysin eri mieltä. Parisuhteen säilymisen kannalta on nimenomaan tärkeää, että sanoo heti ja riittävän lujasti, ettei sikailu käy. Että mies tekee nyt ja vastakin oman osuutensa, tai itkee ja tekee. Valitettavasti yksi kerta ei riitä, sen verran jyrkkä kulttuurinen ylämäki siinä on, kun parisuhde muuttuu lapsiperheeksi.

Kyllä voin sanoa, että minä olen tässä oikeassa. Sen osoittaa avioliitto, joka kesti tuon ajan yli ja on edelleen hyvä. Ei siitä huolimatta, että vaadin mieheltä aikuisen työpanosta, vaan sen ansiosta. 

Aivan absurdi ajatus, että jos mies luistaa omista kotitöistään, nainen ei saisi suuttua. Ja onpas taas luova tekosyy lisää siihen selitysten listaan, miksi mies ei tee kotitöitä, että se johtuu vaimosta. Tällä kertaa siitä, että vaimo suuttuu, jos ei tee. Kumpi muuten tapahtuu tässä ensin, laiskottelu vai suuttuminen? Aiiivan.

Lopuksi vielä muuttumisesta. Sekin on yksi kulttuurinen vinouma, ettei nainen saisi muuttua. Minä olin 23v tavatessani mieheni. Nyt olen 52v. Totta kai olen muuttunut, niin on hänkin. Kyllä ihmisellä on oikeus vanheta ja viisastuakin, ja pitää puolensa. Ei naisenkaan tarvitse olla alati nuori, hyväntuulinen ja lempeä. 

Vierailija
1211/1282 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miesvihaketju ilmiannettu.

Sinusta se on miesvihaa, että peräänkuulutetaan miehiä tekemään puolet kotitöistä, kun molemmat käyvät töissä? Aha.

Naiset eivät ymmärrä, että enemmistö miehistä joutuu käyttämään työssään paljon aivoja. Aivot ovat melkoinen energiasyöppö. Kun vertaa käsienheiluttelijanaisten (jotka ovat suurimman osan työajastaan aaveellä) ja paljon aivokapasiteettia sekä lisäksi fyysistä voimaa käyttävien miesten energiankulutuksia, niin on suorastaan häpeällistä edes ajatella, että miehen pitåisi tehdä puolet kotitöistä.

Toinen mitä naiset eivät tajua on se, että lähes kaikilla on kireä nuttura ja miestä komennellaan kuin koiraa. Kaikki pitäisi tehdä juuri sillä sekunnilla, kuin mamma käskee. Oma mummo ja äitini olivat tuollaisia. Muutama

Naiset ovat nykyään paremmin koulutettuja kuin miehet. Erittäin moni nainen käyttää työssään paljon aivoja. Mutta enpä ole kyllä koskaan kuullut, että nainen pitäisi vapauttaa kotona kotitöiden tekemisestä, koska hän käyttää työssään aivoja. Onkohan kukaan muukaan kuullut sellaista 🤔

Vierailija
1212/1282 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin se arjen pyörittäminen siitä katoaa eroamisen jälkeen? Voiko joku selittää?

Ei se mihinkään häviä. Mutta se järjetön v*tutus katoaa, kun se arjen vapaamatkustaja häipyy pois sohvalta. Aika monen naisen kokemus on, että mies on yksi lapsi lisää taloudessa, niin kyllähän se naisen taakkaa helpottaa kun on yks hoidettava vähemmän. 

t. Eronnut nainen

Vierailija
1213/1282 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niin, jutun lopussa on lähteenä NY Times. Olipa siinä kummallisia neuvoja. Esimerkiksi 12-vuotiaat voivat olla lapsenvahteina nuoremmille sisaruksilleen. No siinähän ratkeaa monen vanhemman huoli, minne laittaa ekaluokkalainen hoitoon kesän ajaksi, kun 12-vuotias pystyy hoitamaan homman.

Vierailija
1214/1282 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin se arjen pyörittäminen siitä katoaa eroamisen jälkeen? Voiko joku selittää?

Kuvittele, että olet töissä työpaikassa, jossa sinä teet kahden ihmisen työt ja työkaverisi vain makoilee kahvihuoneen sohvalla, viipyy tupakalla, katsoo telkkaria, selaa nettiä ja soittelee kavereille. Sitten työkaveri irtisanotaan, mutta sinun tilanteesi ei muutu mitenkään. Kumpi tilanne on sinulle mieluisampi? Eikö sinua vtuta katsella työkaverin haukottelua, kun itse raadat? Välillä työkaveri huulee sinua pitämään hänelle seuraa ja kiukuttelee, kun et mene. Kostoksi hän kusee pöntön ohi ja jättää jääkaapin oven auki.

Ja siinä on jälleen nainen yhdessä ihan omaa tasoa olevan miehen kanssa. Ei parane inistä kun on itse mussukkansa valinnut.

Jos on mennyt tekemään virhevalinnan, siitä onneksi pääsee eroon. Miehet täällä kovin usein muistuttaa, miten naiset laittavat eron vireille. Oliko se jopa 80 % tapauksista.

Vierailija
1215/1282 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niin, jutun lopussa on lähteenä NY Times. Olipa siinä kummallisia neuvoja. Esimerkiksi 12-vuotiaat v

Olen ollut se 10-vuotias, joka hoitaa perheen pyykit, siivoukset ja kaupassa käynnit. Äitini mielestä kotityöt olivat liian nöyryyttäviä hänelle. Isäni niitä kyllä teki, mutta hän teki myös pitkää työpäivää, joten äitini mielestä minun kuului tehdä kotityöt koulun jälkeen. Parhaita lapsuusmuistoja ovatkin ne hetket, kun tehtiin asioita isän kanssa yhdessä tai isä sanoi, että mene sinä leikkimään, minä teen tuon.

Ei ole jäänyt lämmin muisto. Olen aikuisena laittanut välit poikki äitiini ja lellikkilapsi-pikkusiskooni. Äitini saa vanhana pärjätä ihan itsekseen, minä en enää koskaan auta häntä yhtään missään. Ei varmaan siskokaan, mutta eri syistä.

Vierailija
1216/1282 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne lähteet? NIistähän tässä oli kyse. Siis tieteellinen lähde sille, että 10v lapsi on riittävän kypsä leikkaamaan nurmikon. Täällä on ollut vain työsuojelun lähde, jossa oli toista tietoa. MLL ei ole mikään tutkija tai tietäjä tässä, vaan joku aatteellinen yhdistys.

Vierailija
1217/1282 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai se että valitsee tietyn miehen lapsen isäksi on oma syy. Eikö kukaan nainen näe omaa osaansa miksi päädytään ihanneparisuhteesta tällaiseen tilanteeseen missä toinen ei tee mitään?

Ei näe, kun sitä ei ole. Mies ei ole esine, jonka ominaisuudet olisivat tiedossa ja listalla ja muuttumattomat, kun mies hankitaan. Mies on silloin nuori ja usein mukava, ihan tutkitusti yleensä osallistuva, kaikin puolin ihan lupaava. Varsinkin ihanneparisuhteessa, johon tuossa viitataan.

Mutta sitten lasten synnyttyä mies ukkoontuu, taantuu ja muuttuu, vaikka lupasi, ettei tee niin.

Ei se ole naisen vika, vaan ihan kokonaan miehen oma vika.

Mutta sinä muutut itse myös, etkö näe sitä? Miehesi on varmaan sitä mieltä että sinä olet se joka muuttui kitiseväksi nalkuttajaksi jolle ei mikään kelpaa. Ei

Montako kertaa ja mikä aika riittää siihen, että mies kuin mies alkaa tekemään hommia ja ottamaan vastuuta? 

Vierailija
1218/1282 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niin, jutun lopussa on lähteenä NY Times. Olipa siinä kummallisia neuvoja. Esimerkiksi 12-vuotiaat v

Se on lasun paikka, jos 12v hoitaa nuorempia lapsia / sisaruksiaan...

Vierailija
1219/1282 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi valitatte jälkeenpäin kun pitää tutustua toiseen kunnolla, ennen kuin aletaan yhteisellään ja varsinkin laittamaan lapsia. Keskustella kaikki " tulevat" asiat läpi ja sopia pelisäännöistä. Kyllä se tulevat osaa joksi en kuvitella jos on aikuinen. 

Minä olin mieheni kanssa 11 vuotta ennen esikoisen syntymää. Hän pesi pyykkiä, tiskasi, kokkasi, maksoi laskut, osti ruokaa, kilpailutti sähkösopimuksen, huollatti auton, kävi töissä, vaihtoi lakanoita jne. Syntyi lapsi, pian yllärinä toinen. Nykyään mies ei osaa kaupalla käydessään huomioida että lapsetkin tarvitsee ruokaa eikä ymmärrä että 6-vuotiaasta pitää vähän vilkaista missä vaatteissa se on lähdössä ulos ja sopia minne ja kenen kanssa. Joka syksy pitää erikseen pyytää että ne talvirenkaat mielellään alle ennen kuin pelti kolisee (voisin itse käyttää liikkeessä vaihdattanassa mutta ei kuulemma

Eipä taida ihan helvetisti miestäsi lapsiperhe-elämä kiinnostaa. Älä ylläty jos pian olet YH. Epäreilua, mutta sellaisia miehet on.

Vierailija
1220/1282 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montako kertaa ja mikä aika riittää siihen, että mies kuin mies alkaa tekemään hommia ja ottamaan vastuuta? 

En minä tiedä kaikista miehistä. Omani kohdalla se oli ikävä kyllä vähän samanlainen asia kuin kodin siisteys. Sitä pitää huoltaa pienin toimin koko ajan ja joskus tehdä suursiivous. 

Jostain kumman syystä asia kääntyi toiseksi, kun lapset aikuistuivat. Nyt mies tekee taas kehottamatta ja oma-aloitteisesti, ottaa oikeasti vastuuta. Kulttuurinen vinouma, jossa perheenäiti on vastuussa ihan kaikesta, häipyi heti, kun esikoislapsi muutti pois.

Ei voi ymmärtää. Mutta nautitaan nyt tästä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kahdeksan